bato-adv
کد خبر: ۲۶۸۷۲۳
صادق زیباکلام در گفتگو با فرارو تحلیل کرد

هدف اصلی و فرعی اصلاح‌طلبان در مجلس

«هدف اصلی و استراتژیک اصلاح طلبان که از همه چیز مهمتر است تشکیل یک فراکسیون نیرومند در مجلس دهم تحت عنوان فراکسیون آزادی خواه است که این فراکسیون جدید باید تمام نیرو و اراده خود را صرف پیشبرد دموکراسی و جایگاه و نقش آن در جامعه کند.»
تاریخ انتشار: ۱۵:۳۱ - ۲۳ فروردين ۱۳۹۵
فرارو- یک فعال سیاسی اصلاح طلب گفت: «هدف اصلی و استراتژیک اصلاح طلبان که از همه چیز مهمتر است تشکیل یک فراکسیون نیرومند در مجلس دهم تحت عنوان فراکسیون آزادی خواه است که این فراکسیون جدید باید تمام نیرو و اراده خود را صرف پیشبرد دموکراسی و جایگاه و نقش آن در جامعه کند.»

برخی خبرها حاکی از آمادگی و برنامه ریزی ائتلاف اصلاح طلبان برای در اختیار گرفتن ارکان مختلف مجلس دهم است. روز گذشته تابش نماینده اصلاح طلب مجلس نهم که در مجلس دهم نیز حضور خواهد داشت اعضای لیست امید تهران را برای رایزنی جهت تصدی کرسی های مختلف مجلس به بهارستان دعوت کرده بود. برخی خبرها حکایت از آمادگی افرادی همچون علی مطهری، کاظم جلالی، تابش، تاجگردون و الیاس حضرتی برای نامزدی نائب رئیس مجلس دهم دارد.

اصلاح طلبان باید کدام ارکان مجلس دهم را در اختیار بگیرند؟

دکتر صادق زیباکلام استاد دانشگاه و کارشناس مسائل سیاسی در گفتگو با فرارو گفت: «اصلاح طلبان در مجلس دهم باید یک هدف اصلی و یک هدف فرعی داشته باشند. هدف فرعی این است که سعی کنند سمت هایی که به پیشبرد امور مجلس کمک می کند را تا جایی که ممکن است در اختیار بگیرند. به طور مثال مرکز پژوهش های مجلس، نائب رئیس اول و دوم و ریاست برخی از کمیسیون های مهم و حساس همچون کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی و کمیسیون اصل نود جزء مراکز مهم محسوب می شوند.»

وی ادامه داد: «به نظر من اصلاح طلبان به هیچ وجه نباید با علی لاریجانی برای ریاست مجلس دهم رقابت کنند. این رقابت درست نخواهد بود و به نفع اصلاح طلبان نیست و باعث می شود بین اصلاح طلبان و اصولگرایان میانه رو شکاف بوجود آید که این شکاف به نفع جریانات تندرو خواهد بود.»

وی افزود: «دلیل دیگر عدم رقابت اصلاح طلبان با اصولگرایان میانه رو برای ریاست مجلس دهم این است که اگر آقای دکتر عارف رئیس مجلس دهم باشد مجلس خیلی نیرومندی شکل نخواهد گرفت چراکه از همان ابتدا سایر مراکز قدرت علیه مجلس شروع به جبهه گیری می کنند و مجلس دهم همچون مجلس ششم خواهد شد و هیچ پیشرفت معناداری در جهت آرمان دموکراسی تحقق پیدا نمی کند.»

این فعال سیاسی اصلاح طلب تصریح کرد: «لذا بهتر است آقای لاریجانی ریاست مجلس دهم را در دست داشته باشد و اصلاح طلبان حتی به ایشان کمک کنند تا رای بیشتری بیاورد.»

زیباکلام اظهار کرد: «مسلما اصلاح طلبان با در اختیار گرفتن کمیسیون هایی همچون امنیت ملی، اصل نود، آموزش از جایگاه خوبی در مجلس برخوردار خواهند شد.»

این استاد دانشگاه درباره نواب ریاست مجلس دهم گفت: «بنده با این موضوع که آقای مطهری نائب رئیس مجلس شود موافق نیستم چون فکر می کنم علی مطهری برای کارهای مدیریتی و تشکیلاتی نیروی مناسبی نیست و بهتر است ایشان همچون ادوار قبل در جایگاه یک فرهیخته فرهنگی و اجتماعی انجام وظیفه کند.»

وی ادامه داد: «آقای مطهری بیشتر برای سخنرانی و دفاع از حقوق مردم مناسب است در حالی که به نظر من آقایان جلالی، تابش و الیاس حضرتی برای نائب رئیس دوم مجلس مناسب هستند.»

وی افزود: «اصلاح طلبان باید ارکان سرنوشت سازی مانند نواب ریاست مجلس را در اختیار بگیرند اما مثلا هیات رئیسه بیشتر کاری تشریفاتی است.»

زیباکلام درباره هدف اصلی اصلاح طلبان در مجلس دهم اظهار کرد: «اما هدف اصلی و استراتژیک اصلاح طلبان که از همه چیز مهمتر است تشکیل یک فراکسیون نیرومند در مجلس دهم تحت عنوان فراکسیون آزادی خواه است که این فراکسیون جدید باید تمام نیرو و اراده خود را صرف پیشبرد دموکراسی و جایگاه و نقش آن در جامعه کند.»

وی ادامه داد: «به عبارت دیگر مسائلی همچون آزادی مطبوعات و تشکل های سیاسی و صنفی، برابری حقوق زنان و قومیت ها و ... باید در دستور کار این فراکسیون قرار بگیرد و برای موضوعاتی همچون انحصار صدا و سیما که در اختیار یک جریان خاص است چاره اندیشی کند.»

وی افزود: «به نظر من انجام این کارها می تواند مهمترین کارکرد آقای مطهری یا عارف و در مجموع نمایندگان لیست امید در مجلس دهم باشد.»

زیباکلام در پاسخ به این سوال که آیا اصلاح طلبان پتانسیل در اختیار قرار گرفتن ارکان مهم مجلس را دارند؟، گفت: «آنها باید تلاش خود را  بکنند و سعی کنند ریاست کمیسیون های مهم مجلس را در اختیار بگیرند.»

وی ادامه داد: «البته من به هیچ وجه با رقابت اصلاح طلبان با اصولگرایان میانه رو برای در اختیار گرفتن ارکان مختلف مجلس دهم موافق نیستم و بهتر است طرفین با توافق و نوعی رایزنی این ارکان را میان خود تقسیم کنند تا امور مجلس میان آقای عارف و لاریجانی جلو برود.»

وی افزود: «در این شرایط سایه این توافق و رایزنی روی دولت خواهد بود و به دولت کمک خواهد شد و دیگر مجلسی همچون مجلس نهم که تلاش می کرد چوب لای چرخ دولت بگذارد و سوالات بیجا از وزرا بپرسد و به استیضاح آنها اقدام کند در کار نخواهد بود و امور با همکاری و همدلی بین قوه مجریه و قوه مقننه پیش خواهد رفت.»

سوشیانس
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۵۸ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۴
عارف پیشکسوت است لذا لاریجانی باید ردای ریاست مجلس را به ایشان بسپارد واساسا در روند رقابت اصلا شرکت نکند و بنا را بر همکاری بگذارد.هههه
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۵۶ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۴
دیگه چه نیازی به حضور امثال عارف بود؟ عدم تلاش اصلاح طلبان برای کسب ریاست مجلس یعنی پشت به رای مردم. من رای دادم که امثال عارف بشن رئیس نه لاریجانی. در ضمن با همین تحلیل میشه گفت که سال 92 بهتر بود که مثلا قالیباف یا جلیلی رئیس جمهور میشد چون حمایت اصولگرا ها را داشت و آنها دیگر کارشکنی نمیکردن یا روحانی نباید میشد چون همش جلوش سنگ اندازی میشه و به اهدافش نمیرسه. آقا این چه تحلیلیه آخه شما رائه میدی؟ ریاست مجلس شاید در حد ریاست جمهوری نباشه اما خیلی مهمه و تاثیر زیادی داره. قدرت نماینده مجلس بحدیه که بطور غیرمستقیم فرماندار شهرستان خودشون را انتخاب میکنن و حتی انتخاب استاندار بدون جلب نظر نمایندگان اون استان غیر ممکنه. حالا شما میگی اصلاح طلبان باید پست مهمی مثل ریاست مجلس رو واگذرا کنن چون سنگ اندازی میشه؟ خوب چهارتا قانون درست حسابی که وضع کنن جلوی خیلی از سنگ اندازیها گرفته میشه.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۸:۲۱ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۴
بهتره ازادی رو بیشتر باز کنی چه ازادی ؟
سهیل
Iran, Islamic Republic of
۰۷:۳۲ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۴
حرف منطقی جواب ندارد وفرقی نمیکند چه کسی زده باشد بنده در این خصوص با زیبا کلام موافق هستم
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۲:۴۰ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۴
منم دقیقا همین نظر رو دارم که مطهری تو کارهای مدیریتی تخریب می شوند
مجله خواندنی ها
انتشار یافته: ۱۶
لامرد
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۵۱ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۳
اینم تعریف جدید از دموکراسی....بمن رای بدهید لی چون من نمیتونم موفق باشم دیگری را من انتخاب میکنم...چه لزومی به شرکت در انتخابات بود..همون اول برای لاریجانی تبلیغ میکردین....
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۸:۴۰ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۴
گاهی برای رسیدن به اهداف بزرگ باید صبور بود. مجلسی شکل بگیرد که در آن با دیگر ارکان نظام درگیری بوجود بیاید که نمی تواند کاری از پیش ببرد. بهتر است فعالیت های سیاسی مجلس تدریجی و زیر پوستی باشد تا آشکار و حساسیت بر انگیز
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۴۴ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۳
هدف اصلاح طلبان و تمام کسانی که خود را انسان می نامند باید مردم و مشکلاتشان باشد ، مردمی که دهه هاست که تحمل می کنند و همیشه در میدان هستند لیکن گوش شنوا کم است و کسی فریاد جانکاه انها را نمی شنود
سهیل
Iran, Islamic Republic of
۱۷:۲۵ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۳
چقدر نظرات این آقا صحیح و بجاست. از اصلاحطلبان و اصولگرایان واقعی میخوام که به حرف های این آقا توجه بیشتری نشون بدن.
سعید جلالی
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۱۶ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۴
بله خییلییی بجاست!!!!
میرحسن خالقی
Iran, Islamic Republic of
۱۷:۴۴ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۳
فراکسیون امید هم می تواند در مسیر آزادیخواهی و حق طلبی و سربلندی ایران عزیز فعالیت نماید ...
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۷:۴۵ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۳
ایشان خیلی جالب برای دیگران تعیین تکلیف میکنند و سمت ها را مشخص میکنند
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۸:۰۹ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۳
مگه مجبورت کردن که راست ودروغ را بهم ببافی بشین سرجات یک کمی هم به فکر اخرتت باش عزیز من
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۰:۵۲ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۳
چکار کرده مگه؟اختلاس یا ...
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۸:۴۲ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۴
آخرن امثال زیباکلام را من و شما رقم نمی زنیم که اینطور به قضاوت نشسته اید. ایشان حق را می گویند و به دنبال توسعه این کشور هستند. فکر نکنم این مسئله کمتر از نماز و روزه ارزش داشته باشد.
محمد
Belgium
۰۱:۰۰ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۴
بالاخره بعد از تجربیات سالیان اخیر باید این مساله برای عموم جا بیفته که سیاست یک علمه....البته هر کسی دوست داره سریعتر به ارمانها برسه اما دنیای ئاقعی با تئوری متفاوته....دانشمند و عالم سیاست هم کسی هست که بتونه بهترین چیدمان رو در چنین شرایطی برای نزدیکتر شده به آرمانها و نه الزاما رسیدن سریع به اونها پیشنهاد بده....از این جنبه نظرات ایشون خیلی کاربردی و همچنین علمی هست. البته سوابق و تجربیات گذشته هم باعث کاربردی و موثر تر شدن این نظرات که به نوعی تصمیم سازی هست میشه....به نظر بنده ایشون تعیین تکلیف نکردن بلکه به عنوان یک دانشمند عرصه سیاسی چیدمان مناسبی از نظر خودشون رو مطرح کردن....مثل چیدمانی که یک مربی فوتبال برای تیم با توجه به بازیکنان موجود میچینه تا تیم بیشترین کارایی رو داشته باش...این کار رو در کشورهای توسعه یافته اتاق های فکر انجام می دن که عمدتا از اساتید زبده دانشگاه هستن...
مجله فرارو