bato-adv
کد خبر: ۲۱۵۰۹۳

احسان شریعتی: مراقب نباشند احمدي‌نژاد برمي‌گردد

تاریخ انتشار: ۱۰:۳۵ - ۰۶ آذر ۱۳۹۳
احتمال بازگشت جريان راديكال به قدرت وجود دارد؛ اين جمله‌يي است كه اين روز‌ها در ميان اخبار جا باز كرده است. با توجه به نارضايتي‌هايي كه نسبت به رفتارهاي افراطي در جامعه وجود دارد، ممكن است در نگاه اول احتمال حضور مجدد اين تفكر بعيد و دور از ذهن به نظر برسد.

 احسان شريعتي در گفت‌وگو با ايلنا به تحلیل احتمال بازگشت جزیان های رادیکال پرداخت. او می گوید: هر جرياني براي اينكه برگردد اميد دارد اما به طور كلي اينكه جريانات موسوم به اصولگرا يا اصلاح‌طلب برمي‌گردند دقيقا به نحوه عملكرد جريان حاكم بستگي دارد؛ اگر اصلاح‌طلبان بد عمل كنند، آنها برمي‌گردند. در تاريخ بشر هيچ چيز غيرقابل برگشت نيست. توهمي كه پيشرفت هميشه خطي است و ما رو به جلو مي‌رويم و شكست‌ها برنمي‌گردند، اشتباه است. بشر هر لحظه مي‌تواند به قهقرا برگردد و دچار انحطاط شود. جوامعي مثل آلمان يا يوگسلاوي كه مردمي پيشرفته و متمدن داشتند به يكباره برگشتند به جنگ‌هاي داخلي و حوادثي كه تعجب‌برانگيز بود. بنابراين هيچ تضميني وجود ندارد و اگر جريان‌هاي قبلي بد عمل كنند، هر جرياني مي‌تواند برگردد و اين به عنوان يك قاعده كلي مطرح است؛ مقصود من هيچ جريان خاصي نيست.

 خيلي بديع و مشخص است كه تغييراتي شكل گرفته و قطعا شرايط بهتر شده اما حركت، بسيار كند است. در مجموع علت آن مقاومتي است كه در سطوح مختلف انجام مي‌شود و اين به روش تيم جديد بستگي دارد كه پراگماتيستي است و مصلحت‌انديشانه عمل مي‌كند و در نتيجه تغيير و تحولي كه خواست ملت است، به كندي پيش مي‌رود.

 معمولا در كشورهاي پيشرفته و نظام‌هاي موسساتي مثل فرانسه، زماني كه دولت جديد انتخاب مي‌شود همه نهاد‌ها را يكپارچه مي‌كنند براي نمونه مجلس را منحل مي‌كنند اما ما در قانون اساسي چنين اصلي را نداريم و اين يك ايراد ساختاري است؛ دكتر مصدق اين كار را كرد. براي اينكه نظام اجرايي يكدست باشد، دو دولت نمي‌تواند وجود داشته باشد. به اين دليل كه در هر دوره‌يي انتخاب مردم عوض مي‌شود زماني كه انتخاب عوض شد بايد خواست مردم اجرا شود و براي اينكه خواست مردم اجرا شود بايد موسساتي كه از قبل انتخاب شده بودند با شرايط جديد هماهنگ شوند.

  در پاسخ به اين سوال كه يك تفكر چگونه مي‌تواند بماند ضمن اينكه با تغييرات روز خود را وفق بدهد بايد بر فن پداگوژي تمركز كرد؛ پداگوژي در عرصه آموزش و تعليم و تربيت، رشته‌يي مستقل است و بحثي مفصل دارد.

براي توضيح مي‌توان از تفكر دكتر علي شريعتي ياد كرد؛ دكتر شريعتي به اين دليل كه خودش معلم بود و از آموزش و پرورش گرفته تا دانشگاه دايما تدريس كرده بود، اين فن را مي‌دانست؛ او برخلاف چيزي كه گفته مي‌شود شاگردان بسياري ولو گمنام يا نامدار، تربيت كرد اما اينكه عقيده او توسط شاگرداني مشخص ادامه داده نشد، به اين دليل نبود كه در آموزه‌هاي او از نظر فن پداگوژي ضعفي وجود داشت بلكه به اين دليل بود كه گاهي برداشت‌هاي متفاوتي از شريعتي شد يا شاگردان، كه خود داراي ضعف‌هايي بودند، همه‌جانبه نبودند؛ يا مطلب را به شكل كامل نگرفته بودند يا آن را اجرا نكرده بودند وگرنه توسط شريعتي به نسل بعدي انتقال يافته بود.

به نظر مي‌رسد برخي جريان‌هاي فكري در ايران با برخي آدم‌ها تمام مي‌شوند و در ‌‌نهايت چنين مي‌شود كه جريان‌هايي كه در برهه زماني خاصي تاثيرات بسيار بر جاي گذاشته ادامه‌دار نمي‌شوند.

 علت كمرنگ شدن فعاليت برخي جريان‌ها مانند ملي- مذهبي‌ها، ضعيف شدن پيوند نسلي و تاريخي است. اين پديده‌يي است كه در ميان نسل جوان شاهد آن هستيم؛ بايد گفت در مورد ملي- مذهبي‌ها يا اصولا نسل مليون و مبارزان ادوار مختلف از مشروطه تا كنون هم چنين مشكلي وجود داشته و دارد.

 دكتر شريعتي نقدي را به مجاهدين داشت و در اثري به نام «دريغ‌ها و آرزو‌ها» اين‌گونه بيان كرده كه جنبش با سر راه مي‌رود؛ وقتي اينها ايثار و شهادت مي‌كنند، نمي‌توانند حضور موثر داشته باشند و رهبري فكري كنند و اين مي‌شود كه كار به دست گروه‌هاي غير ذي‌صلاح و ناشايست مي‌افتد‌‌ همان‌طور كه بعد‌ها جرياني كه محمد حنيف‌نژاد، سعيد محسن و علي اصغر بديع زادگان پيشرو آن بودند، توسط افرادي كه خود اعضاي اين سازمان بودند به انحراف كشيده شد.

 بايد بازمانده‌ها را ارج بنهيم و از آنها انتظار داشته باشيم كه اطلاعات و تجارب تاريخي خود را منتقل كنند. شيوه كار بايد به اين شكل باشد كه بدون اينكه به دام گذشته‌گرايي بيفتيم، به طوري كه حال در خدمت گذشته باشد. به بيان ديگر گذشته را در خدمت حال قرار دهيم.

  در حال حاضر حافظه تاريخي نسل جوان ما ضعيف است؛ اين سبب مي‌شود كه گسست نسلي پيش بيايد؛ مشكلاتي كه ما در فرزندان خود شاهد آن هستيم، در وهله اول بايد ارتباطي ذهني برقرار كرد كه متوجه شويم حساسيت‌هاي نسل جديد چيست. ما نبايد از موضع بالا نگاه كنيم كه گويي حقيقت نزد ما است؛ ممكن است گاهي عكس قضيه مطرح باشد؛ در بخش‌هايي نسل جديد قوي‌تر هستند براي نمونه در زمينه تكنولوژي‌ها و گاهي هم نسل گذشته برتري دارد بنابراين بايد نوعي ديالوگ و بده‌بستان وجود داشته باشد.

  نسل گذشته بايد از نسل‌هاي جوان بياموزد تا نقاط قوت و ابتكار آنها را به دست بياورد و در مقابل، به آنها تجربه و حافظه تاريخي خود را بدهد؛ متاسفانه اين ديالوگ برقرار نمي‌شود به اين دليل كه نسل گذشته از موضع بالا نگاه مي‌كند و نسل جديد هم به نسل گذشته به عنوان نسل‌هاي ناكام و شكست خورده و فرتوت نگاه مي‌كند و نمي‌داند كه حتي در آن ناكامي‌ها و شكست‌ها تجارب گرانبهايي نهفته است كه مي‌توان از آنها درس گرفت.
عبدالله
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۸
با گاردی که مجلس و...در مقابل دولت گرفته اند وبا ترکیبی که مجلس اینده غلیظ تر از این خواهد بود یقینا دولت در کسب ارایش بخاطر عدم تحقق وعده هایش ریزش بیشتری خواهد داشت که این از برنامه دلواپسان است ولی نه احمدی نژاد بلکه به احتمال قوی روی قالیباف متمرکز خواهند شد
حسن
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۸
چرا جریان طرفدار احمدی نژاد "جریان رادیکال" نامیده می شود؟ آیا اصلا نویسنده می دانسته که معنی رادیکالیسم چیست؟ رادیکالیسم یعنی به اصلاحات سطحی اکتفا نکردن و دست به ریشه مشکلات بردن. در همه کشورها جریانات مترقی و طرفدار نابودی نظامهای کهن رادیکال شناخته می شوند اما در ایران "روشنفکران" ما اصرار دارند جریانات واپسگرا را رادیکال بخوانند. آیا این یک اشتباه لپی است یا ترس از تغییرات ریشه ای؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۸
ايشان بر نميگردند به چند جهت اولا شعارهايي که موجب اعتماد مردم و نظام به وي شد توسط شخص احمدي نژاد زير پا گذاشته شد ايشان با شعار ليست مفسدان در جيب من است آمد و فقط به آقاي هاشمي چند تعريض و کنايه زد و رفت نه ليستي به قوه قضائيه داد در حاليکه ليست بلندبالايي از ناکامي هاي خود و فساد نزديکانش به رقباي خو داد و رفت يقينا آن احمدي نژاد برنخواهد گشت ولي اگر در اين برهه خطرناک همه با هم منسجم نشوند خطرناکتر از احمدي نژاد ظاهر خواهد شد
علی
United States of America
۲۱:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۷
از تیترتون خوشم اومد. همه باید به هوش باشیم تا این اتفاق نیفته
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۱:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۷
اگر یک مرد در ایران وجود داشته باشد اون احمدی نژاد که خیلی از بت های زمانه ما را شکوند همه ما میدونیم این خود ما بودیم که از تحریم های کشور های خارجی سو ء استفاده کردیم و به ملت خود ظلم کردیم و اجناس را چندین برابر قیمت به ملت فروختیم بزرگترین دروغ ما اینکه ما مسلمان هستیم
مجله خواندنی ها
انتشار یافته: ۶۸
آزادی
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۶
احمدی نژاد تموم شد رفت.....

ایندفعه سعیدجلیلی رو میارن اگه مذاکرات شکست بخوره
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۶
دقیقا محمود بر خواهد گشت اگر رد صلاحیت نشود
ناشناس
Canada
۱۷:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۶
درود بر احمدی نژاد رئیس جمهور دیروز و امروز و فردای ایران اسلامی که ملت غیور ایران و مستضعفین جهان پشتیبان اوست.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۲:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۶
بعدها ميفهميد احمدي نژاد چه مرد خوبي بود...
فرهاد
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۸
آقا بخدا هیچ چیز تمام شده نیست و امکان بازگشت او با توجه به فراموشکاری تاریخی مردم ایران و مظلوم نمایی متبحرانه او وجود دارد مردم ایران بهوش باشید لطفا فراموش نکنید دوران سیاه تورم و گرانی ساعت به ساعت را
شیرازی
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۶
برنامه اصولگراها برای پس زدن خاتمی و آوردن احمدی نژاد
بالا بردن توقع مردم( از طریق شبکه های ماهواره ای)
بستن دست دولت
نا امید کردن مردم از دولت و تحریم انتخابات توسط گروههای مرجع
تریبون دادن به اپوزیسیون خارج کشور ورقیب سازی برای اصلاح طلبان( شبکه های ماهواره ای)
دوستان مراقب باشید احمدی به همین راحتی دوباره رییس جمهور می شود.
بیایید قول دهیم تحت هر شرایطی از روحانی حمایت کنیم.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۶
رای در دست مردم است فعلا هم اکثریت مردم در فشار اقتصادی هستند و فقط از وزیر بهداشت و خارجه راضی هستند روحانی باید تا انتخابات مجلس فکری به حال وضعیت اقتصادی مردم بکنه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۶
روحانی با گماردن میلیاردر ها در کابینه پدر مردم را در اورده است شما واقعا دخلت به خرجت مکی خواند که این حرف ها را می زنی
علیرضا
Iran (Islamic Republic of)
۲۱:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۶
موافقم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۲:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۶
توهم توطئه داری
محمد
Iran (Islamic Republic of)
۲۳:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۶
آفرین.احسنت
نتاسفانه برخی بخاطر قضیه وزیر علوم و تمدید مذاکرات بر علیه رییس جمهور حرف میزنند.همون چیزی که مخالفان و دلواپسان میخواستند
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۶
مطلب درستی است
کارمندقراردادی
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۶
متاسفانه با روی کار آمدن دولت جدید وضعیت کارمندان نه تنها بهتر نشده بلکه در تمامی موارد بدترشده چه از نظرحقوقی و چه امنیت شغلی. متاسفانه با روی کارآمدن مدیران جدیدبه بدترین صورت با کارمندان زیر مجموعه برخورد میشود و حتی تهدید به اخراج میگردند.درحالیکه در دوره آقای احمدی نژاد با چنین پدیده ای روبرو نبودیم.من خودم به عنوان کارمند قراردادی و خیلی دیگر از همکارانم در صورت کاندید شدن آقای احمدی نژاد برای ریاست جمهوری حتما" به وی رای خواهیم داد. فرارو لطفا" منتشر کن با تشکر
طبیب نیا
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۶
ظرف یکسال به این نتیجه رسیدیم که باید آقای احمدی نژاد برگرده.
به امید آن روز
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۶
قط یاد اون لحظاتی بیفت که ...دیگه هیچ!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۶
اما در دانشگاه محل کار من برعکس اینه که شما گفتی شده
ناشناس
Canada
۲۲:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۶
سالها طول میکشه تا اشتباهات مدیریتی دولت قبل درست شه .اقتصاد چیزی نسیت که یک شبه حل شه.همانطور که هنوز نتونستن رفع تحریم کنن.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۷
بدو برو رای بده! منم میام کنارت تشویقت می کنم که انقدر آگاه و شجاعی!
هومن
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۷
دوست عزيز! من هم كارمند قراردادي هستم ولي اشتباه شما اينجاست كه آن آقا پول خودمون را به خودمون مي‌داد يعني نفت را بشكه‌اي 120 تا 130 دلار مي‌فروخت در حالي كه اين دولت نفت را بشكه‌اي حداكثر 100 دلار مي‌فروشد، آن آقا با پول نفت بريز و بپاش‌هاي كلاني در همه حوزه‌ها كرد به نحوي كه شاهد بوديم بيشترين اختلاس‌ها در زمان اين فرد صورت گرفت. در اداره بنده، مديران قبلي كه منصوب آن آقا بودند بعد از رفتن 20 ميليارد تومان بدهي برجا گذاشتند وهمه اينها به خاطر اين بود كه احمدي همه را با پول بيت‌المال خريده بود و فساد همه جا را فرا گرفته بود.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۷
یادمان نرفته که در اخرین سال از 8 سال سیاه ، قیمتها هر ماه یکبار بالا می رفت .
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۸
يكي از دردهاي مملكت ما اينه كه هيچ وقت، هيچ وقت، هيچ وقت ديد تيمي و گروهي نداشتيم. هر كسي فقط به فكر منفعت فردي خودشه.
ناشناس
Netherlands
۱۱:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۶
مثلا اگر بیاید چه می شود؟ اگر در زمان احمدی نژاد اتفاقاتی افتاد بدلیل حمایت هایی بود که از او می شد حالا هم همان قدرتها مانع هستند! همه اینها برای این است که مردم بروند رای بدهند!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۶
ما که منتظریم دکتر
دانیال
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۶
این بار با رایی بیشتر از 24میلیون
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۷
زمانی که در شهرداری بود می گفتند مهندس احمدی نژاد ، رییس جمهور شد ، شد دکتر احمدی نژاد. مدرک مجانی است !!!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۸
دكتر: مريض بعدي لطفاً
کارمند مقروض
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۶
قطعا به احمدی نژاد رای خواهیم داد
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۶
تا ارزش پولت را کمتر کرده و مقروض تر شوی
شاهرخی
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۶
تا هیچ وقت چشمون به دست بیگانه نباشه
سهراب
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۷
شما که الان «کارمند مقروض» هستی، زمان ا.ن. حتما «کارمند گشنه» بودی
آرش
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۷
آقاي مقروض! اولا كه در شرايط كنوني كه براي ما رقم زده‌اند، تنها شما نيستي كه مقروض هستي، در ثاني شما از جانب خودت حرف بزن و تصميم بگير. اميدوارم سرتان را از زير برف بيرون بياوريد و كمي مطالعه كنيد تا بفهميد در 8 سال گذشته چه خيانت‌هايي به كشور و ملت از جانب عده‌اي تندرو و كارنابلد شد....
يا علي
آرش
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۶
" معمولا در كشورهاي پيشرفته و نظام‌هاي موسساتي مثل فرانسه، زماني كه دولت جديد انتخاب مي‌شود همه نهاد‌ها را يكپارچه مي‌كنند براي نمونه مجلس را منحل مي‌كنند اما ما در قانون اساسي چنين اصلي را نداريم و اين يك ايراد ساختاري است؛"
اگر در ایران هم اینگونه بود در این صورت هر جناحی به قدرت می رسید تا ابد پایدار می ماند. نه عزیزم هر آنچه برای سایرین خوب است ضرورتا برای ما خوب نیست!
در مورد مثال مصدق هم اشتباه فرمودید. مصدق مجلسی را منحل کرد که اتفاقا در دوران خود وی و با شعار حمایت از وی انتخاب شده بود. ولی بعدا اکثر مخالف مصدق شدند. و شد آنچه نباید می شد استاد.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۶
اگه مردم بخواهند او خواهد آمد و به خواست مردم نیز خواهد آمد. دوستت داریم محمودجان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۷
محمود جان؟؟ !!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۷
دوست عزيز؛ از جانب خودت جرف بزن نه مردم. در ضمن بايد بگم كه در مورد دوست داشتن خيلي بد سليقه‌اي!!!!!!!
نایینی
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۶
استاد شک نکن که با این سبک وسیاقی که حضرات پیش گرفته اند ما همه مخلص دکتر احمدی نژاد هستیم وبرای آمدنش لحظه شماری می کنیم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۶
7-8 تایی ریختید تو این صفحه که مردمو ناامید کنید..!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۲:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۶
شتر در خواب بیند پنبه دانه..هه هه هه هه ............
بارونی
Iran (Islamic Republic of)
۲۲:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۶
دوست عزیز این مسیر از سر ندانم کاری محمود جونه اینهمه تحریم تورم گرانی و.... از ندانم کاری حلقه اونه که هم اقتصاد و هم زیرساختها را نابود کردن هم ما را تو دنیا منزوی
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۷
آدم از موقعیت بد به موقعیت بد تر فرار نمی کنه: بنزین پتروشیمی، به باد دادن در آمد هفتصد میلیارد دلاری، تحیرک جهان علیه ایران وکاغذ پاره خواندن تحریمها که نتیجه آن را می بینید ، نهادینه کردن دروغ در بالاترین سطوح کشور: تولید انرژی هسته ای در زیر زمین خانه دانش آموز، هاله نور، آمار سازی، ایجاد جو جاسوسی و اطلاعاتی و سرک کشدن در حریم خصوصی مردم ، اختلاسهای میلیارد دلاری نو کیسه ها ی حلقه ایشان، و.... را فرموش نکنید.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۷
لحظه شماري كن تا اموراتت بگذره. بدبختي مردم ما همين طرز تفكر امثال شماست.....
مهربانی
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۶
چرا به معیشت منزلت من معلم توجه نمیشود؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
ناامید از کلید سازان
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۶
آن مرد دوباره خواهد آمد ان شاءالله
نیما
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۶
مگه به حال مردم فرقی هم می کنه؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۶
دكتر منتظرتم بيا و هممونو به يك باره ايندفه كلن نابود كن راحت شيم!
جقیقت
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۶
احمدی نژاد برگرد کارت درست است
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۶
چرا برنگرده؟
الان این دولت چه کاری برای مردم ضعیف انجام داده؟
بنده خودم را عرض می کنم. یک فرهنگی هستم ولی حقوق بنده را قطع کرده اند و یک هفته است دارم با چندغاز پس انداز سر می کنم. فقط صدهزارتومان. اداره می گوید از تهران حقوق شما را قطع کرده اند. البته این مشکل شاید شخصی باشد ولی نشانه ناکارآمدی این سیستم هم هست.
ناشناس
Canada
۱۹:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۶
متاسفانه غربی ها با سرسختی در مذاکرات و برنداشتن تحریم ها راه را برای آمدن احمدی نژاد یا هر تندروی دیگری هموار می کنند . حالا خواسته یا ناخواسته.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۶
موافق هستم اگر رواحانی سریعا در خصوص گرانی های روز افزون فکر عاجلی نکند و تفکر سیف - نعمت زاده - نهاوندیان و طیب نیا را از کابینه کنار نگذارد حتما احمدی نژاد خواهد امد
احمدی نژاد از دستش در رفت که همه چیز گران شد اما این اقایان با میل و اراده همه چیز را گران می کنند
ali
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۶
یادش بخیر چقدر با کتاب "نامه ها"ی استاد عزیزمون دکتر شریعتی به احسان و دیکران صفا میکردیم و لذت می بردیم خدا بیامرزد منفکر متعهد مان را
حالا احسان دیگه بزرگ شده ...
bname
Iran (Islamic Republic of)
۲۲:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۶
با توجه به این که مردم ما زیاد بلد نیستن از گذشته درس بگیرن بعیدم نی....
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۰:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۷
با تمام وجود منتظریم
اا رش
Iran (Islamic Republic of)
۰۰:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۷
دکتر احسانشریعتی اسمی ازمحمودنبردهبهتره شما هم اینو زنده نکنید
دیپلماسی اسلامی
Iran (Islamic Republic of)
۰۰:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۷
ترس و وحشت اسراییل،اصلاحات،فرارو،اعتدال گرایان افراطی،باندهای قدرت و ثروت از بازگشت دکتر محمود احمدی نژاد عزیز دکتر برگرد ما همه به شما رای میدهیم...یاعلی
محمد
Iran (Islamic Republic of)
۰۱:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۷
ملت تمایل ندارند در کابوس مجدد توهم و فرافکنی و عوام فریبی گرفتار شوند . کشور تاوان سختی را پرداخت و جبران زیان ها سالها طول می کشد. بس تاسف....
Admin
Iran (Islamic Republic of)
۰۳:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۷
من یکی که تحت هیچ شرایطی به احمدی نژاد رای نمیدم!!! حتی اگه سرم بره :))
تقوی
Iran (Islamic Republic of)
۰۷:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۷
اگرانشاءلله اقای احمدی نژادبعضی اطرافیان قبلی‌اش راکنارگذارده وافرادصالحی راانتخاب کند وبه فرامین رهبری توجه بیشتری نشان داده وجمعی ترفکرنمایدقطعادوباره به اورای خواهیم دادواودرتمام برنامه های اجرایی ازپیر وپاتالهای فعلی قویتر وبهتراست
نخود همه آش
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۷
من با همان جمله اول مشکل دارم. احتمال بازگشت جریان رادیکال؟ چه کسی گفته احمدی نژاد و دوستانش رادیکال بوده اند؟ رادیکال معمولاً به کسی گفته می شود که طرفدار تغییرات بنیادی به نفع محرومان باشد. آیا این گروه رسوا واقعاً چنین بود؟ ظاهراً آقایان برای گروهک وابسته به مرد رفته از واژه رادیکال استفاده می کنند تا رادیکال های واقعی را بدنام سازند.
خوش بین
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۷
ما ملتی هستیم اسطورئی . بقول دکتر شریعتی که عرض کرد امان از این ملت افراط و تفریط ؟! پس باید نتیجه گرفت از آمدن این و آن این کشور درست نمیشود. احسان شریعتی درست گفته ساختار قانون کشور اشکال دارد .
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۷
ما ایرانیها حافظه تاریخی ضعیفی داریم با دیدن نقطه ضعفهای دولت جدید فجایع دولت قبل را فراموش نکنیم
ناشناس
Netherlands
۱۰:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۷
در حال حاضر حافظه تاريخي نسل جوان ما ضعيف است
مهدی
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۷
زمان جنگ یکی از دوستان دانشگاهی که از آموزش ها ی نظامی سخت خسته شده بود به فرمانده اش گفت: هَلْ يَسْتَوِي الَّذِينَ يَعْلَمُونَ وَالَّذِينَ لَا يَعْلَمُونَ. او هم با خونسردی گفت: دقیقا طبق همین آیه و بر اساس چیزهایی که من می دانم و تو نمی دانی این آموزشهای سخت را به شما می دهم. ما هم به دلیل همین استدلالات آقای شریعتی معتقد به بازگشت نیروهای جهادی و رزمندگان سابق هستیم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۷
این یکپارچکی اونقدرهام خوب نیست مثلا فرض کنید احمدی نژاد که روی کار اومد مجلس رو منحل میکرد! خوب بود؟(هرچند مجلس ما در زمان احمدی نژاد به طرو خودجوش منحل شد!)
مجله فرارو
هم اکنون دیگران میخوانند