bato-adv
کد خبر: ۱۳۳۸۴۷

توکلی: وقتی هاشمی حکم خاتمی را خواند به گریه افتادم/ امکان تقلب گسترده وجود ندارد

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی گفت: ترکیب ناظران انتخابات به گونه‌ای است که امکان تقلب گسترده در انتخابات ریاست‌جمهوری وجود ندارد گرچه این امکان در انتخابات مجلس وجود دارد.
تاریخ انتشار: ۰۹:۵۴ - ۱۲ آذر ۱۳۹۱
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی گفت: ترکیب ناظران انتخابات به گونه‌ای است که امکان تقلب گسترده در انتخابات ریاست‌جمهوری وجود ندارد گرچه این امکان در انتخابات مجلس وجود دارد.

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان احمد توکلی شنبه‌شب در کرسی آزاداندیشی «انتخابات در جمهوری اسلامی ایران با نگاه ویژه به انتخابات 88» اظهار کرد: مطابق قانون اساسی ارکان حکومت بر رأی مردم استوار است به گونه‌ای که انتخاب رئیس‌جمهور، نمایندگان مجلس و اعضای شورای شهر به کمک همه‌پرسی است و تعیین رهبر نیز بر عهده خبرگان منتخب مردم است.

وی با اشاره به اینکه مطابق اصل 56 قانون اساسی حق حاکمیت مردم بر سرنوشتشان منشأ الهی دارد، افزود: در عمل در سال 58 و به کمک انتخابات تمام ارکان قدرت در ایران مانند نوع حکومت جمهوری اسلامی، مجلس خبرگان، تصویب قانون اساسی، انتخاب رئیس‌جمهور و انتخابات مجلس شورای اسلامی به کمک همه‌پرسی انجام شد و یا شکل گرفت.

نماینده اصولگرای مجلس نهم با اشاره به نقش شورای نگهبان در انتخابات گفت: مطابق اصل 99 نظارت بر تمام موارد انتخاباتی بر عهده شورای نگهبان است و تنها در انتخابات شهر و روستا نظارت بر مجلس شورای اسلامی است.

وی ادامه داد: نوع این نظارت در قانون اساسی مشخص نشده است اما با توجه به اینکه تفسیر قانون اساسی بر عهده شورای نگهبان است این شورا نوع نظارات را استصوابی دانسته است.

توکلی اضافه کرد: این موضوع از نظر منطقی نیز امری اصولی است چرا که برای سپردن مسئولیت به کسی نمی‌توان اصل را بر برائت گذاشت و اطمینان از احراز شرایط انتخاب شوندگان جز با وجود یک صافی قابل اعتماد ممکن نیست.

وی تاکید کرد: در پذیرش این موضوع اختلافی میان افراد مختلف وجود ندارد اما زمانی اتفاق تلخ رخ می‌دهد که نظارت استصوابی منجر به خطاهای فاحش و تضییع حق دیگران شود.

عضو کمیسیون بودجه مجلس شورای اسلامی افزود: در عمل شورای نگهبان ممکن است در تایید یا رد افراد گاهی خطا یا تنگ‌نظری کند که در برخی موارد به دلیل اطلاعات غلط است بنابراین گرچه راهی به جز نظارت استصوابی وجود ندارد اما گاهی هنگام اجرای آن حقوقی ضایع می‌شود که شورای نگهبان را زیر سئوال می‌برد.

وی تاکید کرد: با توجه به اینکه مجلس حافظ مردم‌سالاری است از این جهات خسارت دیده است چرا که بسیاری از افراد به علت احراز نکردن شرایط حذف شده‌اند بنابراین اگر راهی پیدا نشود که حق انتخاب شنوندگان آسیب نبیند در مسیر عادلانه قرار نداریم.

توکلی با اشاره به اینکه وفاداری نظام در حاکم کردن رای مردم هزینه دارد، تصریح کرد: انتخاب بنی‌صدر با مخالفت قاطع حزب جمهوری اسلامی به عنوان پرنفوذترین و بی‌نظیرترین حزب وقت آن زمان ایران همراه بود، با وجود این مسئله و اینکه شورای نگهبان می‌خواست این انتخابات را باطل کند امام خمینی(ره) اجازه ندادند این کار انجام شود چرا که رای مردم همه چیز را تعیین می‌کند.

نماینده مردم تهران در مجلس با مقایسه انتخابات خاتمی و اربکان در آمریکا تاکید کرد: در آن زمان بیشتر کانون‌های قدرت از نامزدی ناطق نوری حمایت می‌کردند و به برنده بودن وی اطمینان داشتند و خاتمی را به نوعی تنها برای حضور داشتن در انتخابات می‌خواستند.

وی با بیان اینکه در این انتخابات نیز رای مردم مورد پذیرش قرار گرفت، اضافه کرد: در این زمان باجناق ناطق نوری در شورای نگهبان ناظر بود و پیش از اعلام نتایج انتخابات به وی گفت که نتایج اولیه نشان از باخت شما دارد که در این هنگام ناطق نوری بیانیه‌ای آماده کرد و ساعت 8 صبح پیروزی خاتمی را به وی تبریک گفت.

* عبدالله نوری و مهاجرانی تلاش داشتند تا قانون اساسی را برای ماندن هاشمی رفسنجانی عوض کنند
توکلی تصریح کرد: روز انتصاب خاتمی نیز آیت‌الله هاشمی رفسنجانی نتایج را خواند و حکم وی را به رهبر داد که من از شوق به گریه افتادم، نخستین بار در تاریخ ایران بود که یک صاحب قدرت آن را تحویل دیگری می‌داد چرا که رئیس‌جمهور اول فراری بود و دومی شهید شده بود.

وی گفت: در همین زمان عبدالله نوری و عطاء‌الله مهاجرانی تلاش کردند تا قانون اساسی را برای ماندن آیت‌الله هاشمی رفسنجانی عوض کنند اما وی از روی صندلی خویش بلند شد چرا که رای مردم چیز دیگری بود.

نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی افزود: رهبر انقلاب نیز برای نخستین بار عبارت حماسه را درباره انتخابات به کار بردند و این امر ناشی از دو ویژگی مهم رهبر شامل وفاداری به رای مردم و اصرار بر مشارکت آنهاست.

وی ادامه داد: در این زمینه آقای هاشمی به دموکراسی مهار شده به معنای دعوت مردم تا حصول نتیجه خوب معتقد است و برعکس آن رهبر انقلاب به مشارکت حداکثری و پذیرش رای مردم هر چه که بود اعتقاد دارند.

توکلی تاکید کرد: حال اگر این انتخابات را با ترکیه مقایسه کنیم می‌بینیم اربکان رئیس جمهور منتخب مردم پس از چند ماه نه تنها برکنار شد، به زندان نیز افتاد چرا که در دیگر کشورها اگر کانون‌های قدرت خواستار کسی نباشند نمی‌تواند بر کرسی بنشیند بنابراین تنها جایی که اراده مردم بر انتخابات تاثیرگذار بوده کشور ایران است.

وی با اشاره به انتخابات سال 88 اظهار کرد: مهم‌ترین انتقاد موسوی به احمدی‌نژاد قانون‌شکنی وی بود و درست‌ترین انتقاد وی نیز همین بود اما خداوند مردم را با ادعایشان می‌آزماید چرا که خود موسوی به قانون تمکین نکرده و فراموش کرد که پذیرش شرکت در مسابقه به معنای پذیرفتن قواعد بازی بوده و جر زدن در آن ممنوع است.

نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: در این زمان افراد بسیاری به وی هشدار دادند و رهبر انقلاب با او اتمام حجت کرد که گرچه وی این کار را آغاز کرده اما تمام کننده‌ این فتنه کس دیگری است اما وی گوش نکرده و بر ادعای تقلب خود پافشاری زیادی کرد.

* امکان تقلب گسترده در انتخابات ریاست‌جمهوری وجود ندارد
وی اضافه کرد: ترکیب ناظران انتخابات به گونه‌ای است که امکان تقلب گسترده در انتخابات ریاست‌جمهوری وجود ندارد گرچه این امکان در انتخابات مجلس هست.

توکلی با اشاره به رقابت مشابه بوش و ال‌گور در انتخابات آمریکا گفت: برادر بوش فرماندار آخرین ایالتی که آراء آن شمرده می‌شد، 70 هزار رای ال‌گور را باطل کرد و در نهایت دیوان عالی آمریکا که هفت قاضی از 9 نفر آنها جمهوری‌خواه بودند تنها با اختلاف 537 رای بیشتر، بوش را رئیس‌جمهور اعلام کرد.

وی افزود: در این هنگام ال‌گور طی بیانیه‌ای گفت با وجود اینکه با نظر دیوان عالی مخالفم اکنون که اتمام حجت کرده است برای اینکه جای هیچ شکی نباشد نظر وی را می‌پذیرم.

نامه‌های بسیاری برای هشدار به موسوی و کروبی نوشتم
نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: این در حالی است که فردی مانند موسوی با اختلاف رای بیش از 11 میلیون به جای تن دادن به رای شورای نگهبان و دعوت همه به رعایت قانون چنین آشوبی را رقم زد.

وی با اشاره به اینکه موسوی را جزو سرمایه‌های نظام می‌دانستم، تصریح کرد: من در این زمان نامه‌های بسیاری برای هشدار به موسوی و کروبی نوشتم و به موسوی گفتم که رئیس‌جمهور بالقوه و بعدی ایران است اما وی با عملکرد خود این نعمت را از دست داد.

توکلی ادامه داد: البته احمدی‌نژاد نیز در این حادثه نقش تحریک احساسات و عواطف طرف مناظره را داشت و بعد نیز رفتار پیروز با کرامت را نشان نداد اما این موضوع رفتار کروبی و موسوی را موجه نمی‌کند.
احمد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۵:۲۱ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۲
قضاوت این جریانات را تاریخ نویسان آزاده بعد از چندین سال خواهند نوشت و مردم این اتفاقات را رصد و قضاوت خواهند کرد
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۴:۰۶ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۲
به معنای پذیرفتن قواعد بازی بوده و جر زدن در آن ممنوع است....شما كه قواعد را می دانی چرا به صلاحيت برخی از نمايندگان كه مورد تاييدشورای نگهبان بودند ومردم نيز به انها رای دادندانهمه اعتراض داشتي؟
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۳:۱۱ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۲
بله درست میگی یازده میلیون رای موسوی بیشتر بود !!!
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۲:۵۰ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۲
پس احمدی نژاد چه جوری رییس جمهور شد ؟
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۰:۵۶ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۲
آقای توکلی واقعاً انتخابات در ایران آزاد آزاد است؟ شما با هاشمی مشکل داشتی آیا مشکلات مشابه که در دیگران وجود دارد به چشم شما نمی آید ؟ یا می آید و ....
مجله خواندنی ها
انتشار یافته: ۸
عبدالله
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۰:۲۱ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۲
جناب توکلی!
هر چند عنوانی که بنده به سخنان یکسویه شما میدهم" ماله کشی" است. اما یک سوال دارم.لطفا با عنایت به ایمان راسختان به نافذ بودن رأی مردم در کشور به آن پاسخ بدهید:
با توجه به رسمی که در مجلس شما باب شده که نمایندگان مرتبا امضا میکنند و امضا پس میگیرند، آیا بنده بعنوان یک شهروند میتوانم رأی خود را به مقولاتی که در گذشته به آنها رأی داده ام، پس بگیرم؟اگر ممکن است بفرمایید با چه مکانیزمی میتوانم اینکار را بکنم؟
masoud
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۰:۳۴ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۲
من خیلی خدمت آقای هاشمی ارادت دارم ولی زیاد هم از قدرت بدش نیامد، مثلا تغییرات اساسی در قانون اساسی،تشخیص مصلحت،خبرگان رهبری...ما باید به زندگی حضرت علی (ع) نگاه کنیم و عبرت بگیریم که دیدش به حکومت چگونه بود حکومت براش مثل لنگه کفش بود وفقط مردم و حفظ اسلام براش مهم بود ،ازهمه بیشتر کار میکرد ودر جهاد خود و فرزندانش نفر اول بودند مقایسه کنید ببینید چقدر شباهت وجود دارد!!!!!
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۰:۴۹ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۲
وی با اشاره به انتخابات سال 88 اظهار کرد: مهم‌ترین انتقاد موسوی به احمدی‌نژاد قانون‌شکنی وی بود و درست‌ترین انتقاد وی نیز همین بود اما خداوند مردم را با ادعایشان می‌آزماید چرا که خود موسوی به قانون تمکین نکرده و فراموش کرد که پذیرش شرکت در مسابقه به معنای پذیرفتن قواعد بازی بوده و جر زدن در آن ممنوع است....... انشاالله وقتي پرده كنار رفت انوقت معلوم خواهد شد چه كسي از ازمون سالم بيرون امده است!
مجله فرارو
پرطرفدارترین عناوین