bato-adv
کد خبر: ۳۷۶۵۹۱
زیباکلام: بن‌بست هست، اما برای تندرو‌ها نه برای کشور/ عباس عبدی: این بار موافقم/ سلیمی‌نمین: بن‌بستی نیست که بخواهیم رفراندوم برگزار کنیم

همه‌پرسی؛ راه خروج از بن‌بست یا خبط سیاسی؟

دو تحلیل‌گر سیاسی اصلاح‌طلب و اصول‌گرا معتقدند کشور اساسا در بن‌بست قرار ندارد که نیازی به برگزاری رفراندوم باشد. عباس سلیمی‌نمین تحلیل‌گر سیاسی اصول‌گرا می‌گوید زمانی می‌توان رفراندوم برگزار کرد که ساختار قانونی برای حل یک مساله وجود نداشته باشد. صادق زیباکلام، تحلیل‌گر سیاسی اصلاح‌طلب نیز معتقد است این تندرو‌ها هستند که به بن‌بست رسیده‌اند.
تاریخ انتشار: ۱۱:۳۴ - ۱۸ مهر ۱۳۹۷
فرارو- همه‌پرسی یا رفراندوم با وجود آنکه بار‌ها درباره موضوعات سیاسی کشور مطرح شده، اما هیچ‌گاه عملی نشده است. این پیشنهاد در بین جریانات سیاسی اصلاح‌طلب با استقبال روبه‌رو شده اما هر از گاهی در بین اصلاح‌طلبان نیز افرادی پیدا شدند که در مخالفت با رفراندوم سخن گفتند.

عباس عبدی از جمله این افراد است. او اواخر شهریور یادداشتی در روزنامه اعتماد نوشته و در آنجا گفته بود: "کلمه رفراندوم و همه‌پرسی برای بخشی از اصول‌گرایان گویی که تبدیل به ناسزا شده است و با شنیدن آن از کوره در می‌روند و اعصاب‌شان به هم می‌ریزد. اصلاح‌طلبان و منتقدان نیز متوجه ماجرا هستند. هرگاه بخواهند حال طرف مقابل را بگیرند و آن‌ها را در موضع تدافعی قرار دهند، پیشنهاد رفراندوم می‌دهند!"

این روزنامه‌نگار اصلاح‌طلب در یادداشت خود، عملی شدن همه‌پرسی در ایران را منتفی می‌داند و می‌نویسد: "تنها موضوعی که می‌تواند و باید به همه‌پرسی گذاشته شود، نحوه رفتار و نظارت مثلا استصوابی شورای نگهبان در رد و تایید صلاحیت‌ها است. هیچ موضوع دیگری در وضع موجود ظرفیت همه‌پرسی را ندارد، ولی در این مورد نیز نتیجه از پیش روشن است که پذیرش همه‌پرسی از سوی صاحبان قدرت در این باره تناقض دارد. زیرا اگر طرفداران این نوع حذف استصوابی بپذیرند که مردم صاحب صلاحیت نهایی هستند و حق دارند درباره نظارت استصوابی نظر دهند، در این صورت و پیشاپیش منطق این‌گونه تایید و رد صلاحیت‌ها را رد کرده‌اند و رفتار خود را اصلاح می‌کنند طبعا نیازی هم به همه‌پرسی نخواهد شد و اگر همچنان اصل حاکمیت مردم را نپذیرند زیر بار همه‌پرسی هم نخواهند رفت."
 

بیشتر بخوانید: عباس عبدی: رفراندوم برای اصولگرایان به "ناسزا" تبدیل شده است



عباس عبدی: این بار موافقم
عبدی، اما در یادداشت خود در روزنامه اعتماد نوشته این بار و در ارتباط با FATF موافق رفراندوم است. عباس عبدی در روزنامه اعتماد نوشت: "پیشنهاد می‌شود که موضوع کلی الحاق به کنوانسیون‌های بین المللی به همه‌پرسی گذاشته شود. به ویژه آنکه هر دو طرف گمان می‌کنند که اکثریت مردم ایران حامی نظرات آنان هستند. این روز‌ها مخالفان FATF بار‌ها و بار‌ها بر این ادعا تاکید کردند که مردم مخالف الحاق شدن هستند؛ بنابراین چه اشکالی دارد که اصل پذیرفتن و ملحق شدن به کنوانسیون‌های بین‌المللی (با حفظ تحفظات ممکن) به همه‌پرسی بگذاریم تا یک بار برای همیشه از این مجادلات تکراری و بیهوده خلاص شویم. ما باید در فرآیند شکل‌گیری این کنوانسیون‌ها نیز فعال باشیم."
 
رفراندوم؛ راه خروج از بن‌بست یا خبط سیاسی؟

او در دفاع از ایده همه‌پرسی بر سر FATF می‌گوید در این مورد برای ایران یک دوراهی ایجاد شده است. به بیان عبدی "ایران در خصوص نظام جهانی در وضعیت خوف و رجا قرار دارد. نه می‌تواند از آن‌ها دوری کند و نه می‌خواهد به آن‌ها تن دهد. دوری را به نفع کشور نمی‌دانند، حضور را مترادف با انقلاب نمی‌بینند؛ لذا در یک وضعیت دوگانه قرار دارند. تنها راه برای حل این وضعیت، رجوع به مردم و همه‌پرسی است که آیا مردم اصولا الحاق به این کنوانسیون‌ها را با شرط تحفظ تایید می‌کنند یا خیر؟ هر نتیجه‌ای حاصل شد، حداقل از این مجادلات بی‌حاصل مثل آنچه که در جلسه یکشنبه و پیش از آن گذشت خلاص خواهیم شد." اما بن‌بست چه زمانی ایجاد می‌شود و چه زمانی به برگزاری همه‌پرسی نیاز است؟ دو تحلیل‌گر سیاسی اصلاح‌طلب و اصول‌گرا معتقدند اساسا کشور در بن‌بست قرار ندارد که نیازی به برگزاری رفراندوم باشد.
 

بن‌بستی نیست که بخواهیم رفراندوم برگزار کنیم
عباس سلیمی‌نمین، تحلیل‌گر سیاسی اصولگرا به فرارو می‌گوید: "درباره FATF اصلا بن‌بستی وجود ندارد که بخواهیم برای برون‌رفت از آن همه‌پرسی برگزار کنیم. شاید آقایان خیلی کم‌تحمل هستند که احساس به بن‌بست رسیدن می‌کنند. برای بررسی CFT روال و ساختار قانونی وجود داشت. هیچ‌کس هم این ساختار را نفی نمی‌کند که ما به بن‌بست برسیم. اینکه درباره موضوعی بحث‌هایی جدی وجود داشته باشد به معنای بن‌بست نیست. ما زمانی به بن‌بست می‌رسیم که روالی و ساختاری قانونی برای حل و فصل یک موضوع وجود نداشته باشد. البته رای عمومی هم خودش جزئی از ساختار است. حتی اگر بررسی CFT در مجلس راه به جایی نمی‌برد باز هم ساختار‌های قانونی مثل مجمع تشخیص مصلحت برای دنبال کردن موضوع وجود داشت."
 
رفراندوم؛ راه خروج از بن‌بست یا خبط سیاسی؟

رای مجلس به CFT یعنی رای ملت
این استاد دانشگاه در پاسخ به اینکه لاریجانی در دو سه روز گذشته ترور شخصیت شده است می‌گوید: "اگر همه‌پرسی رخ می‌داد این توهین‌ها اتفاق نمی‌افتاد؟ در همه‌پرسی هم افراد نظر موافق یا مخالف می‌دهند. اینکه امروز به رئیس مجلس حمله می‌شود به کم‌تحملی و نداشتن سعه صدر ما برمی‌گردد که ممکن است در هر شرایطی انجام شود. مجلس نماینده مردم است. نمایندگان ملت یعنی عصاره ملت. وقتی مجلس به پیوستن به CFT رای می‌دهد یعنی از سوی ملت رای آورده است. اگر ما افکار عمومی را راه‌حل مسائل جزئی در نظر بگیریم رای مجلس همان رای افکار عمومی است."

طرح رفراندوم یک خبط سیاسی است
سلیمی‌نمین با طرح این پرسش که آیا برای عبور از چراغ قرمز که برای آن قانون وجود دارد همه‌پرسی می‌کنیم، می‌گوید: "طبق قانون روال پیوستن به یک کنوانسیون بین‌المللی این است که موضوع آن در مجلس بحث شود، نماینده دولت هم باید درباره آن نظر بدهد. در آخر هم نمایندگان به آن رای می‌دهند یا نمی‌دهند. حتی اگر شورای نگهبان هم به این کنوانسیون ان‌قلت داشته باشد، باز هم ساختاری قانونی به نام مجمع تشخیص نظام برای آن وجود دارد. به این ترتیب طرح رفراندوم یک خبط سیاسی است."
 
رفراندوم؛ راه خروج از بن‌بست یا خبط سیاسی؟
 

زیباکلام: بن‌بست هست، اما برای تندرو‌ها نه برای کشور
صادق زیباکلام، تحلیل گر سیاسی اصلاح‌طلب نیز معتقد است کشور با بن‌بستی روبه‌رو نیست که به خاطر آن بخواهیم همه‌پرسی برگزار کنیم. او به فرارو می‌گوید: "این تندرو‌ها هستند که به بن‌بست رسیده‌اند. اما مشکل این است که نمی‌خواهند به آخر خط رسیدن خود را قبول کنند. ما به جای رفراندوم که به نظر من نشدنی است، می‌توانیم نظرسنجی کنیم."

با نظرسنجی یا تجمع هم می‌شود نظر دیگران را پرسید
این استاد دانشگاه با اشاره به نامه قبلی خود به وزارت کشور برای برگزاری تجمع در مخالفت با شعار "مرگ بر آمریکا" ادامه می‌دهد: "من ادیبهشت ماه از وزارت کشور نامه نوشتم و برای تجمع در مخالفت با شعار مرگ بر آمریکا درخواست مجوز کردم. در آن نامه خواستم این تجمع در مقابل درب شرقی بهشت زهرا (کنار جاده) قم و در جمعه بعد از ظهر برگزار شود که باعث ترافیک و خلل در زندگی مردم نشود. به این نامه پاسخی داده نشد. با یک تجمع یا یک نظرسنجی ساده می‌شود به دیدگاه مردم پی برد."

تندرو‌ها نظر اکثریت مردم را قبول دارند؟
زیباکلام می‌گوید: "این موارد بن‌بست هستند، اما نه برای کشور؛ مردم که دنبال ادامه دشمنی با جهان نیستند. وقتی تندرو‌ها نمی‌خواهند نظر اکثریت مردم را بپذیرند هر چیزی می‌تواند به بن‌بست تبدیل شود؛ لذا سوال مهم و اساسی این نیست که ما بحران داریم یا نه؛ سوال اصلی این است که "تندرو‌ها نظر اکثریت مردم را قبول دارند یا نه؟ " تا این مساله روشن نشود هر چیزی می‌تواند به بحران بدل شود. من معتقدم که کشور با بحران روبه‌رو نیست. بلکه تنها مشکلی که وجود دارد این است که تندرو‌ها نظر اکثریت را برنمی‌تابند."
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۲:۰۹ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۹
آیامنظورازتندروهمان مرفه بیدرده،این آقایون علاوه براینکه نظراکثریت مردم راقبول ندارن،فراتررفته اصلادولت منتخب مردم راهم قبول ندارن، یک کلام چون اینا دردنان وآب ندارن.!!!!!!
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۰۳ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۹
اصلاحچی ها ارزوی همه پرسی در این مملکت را به گور خواهند برد
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۱:۵۳ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۰
همه پرسی درقانون اساسی تضمین شده و اتفاق میوفته. شماعا آرزوی دزبندکشیدن مردم ایران رابه گور خواهیدبرد
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۰۶ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۸
چرا از رفراندوم میترسید؟؟؟؟؟
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۲۹ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۸
به آقای سلیمی نمین بفرمایید کشورهایی مثل سوئد،سویس،نروژ،اسلند،و .... نمایندگان مجلس ندارند؟ یا نمایندگان مجلس آنها عصاره ملت کشورهای ذکر شده نیست؟!!!!!!
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۱۱ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۸
فرارو شما به جز هو چی گری کار دیگه ای هم بلدی؟؟
کدوم بن بست ؟
این وضعیت که ساخته همین هوچی گری شماهاست.
مجله خواندنی ها
انتشار یافته: ۲۳
نسل انقلاب کرده
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۱۰ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۸
مسائلی که به امنیت کشورمربوط می شودبارای مجلس انجام می شود این یک مورد امنیتی است که سازوکارآن برای توده های مردم بازنشده است وازکلیات آن مطلع نیستند وموجب چنددستگی شده وزمینه خشونت رابین اقشارموافق ومخالف که اصلاً ازمحتوای FATF مطلع نیستندرافراهم می کند.
ماطرفدارنظام هستیم وفکرمیکنیم همه پرسی دراین موردکاری عبث وغیرعقلانی می باشد.
ناشناس
United States
۱۳:۵۹ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۸
شما اول ما رو تعریف کنید بعد اولا دوما یه هفته برنامه بزارین بگین چیه چون خودتونم حتی نمی تونین تلفظش کنید بعد که چون شما که می گین ما هستیم با خیال راحت رفراندوم بزارین
تو فرارو نظر گزاشتن نه تعداد شمارو نشون می ده نه تعداد مارو
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۳۳ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۸
خب جناب انقلاب کرده به مردم آگاهی بدید و البته اطلاعات درست اونوقت ببینید چطور تصمیم میگیرن. تا دیروز ولی نعمت بودند امروز شدند تماشاچی؟!
محمد
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۵۲ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۸
خودت فهمیدی چی نوشتی؟ اینکه در اصول قانون اساسی نقص وجود دارد شکی نیست! ولی اینکه تمام اشکال در تصویب و یا عدم تصویب یک لایحه خلاصه شود، یعنی جنابعالی و امثال شما خود را به خواب زدید و نمی خواهید از آن بیدار شوید.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۳۸ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۸
چرا ؟اگه مخالف منافع ملی هست خو رای نمیدهیم اگر نیست باید انجان شود.چرا بازش نمیکنن.شما ها فقط میفهمین و ملت رو ....فرض کردید.
حرف خودتو به ملت منصوب نکن.
نسل انقلاب کرده
Iran, Islamic Republic of
۲۲:۰۱ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۰
ناشناس محترم1397/07/18حضورتان عرض شودسری به متروهاواتوبوس هابزنید وببنیدتاباورکنید رفراندم دراین موردکارگشا
نیست حقیرهرروز ازمترو واتوبوس استفاده می کنم وباورم نمی شوداین خیل محترم آدمیان تاچه اندازه منفعت طلب وگاه تاحدگستاخی حقوق سایرین رازیرپامی گذارند چطورنگران نباشم که بااین رفراندم بخت برگشته چه خواهندکرد؟ضمناً حقیرتاحدی که برای عامه مردم لازم است تاحدودی ازFATF اطلاع دارم کم سوادهم نیستم .هرگاه به موضوعی انتقادداشته ام انتقادم راکرده ام اینطورنیست که به قول شماماطرفداران نظام درهمه مواردسکوت کرده باشیم صدالبت با هرانتقادی به مشکل هم برخورده ایم .درودتادرودی دیگرهم وطن عزیز
حسین
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۲۶ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۸
انرژی هسته ای ، ارتباط با آمریکا و ... به همه پرسی گذاشته شوند
افوس
Iran, Islamic Republic of
۲۳:۴۳ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۸
حسین جان سلام،
موافقم، البته حالا که همه پرسی مد شده، برای فرار از پاسخگویی، اینها رو هم اضافه کنیم:

1-شفافیت مالی مسئولان سیاسی و چهره های رسانه ای و منطقه ی زندگی شان در اول انقلاب و امروز!!!

2-چگونگی و نحوه ی مجازات مسئولانی که بجای پاسخگویی ، پادوهای رسانه ایشان رو بسیج میکنند برای انحراف افکار عمومی!!!!
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۰۴ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۸
برادر محترم جناب زیبا کلام
اگر شعار "مرگ بر آمریکا" را از دهان مردم انداختید آیا مطمئن هستید شعار "مرگ بر ایران" که سالها در اعماق قلب دول امپریالیستی حک شده است پاک میشود؟
آنها درست است شعار مرگ بر ایران را به زبان نمی آورند اما برای نابودی ما سالهاست کمر همت بسته و از هیچ جنایتی کوتاهی نکرده اند.
اگر فکر میکنید با نگفتن "مرگ بر آمریکا" آنها دست از سر ما بر میدارند زهی خیال خام زهی خیال باطل.
ناشناس
United Arab Emirates
۱۳:۱۵ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۸
من با نظر استاد گرانقدر جناب آقای زیبا کلام موافق هستم.
مهدی
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۱۶ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۸
به نظر تنها چیزی که در تمامی بیانات کارشناسی مشهود است همانا نادیده گرفتن حقوق عامه مردم است. باید باب جدیدی باز گردد تا مردم اعتراض خود را در صندوق همه‌پرسی اعلام نمایند.
این چه قانون و استدلالی است که مملکت باید به انسداد سیاسی و اقتصادی و ... رسیده باشد تا قابلیت طرح همه‌پرسی را داشته باشد. اتفاقاً رفراندم جهت پیشگیری از رسیدن به انسداد است وگرنه خاصیتی نخواهد داشت.
مگر در کشوری مثل سوئیس انسداد سیاسی رخ داده که در مسائل مختلف همه‌پرسی برگزار میشود.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۲۰ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۸
همه شون بیسوادن...... ما مردم دروغگو و شیادی هستیم. همه مون کثیف هستیم.
علی ازدیاراستادمطهری
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۲۱ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۸
آقایان مثلأ روشنفکر , نه تنها در ایران اسلامی , که در همان مدینه فاضله های شما هم اینگونه نیست که سر هر مسئله ای همه پرسی برگزار کنند.
اگر شما و دولت حامی شما به بن بست خورده اید , این را به ملت و نظام تعمیم ندید خواهشأ ...
رضا
United Arab Emirates
۰۸:۴۲ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۱
فرارو خواهشن توضیح بده این کاربر ( علی از دیار مطهری ) کیه که تو همه جا نظرشو منتشر میکنی
نکنه نظراتش نظر خود فرارو
توسی
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۴۵ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۸
بانظر دو اصلاح طلب بیستر موافقم
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۰۰ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۱
لعنت خدا بر قوم مکذبین دروغگو بااصطلاح اصلاح طلب و اصول گرا
واقعا با این همه فساد و پلیدی چقدربی شرم هستند
محمد
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۵۴ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۸
کشور قانون اساسی کارآمد می خواهد. ای سیاسیون ، بیدار شوید. والا رشته های 40 ساله تان پنبه خواهد شد.
مجله فرارو
bato-adv
bato-adv
bato-adv
پرطرفدارترین عناوین