bato-adv
کد خبر: ۱۷۱۰۳۹
کارشناسان در گفتگو با فرارو بررسی کردند

ازدواج = اشتغال؟!

«به نظر من اگر مسئولان می خواهند میزان ازدواج در جامعه افزایش یابد باید ابتدا اقدام به ایجاد شغل کنند و سپس شرایط ازدواج را برای افراد مهیا کنند. شغل اصل و اساس ازدواج است و مردم نمی توانند با این قول که اگر ازدواج کنند صاحب شغل می شوند ازدواج کنند و در چاه بیفتند.»
تاریخ انتشار: ۱۱:۲۰ - ۱۳ آذر ۱۳۹۲
فرارو- یک استاد دانشگاه گفت: «به نظر من اگر مسئولان می خواهند میزان ازدواج در جامعه افزایش یابد باید ابتدا اقدام به ایجاد شغل کنند و سپس شرایط ازدواج را برای افراد مهیا کنند. شغل اصل و اساس ازدواج است و مردم نمی توانند با این قول که اگر ازدواج کنند صاحب شغل می شوند ازدواج کنند و در چاه بیفتند.»

56 نماینده مجلس طرحی را امضا کردند و معتقدند اجرای آن می‌تواند بهبودبخش افزایش جمعیت ایران باشد. این طرح که کلیات آن در کمیسیون فرهنگی مجلس به تصویب رسیده است قصد دارد نسل جوان ایرانی را به سمت ازدواج و باروری هدایت کند.

ماده 9 «طرح جامع جمعیت و تعالی خانواده» تاکید دارد: «در تمامی بخش‌های دولتی و غیردولتی اولویت استخدام به ترتیب با مردان دارای فرزند و سپس مردان متاهل فاقد فرزند و سپس زنان دارای فرزند است. به کارگیری یا استخدام افراد مجرد واجد شرایط در صورت عدم وجود متقاضیان متاهل واجد شرایط بلامانع است.»

در زیر این طرح پیشنهادی نام نمایندگانی چون آقا تهرانی (معروف به معلم اخلاق دولت احمدی‌نژاد)، مهدی کوچک‌زاده، بیژن نوباوه، زهره طبیب‌زاده‌نوری، دهقانی نقندر، فرهنگی، نبویان، نجابت، روح‌الله حسینیان، قاسم جعفری و... دیده می شود.

این طرح مخالف اصول متعدد قانون اساسی است
نعمت احمدی حقوقدان و وکیل پایه یک دادگستری در گفتگو با فرارو گفت: «طرح پیشنهادی نمایندگان مجلس مخالف اصول متعدد قانون اساسی است که راجع تساوی افراد در انتخاب شغل بیان شده و دولت حق ندارد مانع تصدی مشاغل افراد شود.»

وی ادامه داد: «من نمی دانم آیا این نمایندگان در اجتماع حضور ندارند که چنین طرحی را پیشنهاد کردند. با امر و نهی که نمی توان ازدواج ایجاد کرد؛ بلکه با اشتغال ازدواج بوجود می آید.»

وی افزود: «یعنی نمایندگان می توانند به جای ماده 9 این طرح عنوان کنند به هرکس ازدواج کند به تناسب مدرک تحصیلی یک شغل داده می شود.»

این حقوقدان اظهار کرد: «قانونگذار باید کلید ایرادات و اشکالات جامعه را در دست بگیرد و قفل آنها را باز کند. قانون گذاری برای قفل زدن بر درهای بسته نیست، بلکه برای باز کردن قفل های بسته است.»

وی با بیان اینکه کسی که ازدواج نمی کند امکان آن را ندارد گفت: «اکنون اولین سوالی که در مراسم خواستگاری می شود این است که شغل داماد چیست و از مدرک وی سوال نمی کنند و اگر داماد بیکار باشد می گویند به آدم بیکار دختر نمی دهیم.»

وی افزود: «لذا دولت می تواند عنوان کند به کسانی که از فلان تاریخ ازدواج می کنند با ارائه قباله ازدواج شغلی متناسب با مدرک تحصیلی وی ارائه می شود.»

احمدی گفت: «البته بنده اساسا مخالف وضع قانون درباره طرح جامع جمعیت هستم و معتقدم طرح جامع جمعیت با قانون و دستور شکل نمی گیرد، بلکه با ایجاد اشتغال شکل می گیرد و اصلا وظیفه دولت دخالت در چنین مواردی نیست. اما اگر مسئولان قصد دارند چنین انگیزه ای برای ازدواج ایجاد کنند بهتر است به جای ایجاد محدودیت اقدام به تشویق کنند.»

احمدی در پاسخ به این سوال که آیا این کار دخالت در زندگی خصوصی مردم محسوب نمی شود؟، گفت: «به هر حال نمایندگان قصد دارند طرح جامع جمعیتی ارائه کنند. زندگی اجتماعی و صرف حضور در اجتماع ایجاب می کند افراد محدودیت هایی را به خاطر جامعه بپذیرند. نمی توان آزادی مطلق فردی داشت. البته این محددیت ها نباید اصول آزادی را زیر سوال ببرد.»

وی ادامه داد: «اینکه گفته شود دولت خدمتگزار مردم است اشتباه است، ما نیازی به مستخدم نداریم و خودمان می توانیم کارهایمان را انجام دهیم، ما به دولت پاسخگو و ناظر نیاز داریم تا از درون دولت 3000 هزار میلیارد تومان دزدی نشود.»

وی افزود: «وظیفه دولت تنها ایجاد بستر لازم برای فعالیت های مشروع، آزاد و بوجود آوردن اشتغال در جامعه است.»

این طرح نوعی بی عدالتی اجتماعی است
اما دکتر امان الله قرایی مقدم جامعه شناس و استاد دانشگاه در گفتگو با فرارو گفت: «به نظر من اینگونه طرح ها به طور کلی و به خصوص در زمینه باروری و فرزندآوری کارساز نیست. در فرزندآوری تغییر الگوی ذهنی زنان و مردان و امید به آینده مهم است و اشتغال تاثیری در فرزندآوری ندارد.»

وی با بیان اینکه این طرح نوعی بی عدالتی اجتماعی است گفت: «من معتقدم اگر حتی به افراد پول هم بدهند نمی توانند فرزندآوری را در جامعه افزایش دهند. الگوی رفتاری زنان در زمینه فرزندآوری تغییر کرده است و تا امید به زندگی آینده در جامعه افزایش پیدا نکند اینگونه طرح ها نمی تواند در زمینه باروری موثر باشد.»

این استاد دانشگاه درباره تاثیر این طرح بر میزان ازدواج گفت: «فردی خواستگاری دختری می رود و می گوید بیکار است، اما اگر ازدواج کند به وی شغل می دهند. اما چه اطمینانی به آینده وجود دارد که به وی شغلی داده شود؟ لذا این طرح اگرچه تا اندازه ای در بالا رفتن میزان ازدواج موثر است اما کافی نیست.»

وی ادامه داد: «به نظر من اگر مسئولان می خواهند میزان ازدواج در جامعه افزایش یابد باید ابتدا اقدام به ایجاد شغل کنند و سپس شرایط ازدواج را برای افراد مهیا کنند. شغل اصل و اساس ازدواج است و مردم نمی توانند با این قول که اگر ازدواج کنند صاحب شغل می شوند ازدواج کنند و در چاه بیفتند.»

قرایی مقدم گفت: «از سوی دیگر ازدواج که دستوری نیست و نمی توان با دستور و نسخه میزان ازدواج را افزایش داد. تا امنیت شغلی برای فردی که قصد ازدواج دارد فراهم نشود، وی اقدام به ازدواج نمی کند و میزان ازدواج افزایش پیدا نمی کند. لذا بنده با این طرح نمایندگان مخالف هستم.»
pooyan
Iran (Islamic Republic of)
۲۳:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۳
قبل از هر کاری باید این مجلس عوض بشه
اون از رد صلاحیتها اون از mpt ! اینم از این طرحهای پر از نبوغ
حتما سری بعدی رای بدین
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۱:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۳
تا زماني اميد به آينده افزايش پيدا نكند تا زمانيكه كسي از به اينده فرزند خوش بين نباشد دنبال ازدواج و با تولد بچه نخواهد رفت اينها همه آب در هاون كوبيدنه طرح هائي بدون پشتوانه و كارشناسي نشده
مرزوق
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۳
این طرح مسخره و بدون کارشناسی از جانب همون طیفی مطرح شده که تا سالیان سال ایران وایرانی درگیر پیامدهای طرحا و کارای قبلیشونن! خنده داره واقعا، شما بیکاری رو کم کنین خودبخود آمار ازدواج میره بالا، نمیخواد قانون وضع کنین.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۳
توی خانواده ما سه نفریم که در ادارات دولتی کار میکنیم و هر سه نفر با پارتی بازی رفتیم بعد از یک مرجع پرسیدم گفتند چون با پارتی رفتی حقوقی که می گیری شبهه داره منم با اینکه داشتم رسمی میشدم کارم را رها کردم و الان خانه دارم توی این مملکت اگه پارتی داشته باشی سر کار خوب میری وگرنه هیچ کس به سواد تو کاری نداره
رسواگر فتنه
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۴
کار بزرگی کردید . تبریک میگم . بله متاسفانه راجع به پارتی درست میگید .
dokhtar
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۳
پس من برم با سبزى فروش سركوچه مون يه عقد سورى بكنم متأهـل شم شما تعهـد ميدين كاربرام پيدابشه, فوق ليسانس هـم دارم! بعدا عقدمو باهـاش بهـم ميزنم. يابه يكى ازاقوام ازدواج كرده يانه نكرده ميگم بيا منو عقد كن كار پيدا كردم طلاق ميگيريم! فوقش يه عقدميادتوشناسنامم تا آخرعمرم بي شوهـرميمونم
و الله آدم حيرون ميمونه ازاين راه حلهـاى اجبارى آقايان وخانمهـاى هـمه چيز فهـم. توروسرجدتون دست ازسرمون بردارين خودمون كم بدبختى نداريم
مجله خواندنی ها
انتشار یافته: ۹۶
رسواگر فتنه
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۳
جوان ها ازدواج کنن خدا روزی را میرساند .
4 زنه
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۳
احتمالا توی کشورهای پیشرفته که این همه شغل دارند همه 200 بار زن گرفته اند
فلافلی
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۳
من الان کارگر مجردم و با یک ساندویچ فلافل سر میکنم.
ولی زن که گرفتی که نمی تونی هی فلافل بزنی
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۳
چرا نسیه کار می کنید شما؟! نمی شه اول روزی برسه بعد ما بریم سراغ ازدواج؟!
تازه الان روزی خودمون رو هواست !
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۳
كلا نظرات فتنه گر رسوا رنگ و بوي تفكرات مموتي رو داره. مملكت داري به سبك كوموريها.
رسواگر فتنه
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۳
کارگر عزیز فلافلی شما از خدا بخواه یه نظری بهت بکنه .....
و ناشناس سوم من که کاره ای نیستم اون حرف هم از قرآنه نه از من .قرآن که دروغ نمیگه شاید ایمان ما کافی نیست ...
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۳
ما که سه ساله ازدواج کردیم و جفتمون قناعت و صبوری رو روسفید کردیم تا حالا روزی ندیدیم! باقی ملت رو نمی دونم!
در ضمن معنی حرف رسواگر جان اینه که هر کی فقیر و نداره آدم بدیه که نظر خدا ازش برگشته و هر کی پولداره خدا باهاشه؟؟؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۳
فلافلی جان!
با قانون جدید شما همین کار را هم از دست خواهی داد. مگر زن بگیری
رسواگر فتنه
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۳
نه ناشناس بالایی منظور ما اینی که شما فرمودید نبود .
اون حرفو فقط به آن کارگر گفتیم .
گاهی با یک دعا عنایتی به انسان میرسد .
برای شما هم آرزوی حل مشکلات رو داریم .
صادق
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۳
اصلن جوانان فعلی یعنی دهه شصتی ها (به خصوص نیمه شصت به بعد) و دهه هفتادی ها مسئولیت گریز شدند . این هم که هی میگن کار نیست بهانه ست . دوست دارند با یه لیسانس بی کیفیت که در فلان دانشگاه سطح پایین گرفتند (اون هم با روندی که همگی می دونیم!!!) شغل آنچنانی با درآمد زیاد گیر بیاورند که شدنی نیست . توقعشون خیلی بالاست و قناعت رو نمی فهمند . از اون ور هم دنیال لذت جویی هستند که با تشکیل خانواده جور در نمیاد .
صادق
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۳
جوانان امروز دقیقا برآیند تربیت غلط خانواده ها در دهه هفتاد و هشتادند که اصطلاح فرزند سالاری از همون زمان رایج شد . نسلی سختی نکشیده و نازپرورده که همه چیز دم دستشون بود و الان برای ساختن زندگی شون حاضر نیستند از صفر شروع کنند و سختی بکشند .در حالی که نسل های پیشین از سنین پایین سخت کار می کردند .
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۳
اما من با 300 هزار تومان درآمد با همسرم با خوشی زندگی می کنیم الحمد لله
منبع آگاه
Iran (Islamic Republic of)
۰۱:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۴
این خدای رسواگرفتنه است که تاحالا مردم را به خاک سیاه نشانده فرزندان طلاق،بیکاری،اعتیاد،خودفروشی ناشی ازدواج توکل به خدا و الهی به امید تو است،بله توکل به خدا اما نپرتو چاه به امید خدا!!!انگارهوس کردیم بشیم مثل کره.
سپیده
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۳
همسر من زمانی که خواستگاری من اومد شغل داشت. توی یه اداره دولتی. اما الان زمزمه هایی شنیده میشه که ممکنه شرکتش تعدیل نیرو کنه. کسی که موقع ازدواج شغل داره هیچ تضمینی نیست که شغلشو بعدا از دست نده. چه برسه به اون جوونی که اصلا کار نداره. من موندم این مسئولان ما اصلا چه جوری روشون میشه جوون ها رو به تشکیل خانواده دعوت کنند!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۳
من هم 6 ساله ازدواج کردم. بعد از هفت هشت سال کار تو سازمانهای دولتی امسال بیکار شدم. هشت ماهه خونه نشین شدم. یواش یواش داره زندگیم از هم می پاشه
مینا
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۳
سپیده جان از بس که پر رو هستن.به ملت به چشم فقط نیروی کاری نگاه میکنن که باید طرح ها و دستوراتشانر را اجرا کنن و سلام
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۳
اگر زنان همان خانه داری کنند دیگر همه آقایانی که میخواهند تشکیل زندگی بدهند کار خواهند داشت .
ناشناس
United States of America
۱۱:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۳
خب چرا برعکس نباشه ... اگر آقایان خانه داری کنند همه خانم ها شغل خواهند داشت و می توانند مخارج خانواده را تامین کنند !
بهناز
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۳
چرا زن ها باید خانه داری کنند؟ خانه نشین شدن زن ها چه فایده ای دارد به جز عقب ماندگی و بی سوادی آنها؟ آیا تربیت درست فرزندان مستلزم آگاهی بالا و شعور اجتماعی مادر نیست؟
موقعیت اجتماعی زنان جامعه = سطح فرهنگ و تمدن جامعه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۳
این زنها فقط بازار کار را بی خودی اشغال کردن حاضرن با کمترین حقوق کار کنن.وقتی کارفرما اینو میبینه ترجیح میده زن استخدام کنه ولی مرد که ناچاره خرج خانواده رو بده باید کنار بشینه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۳
با یه حقوق شما می تونی زندگی بچرخونی؟
فکر می کنی چرا الان خیلی از جوونها می خوان همسرشون هم شاغل باشه؟ هم درآمد داره هم زنی که شاغله می دونه پول درآوردن سخته و به شوهرش به عنوان کیف پول نگاه نمی کنه و همراه شوهرشه نه سربار
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۳
آفرین ناشناس 11:32.علاج کار این است؟ با این نظر شما دوباره افکار 100 سال قبل زنده شدند. متاسفم.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۳
هرکسی با توان و علاقه خودش می تونه بگه چه کاری میخواد انجام بده، نه با گیر افتادن توی یه چارچوب خشک و بی معنی
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۳
والا ما این زنان مثلن تحصیل کرده و شاغل اطرافمون رو هم دیدیم دغدغه شون فقط قر و فره و هیچ مزیتی بر زن های خانه دار سنتی ندارند . صد رحمت به همون زنان خانه دار قدیم که لااقل چند فقره هنر خانه داری بلدند . این زنان مثلن تحصیل کرده نه طرز فکر بالایی دارند نه اطلاعات عمومی چندانی . فقط دارند به هم آدرس آرایشگاه و مطب دکتر زیبایی می دهند .
ک م
Iran (Islamic Republic of)
۰۳:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۴
حرف شما کاملا متین.
اما با یک حقوق امورات میگردد؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۳
تجربه نشان داده در قانون استخدامی ایران اولویت با کسی است که از سوی یک شخص صاحب نفوذ معرفی شده باشد. حالا میخواد سواد و تخصص داشته یا نه محرد باشد یا متاهل اینها دیگر ملاک نیست.
امیر
Germany
۱۱:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۳
حرفتو باید با طلا نوشت حرف حق رو زدی
امینی
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۳
گل گفتی واقعا.بحث مجرد و متاهل و زن و مرد نیس باید مشمول بند پ بشی تا بتونی استخدام شی. البته سهمیه ای ها رو هم اضافه کنید که همه جا رو گرفتن. مهم نیس سواد داشته باشب فقط کافیه پارتی باشه یا سهمیه دیگه مشکلت حله.
صدرا
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۳
گل گفتی به قرآن
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۳
گل گفتی برادر (یا خواهر)
سهیلا
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۳
بله همون بند پ
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۳:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۳
ایول+++++++++++++++++++++++++++++...
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۳
دلیلی اصلی افزایش سن ازدواج خدمت سربازیه
اگه سربازی نبود همه پسرها هم کار می کردند هم درس میخوندن هم از دواج میکردن البته عاقل هاش
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۳
عزیزم سربازی ترفندیه برای دولت ها تا نیاز به شغل را در جوانان به عقب بیاندازند.
شما فکر کن اگه همه بخواهند بعد از دیپلم بروند سر کار که تهران پر از پراید و مسافرکش می شد.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۳
در کشور ما به خاطر عدم وجود کار و کارآفرینی هیچ موقع سربازی را بر نمیدارند.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۳
زنها به این نظر منفی میدن تا راه برا خودشون باز شه به نظرم این طرح خوبیه تا عدالت بین زن و مرد برقرار شه
صادق
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۳
این سربازی هم یکی دیگه از دلایل لوس بودن نسل جوان امروزه . در نسل های پیش اینهمه غرولند راجع به سربازی نشنیدیم . برعکس شیرین ترین خاطرات مردان نسل های پیش از سربازی شون بوده .
کاوه
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۳
من متخصصم 29 ساله و شغل و درآمد خوب دارم ولی متاسفانه بدلیل اینکه خیلی "خجالتی"ام تا حالا شانس ازدواج رو اصلا نداشتم و فک کنم تا اخر عمر هم مجرد می مونم.
به نظرم فقط مسایل مالی سد راه ازدواج نیست، چیزای خیلی مهم دیگه ای هم وجود داره...
رسواگر فتنه
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۳
آخی !!!
چرا ؟ اعتماد به نفس داشته باش .همکاریم منم چند وقت دیگه تخصصم رو میگیرم .
برات دعا میکنم .
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۳
حرفت کاملا منطقیه زندگی که فقط پول نیست که
خطاب به رسواگر فتنه
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۳
چه متخصصایی...خدا حفظتون کنه .. رسوا جون شما تخصص نمی خوتد بگیری. تو ادامه بده به همون حال خوشت. حیفی!!!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۳
زندگی فقط پول نیست ولی بدون پول نمیشه زندگی کرد!
مرتضی
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
۲۲:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۳
اقای رسوامن به هرسایتی میرم جنابعالی زودترچترتو بازکردی!چه وقتایی مشغول مطالعه ی تخصصی میشی؟!
رسواگر فتنه
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۴
آقا مرتضی خواهشا بگو کدوم سایت ها هستن برم ببینم .
به جون خودم من فقط میام فرارو !!!
جدی بگو کدوم سایت ها ؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۳
این طرح مسخره است.
یه مثل اذری هست که میگه با آب ریختن توی چاله نمیشه چشمه درست کرد!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۳
والا ما که با ۲۹ سال سن و ۳ سال متاهل بودن داریم می ریم سربازی و پشیمونم که چرا زود ازدواج کردم !
الان ۲ سال کارم رو از دست می دم و درآمدی ندارم. هیچ کمکی هم به من بیچاره نمی شه !
کسی که از خواهرش یا مادر پیرش نگهداری می کنه معافی داره اما کسی که زن و بچه داره نه ! خوب من باید نون یک خونواده رو بدم یا نه؟!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۳
شما فريب تبليغات را خورده ايد. مراقب باشيد در مراحل بعدي زندگي، فريب نخوري.
آدم ايراني تا وقتي سربازي نرفته، حق نداره سراغ اشتغال و ازدواج بره. فقط حق داره درس بخونه.
میرحسین از مشهد
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۳
فک کنم کامنت قبلی شد غیر قابل انتشار
باز هم میگم :۱- فرهنگ-۲- اقتصاد
جفتش باید با هم درست بشه
کسی نگه اقتصاد مهم تره تا فرهنگ یا بالعکس
جفتش همزمان باید حل بشه
در بحث فرهنگ حالا به هر دلیلی چه ماهواره چه تنوع طلبی مردا ن و چه چه چه ها دیگه ما خیانت رو میبینم رایج شده
محبت ها کم شده.کانون خانواده که اصولا باید گرم باشه گرم نیست
بحث اقتصاد هم اظهر من الشمسه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۳
هزاران لایک
معلم
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۳
من یک معلم رسمی هستم هفته پیش رفتم خواستگاری ازم پرسیدن واسه خودت خونه داری؟ماهیانه چند میگیری؟بعدشم گفتن نه!!!!تو این زمونه اگه خواستی ازدواج بکنی باید قاپ دختر خانوم رو از قبل بدزدی!!!!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۳
بستگی داره طرفت کی باشه
ک م
Iran (Islamic Republic of)
۰۳:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۴
ایکاش از واژه آخر استفاده نمیکردی و فقط دردت را میگفتی.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۳
این کار خیانت به بنیان خانوداه هست خدا کنه یکی جلویتندرو ها رو مجلسا بگیره
ارش
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۳
بنده 6 ماه هستش که شاغل شدم می خوام متاهل بشم ولی ترس از این همه گرانی و هزینه های اجاره مسکن و خرج عروسی و ........جرات این کار رو به من نمیده.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۳
خرج عروسی رو اگه خانوم و خانواده اش باهات راه بیان و تو هم سر جهیزیه کوتاه بیای میشه یه کاری کرد
مهم خرج کرایه و رهن خونه و قبض ها و خورد و خوراک و پوشاکه! از اون بترس
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۳
کار خوبی می کنی ! با ۶ ماه وضعیت خودت روش نیست چه برسه به یکی دیگه ! یه چند سالی کار کن اگر دیدی ۵۰ - ۱۰۰ میلیون پس انداز داری و نمی دونی چی کارش کنی برو زن بگیر !
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۳
اگر تونستي خونه و ماشين بخري، ازدواج كن. اگر نتونستي، بدون كه داشتن شغل ملاك نيست. توانايي مالي ملاكه.
ناشناس
-
۰۵:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۴
بعد شش سال برو
محمدرضا
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۳
بنظرم ازدواج امری است که از لحاظ شرعی سنت است و امری است مبارک، اما بنظر من مشکل جوانان در مرتبه ی اول: کار مرتبه دوم: امید به زندگی بهتر پس از مجردی مرتبه ی سوم: یه کم اعتماد به نفس میخواد مرتبه ی چهارم: ایجاد سرایط سالم و امن آشنایی دختر و پسر است
که بنظرم بترتیب اگر این موارد حل شود که از اولی سرچشمه میگیرد، امر ازدواج هم رونق میگیرد
فقط تو رو بخدا شعار رو ول کنیممممم
دچار شعاریسم شدیم تو همه ی زندگیموووون
رسواگر فتنه
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۳
خب بله اینارو که همه میدونیم و میخواهیم اتفاق بیوفته اما اگر کسی تلاش نکنه که همینجوری مشکلات حل نمیشه .
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۳
رسواگر خان!
اینا رو ملت نباید حل کنه! حکومت باید حل کنه!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۳
والا من انقد بیکار موندم که دیگه از پیدا کردن کار خسته شدم واسه همین فکر میکنم اگه اول ازدواج کنم شاید کار پیدا کنم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۳
با اين طرز فكر، سريع هم بچه دار ميشي،‌ اما زنت زود ازت جدا ميشه. چون زندگي با يك مرد بيكار خيلي سخته.
ک م
Iran (Islamic Republic of)
۰۳:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۴
طعنه جالبی بود
:))
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۳
یعنی یه دختر اگر شرایط برای ازدواج براش پیش نیاد نه باید شاغل بشه نه باید سفر بره؟!!
این طوری که افسردگی میگیره باید سر بزاره زمین بمیره.
مگه ازدواج اجباری میشه؟!!!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۳
فعلا همه دارن كار خودشون رو ميكنن. دخترها هم به راحتي استخدام ميشن، كسي هم باهاشون كاري نداره. اگر يه دختر هم شاغل شد، هيچ كس براي ازدواج اجبارش نميكنه.
محسن
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۳
خودم می گم تا زمانیکه دانشجو و الاف بودم هزار بار مو قعیت ازدواج داشتم ،الان که شاغل شدیم سر کار می ریم هیچ موقعیتی نداریم همه چیز سنگ شد شانس ما داریم بخدا
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۳
ازدواج دانشجويي فايده نداره. اول آدم تكليفش رو با سربازي و شغل مشخص ميكنه، بعد ازدواج ميكنه، اونم بايد شغلي داشته باشه بتونه قبل از ازدواج باهاش خونه بخره. زندگي مستاجري فايده نداره، همش رنج و بدبختيه.
اسپارتاکوس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۳
دمت گرم بابا فلافل میخوری پس وضعت خوبه
محمدرضا
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۳
بنظرم ازدواج امری است که از لحاظ شرعی سنت است و امری است مبارک، اما بنظر من مشکل جوانان در مرتبه ی اول: کار مرتبه دوم: امید به زندگی بهتر پس از مجردی مرتبه ی سوم: یه کم اعتماد به نفس میخواد مرتبه ی چهارم: ایجاد سرایط سالم و امن آشنایی دختر و پسر است
که بنظرم بترتیب اگر این موارد حل شود که از اولی سرچشمه میگیرد، امر ازدواج هم رونق میگیرد
فقط تو رو بخدا شعار رو ول کنیممممم
دچار شعاریسم شدیم تو همه ی زندگیموووون
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۳
من ازدواج کردم پول جهیزیه ندارم چه برسه به خرجی زندگیم.نه کارهست نه شغل نه پول.زندگی برای دلالان وکاسبان تحریم گلستان شده برای مردم جهنمک
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۳
به مسئولین عرض کنم اگه تاچندمدت دیگه این مشکلات حل نشه اتفاق تلخی برای کشور خواهد افتاد.قتل دزدی آدم ربایی ناامنی ترور بسیار بالا خواهدرفت.گوش به حرف چندتاافراطی نباشید که فکرمنافعشون هستند به فکرخواسته های مردم وجوانان باشید
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۳
یکی از مشکلات اصلی پسرا سربازیه که امیدوارم حل شه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۳
پس زنان و دختران مجرد که تعدادشونم کم نیست و شرایط ازدواجم براشون پیش نیومده باید برن بمیرن؟؟؟؟؟
صبور
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۳
مشکل اول نبودن هیچ تضمینی برای کار در فردا واسه جووناست یعنی تضمین شغلی که جرات ازدواج رو ندارن و دومش هم بالا رفتن سطح توقعاته که ازدواج سخت شده وگرونی وتورمه که شده مزید علت ووو......
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۳
اصلا ازدواج کنیم که چی بشه؟ بچه پس بندازیم که چی بشه؟
رضا
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۳
به جای این طرح های سهیمه بندی بهتر نیست توی قانون خدمات کشوری حق عائله مندی و فرزند رو بیشتر کنند تا علی الحساب ما کارمندای مجرد بریم زن بگیریم. با حق عائله مندی 80 هزار تومنی خرجی گربه خونگی رو نمیشه داد چه برسه به ازدواج.بچه که دیگه هیچ!!!!
حاجی
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۳
فعلا که آقایون میخوان اصن به مجردا شغل ندن
سیامک
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۳
خدایا یعنی ما به این نماینده های... رای دادیم؟!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
نیما
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۳
راه باید برای آشنایی پسرهای ایرانی با دخترهای خارجی فراهم بشه .
دخترهای ایرانی از لحاظ اخلاقی ، فرهنگی ، تربیتی و روحی و روانی اصلا به درد زندگی نمیخورن .
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۳
متاسفم از اینکه هر ازگاهی باید منتظر مطرح کردن چنین طرح هایی توی مجلس باشیم!!!!!!!!!!!!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۳
چرا من وقتی اسم نمایندگانو دیدم هیچ تعجبی نکردم؟

فرهنگی اگه دفعه بعد از من و اطرافیانم رای دیدی

اگه دختری خواستگار مناسب با خواسته هاش نداشته باشه انموقع وظیفشه که خودش دنبال تحقق کردن آرزوهاش بره و هیچکس حق اینو نداره که محرومش کنه
اصغر
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۳
اولويت استخدام در اداره جات شده با دخترها آنهم مجرد ، وقتي كه ازدواج مي كنند بخاطر درآمدي كه دارند اكثرا" پس از مدتي جدا مي شوند . وبسيار مشكل پسند ،
و سطح توقعشان نيز بالا
مي رود. همچنين دربين كارمندان شاغل چه آمار بالايي پير دختر داريم .
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۳
نماینده های مجلس اگه شما از اون پاداشهای میلینونی و وام های میلیاردیتون چشم پوشی کنید خیلی از مشکلات جوانان حل میشه
علی
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۳
یه سوال پسری که مجرده مگه نباید شغل داشته باشه بعد بره خواستگاری؟
مگه میشه بگیم خب اول ازدواج بعد خدا بزرگه.راستی مرد متاهل بچه دار خرج زن و بچه شو از کجا بیاره بعد تازه به استخدام امد داشته باشه؟
حسین
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۳
تا زمانی که مسئولین محترم به فکر جیب های محترم تر خودشان هستند هر روز بدتر از دیروز خواهد بود به قول معروف مسئولین محترم در این سی و چند سال برای نمونه چیزی کاشتند که حالا بخواهند چیزی درو کنند با این فشاری که به مردم می آید کسی خواهان ازدواج نیست کسی خودش رو نمی خواهد توی مخمصه بیندازد البته معقول هم هست راستی آقای احمدی نژاد می خواست دو ساله بیکاری رو ریشه کن بکنه پس کی شد جهت اطلاع عرض می کنم مسئولین در 20 سال آینده هم نمی توانند بیکاری رو ریشه کن کنند0
عباس
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۳
من با محسن 12/35 موافقم وقتی ازدواج مکنی بعدش کلی موقعیت ازدواج پیش میاد
ناشناس
Germany
۱۶:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۳
چقدر قدرت درك بعضي از نمايندكان پايينه.شايد موقعيت ازدواج براي كسي هيچوقت پيش نياد بايد از گرسنگي بميره ؟بعضي ها هم مجردند اما بايد خرج خانواده بدهند تكليف چيست؟
پسر مجرد
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۳
تو مملكت ما تا شغل مطمئن نباشه ويه خونه دوخوابه ازدواج بى ازدواج, بچه بى بچه, پسرمجردكارمندى كه بخواد ازدواج كنه ميره سراغ دختر كارمند مجرد كه يكىشون اجاره خونه بده يكى خرج زندگى .كسى سراغ دختر بيكارتوخونه مونده نميره سربار ميخواد. اين قانون گزارهـاى احمدى نژادى هـيچوقت تومحسباتشون فكر نميكنن كه نظراتشون چه عواقبى وخيمى داره , به نظر كارشناسام توجهـى ندارن. دَم آخرى ميخوان يه مصيبت عظماى ديگه تصويب كنن بعد برن. اين نظريه عواقب بسيار بسيار وخيمى داره. براى پسر مجرد بيكارشغل آزاد زياد هـس اما برا دخترا محدوده. كارادارى هـم ازشون گرفته بشه, واويلا ميشه از دختر بيكار مجرد. اگربعضى ميگن فساد وفحشا واعتياد هـست تو بيكارا و نااميدهـاس . ميخواين بيشتر بشه? دخترمجرد خودش مشكلات خودشو داره ديگه بيشترش نكنين. اينهـا هـمه به كنار, حقوق شهـروندى چى ميشه پس? قانون اساسى چى? من كه دختربيكارنميگيرم ميرم زن بيوه كه مهـريه داره ميگيرم  
خوانندگان
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۳
فرارو چرا مثبت منفيهارو از كار انداختي؟؟؟؟؟!!!!!
مجله فرارو