bato-adv
کد خبر: ۱۸۶۲۷۸

مطهری: قطعنامه پارلمان اروپا نقاط مثبتی دارد

علی مطهری می‌گوید: قطعنامه اخیر پارلمان اروپا نقاط مثبتی دارد٬ برخی انتقاد‌های غرب به وضعیت حقوق بشر در ایران وارد است و اسلام اجازه دخالت در امور داخلی کشور‌ها را به ما داده است.
تاریخ انتشار: ۲۲:۰۱ - ۲۴ فروردين ۱۳۹۳
 علی مطهری می‌گوید: قطعنامه اخیر پارلمان اروپا نقاط مثبتی دارد٬ برخی انتقاد‌های غرب به وضعیت حقوق بشر در ایران وارد است و اسلام اجازه دخالت در امور داخلی کشور‌ها را به ما داده است.

نماينده تهران در مجلس گفت: حقوق بشر از نظر اسلام مبتني بر برخي اصول و مباني فکري اجتماعي مانند آزادي و انسانيت است. البته نگاه اسلام به مقولاتي مانند آزادي و انسان‌شناسي با نگاه غرب متفاوت است. در مسئله آزادي ما معتقديم مرز آزادي فرد علاوه بر آزادي ديگران، مصلحت خود فرد و مصلحت جامعه نيز هست يعني اين دو عامل هم آزادي فرد را محدود مي کند. در حالي که از نظر غربي‌ها مرز آزادي فرد فقط مخدوش شدن آزادي ديگران است.

علي مطهري در مورد انتقاد پارلمان اروپا به وضعيت حقوق بشر در ايران و اين که اصولا علل اختلاف ما با آنها در بحث حقوق بشر چيست، به مهر گفت: ما در بخشي از حقوق بشر با غربي‌ها اختلاف مبنايي داريم. يعني در مباني و اصول فکري اختلاف داريم. غربي‌ها فقط ميل انسان را مبناي قضاوت در حقوق بشر مي‌دانند و معتقدند که هرچه بشر به آن تمايل داشته باشد بايد بتواند انجام دهد تا زماني که مزاحم آزادي ديگران نباشد.

يعني آنها استعدادهاي انساني و استعدادهاي حيواني در وجود انسان را از هم تفکيک نمي‌کنند و صِرف تمايل انسان را ملاک قرار مي‌دهند، در حالي که ما معتقديم قواي حيواني انسان بايد تحت مديريت قواي انساني انسان باشد و به عبارت ديگر شهوت و غضب انسان بايد تحت حکومت عقل و اراده انسان باشد و اصولا انسانيت انسان به استعدادهاي انساني او و به عقل و اراده اوست، استعدادهاي حيواني ميان انسان و حيوان مشترک است و فضيلتي براي انسان نيست.

به طور خلاصه اسلام در بحث حقوق بشر مباني و اصول منطبق بر فطرت انسان دارد. جالب اينجاست که اخلاق ارسطويي و افلاطوني که بر وظيفه و فضيلت انساني استوار است، ريشه غربي دارد ولي خود غربي‌ها – البته دولت‌هاي آنها – به اين اخلاق ملتزم نيستند و در واقع به گذشته خود هم پشت کرده‌اند.


وي ادامه داد: در واقع ما و اروپايي‌ها در بخشي از موضوع حقوق بشر حسن تفاهم نداريم و حرف يکديگر را نمي‌فهميم. مثلا فلسفه قصاص يا حدودي که در اسلام وجود دارد براي آنها قابل فهم نيست. ما معتقديم آن کسي که عمداً و با برنامه انساني را کشته و اساساً اين امر براي او تبديل به يک عادت شده، او ديگر از انسانيت خارج شده و ديگر انسان نيست و بايد جامعه از وجود او پاک شود، همان طور که بدن انسان بايد از وجود ميکروب پاک شود. در واقع وقتي ما او را اعدام مي‌کنيم يک انسان را اعدام نکرده‌ايم بلکه يک غير انسان را اعدام کرده‌ايم. همين طور درباره حکم زناي محصنه و از اين قبيل.

وي با بيان اينکه بالاخره هرکدام از اينها يک فلسفه‌اي دارد گفت: ولي در انسان‌شناسي و حقوق بشر غربي اين چيزها ديده نشده است. لذا ما با آنها اختلاف مبنايي داريم و در نتيجه در يک جاهايي آنها حرف ما را نمي‌فهمند و ما حرف آنها را نمي‌فهميم، ولي گاهي در موارد مشترک، آنها انتقادهايي به عدم رعايت حقوق بشر مي‌کنند که ممکن است اين انتقادات وارد باشد. اما بحث اين است که فقط آنها نيستند که حق ورود به مسائل ما را داشته باشند، ما هم حق داريم در مسائل آنها دخالت کنيم و وضعيت حقوق بشر آنها را ارزيابي کنيم. اين که بعضي افراد براي پاسخ دادن به اين انتقادات غربي‌ها به اين مسئله تمسک مي‌کنند که اينها دخالت در امور داخلي کشورها و محکوم است استدلال قوي‌اي نيست، براي اين که ما معتقديم که اسلام به ما اجازه داده و گاهي ما را مکلف کرده که در امور داخلي ديگران دخالت کنيم.

عضو فراکسيون رهروان ولايت با اشاره به اين مطلب که اساساً امر به معروف و نهي از منکر خودش يک نوع دخالت در امور ديگران است، گفت خود پيامبر اسلام در امور کشورها دخالت مي‌کرد. اگر ايشان در امور ايران باستان و روم قديم دخالت نکرده بود الان ما مسلمان نبوديم. ما در يک جاهايي مجازيم که در امور ديگران دخالت کنيم و در يک جاهايي وظيفه داريم دخالت کنيم. بنابراين اين استدلال، استدلال قوي‌اي نيست که کسي حق دخالت در امور داخلي ديگران را ندارد. ممکن است در عرف ديپلماتيک و در روابط سياسي کشورها اين يک اصل پذيرفته شده باشد، ولي از نظر اسلام پذيرفته نيست. مکتب به ما مي‌گويد شما مکلف هستيد که اسلام را در سراسر جهان گسترش دهيد و حتي اگر حکومتي مانع گسترش اسلام و توحيد است و اجازه انتخاب آزاد به مردم خود نمي‌دهد آن را سرنگون کنيد.

وي اضافه کرد: به هرحال همان طور که آنها حق دخالت در امور ما را دارند ما هم حق دخالت در امور آنها را داريم. منتها ما کوتاهي مي‌کنيم، به جاي اينکه تهاجمي برخورد کنيم و اشکالات آنها را بيان کنيم آنها دائما از ما اشکال مي‌گيرند.

براي مثال ما بايد به آنها انتقاد کنيم که چرا خانواده در دنياي غرب اساس و پايه‌اي ندارد و در حال انقراض است. يا چرا برخي زنان و مردان غربي مثل حيوانات، عريان و نيمه عريان در مجامع عمومي ظاهر مي‌شوند؟ چرا در برخي کشورهاي غربي پوشش اسلامي اجازه داده نمي‌شود؟ چرا نژادپرستي در کشورهاي غربي اين همه قرباني مي‌گيرد و بر مهاجران جنايت روا مي‌دارند؟ چرا غرب به سوي حيوانيت در حال حرکت است و امور خلاف طبع بشر مانند همجنس‌گرايي را ترويج مي‌کند؟ آيا کم‌کم به سوي ازدواج با حيوانات نخواهند رفت؟ و ده‌ها مورد ديگر. همين طور کشتارها و غارت‌هايي که در بين ملتهاي ديگر مي‌کنند و در حال حاضر آفريقاي مرکزي شاهد عيني اين واقعيت است. چون ما وارد نمي‌شويم آنها مي‌آيند ابتکار عمل را به دست مي‌گيرند و بعد ما انفعالي برخورد مي‌کنيم.

مطهري درباره قطعنامه اخير پارلمان اتحاديه اروپا گفت: اين قطعنامه در مجموع منفي است ولي نقاط مثبت هم دارد. براي مثال براي اولين بار مسئله تهاجم نظامي را از مصوبه خودشان حذف کردند. مسئله مهم اين است که اين قطعنامه آنها کاري است که هرسال انجام مي‌دهند و ضمانت اجرايي هم ندارد و ما نبايد حساسيت بيش از حد نشان دهيم، خصوصا اگر با دولت‌ آقاي روحاني مشکل داريم آن را براي تضعيف اين دولت و مذاکرات هسته‌اي علم نکنيم.

راه حل همان است که ما به مسئله حقوق بشر آنها ورود کنيم و قبل از آن که آنها به ما انتقاد کنند ما به آنها انتقاد کنيم و پاسخ بخواهيم. مثلا سازمان کنفرانس اسلامي بايد درخواست کند که در کشورهاي اروپايي دفتري داشته باشد که وضع حقوق بشر آنجا را رصد کند، همان طور که آنها درخواست تأسيس دفتر در کشورهاي ما را دارند. از آن طرف، ما هم نبايد بهانه به دست آنها بدهيم. برخي سخت‌گيريها که با مخالفان و منتقدان مي‌شود، ضمن اين که با موازين اسلام و با درايت و تدبير سازگار نيست و هيچ سودي هم به حال ما ندارد، بهانه به دست آنها مي‌دهد که عليه ما اقدام کنند.


ناشناس
UNITED STATES
۱۵:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۵
باید وضعیت حقوق بشرمان را با غربی ها تطابق بدهیم و مانند لندن زنانمان بتوانند قلاده بر گردن مردان بیندازند.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۴:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۵
دو جوان برای یک مسئله کوچکی دعوا راه انداخته و یکی دیگری را کشت میخواهم بپرسم که این اتفاق برای به اصطلاح قاتل بار اول میباشد حکمش اعدام میباشد.
و اون چیزی که شما میفرمایید آدم کشی عادت طرف شده در کشورهای اروپایی هم مجرم شناخته میشود ومجازاتش میکنند واینجوری نیست که آزادانه بگردد.
سلام
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۳:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۵
با عشق بیشتر نگاه کنی همش مثبته بابا!!!!!
کربلا183
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۳:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۵
قائدتا ما هم از خطا و اشتباه مبرا نیستیم و اشتباهاتی هم داریم ....

اما جناب مطهری کلیت این توافقنامه اونم تو این زمان حساس که کار در دور نهائی مذاکرات 5+1هستیم ...در جهت اشکال یابی واشکال شناسی هست یا بازی سیاسی؟؟

دوما کسانی دارند از حقوق بشر کشور تو ایراد میگیرند که سرتا پا اشکال هستند ؟؟

سوما بهتر نیست در زمان های مختلف ببینید سخنانتان خوراک چه رساه هایی میشوند؟؟

چهارما ایا عقل تائید میکنه شما جز رو نگاه کنی و کل رو کنار بزاری
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۳:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۵
حرفی که درسته، درسته دیگه
مجله خواندنی ها
انتشار یافته: ۶۶
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۲:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۴
دقیقا
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۹:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۵
رييس جمهور آينده
شیدا
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۳:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۵
خوب گفتی و خوب نوشتی آقای مطهری ...
ولی اینجاشو
"مکتب به ما مي‌گويد شما مکلف هستيد که اسلام را در سراسر جهان گسترش دهيد و حتي اگر حکومتي مانع گسترش اسلام و توحيد است و اجازه انتخاب آزاد به مردم خود نمي‌دهد آن را سرنگون کنيد."
با این مخالفم ..... همین حرفتو اسرائیلیا دست میگیرن...آمریکایها دست میگیرن که شما میخاید مارو نابود کنید پس بایدجلوی شماروبگیریم.... کاش این جمله رو ملایم تر میگفتیش...
امير
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۲:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۴
واقعا فكر نميكردم اينقدر فهميده باشي
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۱:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۵
وقتی در مورد ساپورت نظر میده باز هم همین نظر رو داری؟
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۲:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۴
دمت گرم دکتر
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۲:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۴
زنده باد عقلانیت
رسواگر فتنه
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۲:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۴
خجالت بکش آقا

با سواستفاده از اعتبار اون شهید عزیز برای خود کسب آبرو کردید و درصدد بردن آبرئی نظام برامدید .

اروپا و آمریکا غلط میکنند درباره ی کشور ما صحبت کنند .
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۱:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۵
رسواگر فتنه ؛ هر بار شخصيت و ميزان درك خودت را بيشتر نمايان مي كني .
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۲:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۵
قربون کلامت
یک معلم
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۲:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۵
این کامنت گذار (رسواگر فتنه) یک اسم مستعار از خود این افسادطلبن هستش و برای بردن آبروی اصولگرا ها اختراع شده است
ناشناس 56
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۴:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۵
میدونستید رسواگر خود فراروئه؟ چون کدوم آدم بیکاری تو همه خبرها اولین کامنتها رو میذاره. در بهترین حالت هم چنین چیزی امکان نداره. مردم هم ساده اند. فرارو! جرات داری منتشر کن
منصور نوين
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۵:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۵
اين تويي كه بايد خجالت بكشي، فقط توهين كردن بلدي و هيچ قدرت استدلالي نداري، اگر معتقدي حرف هاي مطهري غلطه با استدلال حرف بزن نه اينكه چشم و گوش بسته فقط توهين كن تو و همفكرات چون در مقابل استدلال هاي مطهري به زانو درومديد رو به دشنام گويي آورديد... به عنوان كسي كه چندين كتاب از شهيد مطهري خوندم بايد بگم كاملا شم استدلالي و ذكاوت اين شهيد بزرگوار توسط پسرش به ارث برده شده...
فضول
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۵:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۵
با ادبیات رسواگر:
رسواگر غلط میکند که به آقای مطهری میگوید "خجالت بکش"
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۲:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۴
دردو بی کران بر شما باد
امیدفردا
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۲:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۴
کاملا درست و منطقی
کیمیا
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۹:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۵
کجاش منطقی بود؟حرفاش کاملا متناقض بود.از یه طرف می گه باید به تفاوتهای فرهنگی کشورها احترام بذاریم از یک طرف دیگه میگه چرا اونها متفاوت زندگی می کنند و ما باید اونا رو هدایت کنیم
محمد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۳:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۴
آخه فرارو این تیتر با متن خبر هم خوانی دارد؟!
مطهری حرفش اینه چرا ما در مقابل اونا منفعلاً برخورد میکنیم.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۰:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۵
بابا مطهری همین رو گفته دیگه چرا منفی میدید؟؟؟
"راه حل همان است که ما به مسئله حقوق بشر آنها ورود کنيم و قبل از آن که آنها به ما انتقاد کنند ما به آنها انتقاد کنيم و پاسخ بخواهيم."
"به هرحال همان طور که آنها حق دخالت در امور ما را دارند ما هم حق دخالت در امور آنها را داريم. منتها ما کوتاهي مي‌کنيم، به جاي اينکه تهاجمي برخورد کنيم و اشکالات آنها را بيان کنيم آنها دائما از ما اشکال مي‌گيرند."
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۳:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۴
با تشکر از اقای مطهری امیدواریم سایر نماینده ها هم یکم بیشتر به مردم فکر کنند و اجازه بدن توافق انجام بگیرد
رضا19
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۳:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۴
درود بر "حر بن ریاحی "زمان حال
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۳:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۴
ای ول
رسواگر فتنه
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۳:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۴
غرب مظهر دموکراسی هست. میشه به غرب اعتماد کرد ولی سفارش من مقامات بالا اینست که از روسیه دوری بکنند و بهش اعتمادنکنند.پس همه با هم می گیم مرگ بر روسیه
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۳:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۵
مرگ بر آمریکا
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۰:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۵
اين هم يك فرار به جلوي ديگه !!!!!!!
مسعود
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۳:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۵
درود بر فهم تو...آفرین
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۰:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۵
درود بر مطهري
مصطفی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۰:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۵
آقای متفاوت
ali
GERMANY
۰۱:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۵
سپاس ازاین منطق قوی
شیر مادر حلالت
محمود
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۱:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۵
درود بر افکار ناب شهید گرانقدر مطهری و پسر بزرگوارش
دکترعباس حاتمی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۶:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۵
قطعنامه پارلمان اروپادرموردایران دارای نکات مثبتی است زیرا حقوق هسته ای ایران رابه رسمیت می شناسدوایران رابعنوان قدرت منطقه ای قبول داردوگزینه نظامی برای حل مشکلات ایران وغرب رامنتفی می داند،بنابراین، این قطعنامه دارای نکات مثبتی بوده وقابل مذاکره است که بایدوزارتخارجه درباره آن بااروپائیان مذاکره کند.دولت برای دفاع منطقی ازمنافع ایران تسلیم اقلیت تندرودرداخل یاخارج نشودبلکه بامنطق واعتدال بااروپاواردمذاکره شودودرخصوص ابهامات این قطعنامه بحث کند.
تاسیس دفتراتحادیه اروپادرتهران باعث تسهیل مبادلات تجاری ایران بااروپامی شودوبه پیشبردمذاکرات کمک می کند.
ایران ازطریق مذاکره بهانه راازاسرائیل بگیرد،بخشی ازتحریمهامربوط به حوزه حقوق بشری است وایران ازطریق گفتگواین تحریمهارانیزلغومی نماید.
ایرانی هااهل منطق وگفتگودرموردهمه مسائل داخلی وخارجی هستندولی تندروهاکه ازتحریم وانزوای ایران سودکلانی به جیب می زنندمیخواهنداین گفتگوهامتوقف شود.دکترعباس حاتمی
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۶:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۵
افرین!
مطهرنیا
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۷:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۵
صورت استدلالات که جالب بود.
عباس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۷:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۵
منطقی و مستدل - درود بر مطهری
خیشه
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۷:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۵
تا میتونید از این اقای مطهری تعریف کنید .
چون پتانسیل کارهایی را دارد که هیچ کس دیگر ندارد.
احسنت اقای مطهری چشم امید ماها شمایید.
بیست و سی
UNITED STATES
۰۸:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۵
آقای مطهری میخان جهان رو مدیریت کنند!!!!!!!!!!!!!!!!!
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۰:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۵
عمرا بتونن امثال شما رو مدیریت کنند!!!!!!!!!
نکته سنج
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۵:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۵
اون یه نفر دیگه بود که رفت!
بنی آدم
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۸:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۵
به نام خدا

بنی آدم در اصل یک پیکرند و حتی نمی توان گفت اعضای یک پیکر یا اعضای یکدیگر همان طور که تریلیونها سلول بدن ما در کل وجود ما یکی هستند همه اعضای بنی آدم (بشریت و سایر اجزاء و ارکان هستی)نیز یک پیکرند که آن یک پیکر آدم نام دارد . به همین جهت در بیت اشاره شده چوعضوی بدرد آورد روزگار دگر عضوها را نماند قرار همانطور که وقتی مثلا دندان ما در می گیرد سایر اجزای بدن هم از این درد رنج می کشند. در پایان فرمودند تو کز محنت دیگران بی غمی نشاید که نامت نهند آدمی که منظور این است که کسی که از درد دیگران غافل است و متوجه درد دیگران نیست یعنی اینکه از این پیکر واحد(آدم )جداست به همین دلیل فرمودند نشاید که نامت نهند آدمی مثل وقتی که دندان ما کشیده شده باشد و جدا از ما باشد دیگر درد دیگر اجزا را متوجه نیست و در عین حال خودش هم دیگر جزء پیکر آدم نیست پس آدم نیست(نشاید که نامت نهند آدمی)
آدم : کل جهان هستی
انسان در صورت ارتباط با کل هستی:آدم
ارتباط با خدا: ارتباط و هم فاز شدن با کل هستی
کسری
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۹:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۵
آقای بنی آدم محترم
این چه طرز استدلال است که یک بیت شعر از شیخ اجل آورده ای و بعد هم به تفسیر آن پرداخته ای و از نظر خودت نتیجه مطلوب هم گرفته ای؟ این چه مقدمه و چه موخره ای است؟ سعدی یک روز احساس خود راجع به وابستگی انسانها به یکدیگر را بیان کرد، نمی دانست قرنها بعد کسانی شعر او را اساس منطق خویش قرار میدهند و از آن نتایج عقلانی می گیرند!
از لحاظ حسی بسیار زیباست که بگوییم بنی آدم اعضای یک پیکرند اما در واقع این حرف هیچ معنای قابل لمسی ندارد جز آنکه بگوییم انسانها تمایل به زندگی اجتماعی دارند همین. اینهمه صغری و کبری چیده شده که چه نتیجه ای گرفته شود؟
ویتگنشتاین خوب می گفت که وقتی نمی فهمیم چه می گوییم بهتر است خاموش بمانیم.
خدا آقای علی مطهری و پدر بزرگوارش را هم بیامرزد شکل استدلالشان زیباست اما در تحلیل خود اصل اساسی توازن قدرت را فراموش کرده اند یا تغافل کرده اند. آنکه قدرت دارد اراده خود را، فرهنگ خود را، دین خود را بر بقیه تحمیل میکند. اگر میخواهیم که ما هم در امور داخلی بقیه کشورها دخالت کنیم اول باید قدرتمند شویم و قدرتمند شدن جز از طریق توسعه همه جانبه خرد محور بدست نمی آید. با شعار دادن و فحش دادن به این و آن و هارت و پورت کردن چیزی جز تمسخر دیگران بدست نمی آوریم، میشویم آقای رسایی که از صبح تا شب مشغول مورد عنایت قرار دادن این و آن است اما وقتی به اروپا میرود انگشت نگاری عزتمندانه میشود!!!
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۸:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۵
"براي مثال ما بايد به آنها انتقاد کنيم که چرا خانواده در دنياي غرب اساس و پايه‌اي ندارد و در حال انقراض است"!! جناب مطهري عزيز لطفا به آمارهاي ارائه شده توسط سازمان هاي خودمان التفات بفرماييد تا وضعيت خانواده را در جامعه خودمان بهتر متوجه شويد.فرق عميقي بين جامعه اي كه در بي قانوني و در زير پوست به ظاهر زيباي ارماني ما در حال تخريب و نابوديست با جامعه اي كه در زير افتاب و منطبق بر قانون در حال بالندگي است ولي از نگاه ما در حال انقراض است وجود دارد !
نیما
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۸:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۵
درود خدا بر علی مطهری و ذکر یک فاتحه و یک صلوات بر شهید مطهری
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۸:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۵
الحق و الانصاف تحلیل منصفانه و با ارزشی بود درود بر مطهری
یاسین
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۸:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۵
علی مطهری اولین نماینده ی با جرءت و شهامت میباشد که حرف حق میزند و حق را میپذیرد .
ارس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۸:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۵
درور بر مرد مثبت انديش و معتدل
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۹:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۵
سوال هر الهی،سلام بر الهی.
ناشناس
UNITED STATES
۰۹:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۵
فکر نمیکردم آقای مطهری تا این حد منطقی فکر کنه
در بعضی موارد من باغربی ها موافق بودم ولی این متن رو که خوندم واقعا تحت تاثیر قرار گرفتم
کاش آدمهایی با این نگرش بیشتر بودن و همه جای دنیا بودن
کاش مترجمی قابل این صحبتهارو برای پارلمان اروپا دقیق ترجمه میکرد
بیست و سی
UNITED STATES
۰۹:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۵
آقای مطهری میخان جهان رو مدیریت کنند!!!!!!!!!!!!!!!!!
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۹:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۵
عاشقتم یعنی
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۹:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۵
انتقادي را كه به سخنان جناب مظهري وارد ميدانم اين است كه ميتواند بكويد مورد انساني نيست اينكه ميكويد حيواني است خوب نيست
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۰:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۵
متشکرم آقای مطهری
نشان دادی که واقعا پسر آن مرد بزرگ و معلم بزرگ هستی و دارای منطق و شعور انسانی کامل
جواد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۰:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۵
دورود و رحمت خدا بر مطهری عزیز
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۰:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۵
این قعطنامه ها قبلا در دولت احمدی نژاد با شدت بیشتری بود واقعا چرا آقایان اون موقع واکنشی نشان نمی دادند؟!
مسعود
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۰:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۵
آقای علی مطهری عزیز. حزب " صدای ملت " چی شد؟ حزب شما به تحزب و تقویت احزاب در کشور ما کمک می کند.
حسین جعفری
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۰:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۵
اگر این اندیشه به همه عرصه های کشور تسری یابد قطعا وضعیت خیلی بهتری خواهیم داشت.درود بر این اصولگرای با شرافت.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۰:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۵
به حرف مطهری دقت کردید؟؟؟
چرا دولت پاسخ نمیده؟
میگه ما هم باید پاسخ بدیم!
محمدمهدی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۱:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۵
به غربی ها بگوئید حقوق بشرتان صحیح اما در کنار آن مسئولیتهای بشر را هم بیاورید.
کیمیا
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۱:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۵
آقای مطهری دیگه داری زیاده روی می کنی،دخالت در امور داخلی کشورها محکومه،ما هم اگر دنبال دموکراسی و آزادی هستیم باید جامعه رو به حدی از بلوغ سیاسی و اجتماعی برسونیم که پذیرای اون باشه وگرنه دموکراسی و حقوق بشری که غربیها بخوان به ما تحمیل کنند نه سودی برای ما داره و نه بهشون اجازه می دیم
دوستان اصلاح طلب شما که قیم داخلی رو نمی پذیرین چطور به قیم خارجی روی خوش نشون میدین
فرارو لطفا مثل اون یکی سانسور نکن
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۲:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۵
زنده باد منطق و عقل انسانیت!
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۳:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۵
فرارو مطهری از خودتون دیگه،برای همین نظراتی رو که مخالفه سانسور می کنی،بیشتر از این توقع داشتم ازت
حقوق دان
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۳:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۵
من خودم به رو حانی رای دادم اما این قبول ندارم . خودتفافق هسته ای اخیر از نظر ماهیت خیلی ضعیف تاحالا از طرف غربی ها اصلا رعایت نشده کدوم تحریم در عمل ور داشته شده مثلا ماشین یا نفتی اظهار نظرات غربی ها بی ادبانه تر هم شده اشتون اومد ایران این همه پذیرایی بعددوباره قطعنامه
مجله فرارو
پرطرفدارترین عناوین