bato-adv
کد خبر: ۳۳۴۰۲۹
گفت و گوی فرارو با صادق زیباکلام

انتقادات تند و تیز صادق زیباکلام به روحانی

یک استاد دانشگاه می‌گوید در دولت دوم روحانی 24 میلیون نفری که به او رای داده‌اند سرخورده شده اند. زیباکلام می گوید حالا که روحانی رای آورده دیگر به مطالبات توجهی نشان نمی دهد.
تاریخ انتشار: ۰۸:۲۴ - ۰۶ آبان ۱۳۹۶
انتقادات تند و تیز صادق زیباکلام به روحانی
 
فرارو- «ما باید مثل مردمک چشم از روحانی حمایت کنیم.» این معروف ترین جمله صادق زیباکلام در چهار سال گذشته است. دو ماه پیش این استاد دانشگاه در نامه ای به رئیس جمهور نوشت: «با چشم کبود از شما حمایت می‌کنم!» زمانی که زیباکلام این نامه را به روحانی نوشت رئیس جمهور کابینه دوم خود را معرفی کرده بود. حالا تقریبا سه ماه از آغاز دولت دوم روحانی گذشته است و زیباکلام انتقادات تند و تیزی به روحانی دارد. او معتقد است گام‌های  روحانی در این چند ماه رو به عقب بوده است. می‌گوید در این سه ماه 24 میلیون نفری که به روحانی رای داده‌اند سرخورده شده اند. او می‌گوید حالا که روحانی رای آورده دیگر به مطالبات توجهی نشان نمی دهد. در ادامه متن گفت و گوی زیباکلام با فرارو و انتقاداتش به روحانی را می‌خوانید. 

آن طور که پیداست چند وقتی بین آقای روحانی و اصلاح‌طلبان شکاف به وجود آمده است. شما اعتقاد دارید چنین فاصله ای به وجود آمده و فکر می‌کنید کدام سمت باعث ایجاد این شکاف بوده؟

معتقدم که مساله فقط این نیست که بین اصلاح‌طلبان و دولت آقای روحانی شکاف به وجود آمده است. من فکر می‌کنم مساله عمیق تر از این حرف‌هاست. اساسا یک سرخوردگی و یک احساس ناامیدی گسترده، نه تنها در بین اصلاح طلبان، بلکه در بین آن 24 میلیونی که به آقای روحانی رای داده‌اند به وجود آمده است. من در چند ماه گذشته به استان‌های زیادی سفر کردم. در مهرماه حداقل به چند دانشگاه رفتم. دیروز دانشگاه زنجان بودم. دو روز قبل دانشگاه صنعتی اصفهان بودم. هفته قبل هم دانشگاه شهید بهشتی بودم. در همه این دانشگاه‌ها یک حالت ناامیدی زیادی بین دانشجویان می‌دیدم. دانشجویان احساس می‌کنند که واقعا فاصله بین مطالبات اصلاح‌طلبان و آقای روحانی در دولت دوم او خیلی بیشتر از دولت اول شده است. در دولت اول به نظر می‌رسید که روحانی تلاش می‌کند تا پاسخ گوی مطالبات آن 19 میلیونی که به او رای داده اند، باشد. اما با کمال تاسف باید بگویم آقای روحانی هیچ اصراری ندارد که پاسخگوی مطالبات این 24 میلیون، دانشجویان، اصلاح‌طلبان و کسانی باشد که شبانه روز در ستادهای او فعالیت کردند. 

کافی است شما ببینید در دولت اول آقای روحانی چه کسانی گزینه‌های  وزارت علوم بودند و آنها را با گزینه کنونی دولت مقایسه کنید. در موضع گیری‌ها هم همینطور است. انگار آقای روحانی خیالشان راحت است که دیگر به رای مردم احتیاجی ندارد. بنابراین دست خود را از حمایت مردم شسته‌اند و اصلا و ابدا به نظر نمی‌رسد که ایشان دغدغه ای برای این 24 میلیون داشته باشند. 

سخنرانی‌ها و موضع گیری‌هایی که در این مدت داشتند این موضوع را به خوبی نشان می‌دهد. زمانی بود که مساله حصر از سوی رای دهندگان به او مثل دانشجویان و اصلاح‌طلبان مطرح می‌شد. اما الان ظاهرا ما حصر را فراموش کرده‌ایم و به دنبال تحقق مسائل ابتدایی‌تری هستیم. ما انتظار داشتیم در دولت آقای روحانی یک یا دو چهره خانم وزیر باشند، اهل سنت به دولت دعوت شوند و یک کرد در کابینه باشد. نه تنها این‌ها تحقق پیدا نکرد بلکه آن نفوذ و حضوری که زنان در دولت اول ایشان داشتند هم امروز از بین رفته است. در واقع نه تنها دولت دوم آقای روحانی یک گام به جلو نبوده است بلکه چند گام به عقب بوده است. تنها پاسخی که آقای روحانی دادند این بود که دست و بال من بسته است و سایر مراکز قدرت با انتخاب‌های من مخالفند. 

این سایر مراکز قدرت هستند که باید بگویند این موضوعاتی که آقای روحانی مطرح می‌کند به ما ارتباطی ندارد. آقای روحانی می‌خواست وزیر زن انتخاب کند یا اهل سنت به کابینه دعوت کند یا از اقوام استفاده کند.

واقعا تکلیف اصلاح‌طلبان و 24 میلیون رای روشن نیست. این تجربه بسیار بدی است که یک جریان سیاسی از اعتماد واقبال عمومی استفاده کند و بعد از آوردن 24 میلیون رای به مطالبات اهمیت نشان ندهد. این در حالی است که مسئولین نظام به حضور 70 درصدی مشارکتی مردم بالیدند. اما ظاهرا مردم فقط در پای صندوق رای ارزش دارند. 

اما از فردای انتخابات این 40 میلیون و خواسته‌های  آنها فراموش شدند. این یک فاجعه است. بدترین چیزی که برای نظام جمهوری اسلامی می‌تواند اتفاق بیفتد این است که اقبال عمومی و سرمایه اجتماعی از بین برود و مردم احساس کنند که فقط عدد و رقم برای انتخابات هستند.

فرمودید آقای روحانی می‌گوید من دستم بسته است. در دولت گذشته هم بعضی از بسته بودن دست آقای روحانی صحبت می‌کردند. آیا اینطور نبود؟ الان چه تفاوتی به وجود آمده است؟ 

من از آقای روحانی عذرخواهی می‌کنم. اما فکر می‌کنم او دارد مظلوم نمایی می‌کند. برای اینکه در مجلس نهم  شاهد بودیم که تندرو‌ها و دلواپسان خیلی تندتر در مقابل دولت ایستاده بودند. مجلس دهم خیلی بیشتر همراه است. بنابراین آقای روحانی نمی تواند بگوید من می‌خواهم وزیر زن انتخاب کنم، از اقوام استفاده کنم، یا از فرجی دانا یا توفیقی به عنوان وزیر استفاده کنم.

من قبول ندارم دست و بال آقای روحانی بسته است. اما اگر هم دست و بال او بسته باشد این موضوع نمی‌شود ادامه دار باشد. اولا ایشان می‌تواند بیاید بگوید. اساسا اینکه ما بگوییم افرادی را انتخاب کرده و مراکز قدرت با این انتخاب‌ها مخالفت کرده‌اند خلاف قانون اساسی است. قانون اساسی نگفته که اگر می‌خواهید یک زن را وزیر آموزش و پرورش کنید بقیه نهادها باید با شما موافقت کنند. قانون اساسی اولین وظیفه ای که بر عهده رئیس جمهور گذاشته حفظ و صیانت از قانون اساسی است. نص صریح قانون اساسی می‌گوید انتخاب وزرا با رئیس جمهور است.  قانون از نهاد دیگری نام نبرده است. 

تحلیلی که در این چند ماه وجود دارد این است که آقای روحانی به شدت به سمت اصولگرایان و آقای لاریجانی چرخش کرده‌اند. شما این چرخش را قبول دارید؟

من به دلایل این چرخش کاری ندارم. ممکن است آقای روحانی یک معامله سیاسی بلند مدت با اصولگرایان و آقای لاریجانی می‌کند. 

بر سر چه چیزی؟

مثلا بر سر اینکه آقای لاریجانی از روحانی در مجلس خبرگان حمایت کند و روحانی هم از لاریجانی در انتخابات 1400 حمایت کند. 

اما آقای روحانی سخت در اشتباه است. آقای روحانی به سرعت اعتبار و سرمایه اجتماعی خود را از دست می‌دهد. امثال من دیگر نمی توانیم برویم به چشم مردم نگاه کنیم و بگوییم بیایید به آقای روحانی یا به کسی که مثل روحانی است رای دهید. 

آقای روحانی یا کسانی که مثل او فکر می‌کنند متوجه نیستند که دیگر نمی توانند با آن 40 میلیون رای پز بدهند. شما فقط یک بار می‌توانید به این رای ببالید. دفعه دیگری وجود ندارد. 

شما همیشه می‌گفتید که اصلاح‌طلبان باید مثل مردمک چشم‌شان مراقب آقای روحانی باشند ... .

همچنان هم مثل مردمک چشمم از آقای روحانی حمایت می‌کنم ولی درعین حال کاملا از ایشان انتقاد می‌کنم. مثل الان که از او انتقاد می‌کنم. من از آقای روحانی دست نشوسته‌ام. من به خاطر خود آقای روحانی و اعتدال و توسعه که او آنها را نمایندگی می‌کند می‌گویم. بالاخره جریان اعتدال که نباید به آقای روحانی ختم شود. این جریان باید به عنوان یک جریان در ایران جایگاهی داشته باشد. متاسفانه برخوردی که آقای روحانی دارد اعتبار میانه روی، اعتبار مرحوم اکبر هاشمی رفسنجانی و اعتبار سیدمحمد خاتمی را هم از بین می‌برد. 

شما به این اعتقاد ندارید که خود اصلاح‌طلبان هم در تغییر جهت و فاصله با آقای روحانی نقش داشته‌اند؟

من هیچ تندروی یا غش در معامله ای از سوی اصلاح‌طلبان نمی بینم. واقعا اصلاح‌طلبان با روحانی نهایت همکاری کردند، در حالی که کوچکترین توقعی از او نداشتند. آقای خاتمی از آقای روحانی هیچ توقعی نداشت. من شهادت می‌دهم همه کسانی که به صورت شبانه روزی برای رای آوردن روحانی تلاش کردند به‌ اندازه یک پر کاه از آقای روحانی توقع مادی یا معنوی نداشتند. اصلاح‌طلبان به جز حمایت کار دیگری نکردند. مصطفی تاج‌زاده، سعید حجاریان، ابراهیم اصغرزاده، موسوی لاری، عبدالله رمضان زاده. کدامیک از اینها از آقای روحانی پست و سمت یا توقع نابجایی درخواست کردند؟ 

 اگر در یک معامله شرکت می‌کردند و پست و سمت می‌خواستند بهتر نبود؟ 

نه به نظر من اصلاح‌طلبان در نهایت اخلاق و درستی سیاسی رفتار کردند. کارشان درست بود و اگر هم الان صادق زیباکلام گلایه می‌کند به این خاطر است که می‌بینم به هر دانشگاهی که رفتم دیدم بر روی دانشجویان گرد ناامیدی پاشیده شده و می‌گویند این هم از آقای روحانی! 

الان اصلاح‌طلبان باید چه کنند؟

ما با تمام وجود از آقای روحانی حمایت می‌کنیم و اگر زمان به 29 اردیبهشت 96 برگردد باز هم برای او  فعالیت می‌کنیم. اما در عین حال هم تند و تیزترین انتقادات را به او وارد می‌کنیم. 

ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۰۵ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۷
سلام
ظاهرا آقای زیباکلام خود و افرادی که پای صحبت هایشان می آیند را همه ی مردم ایران می دانند!
اگر از آقای روحانی توقعی ندارید پس این گلایه ها برای چیست؟
مگر ملاک کارآمدی نیست؟
هر عضو کابینه را که کارآمد نیست از او انتقاد کنید، حتما باید اصلاح طلب باشند و مطابق نظر شما تا کارآمد باشند؟
اگر آقای فرجی دانا یا توفیقی وزیر علوم شوند مردم ایران خوشحال می شوند یا اگر مشکلاتشان رفع شود؟
راستی آقای فرجی دانا و توفیقی که از اقلیت های قومی و مذهبی یا احیانا خانم نیستند؟!
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۵۵ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۷
آقای زیباکلام طبق گفته خودتان در مصاحبه با م.ع از اول هم میدانستید که روحانی به گفته هایش عمل نخواهد کرد. پس شما هم با حمایت بی دریغ از ایشان و شستشویی مغزی جوانان در این خیانت دست دارید.
ناشناس
United States
۱۱:۴۳ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۷
تکرار می کنم بس است هر چی فریب خوردید. تکرار می کنم تقصیر خودتان بود که تکرار کردید. تکرار می کنم مشکلی از شما با رای دادن حل نمی شود. تکرار می کنم تکرار نکنید.
ناشناس
United States
۱۰:۲۲ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۷
ما سپرده گذاران موسسه کاسپین فقط یک روز بعد از انتخابات به ماهیت دوروی دولت پی بردیم و فهمیدیم که همه دروغهای مسئولین برای حل مشکل سپرده گذاران فقط برای جذب ارای این مردم سپرده گذار بوده است . اقای زیبا کلام خیلی دیر متوجه شده اند.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۸:۴۴ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۷
آقای زیبا کلام بنظر می آید شما متوهم هستید.شعار های انتخاباتی آقای روحانی فقط برای جذب آرای مردم و چسبیدن به قدرت بود.بالاخره آقای روحانی می خواهد بعد از دوره ریاست جمهوری زندگی کند و در حصر و محدودیت نباشد.شما سبقه آقای روحانی رادر دوران بعد از انقلاب بهتر از هرکس آگاهید و نباید از ایشان انتظار داشته باشید که مقابل زیاده خواهی جناح مقابل بایستد لذا از کوزه همان تراود که در اوست.
مجله خواندنی ها
انتشار یافته: ۸۱
Arad
Netherlands
۰۸:۳۶ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۶
یواش یواش اعلام براعت میکنن برا یک اصلاح طلبه دیگه سینه میزنن
رای که گرفتن به ریش مردم میخندن
دولت محمود که تفکر اصلاح طلبی پشتش نبود توش یک وزیر زن بود دولت روحانی که کلی ادعای رو به جلو بود
چند قدم به عقب
مردم شدن عدد و رقم برا انتخابات
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۳۹ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۶
قرار نیستش این فرهنگ تقدیس همیشه و همه جا باشه که . ما میتونیم طرفدار آقای روحانی باشیم ولی ازشون انتقاد هم بکنیم . با لاپوشانی فقط مشکل بزرگتر میشود. اگه میگیم وزیر زن باید باشه به خاطر بزک کردن نیست مثل دولت محترم دهم بلکه نیمی از جامعه حق دارن که در مدیریت کشور مشارکت کنند.
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۵۷ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۶
برائت
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۴۱ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۶
در دولت محمود فقط یک مرد بود آنهم اون وزیر زن بود
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۰۴ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۶
فراروی عزیزصدای اقلیتها هم باش نه سانسورمی فرمایید حق بادکترزیباکلام است اهل سنت بارای میلیونیش روحانی رابرابررییسی برنده کرد ولی حقش نادیده گرفته شد ووووالسلام می خواهی درج کن می خواهی درج نکن ..خدانگهدارت
مردم
Iran, Islamic Republic of
۰۸:۴۶ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۶
زیبا کلام دگه بسه
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۳۷ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۶
تو الان مردمی پسرکم؟
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۸:۵۰ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۶
خخخخ بوی دماغ سوخته می آید.
ali
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۰۷ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۶
زیباکلام معلوم شد تو هم سیاسی نیستی تو هم از سیاست سر در نمیاری.اولا گامهای رو عقب و رو به جلو اقای روحانی را میشه تفسیر کنی.گامهای رو بجلو که تا الان داشته کدام بوده که الان شده رو به عقب.دوما شما حالا حالا نمی تونی از طرف 24میلیون ایرانی که سهله از طرف یک ایرانی هم نمی تونی نظر بدی.سوما نظر خودتا بده و یا علی
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۰۶ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۶
گام اول (مسئولین)عدم ادامه راهی که ملت تاوانشو دادن
گام دوم (مخصوص مردم)سرخوردگی از تغییر
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۳۴ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۶
من به شخصه نه تنها از آقاي روحاني بلكه از همه دست شسته ام . ديگر ثابت شده هيچ كدام از اين آقايان كاري انجام نمي دهند متاسفانه همه ما جوانان نا اميد شده ايم ......
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۱۷ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۶
کاملا صحیحه اصلاح طلب و اصولگرا و از این دست حرفا کلا سر و ته یه کرباسند.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۰۷ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۶
فرارو جان مادرت چاپ کن. من با این دوست ناشناس کاملا موافقم الان واقعا دیگه هیچ رمقی در نسل جوان وجود نداره همه درمانده کسل و بی انگیزه هستن مخصوصا متولدین نیمه دوم دهه شصت که دیگه همگی آب از سرشون گذشته و کم کم دارن وارد دهه چهارم زندگیشون میشن. الان برای اقشار تحصیلکرده هم حتی کور سوی امیدی نمونده و غالب اونها در پی جلای وطن هستن. من دوتا از دوستای صمیمی و بااستعدادم طی دوسال اخیر رفتن کانادا و گفتن دیگه هرگز برنمیگردن تو این شرایط. دوستان مطمئن باشید شرایط بدتر هم میشه ولی بهتر نمیشه
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۲:۱۳ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۶
چون همه فکر کرده اند باید بنشینند تا یکی بیاید و اوضاع را درست کند در حالی خودشان دوست دارند بگیرند و بخوابند
ولی اینطور نیست بلکه باید خودما بلندشویم حتی اگر بعضی ها خیلی فکر می کنند که وضاع داغان است پاشند انقلاب کنند نه که فقط حرف بزنند
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۱:۰۷ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۷
جنگ در زمینه سیاسی و تبلیغی و تحریم و اصطلاحا نرم خیلی بدتر از جنگ نظامی و واقعی است چون در چنگ نظامی نیروها به جبهه میروند و این رکود و بیکاری و در نتیجه سرحوردگی جوانها هم تمام میشه لطفا یک جنگ
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۵۲ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۶
تفرقه افکنی مال ما نیست ماباید ایران را بسازیم بوی دیگری احساس کردم برادر .....در ایرا ن هستید یا خارج.....
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۵۴ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۶
همیشه همین بوده مردم کیلوئی چند؟؟
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۰۷ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۶
کسانی که از آقای روحانی انتقاد می کنند، همان کسانی هستند که اصولا در انتخابات یا شرکت نمی کنند یا با توقع نادرست شرکت می کنند. واقعیت این است که یک سوم مردم به روحانی رای دادند و این یک حمایت اجتماعی گسترده نیست، ضمن این که این رای دهندگان افراد رادیکالی نیستند و تغییرات تدریجی را مطالبه می کنند (درست برخلاف دو سوم بقیه که یا اصولگرا هستند یا مخالف رژیم). با این پایگاه اجتماعی، دست شما برای مقابله با دو سوم جامعه کاملا بسته است و انتظار هیچ تغییر عمده ای نمی توان داشت. بهبود شرایط اقتصادی که به طور قطع به غیر از دلواپسان مخالف عمده ای ندارد، تنها انتظاری است که از این دولت می توان داشت. اصلاحات سیاسی و فرهنگی بدون جذب اکثریت جامعه امری ناممکن است و به نظر من غیر ضروری است.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۰۸ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۷
بخش بزرگی از رای به آقای روحانی رای به وعده‌های ایشان درباره اصلاحات سیاسی و فرهنگی بود، رای به رفع حصر، رای به تسهیل حضور فعال زنان و ...
اگر این استدلال شما رو بپذیریم پس آقای روحانی با علم به ناممکن بودن تغییر سیاسی و فرهنگی (مطمئنا آگاهی ایشان نسبت به شرایط و تغییرپذیری وضع موجود بیشتر از من و شما بوده است)، مردم را فریب داده است دوست من.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۰۸ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۶
بی صداقتی آقای روحانی همه را از خودش مایوس کرد،ایشان در عین حالی که تصور می کند خیلی زیرک است ولی نشان داد که ساده لوح هستند.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۵۵ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۶
روحاني خواب هاي بزرگتري براي خودش ديده
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۲۲ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۶
این افرادی که نامبردی با سرکده شان خاتمی مهره سوخته هستند کسی برایشان تره خورد نمی کند ...........
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۳۱ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۶
فکر میکنم دیگر انتخابات با مشارکت خوب نبینیم. حتی امثال لیدرهای اصلاح طلب هم نتوانند کاری به پیش ببرند
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۰۰ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۶
اون زمانی که برای بار دوم به روحانی رای دادید باید فکر اینجا رو می کردید. حال کجاشو دیدید؟
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۰۱ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۶
زیباکلام غالبا بد می فهمد. حرفهایش غالبا بی پایه و اساس است.
روحانی عوض نشده است شما توهم داری!
روحانی از اول گفته بود که چیست شما توهم داری برادر!
دور بعد برای لاریجانی آماده باش.
آماده باش برای سفرهای استانی لاریجانی سخنرانی کنی!
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۲۳ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۶
زیباکلام در سال 1428
من اشتباهات زیادی در کشور مرتکب شدم
من به درگاه مردم پوزش می خوام
من روحانی را رئیس جمهور کردم ولی اشتباه کردم
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۰۴ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۶
شورش سنگین اجتماعی در راه است خدا یا کشورمو از گزند دسایس داخلی محفوظ بدار.کشوری همچون یک مریض از داخل فرو ریخته ولی برونش مردمو جذب کرده.
محسن
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۰۷ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۶
این بابا هم فازش معلوم نیست چیه؟
آریایی
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۱۱ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۶
ایشان درست گفته اند .
من به روحانی رأی دادم ولی الآن پشیمانم !!!!
چون دروغ گفت ؛ چند روز قبل از انتخابات به من پیام داد که یارانه شما مجددا" وصل میشود ولی نشد !!!!
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۱۶ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۶
زیبا کلام محترم
مردم از تو هم خسته شدن...
مردم مردن!
مردمی نیست...
آچه مردم می نامیش...
مردگانی متحرک با افکاری مشوش و تاریکند...
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۱۷ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۶
روحانی طی 5سال اخیر تمامی تولید کننده های داخلی که درآمدش به مردم برمیگردد را کاملاً نابود کرد خصوصاً باغداران شمال کشور را با خاک یکسان کرد ومهاجرت روستاییان به شهر چند برابر شد روحانی هر تولیدی که درآمدش به نفع دولت باشد تقویت کرد مثل ایران خودرو دلال را باغداران شمال کشور باید تجمعی گسترده وتند علیه دولت در جلوی مجلس وزارت کشور با حضور خبرنگاران خارجی به راه اندازند و....
امین
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۱۹ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۶
صادق ز ی ب ا کلام:

جواب مردمی که با تصمیمات و عقده گشایی های سیاسی خود شیخ حسن و دارو دسته نزدیکش در نهاد ریاست جمهوری را که باعث بدبختی و ویرانی خانواده شان شده اند را چجوری میخای بدی؟؟

بازی با احساسات جوانان با کلمه هزار رنگ (( آزادی )) خیلی آسونه. راحت میشه ستادهای قیطریه و زعفرانیه و ولیعصر را پر کرد از جوانان شیک پوش و به ظاهر روشنفکر. ولی صحبت از واقعیت جامعه ان هم با مدرک استادی دانشگاه تهران آن هم در رشته علوم سیاسی کار هر مدرک به دست پشت میز استادی دانشگاه تهران نیست.

و من بعد هم هیچ تضمینی وجود ندارد شما بعد از انتخابات در دوره های بعدی انتخاب صحیحی داشته باشی. پس لطفا بیشتر از این خودت را مدیون جنایات دیگران نکن.
حسن
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۴۵ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۶
آقای روحانی بعد ازگرفتن رای ۲۴ م دیگر هیچ توجهی به خواست ونطر مردم ووعده های خود ندارد؟؟؟؟؟!!!!!اقای روحانی تجدید نظر کنید ما برای جنابعالی ۸ سال شبانه روز زحمت کشیدیم و.........
ناشناس
France
۱۱:۵۲ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۶
روحانی رسماً از مردم ایران کلاهبرداری کرد.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۱۰ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۶
در دولت محمود فقط یک مرد بود آنهم اون وزیر زن بود
پیام
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۱۰ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۶
وقتی که احزاب فراگیر و گسترده و بستر کاملا آزاد و شفاف برای رقابت شکل نگیرد نتیجه اش میشود تضعیف قدرت جامعه مدنی و کاهش اثر گذاری افکار عمومی و قدرتمند شدن لابی و رانت سیاسی، روحانی هم در معاملات روز لابی و رانت را تعیین کننده تر دید تا جامعه مدنی!!
رضا
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۱۴ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۶
نه رجایی دوم شدنی بود و نه بهشتی ثانی.
روحت شاد آیت الله هاشمی...
zz
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۲۱ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۶
تمام حرف های این آقای زشت کلام رنگ و بوی نفاق در کشور می دهد.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۳۲ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۶
إی بیچاره مردم، إی...
حقگو
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۳۹ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۶
جناب آقای دکتر زیبا کلام که بنده به شخصه احترام زیادی قائلم : اما شما و دوستان معروف به اصلاح طلبتان یک دولت فاسد ، غیر پاسخگو و مال مردم خور را به خیک این ملت بسته اید ؛ حتی نمایندگان لیست امیدتان هم بدجوری تو زرد هستند و در مقابل دزدی آشکار بانک مرکزی دولت مذکور دریغ یک تذکر خشک و خالی .
واقعا در این پنجاه سال گذشته شما روشنفکران چه به روز این کشور و ملت که نیاورده اید !!!!!!!
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۲۵ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۶
یکی این متوهم را از چاه بیرون آورد که نابودمان کرد
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۵۶ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۶
روشنفکری در این مملکت همیشه به فکر تهییج اجتماعی بوده. متاسفانه هیچوقت قاعده زندگی اجتماعی دغدغه روشنفکران نبوده.
تقی
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۴۲ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۶
ظاهراً ایشان و عده ای از هم کیشان ایشان از اینکه مملکت آرام باشد و از تنش سیاسی بین احزاب و هوادارانشان جلوگیری شود ناراحتند و با تحت فشار گذاشتن حسن روحانی در صدد دو قطبی و امنیتی کردن مملکت هستند و این شائبه بر انگیز است.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۴۹ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۶
آقای زیبا کلام استاد دانشگاه و تحلیل گر سیاسی برو ببین چرا تعداد قابل توجهی از مردم چند ماه پیش این حرفا رو میزدن ولی شما الان بهش رسیدی؟ آیا وقتش نشده بری یه گوشه بشینی و چیزی نگی دیگه سنت از مطالعه کردن هم گذشته اگه چیزی می خواستی بدست بیاری تا الان بدست میوردی
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۰۵ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۶
رییس جمهوری که نمی تواند ازحق قانونی خودش دفاع کند چگونه می تواند ازحقوق شهروندی دیگران دفاع کند
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۵۸ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۶
خيلي هم خوب از حق خودش و اطرافيانش دفاع مي كنه پس اين بخور بخور ها رو كي انجام مي ده
امانی
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۲۱ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۶
البته از اصلاح طلبانی همانند زیبا کلام دور از انتظار نیست که شاخصه اصلاح طلبی را انتخاب وزیر زن یا از سایر اقوام ایرانی میدونه در حالیکه اصل انتخاب شایسته سالری هست حال هر که میخواهد باشد زن یا مردفارس عرب کردبلوچ ترک ووووووبفرموده قران ان اکرمکم عندالله اتقیکم در این که اصلاح طلبان اساسا با اسلام بیگانه هستند وحتی ظاهرشان هم به مسلمانان شبیه نیست چه رسد به باطنشان هیچ شک وشبهه ای نیست انها قوانین اسلام را برمبنای وضع کنونی جهان تفسیر میکنندنه تنچه دستورات حتمی وقطعی خداوند هست
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۲۴ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۶
امثال من دیگر نمی توانیم برویم به چشم مردم نگاه کنیم و بگوییم بیایید به آقای روحانی یا به کسی که مثل روحانی است رای دهید.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۳۸ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۶
متاسفانه آقای روحانی بعد از آن ملاقات با فرماندهان و دستگیری اخویشان کاملا ترمز را کشید و سر در لاک خود فرو برد . ایشان ما را پاک از خودشان نا امید کرد . امیدوار بودیم که در دولت ایشان تدبیر ببینیم . نه امیدی ماند و نه تدبیری .
من بعنوان کسی که همه انتخابات ها را شرکت کرده ام معتقد شده ام که چون رای مردم در این کشور تاثیر معنا داری ندارد بیهوده خود را به زحمت نیاندازم تا راه برای امثال احمدی نژاد و رییسی بدون مزاحمت باز شود و جناح اقتدارگرا مسئولیت کل وضعیت مملکت را بدوش گیرد .
فقط ناراحتم که وجود افرادی مثل هاشمی و خاتمی هم مشکل را حل نکرد .
ابراهیم
United Arab Emirates
۱۳:۴۲ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۶
اساسا حرف های ایشان از دو وجه قابل تامل است 1- در مسیر دولت 2- در مسیر مردم
مصاحبه های ایشان با رسانه های ایرانی خارجی نیز سوالاتی از این دست بوده که عموما به اینجا ختم می شود که بایستی بین بد و بدتر یکی را انتخاب کنیم بین انتخاب روحانی و از دست دادن حداقل آزادی روحانی را انتخاب اما جدای این چیزی که مهم است نگاه مردم به رویدادهای جامعه است و نوعی سیاست گریزی و انزوای سیاسی است که با هر ترفندی بدنبال پررنگ کردن آن هستیم حال اگر این وسط تعدادی برای رئیس جمهور بابت بیخیالی شمشیر از رو بکشند و یا اینکه بواسطه صحبت های تکراری افرادی همچون آقای زیبا کلام فضای آزادی و انتقاد از رئیس دولت را بپای حقوق شهروندی گذاشته و حتی مدعی شوند بیشتر از استاندارد جهانی بوده و برای رئیس جمهور مظلوم نمائی و ترحم بخرند.
مال باخته نا امید به دولت دروغ از موسسه ارمان
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۰۱ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۶
بابا بجای این حرفها به داد ما مردم بدبخت مالباخته برسید که نابود شدیم تمام زندگیمون که با هزار بدبختی بدست آوردیم جناب سیف ظالم نابودش کرد خدا نابودتون بکنه بحق امام حسین(ع) که اصلا به فکر مردم نیستید فقط دزدی و دعوای سیاسی خودتون
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۰۶ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۶
وقتی نگرانی اول شما حصر باشه و نه گرفتاری مردم و بیکاری جوانان حقتونه هربلایی سرتون بیاد نامردای عوضی
حسن
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۱۱ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۶
حیف است که استاد علوم سیاسی نداند روحانی دیگر نمی تواند رییس جمهور شود که بخواهد رای بگیرد
رضا
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۱۴ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۶
امثال زیباکلام دنبال القای این جملات هستند:
مردم همه اصلاح طلب (به معنای رایج) هستند - همه مطالباتی دارند که سایر مراکز قدرت مخالفند - مردم فقط در رأی گیری مهم هستند - مردم مأیوس هستند - اوضاع بسیار خراب است و ....
ولی کور خوندین ما هستیم تا چشم این فتنه رو هم در بیاریم
مهدی
Iran, Islamic Republic of
۲۰:۵۱ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۶
ادبیاتت منو کشته
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۳۵ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۶
رییس جمهور محترم ی نگاهی به دور و برش میندازه .به اطرافیان .همان نجومیها میگه که ظاهرا مشکلی نیست .اونا هم میگند انگار براشون خوب دولتیه میگند همه چی عالی.گوششم بدهکار هیج جا نیست که داره به سر مردم چی میاد.و مردم بیش تر از پیش دارند له میشند.ایشان خودش و هیات دولت از خودشون راضیند.
amir
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۴۱ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۶
بنده به عنوان اهل سنت ساکن جرگلان درخراسان شمالی در انتخابات بعدی به هیچ وجه به اصلاح طلبان رای نمی دهم بنا به دلایل زیر:
1-آقای روحانی و دوستانشون میدانند چگونه با پنبه سر مردم را ببرند.
2- اصولگرایان روراست تر و عملگراتر از اصلاح طلبان هستند
3- در بخش مرزی جرگلان هیچ کار عمرانی ،جاده سازی،بیمارستان و.. که قول داده بودند صورت نگرفته و بیکاری در این منطقه مرزی بیداد می کند.اصلاح طلبان دیگر در بین اهل سنت جایگاهی ندارند. با تشکر از فرارو بابت انتشار ای کامنت
روح اله
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۴۴ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۶
سه دیدگاه، محافظه‌کار، اصلاح طلب، برانداز، کارهای روحانی تقویت دیدگاه برانداز است. هرچند بخیال خودش در جهت تقویت نظام پیش می‌رود.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۵۵ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۶
دست نشوسته‌ام؟
نشسته‌ام!
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۴۳ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۶
حتما قرار نیست که یک کرد در کابینه باشد کردها هم مثل دیگر اقوام ایرانی کابینه باید جای افراد متخصص و کاربلد باشد نه جای قوم گرایی و قطعه قطعه کردن کشور
امین
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۲۸ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۶
در طول حیات جمهوری اسلامی هیچ گاه ملت به این ناامیدی نرسیده بود چهار سال اول وعده ومردم با شعار تحمل کردند به امید بهتر شدن اوضاع صبر کردند وبا انداختن مشکلات به گردن دولت قبل ما فکر میکردیم واقعا راست میگویند ولی به خدا مردم بجز عده ای محدود وصل به قدرت بقیه داریم زجر میکشیم این همه درامد به کجا میرود کشاورزان طلب خود را نگرفتند پیمانکاران نگرفتند کار مندان محتاج نان شب اقای روحانی مملکت را ول کرده برای گرفتن پول از مردم تمتم قوانین مو به مو اجرا میشه به خدا اکثر مردم از زیر بار نزول بانکها امانشان بریده ترا به خدا رسانه ها لااقل کاری کنند امان از گرفتاری وبی پولی وقرض ووام
123
Iran, Islamic Republic of
۱۷:۰۳ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۶
من يك ايراني اصيلم و به ايراني بودن خود افتخار مي كنم. همه ايراني هاي فارغ از بازي اصلاح طلب و اصولگرا و روحاني و احمدي نژاد دوست دارم. بازي اصلاح طلب و اصولگرا پايان دارد اما اميد به ساختن وطن راهي بي انتها است.
گر عشق حرم(وطن) باشد سهل است بيابانها
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۲۰ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۷
شما ايران زندگي مي كنيد يا از مريخ تشريف آورديد؟كامنت بسيار فضايي و رويايي است.حيف كه دولتمردان به آنچه كه فكر نميكنند ايران و ايراني است.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۷:۲۶ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۶
البته دلار ٤٣٠٠-٤٠٠٠ نشان خوبي نيست بد عهدى دولت در تحكيم پول ملي مثلا خواستند تك نرخي كنند فعلا رانت را به عده اى بدهند خدا از شما نگذرد
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۷:۵۵ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۶
زیبا کلام ،کلامت جالب نبود که روحانی به عقب رفته چون گزینه مورد نظر شما رو وزیر نکرده بجای ۲۴میلیون نظر میدی از نظر من اگه روحانی نبود الان امریکا کل سپاه وایران رو تحریم میکرد
شاهین
Iran, Islamic Republic of
۱۸:۰۸ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۶
من با خانواده به اقای روحانی رای دادیم دیگردوباره به این جورادم ها اول میاد ملت رو گول میزنه بعد رو حرفش وانمیسته رای نخواهیم داد
بهمن
Iran, Islamic Republic of
۲۰:۱۹ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۶
اقای زیبا کلام وقتی شما چهار سال پیش مدافع روحانی بودی و سنگ اون رو به سینه میزدی حالا هم شما و امثال شما باید جوابگوی بی عدالتی هایی که دولت روحانی از اول تت کنون در حق انقلاب و مردم کرده را پاسخ گو باشید از اون اول ما میدونستیم این اقا این کاره نیست چون در صدرات امنیت ملی امتحان خودشو پس داده بود
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۲:۱۹ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۶
بزرگترین خیانت ابتذال طلبان به این کشور روی کار آوردن شخص ترسویی همچو روحانی بود که هیمنه انقلاب را به باد بر جام داد بمیرید همتون که به ایران خیانت کردید
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۲:۳۳ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۶
رفتار روحانی
خرج از جیب اصلاح طلبان
اشپزی با اعتدالگرایان
مهمانی دادن به اصولگرایان
ناشناس
United Arab Emirates
۰۰:۴۵ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۷
روحانی از اصلاحات رای آورد ولی اصلاحات خاصی انجام نداد.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۰:۵۴ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۷
واقعا مسئولیت داشتن و ریاست جمهوری در ایران سخت و سهل و ممتنع است .از طرفی ایران مدت هاست شاهد مردانی صدیق و شجاع و خالص و ثابت قدم نبوده است. آشکار است روحانی بدنبال آن است که مثل سایر رئسای جمهور گذشته از صحنه ی سیاست حذف نشود .
در هرصورت او برای قسم دروغی که در مجلس خورده است باید کفاره بدهد !!!
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۱:۴۹ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۷
"مساله فقط این نیست که بین اصلاح‌طلبان و دولت آقای روحانی شکاف به وجود آمده است. مساله عمیق تر از این حرف‌هاست. اساسا یک سرخوردگی و یک احساس ناامیدی گسترده، نه تنها در بین اصلاح طلبان، بلکه در بین آن 24 میلیونی که به آقای روحانی رای داده‌اند به وجود آمده است"
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۱:۵۷ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۷
"من از آقای روحانی عذرخواهی می‌کنم. اما فکر می‌کنم او دارد مظلوم نمایی می‌کند"
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۱۳ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۷
شما چرا عذرخواهي مي كنيد؟ايشان بابت دروغها و و عده هاي غير عملي كه براي راي جمع كردن دادن بايد از مردم عذر خواهي كنند ولي ....نيست كه
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۲:۰۰ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۷
"امثال من دیگر نمی توانیم برویم به چشم مردم نگاه کنیم و بگوییم بیایید به آقای روحانی یا به کسی که مثل روحانی است رای دهید. "
حمید
Iran, Islamic Republic of
۰۷:۴۰ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۷
دوستانی که الان از گفته های ایشون قند تو دلتون آب میشه ، آخه ما به روحانی رای دادیم تا یکی مثل رییسی و قالیباف تندرو اصولگرا رییس جمهور نشند که بیان مثل محمود جونتون کشور رو به قهقرا ببرن متوجه شدید، بس زیاد خوشحال نباشید من انتخابات اگه همین الان بود بازم به روحانی رای میدادم نه بخاطر خودش بلکه یکی مثل محمود نیاد
مجله فرارو
bato-adv
bato-adv
bato-adv
bato-adv