bato-adv
کد خبر: ۴۵۲۴۸۷

مطهری: هرکس ادعا کند اگر جای دولت بودم غوغا می‌کردم دروغ می‌گوید

مطهری: هرکس ادعا کند اگر جای دولت بودم غوغا می‌کردم دروغ می‌گوید
مطهری با بیان اینکه تحریم‌های امروز قابل قیاس با تحریم‌های سال ۹۰ و ۹۱ نیست تاکید می‌کند که در این شرایط سخت با این حوادث غیرمترقبه وحوادث و اتفاقاتی، چون سیل، زلزله، پدیده ترامپ و شیوع کرونا همین که دولت توانست سر پا بایستد و کشور به فروپاشی نرسید، واقعا هنر بزرگی بوده است و اگر کسی ادعا کند که «اگر من بودم غوغا می‌کردم» دروغ می‌گوید.
تاریخ انتشار: ۱۰:۳۲ - ۰۷ شهريور ۱۳۹۹
نماینده سابق مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه تحریم‌های امروز قابل قیاس با تحریم‌های سال ۹۰ و ۹۱ نیست، گفت: در این شرایط سخت و حوادث غیرمترقبه، چون سیل، زلزله، پدیده ترامپ و شیوع کرونا، همین که دولت توانست سر پا بایستد، هنر بزرگی بوده است و اگر کسی ادعا کند که اگر من بودم غوغا می‌کردم، دروغ می‌گوید.

به گزارش ایرنا، بیش از دو ماه از آغاز به کار مجلس یازدهم می‌گذرد و در این مدت اتفاقات زیادی در مجلس رخ داده است. به نظر می‌رسد اکنون زمان مناسبی برای ارزیابی عملکرد مجلس باشد. با این حال علی مطهری نماینده سابق مجلس معتقد است هنوز برای ارزیابی عملکرد مجلس یازدهم و نمایندگان این دوره زود است. در عین حال وی معتقد است که در همین مدت هم نیاز به تذکراتی است.

وی در گفت و گوی تفصیلی با ایرنا از مشکلات پیش روی مجلس دهم می‌گوید و در پاسخ به انتقاداتی که نمایندگان فعلی درباره عملکرد نمایندگان دوره دهم مطرح کرده و از تعبیر وکیل الدوله سخن می‌گفتند، معتقد است که نماینده باید "وکیل مردم" باشد. وی این را هم می‌گوید که مجلس دهم اصولگرا بود و اگر غیر از این بود لاریجانی رییس مجلس نمی‌شد.

مطهری البته بار‌ها نظرات خود را درباره جایگاه مجلس و مشکلات پیش‌روی دستگاه قانونگذاری بیان کرده است و طبیعتا بخشی از گفت و گوی ایرنا با وی هم به این مباحث گذشت. با این حال وی نسبت به رویه‌هایی که در مجلس یازدهم درباره تحدید اختیارات مجلس در جریان است هشدار می‌دهد و معتقد است ممکن است با اجرایی شدن این طرح‌ها «حریت و آزادگی» نمایندگان از بین برود.

از مطهری درباره تفاوت‌های مجلس دهم و یازدهم پرسیدیم و اینکه مجلس یازدهم با ترکیب یکدست و مجلس دهم با ترکیبی متشکل از سه فراکسیون و تنوع سلایق کدامیک بر دیگری مزیت دارند، که گفت: شاید مجلس یازدهم در اتخاذ تصمیمات راه آسانتری در مقایسه با مجلس دهم داشته باشد، ولی بازتاب دهنده و منعکس کننده دیدگاه‌ها و مطالبات همه اقشار جامعه نیست.

موضوع دیگر این گفتگو بحث عملکرد دولت با وجود تحریم‌های آمریکا و سیاست فشار حداکثری و شیوع کرونا در ماه‌های اخیر بود. مطهری منتقدین دولت را به انصاف دعوت می‌کند و اعتقاد دارد این اظهارنظر‌ها ناشی از رقابت‌های سیاسی و جنگ قدرت است و منصفانه نیست و منتقدان دولت خودشان هم می‌دانند که کشور در چه وضعیتی است، اما بروز نمی‌دهند.

مطهری با بیان اینکه تحریم‌های امروز قابل قیاس با تحریم‌های سال ۹۰ و ۹۱ نیست تاکید می‌کند که در این شرایط سخت با این حوادث غیرمترقبه وحوادث و اتفاقاتی، چون سیل، زلزله، پدیده ترامپ و شیوع کرونا همین که دولت توانست سر پا بایستد و کشور به فروپاشی نرسید، واقعا هنر بزرگی بوده است و اگر کسی ادعا کند که «اگر من بودم غوغا می‌کردم» دروغ می‌گوید.

دو ماه از آغاز به کار مجلس یازدهم می‌گذرد، چه ارزیابی از عملکرد مجلس یازدهم و همچنین ارائه طرح‌ها و تعامل آن با دولت دارید؟
ارزیابی عملکرد این مجلس پس از دو ماه مقدور نیست. هنوز زود است که درباره آن قضاوت کنیم. در هر دوره‌ای تا مجلس در مسیر اصلی خود قرار گیرد، حدود دوماه طول می‌کشد. البته این مجلس در همین مدت نیاز به تذاکراتی دارد. در مجلس دهم در نطقی این مطلب را گفتم که نماینده باید خود را نماینده مردم بداند. مشکلی که در مجلس وجود دارد این است که بسیاری از نمایندگان خود را نماینده نظام می‌دانند نه نماینده مردم. در جایی که بین حق مردم و حق حاکمیت تزاحم پیش آید، نمایندگان باید طرف حق را بگیرند و از آن دفاع کنند.

آیا اساساً چنین تقابلی ایجاد و حق مردم نادیده گرفته می‌شود؟
بله، گاهی رخ می‌دهد. ما نمایندگانی داریم که صرفا می‌خواهند از تصمیمات حاکمیت دفاع کنند حتی اگر جایی حق مردم ضایع شود. این‌ها خطا‌ها را توجیه می‌کنند و نوعی عصمت برای نظام قائل‌اند. حداکثر می‌گویند باید این خطا‌ها را بپوشانیم و نباید مطرح کنیم. نمونه آن قضیه قتل ستار بهشتی بود که عده‌ای با طرح آن در مجلس مخالفت می‌کردند. این رویه خوبی نیست و باعث می‌شود امور اصلاح نشود. در مجلس یازدهم این امر شدیدتر است. نمایندگان نباید کاری کنند که دست و بالشان بسته شود. ما نشانه‌هایی می‌بینیم که مجلس یازدهم تمایل دارد استقلال خودش را محدود کند و منویات برخی اعضای شورای نگهبان را اجرا کند که با آزادی بیان سازگار نیست.
 
اگر بخواهند ابزار دست این افراد شوند وضعیت خطرناک می‌شود. آیت الله جنتی در دیدار اخیر با هیات رییسه مجلس به صراحت تاکید کرد که مایل هستیم در دوره چهار ساله بر نمایندگان نظارت داشته باشیم و اگر نماینده‌ای فسادی داشت، مانع ادامه کارش شویم. معتقدم آقای جنتی اظهارنظر مخالف نظر خود را فساد سیاسی می‌دانند. اگر این اتفاق بیفتد نماینده جرات اظهار نظر پیدا نمی‌کند و چیزی از حریت و آزادگی برای مجلس باقی نمی‌ماند. دبیر شورای نگهبان در این دیدار تاکید داشت که کارشناسان این شورا باید جایگاهی در مجلس داشته باشند و در جلسات کمیسیون‌ها شرکت و نظرات خود را اعلام کنند.
 
این کار ممکن است در مواردی نادر کار خوبی باشد، اما اگر به رویه تبدیل شود ناپسند است؛ چون نمایندگان این افراد را نماینده شورای نگهبان تلقی می‌کنند و ممکن است از اظهار نظر در مورد مسائل مختلف خودداری کنند. دیگر اینکه شورای نگهبان و مجلس دو نهاد مجزا از هم هستند که در عرض هم قرار دارند و نباید در کار یکدیگر دخالت کنند. شورای نگهبان نباید وارد روند قانونگذاری شود بلکه باید همان وظیفه نظارت بر مصوبات مجلس از نظر انطباق با شرع و قانون اساسی را انجام دهد. البته در مجلس برخی از نمایندگان از این شیوه‌ها استقبال می‌کنند.

علاوه بر این، چندی است که روندی شکل گرفته و هیاتی در مجمع تشخیص مصلحت نظام مصوبات مجلس را از نظر انطباق با سیاست‌های کلی نظام بررسی می‌کند و به شورای نگهبان ارسال می‌کند و شورا بدون هرگونه اظهارنظری آن را به مجلس می‌فرستد و مجلس ملزم است که آن را اصلاح کند. اگر مجلس بر نظر خود اصرار ورزد به مجمع می‌رود. آنگاه داور و طرف دعوا یکی است، زیرا مجمع باید بین نظر خود و نظر مجلس داوری کند، که معقول نیست. ضمن اینکه در واقع دو تا شورای نگهبان پیدا شده که این امر خلاف قانون اساسی است. این رویه در کار مجلس وقفه ایجاد می‌کند. راه حل این است که مجمع از نظر خود در مجلس دفاع کند و بعد آنچه که نمایندگان رأی دادند، نهایی باشد.

چندی پیش از دفتر مقام رهبری با من تماس گرفتند که ایشان فرموده‌اند استدلال و نظر خودتان را درباره این موضوع بنویسید. من هم نوشتم و ارسال کردم. نمی‌دانم تغییری در این قضیه ایجاد می‌شود یا خیر. ما ده‌ها سیاست کلی داریم. هر مصوبه‌ای را به راحتی می‌توانند بگویند مغایر با فلان سیاست کلی است و مصوبه مجلس را متوقف کنند. نمی‌دانم در این مجلس نمایندگان برای رفع این مشکل اقدام می‌کنند یا خیر. به نظر من رییس مجلس باید این موضوع را دنبال کند.

طی هفته‌های اخیر طرحی درباره ترکیب هیات نظارت بر رفتار نمایندگان در مجلس مطرح شده است. با این طرح چه اتفاقی قرار است بیفتد؟
تغییر ترکیب هیات نظارت بر رفتار نمایندگان هم از پیشنهادات آیت‌الله احمد جنتی است که ضمن آن می‌خواهند شورای نگهبان در دوره چهارساله نمایندگی نظارت داشته باشد و بتوانند نماینده‌ای را از ادامه کار منع کنند. برای رسیدن به این هدف می‌خواهند ترکیب هیات نظارت را تغییر دهند. پیشنهاد داده‌اند که یک قاضی دیوان عالی کشور به انتخاب رئیس قوه قضائیه عضو این هیئت شود. همین طور یک عضو حقوقدان شورای نگهبان. معتقدم این امر باعث می‌شود که حریت و آزادگی نماینده از بین برود. علاوه بر این، هیات نظارت به تعبیر مقام معظم رهبری نوعی «خودنظارتی» است. معنا ندارد کسی از بیرون عضو این هیات باشد.
 
همچنین این کار با تفکیک قوا سازگار نیست و اساسا ضرورتی ندارد. اگر نماینده‌ای در طول چهار سال مرتکب جرمی شود، روشن است که مانند بقیه مردم باید از طریق دادگستری پیگیری شود. ولی اگر بخواهند از طریق این هیات، آزادی نمایندگان را در بیان نظرات خود محدود کنند، به صلاح کشور نیست. همین مقدار سخت‌گیری نامعقول که در بررسی صلاحیت‌ها انجام می‌دهند نمایندگان را به اندازه کافی محافظه‌کار کرده است، نیازی به کار جدید نیست. الان نمایندگان در فضای هیجانی هستند و در پایان دوره می‌فهمند که نباید این اقدامات را انجام دهند. عده‌ای هم بیرون از مجلس احساس می‌کنند که مجلس ترکیب خاصی دارد و می‌توانند اهداف مورد نظر خود را دنبال کنند.

به هر حال در دوره‌های اخیر نمایندگانی بودند که درگیر پرونده‌های فساد شدند. با توجه به اینکه سازوکار‌های نظارتی مثل دستگاه قضا قبلا هم وجود داشته، شاید این سازوکار‌ها کارآمدی لازم را نداشته و می‌خواهند کاستی‌ها را جبران کنند؟
اگر نماینده‌ای شاکی خصوصی داشته باشد، به روال عادی بررسی می‌شود. اگر کوتاهی بوده از طرف قوه قضاییه بوده است. لازم نیست تشکیلات دیگری درست شود. البته برخی از حرف‌ها هم تبلیغات است و فساد‌ها در این حد نبوده است. فرض کنید نماینده‌ای مرتکب قتل شود. روشن است که این امر نیاز به هیات نظارت بر رفتار نمایندگان ندارد و او مجازات می‌شود. همین طور جرم‌های اخلاقی. باقی می‌ماند اتهامات سیاسی و امنیتی. خطر در اینجاست که اظهارنظر نماینده را اخلال در امنیت عمومی می‌نامند و او را از کار برکنار می‌کنند. در نتیجه نمایندگان حریت خود را از دست می‌دهند.

این دلیل نمی‌شود که ما چیزی شبیه دادگاه ایجاد و مثلا نماینده را اخراج کنیم. موضوع مورد نظر آقایان فقط فساد مالی یا اخلاقی نیست، بلکه آنرا به اظهار نظر‌ها ربط می‌دهند که مثلا این حرف خلاف امنیت ملی و قانون اساسی است. اتفاقا خلاف قانون اساسی این است که نماینده نظر خود را آزاد بیان نکند. اشتباه است که تصور کنیم همه حرف‌ها باید درست باشد. شاید نماینده انتقادی کند و درست نباشد. این دلیل نمی‌شود که شخص مجازات شود. شخصی انتقاد می‌کند و دیگری جواب انتقاد او را می‌دهد. طبیعت مجلس همین است.

می‌گویند فقط یک چیز بگویید و نظر رسمی نظام را تکرار کنید. این امر منجر به نفاق و احیانا تملق و چاپلوسی می‌شود. در بررسی صلاحیت نمایندگان فهمیدم که نظرشان همین است. این دیگر مجلس نیست. خود رهبری می‌گویند ممکن است کسی نظری مخالف نظر من داشته باشد، باید بتواند حرفش را بزند.
 
زمان تبلیغات انتخابات عده‌ای از نامزد‌ها که الان نماینده هستند درباره عملکرد مجلس دهم، نمایندگان را وکیل‌الدوله خطاب کرده و از لزوم قرار گرفتن مجلس در رأس امور سخن می‌گفتند و بخش عمده‌ای از انتقادات هم متوجه رییس وقت مجلس بود. چقدر این انتقادات را بجا می‌دانید؟
تعبیر وکیل الدوله درست نیست. تردیدی در اینکه مجلس دهم می‌توانست مؤثرتر عمل کند، وجود ندارد، ولی دست و بال مجلس بسته بود. تشکیل شورای هماهنگی اقتصادی سران قوا یکی از عوامل آن بود. همین طور رفتار آقای لاریجانی رییس وقت مجلس که بیشتر دنبال اجرای دستورات بیرون مجلس بود تا حفظ جایگاه مجلس. در جا‌هایی می‌خواستیم کار‌هایی انجام دهیم، ولی او مانع می‌شد. مثل طرح استیضاح عبدالرضا رحمانی‌فضلی وزیر کشور به دلیل نوع مدیریت او در موضوع بنزین و برخورد با اعتراضات که از سوی ۲۰ نماینده امضا شده بود و رئیس مجلس تا آخر اجازه نداد این کار انجام شود. این موارد، کارآمدی مجلس را کاهش می‌داد در حالی که به نفع کشور بود.

وقتی منابع رسمی می‌گویند که در این حادثه ۲۳۰ نفر کشته شدند این نشان از نوعی بی‌تدبیری دارد. مجلسی که نماینده مردم است سکوت در اینجا برایش معنا ندارد. حرف ما این بود که مجلس نمی‌تواند ساکت باشد. بحث ما این نبود که وزیر کشور را ساقط کنیم. مجلس وظیفه دارد و باید حرف خود را بزند و ممکن است وزیر برکنار شود و یا نشود. تلاش کردیم، اما آقای لاریجانی اجازه نداد این کار انجام شود. در نطق میان دستور هم از ایشان انتقاد کردم.

اکثریت مجلس دهم اصولگرا بودند. اگر بنا باشد وکیل الدوله باشند خود آن‌ها بودند. فراکسیون امید با حدود ۱۰۰ نفر تشکیل شد. اگر آن مجلس اصلاح‌طلب بود لاریجانی رئیس نمی‌شد. پس اینکه می‌گویند نمایندگان مجلس دهم وکیل الدوله بودند درست نیست، اکثر آن‌ها مخالف دولت بودند.

در شورای هماهنگی اقتصادی سران قوا تصمیماتی می‌گرفتند. امروز هم همین‌طور است. نمایندگان خواهند دید که به آن‌ها اجازه داده نمی‌شود که کار‌های اساسی انجام دهند. وکیل الحکومه بودن و وکیل نظام بودن هردو خوب نیست. باید وکیل مردم البته براساس حق باشیم نه براساس میل مردم.

مجلس دهم شامل سه فراکسیون بود؛ مشخصا فراکسیون امید سمت و سوی اصلاح‌طلبی داشت و فراکسیون‌های دیگر اصولگرا بودند، اما در مجلس یازدهم عملا فراکسیونی که بازتاب دهنده دیدگاه‌های متفاوت سیاسی باشد وجود ندارد. کدام یک مزیت دارد، آیا مجلس دهم امتیاز بیشتری می‌گیرد یا مجلس یازدهم؟
از نظر اینکه نظرات اقشار مختلف مردم بیان شود، مجلس دهم بهتر بود، چون هر فراکسیون نماینده قشری از جامعه بود. البته، چون سه فراکسیونی بود کمتر می‌شد در موضوعات حیاتی به نتیجه برسد. امروز نمایندگان مجلس یازدهم از این نظر که سریعتر می‌توانند راجع به موضوعات تصمیم بگیرند و به نتیجه نهایی برسند راحت‌ترند، ولی نقطه‌ضعف این مجلس این است که نظرات اقشار مختلف مردم مطرح نمی‌شود.

برخی از نمایندگان مجلس به گونه‌ای از وظایف نمایندگان صحبت می‌کنند که گویی علاوه بر نظارت و قانون‌گذاری، مجلس وظیفه اجرایی هم بر عهده دارد. مانند ارائه بسته‌های اقتصادی بدون آنکه دولت از آن مطلع باشد. آیا چنین رویکرد‌هایی در چهارچوب وظایف نمایندگی تعریف می‌شود یا به دنبال فشار آوردن به دولت هستند؟
راجع به نیت آنان نمی‌توان اظهار نظر کرد، اما آنچه که در مصاحبه تلویزیونی رئیس مجلس ارائه شد، بیشتر جنبه اجرایی داشت و کسی در جایگاه ریاست جمهوری چنین طرح‌هایی ارائه می‌کند. طرح مجلس در واقع همان برنامه پنج ساله توسعه است و باید نظارت بر اجرای آن داشته باشد. مجلس نباید به صورت یک مجری وارد عمل شود. روحیه آقای قالیباف بیشتر اجرایی است. او یک مدیر اجرایی قوی است و بهتر بود از او در پست‌های اجرایی استفاده می‌شد.

در سه سال اخیر کشور درگیر فشار حداکثری آمریکا و تحریم بوده و حدود ۶ ماه است کرونا هم فشار زیادی به دولت و کشور وارد می‌کند. ارزیابی شما از عملکرد دولت در این مدت چیست. موضوع دیگر اینکه بعضا دیده می‌شود در تحلیل‌های منتقدان دولت و اصولگرایان از تبیین شرایط کشور، هیچ اشاره‌ای به تحریم نمی‌شود. چرا آن‌ها این مسائل را نمی‌بینند؟
این اظهارنظر‌ها ناشی از رقابت‌های سیاسی و جنگ قدرت است و منصفانه نیست. خودشان هم می‌دانند که کشور در چه وضعیتی است، اما بروز نمی‌دهند. واقعیت این است که در شرایط بسیار سختی هستیم و در ۴۱ سال گذشته هیچ وقت در چنین شرایطی نبودیم. تحریم‌های امروز قابل قیاس با تحریم‌های سال ۹۰ و ۹۱ نیست. هر دولتی باشد وضعیت همین است. هر کسی ادعا کند اگر من بودم غوغا می‌کردم دروغ می‌گوید.

عملکرد دولت به نظر من در مجموع متوسط بوده و نمی‌توان در این شرایط سخت بگوییم ضعیف عمل کرده است. در این شرایط سخت با اقبال بدی که آقای روحانی داشته و حوادث غیرمترقبه مثل سیل، زلزله، پدیده ترامپ و شیوع کرونا اداره کشور بسیار سخت بوده است. همین که دولت توانست سر پا بایستد و کشور به فروپاشی نرسید واقعا هنر بزرگی کرده است. ما باید منصف باشیم. افرادی که انتقاد می‌کنند معمولاً در پیدایش این وضعیت نقش داشته‌اند. بعد از برجام اگر کشور یکپارچه بود و به دنبال این می‌بودیم که از مواهب آن استفاده کنیم و عده‌ای برای انهدام آن تلاش نمی‌کردند به این وضعیت نمی‌رسیدیم. بعد از امضای برجام برخی در درون حکومت راغب بودند که این توافق اجرا نشود و بهم بخورد. در واقع با اسرائیل و عربستان و ترامپ هم‌نظر و ناخواسته همکار بودند.

بعد از برجام، اروپا و شرکت‌های اروپایی و آمریکایی از سرمایه گذاری در ایران استقبال کردند. اگر ما از این فرصت درست استفاده می‌کردیم و آن‌ها سرمایه گذاری می‌کردند و ما بین کشور‌ها و شرکت‌های خارجی رقابت ایجاد می‌کردیم، این به نفع ما بود. اما در بخشی از حکومت عزمی برای این امر وجود نداشت و تصمیم داشتند که این توافق ساقط شود و حالا که این اتفاق افتاده به دولت حمله می‌کنند! برجام تصمیم نظام بود. اگر همه ارکان نظام حمایت می‌کردند الان وضعیت کشور بهتر از این بود.

روشن است که ما با آمریکا دشمن هستیم، ولی اینکه عده‌ای در مساله دشمنی با آمریکا دکان باز کنند غلط است. مشکل اصلی ما با آمریکا مسئله فلسطین است و تمام دعوا در مورد حضور آمریکا در منطقه هم به همین دلیل است. آمریکا برای حفظ اسراییل نیرو به منطقه می‌آورد و می‌خواهد حاکم منطقه باشد، ما هم به درستی اجازه نمی‌دهیم و می‌گوییم شما ارتباطی به این منطقه ندارید. دشمنی با آمریکا جای خود دارد، اما می‌توانستیم بعد از برجام وضعیت کشور را بهبود ببخشیم ضمن اینکه بر آرمان‌های خود پافشاری کنیم. آن موقع باید شرایط را مدیریت می‌کردیم که نتوانند برجام را برهم بزنند، ولی ما خودمان کمک کردیم که برجام بهم بخورد. در وضعیت فعلی و مخصوصا بعد از ترور سردار سلیمانی راهی غیر از مقاومت نیست. مردم باید مقاومت کنند تا اینکه بالاخره این‌ها احساس کنند که تحریم‌ها فایده‌ای ندارد و تا حدودی هم احساس کرده‌اند. علتش هم این است که مردم توجه دارند که نباید مقابل آمریکا سرخم کنیم.

با توجه به انتخابات پیش روی آمریکا و اینکه سایر شرکای برجام تلاش می‌کنند چهارچوب برجام حفظ شود آیا این احتمال وجود دارد در صورت شکست ترامپ، برجام احیا شود
اگر ترامپ در انتخابات آمریکا شکست بخورد برای ما بهتر است، ولی این‌گونه نیست که اگر جو بایدن بر سر کار بیاید گشایش زیادی انجام می‌شود. ما باید فرض را بر پیروزی ترامپ بگذاریم و نباید به امید آمدن بایدن باشیم. اگر بایدن بیاید احتمال گشایش‌هایی وجود دارد، اما نباید به امید او باشیم. باید آماده باشیم ترامپ پیروز شود، آن موقع شرایط را ببینیم. شاید ترامپ وقتی ببیند فشار چند ساله فایده نداشته سیاست خود را تغییر دهد، همان‌طور که الان دارد علامت‌هایی به ایران می‌دهد.

در ماه‌های آینده انتخابات ریاست جمهوری را در پیش رو داریم. مشارکت در انتخابات اخیر مجلس پایین بود. به نظر جنابعالی برای برگزاری انتخابات پرشور چه باید کرد؟
ما دو راه می‌توانیم داشته باشیم؛ یکی همین روشی که در انتخابات مجلس یازدهم رخ داد. می‌خواستند چنین مجلسی شکل بگیرد که خودشان هم چندان مایل به مشارکت بالا نبودند و هدف‌هایی در این مجلس داشتند. ممکن است برنامه، تثبیت همین سیاست باشد. می‌گویند مشارکت پایین و انتقاد عده‌ای به مرور فراموش می‌شود. این موضوع ممکن است به نفع کشور باشد، چون وقتی از طرف مقابل فردی رئیس جمهور می‌شود حملات نهاد‌های حکومتی برای ناموفق شدن او شروع می‌شود.

شاید در این شرایط سختی که ما داریم صلاح باشد که یکی از خودشان بیاید. وقتی این‌گونه باشد بالاخره باید زندگی مردم را تامین کنند، خودشان برمی‌گردند به برجام و حتی رابطه با آمریکا را درست می‌کنند و این‌ها ممکن است به نفع کشور باشد. ولی اگر غیر از خودشان باشد مثل دوره ریاست جمهوری آقای روحانی، کارشکنی ادامه می‌یابد و مردم ضرر می‌کنند. مگر اینکه شخص قدرتمندی بر سر کار بیاید که اجازه دخالت به کسی ندهد.

آیا چنین کسی هست؟
کسی که واقعا به وظایف خود عمل کند و اجازه دخالت نهاد‌های دیگر را در سیاست، اقتصاد و انتخابات ندهد و کشور را در مسیر قانون اساسی قرار دهد وجود دارد. اگر فردی رئیس جمهور شود که نماینده اقشار زیادی از مردم باشد و به حقوق آنان اهمیت بدهد و انسان محکمی باشد مشارکت بالا می‌رود و می‌تواند آثار خوبی برای کشور به همراه داشته باشد.

در ماه محرم هستیم، نظرتان درباره برگزاری عزاداری در شرایط شیوع ویروس کرونا چیست؟ چطور می‌شود، هم مراسم عزاداری برگزار شود هم با کمترین آسیب از این مرحله عبور کنیم؟
باید شرایط را برای مردم تشریح کنیم که از نظر شیوع کرونا در چه وضعیتی هستیم و خطر را برای مردم توضیح دهیم آن وقت مردم خود تصمیم می‌گیرند. نباید برای مردم تعیین تکلیف کنیم. موضع آقای روحانی در این زمینه دقیق نبود. توصیه دولت به اینکه «باید» مراسم با رعایت پروتکل بهداشتی «باشکوه» برگزار شود درست نیست. دولت متولی برگزاری مراسم محرم نیست. باید شرایط را تبیین کرد و خطر را هشدار داد، مردم خودشان مدیریت می‌کنند.

از طریق فضای مجازی و درخانه با تعداد کم و با رعایت دستورات بهداشتی می‌توان برنامه عزاداری برگزار کرد. اتفاقا مردم فرصت پیدا می‌کنند که درباره تاریخ واقعه کربلا کتاب‌های موثق بخوانند. علاقه مردم به امام حسین (ع) و کربلا روشن است. هدف از این مراسم آگاهی خود ماست و اینکه میان ما و امام حسین (ع) پیوند روحی برقرار و روحیه مبارزه با ظلم ایجاد شود. تجمع هدف نیست.

آیا نامزد ریاست جمهوری خواهید شد؟
درباره اش فکر نکرده‌ام. اظهار نظر در این مورد زود است.

خودتان را متعلق به کدام جناح سیاسی می‌دانید؟
هم اصولگرا و هم اصلاح طلب هستم، ولی عضو رسمی هیچ کدام نیستم. بعضی مواضع من مورد تایید اصلاح طلبان و مورد انکار اصولگرایان است و بعضی دیگر برعکس است.

با کدام شخصیت سیاسی در ایران از نظر فکری احساس نزدیکی می‌کنید؟
اسم نیاورم بهتر است. شخصیت‌هایی هستند که فکرشان همان فکر ماست، ولی بروز نمی‌دهند و نمی‌شود اسم ببرم.

در بیان مواضع «حقیقت» را ملاک عمل قرار می‌دهید یا «مصلحت»؟
بستگی به معنی مصلحت دارد. گاهی می‌گوییم مصلحت این طور اقتضا می‌کند، ولی منظور منفعت است. اگر مصلحت واقعی را در نظر بگیریم منطبق بر حقیقت است.
برچسب ها: علی مطهری
ناشناس
United States
۲۲:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۸
به حاک سیاه نشوندین مردم رو, همتون به خاک سیاه بشینید.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۸
این یعنی من مفت خور نبودم .. ن گلم شما و تمام مجلسی ها از دم مفت خورید.. بعلاوه دولتی ها
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۸
پس نتیجه میگیریم چون کار دولت خوب بوده دفعه بعد ب جهانگیری یا ظریف یا جهرمی رآی میدیم؟؟
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۸
از قضا شخص صادق و پاکدستی است. درست یا خطا ظاهر و باطنش یکی است .بابرخی نظرات او موافق نیستم اما شرط انصاف نیست که صفات نیکش را نگوییم
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۸
هر کسی دولت باشد؟ دولت هیچکاره است
مجله خواندنی ها
انتشار یافته: ۱۰۶
ممقانی
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۷
خفه شو عوضی
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۷
خودت خفه شو , توهین نکن , اگر چیزی بارت هست ( سواد واطلاعات داری ) , منطقی جوابش را بده
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۸
به همدیگر توهین نکنید که عواقب بدی دارد
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۸
خوب تربیت نشدی پسرم
ویولن
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۷
اصلا چرا تحریم باشیم که دولت بخواد با سختی کشور رو سرپا نگهداره
بعدشم این جیب مردمه که داره کشور رو اداره میکنه نه دولت
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۷
راست میگه ما همچنان خواستار ارتباط با آمریکا هستیم ( جمعی از حمقاء)
ناشناس
United Kingdom
۱۳:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۷
احمق تویی که به مردم توهین میکنی
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۷
ازذعلی مژهری بپرس که چرا اوضاع ایبن طور است ایسان دوازده سال نماینده بود پس چه کاری انجام داده
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۷
دولت اینهمه دروغ گفته، بزارین یک دروغ هم بقیه بگن
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۷
به آقای مطهری بگویید از وقتی که امثال شما وارد مجلس شد وروحانی هم آمد این قدر دروغ گفتید که برکت از مملکت رفت
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۷
روحانی از ترامپ دروغگوتر است والان که کلید را هم گم کرده پرت وپلا می گوید وحسیبن فریدون ومهدی چهانگیری وعلیب مطهری هم مشاوریبن اودهستند وتا آخر کار لخوان
آریا
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۷
احسنت ....
همینه
احمدرضا
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۷
امین میرزایی کجاست
بیاد فلسفی حرف بزنه

بهش بخندیم .
ههههههه
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۷
درپاسخ ناشناس 12:26, اصولا" سیاست با دروغ آمیخته است وهمه سیاسیون دنیا کم وبیش دروغ میگویند, ولی در ایران از زمان احمدی نژاد , میزان دروع گفتن صاحب منصبان به شدت زیادشد وقبح آن تاحدود زیادی ریخته شد , البته دروغگو دشمن خداست , حالا گوینده اش هرکس باشد
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۷
اقای روحانی در شرایطی مسولیت گرفت که تحریم بودیم و خزانه در حال خالی شدن بود اگر ایشان مقام خود را در همین شرایط به دولت بعد واگزار کند خیلی هم قابل سرزنش نیست
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۷
دولتی را تحویل گرفت که تحریم ها اثر خود را گذاشته بودند طوری که دلار به 3 هزار رسیده بود و سکه به 1 میلیون، سوال اینه که چه مرضی بود که به کشور امید واهی بدی و بعد دوباره داخل تحریم بندازی تا چیزی که یک بار اثر گذاشته دوباره پتانسیل زخم زدن داشته باشه و دلار را به 22 هزار و سکه را 11 میلیون برسونه؟!
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۷
روحانی از ترامپ بیستر درذوغ می گوید وکلید را هم که گم کرد دروغ هایش چند برابر شد واوهم در پیشگاهدخدا وخلق شرمنده وروسیا هاست واز وقتی آمد برکتذهم از مملکت رفت
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۷
مخاطب12:11 یعنی شما مخالف نرمشی ؟
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۷
آن زمان شرایط خوب بود ولی روحانی با آن کلید مردم را گول زد ودیدی که کار خدا درست است که روحانی می خواست احمدی نژاد را زشت کند ولی خودش زشت شد ابته هاشمی هم مقصر ه
ناشناس
United States
۱۵:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۷
روحانی هرگز فکر نمیکرد که نظام که طرفدار مذاکره بود یه مرتبه زیرش بزنه و بعد از موفقیت در اولین پیچ فرمون کاملا بچرخونه
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۸:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۸
کابر ۱۵.۴۳ دقیقا همینه ولی خیلیها به خاطر منافعشون خودشون را به خواب زوند
ناشناس
United States
۲۲:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۸
از مزایای دیگر دولت این بود که طرفدارانش هم دروغ گوتر از خودش هستن. مثل شما. فرقی هم نمیکنی, دولت نکبت قبلی هم عین این بود.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۷
الا خود دولت!
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۷
اينكه بگيم صرفا مسئولين و دولت و سسستم مقصرا حرف بيخوديه چون فساد و وحشيگري و بيفرهنگي تو خود همين ملت موج ميزنه
تا وقتي ملت خودشونو اصلاح نكنن توقع از مسئولين توقع بيجاييه
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۷
برادر من آموزش و برقراری نظم که اساس فرهنگ و تمدن هستن دست حکومت است.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۸:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۷
بله بايد پليس سالم و وظيفه شماس مردم را به رعايت قرانين وادار كنن!!!!! ولي چطور ميشه مردم رو مجاب كرد مثلا تر ايام كرونا سفر نريد!!!!!!
ناشناس
United States
۲۲:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۸
رفتار حکومت هست که همیشه جامعه رنگ اون رو میگیره نه ملت.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۷
این مجلس اصلا با آن رییس که تیپ اش به مردان سیاست نمی اید بدل نمی نشیند
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۳:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۷
اون مجلسی که به دلت نشست آیا غیر از سلفی گرفتن کار دیگه ای هم کرد؟؟
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۸
چه ربطی به مجلس داره گندای دولت و بانک مرکزیش؟؟؟؟؟
جلیل
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۷
فقط تو راست میگویی .
برای اثبات آن مدعا نیازی به هیچ موجود زنده ای نیست . کافی بود یک چوب خشک بجای روحانی میگذاشتید تا بفهمید مملکت به مراتب لطمات و صدمات کمتری می دید .
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۷
اگر به جای روحانی یک چوپان افغانی انتخاب کرده بودیم هزار برابر بهتر از حالا بودیمدحسین فریدون وعلی مطهری مشاور روحانی بودن که گند زدند به مملکت
آریا
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۷
ایول
دمت گرم
حرف همه رو زدی
ناشناس
Thailand
۱۶:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۷
اگر می توانید چوپان افغانی را باید به جای مقام بالایی بگذارید. روحانی چه کاره است.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۰:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۸
اتفاقا امثال شما همون چوب خشکی در حد مترسک میخواهید نه رئیس جمهور واقعی.
ایران عزیز
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۷
شما به این ملت خییییلی بدهکار هستی آقای مطهری !!
همچنین علی لاریجانی

بدبختی امروز ملت ایران گردن مجلس بی لیاقتی هست که شما جزء هیات رئیسه ش بودی !!

جواب خدا ومردم ایران را چی میخواهین بدین روز قیامت !؟
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۷
آقای مطهری شما خیلی مدیون ملت هستی چون فقط دروغ به آنها گفتی وریا کار بودی والان هم در پیشگاه خدا ومردم شرمنده هستی وخیر نمی بینی ایبن طور که سر مردم آوردی
محسن
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۷
برجام ۲۰ دقیقه ای ثمره ی دولت آقای روحانی و ریاست علی لاریجانی بر مجلس !!

نتیجه ش میشه بدبختی مردم ایران

شما هم آقای مطهری غمی نداری
همه بدبختی هااا و گرانی هاااا مال ما مردم ضعیف جامعه ست که نه به تو رای دادیم نه به روحانی ولی باید چدب شما ها را بخوریم !!!!!!!
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۷
فقط علی مطهری وعلی لاریجانی و مجلس قبلی مقصرند , پس بقیه چه؟؟؟!!!! , بقیه به مراتب بیشتر وخیلی هم بیشتر مقصرند
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۰:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۸
همه شون از اون صدر تا ذیل مدیون و بدهکار ملتند. اینها را ملت کاره ای کرده. مگه کی بودند؟
حسن
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۷
اقای مطهری کسی ادعا نکرده که غوغا می کرده این شما بودید گفتیداگر رقیبان روی کار بیاد دلار ،،،، دیوار کشی در پیاده رو،،زبان دنیا بلدی،قسم جلاله خوردید که مشکلات حل می کنید اقتصاد ومعیشت را به شرطی کردید
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۷
به نظرم اگر مملکت صاحب داستهدباشد باید مژهری را به جرم دروغ وکم کاری وپارتی بازی محاکمه ومجزات کند والاندشانس آورده وآزاد است انگاره نمی داند که رفیقش حسیبپ فربدون در اختلاس گیر افتاده وخودش هم گیر می افتد
سامان
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۷
به به علی آقا یه مدت نبودی نگرانت شدیم. انصافا اگه روزی یه مقاله از شما و عبدی و زیباکلام نخونیم روزمون شب نمیشه.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۷
اتفاقاً این را حسن جونت گفت
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۷
وضعیت استحکام دولت مانند عصای سلیمان است که با تکانی فرو می ریزد
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۷
احسنت سامان جان.گل گفتی
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۷
علی آقا می خواهد خودی نشان دهد ولی جنتی بزرگوار تلافی همه دروپغ ها وحقه بازی اور را در آورد ورد صلاحیتاش کرد آفربندبراین بزرگوار
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۷
ناشناس 14:37, به جای پیام گذاشتن بر و املا وانشا تمرین کن
محمد
Iran, Islamic Republic of
۲۳:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۷
ناشناس 16:04، مثل همیشه ظاهربین و سطحی نگر هستید. بدا به حال این کشور با وجود افرادی ساده اندیش مانند شما که همه چیز را مسخره و بازیچه می گیرید. انتخاب دولت روحانی نتیجه ی تفکرات بچه گانه شما بود. همین که این کشور با وجود شماها سرپا ایستاده و متلاشی نشده از معجزات است.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۷
مگرمردم درخواب ببینندمشکلات حل شوددرخت راازریشه کندند مردم رافقط موقع رای میخواهنند
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۷
رأی بی رأی , چون نهادها واشخاص انتخابی ( ازطریق صندوق های آرا) چندان قدرتی ندارند ومنبعد هم نخواهند داشت
محمد
Iran, Islamic Republic of
۲۳:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۷
با شعور و بصیرت باید رأی داد. نه با دروغ و تزویر
_
Iran, Islamic Republic of
۰۰:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۸
ممد آقا شما برو با اون بصیرتت فرت و فرت رای بده و مملکت رو نجات بده. ما بی بصیرتها هم میمونیم تو خونه هامون تا شما بابصیرتها مملکت رو بسازید.
سارینا
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۸
ناشناس00:40داداش ما شما رو میشناسیم کاش مرد باشی و تو خونه بشینی رای ندی نه بخاطریه دست چلو کباب با انتخاب غلطت مملکت رو چهارصد سال ببری عقب تر فرارو بچاپ همش سانسور میکنی
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۸
خطاب به سارینا هر شخصی تو این مملکت می دونه سیاست های کلی مملکت دست اشخاصی اش که هیچ وقت در ازمون انتخاب قرار ندارن و رای دادن بیهوده اس
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۷
این آقای مطهری فقط می خواهد خودش را با حرف الکی نشان دهد وچندین سال نمایبنده بود ویک قرون کار نکرد. فقط اسم پسرش با پارتی در شهرداری نوشت وآن بلا سر شهردا بد بخت آورد وپر ایشان هم از شاه شغل وخانه وباغ وماشین گرفت وآخر. زیر پای او آب کرد
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۷
این آقای مطهری همین الان هم دارد از عکس پدرش سو استفاده می کند ونمی داند که الان مردم او را دنبال گوسفند نمی کنند چند سال نماینده بود ویک رون کار نکرد وفقط خودنامیی کرد که جنتی فرمانش را برد آفرین بر جنتیژ
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۷
تنها نماینده بدردبخور ایشون بود اتفاقا
بقیه که سرسپرده بودن و اصولگرا
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۷
ناشناس 12:28, افراد بیسوادی مثل تو اگر طرفدار دکتر مطهری باشند باید تعجب کرد , پیامت نه املا ونه انشای درستی دارد
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۷
ناشناس 14:35, البته چوپانی شغل شریفی است وقابل احترام , ولی تو با این سطح سوادت به درد چوپانی هم نمیخوری
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۷
با ویولون موافقم.‌اصلا‌چرا باید تحریم باشیم و این خواست هشتاد ملیون جمعیت ایران است .‌این که آقای مطهری به غیر از بعضی مواضعشان مانند حجاب اجباری که آنهم به ختطر بزرگ شدن در خانواده مذهبی آنچنانی قابل درک است و یا وجود آمریکا در منطقه که تمامی کشور های منطقه خواهان آن هستند و پیشرفت های آنچنانی از بغل آمریکا کرده اند‌که بر کسی پوشیده نیست بچه دلیل میگویند که به حق مثلا یک کشور نمیخواهد آمریکا در منطقه نباشد . اگر امریکا در منطقه نباشد حتما روسیه یا چین باید باشد که واویلاست و اگر آنها هم نباشند این کشور های مسلمان همدیگر را میخورند.
1400
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۷
BAIDEN=ZARIF
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۰:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۸
اراجیف. نگو
مگر وقتی استعفا داد رهبر ازش نخواست برگرده؟ یعنی از بایدن خواست برگرده؟
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۷
الان که راست افراطی جای اپوزیسیون نشسته حرفش میان عوام خریدار دارد. همه کاسه کوزه ها را سر روحانی می شکند و خیلی ها هم باور می کنند. من در این فکرم که سال دیگر که یک رئیس جمهور اصولگرای افراطی روی تخت نشسته چطور می خواهند افکار عمومی را بازی دهند.
ناشناس
United States
۲۲:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۸
چرت نگو و خودت گول میخوری دیگران را سعی نکن گول بزنی. راست افراطی و میانه رو و چپی در کار نیست.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۰:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۹
حرفتون کاملا متینه. ولی متاسفانه مردم کول عوام فریبی اصولگراها را می‌خورند. الان مجلسشون اومده رو کار چه کردند؟ حتی باخودش نم دعوا دارند فقط تشنه قدرتند. فقط باتهمت و افترا میخوان کارشونو پیش ببرند
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۷
درسته اوضاع کلی خرابه اما ادمهای ضعیفی مثل رحمانی وزیر سابق صمت و همتی هم تو دولت بودند و هستند که گند زدن به مملکت
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۷
مطهری داره میگه: هرکس ادعا کند اگر جای دولت بودم غوغا می‌کردم دروغ می‌گوید چون مسبب همه مشکلات کشور و مصائب مردم خود نظام است!
ترسو
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۷
خب راست می گه دیگه.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۸:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۷
مطهری فقط می خواهد که دیده شود وگرنه هیچی بارش نیست وحقوق مفت گرفت واسم پسرش را هم نوشت درشهرداری الان. هم می خواهد دیده شود
حامی
Netherlands
۱۴:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۷
فقط تو راست میگی!
جان مولا تو یکی دیگه چیزی نگو .
آندرتیکر
Italy
۱۴:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۷
آقای مطهری بیخود حرف از قانون و مصوبه نزن که بیربطه به این سیستم. نظرت در مورد ظلم بی حد و حصر به مردم ایران که مظلومتر از فلسطینیها هستند چیه. راجع به دو تا فکت صحبت کن این چیه همیشه انتزاعی و کلی صحبت میکنی. در مورد عملکرد اشخاص صریح صحبت کن. اگر نگیم خودت جزشونی باید بگیم جرات نداری یعنی همه این حرفهایی که گفتی به درد جرز دوار هم نمیخوره چون مشکل اون آدمهایی هستند که تو از ترسشون نمیتونی حرف بزنی. مردم عبور کردد از همه شما فقط زورشون نمیرسه چقدر کشته بدن.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۷
منفی اشتباه شد.+++
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۷
آفرین تمام حرف هاش برای نشان دادن خودش است ویک قرون ارزش ندارد وآدم مرموز ومطرناکی ایت همین آدم با حسین فربدون ومهدی هاشمی وهادی رضوی رفیق ایت
آندرتیکر
Italy
۱۶:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۷
دقیقا همه شون شر و ته یک کرباسند ولی بعضیاشون امثال مطهری ترجیح تا بقیه هستند فعلا دست خودشونو خونی نکنند. البته فعلا
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۷
ای کاش آقای مطهری بجای چنین حرف هایی مانند یک مرد شجاع و صادق از دولت انتقاد و عملکرد ضعیف رو بیان می کردند!؟
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۷
علی مطهری در خیبان. شریعتی خانه ۲۷۶ متری وآپارتمنان وماشین دارد بپرس از کگا آورده می گوید ارث بوده آخه پر ایشان چه قدر اموال داشته که دریک خمانواده پرجمعیت ابن قدر به ایسان رسیده وحالا به فکر دولت ومردم افتاده
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۷
اگر از دولتذانتقادذمی کرد منافع آن درخطر بود اسم پیرش درسهرداری نمی نوپشتند وایندهمه از اسم پدرش سو ایتفاده نمی کرد الان که مملکت را نابود کردند حرف الکی می زند
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۷:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۷
مگر حق تو را خورده است؟؟؟!!!, آنچنان از مال واموال دکتر مطهری میگوید مثل اینکه ایشان مولتی میلیاردر است , ضمنا " مشخص است فهمت هم از مسائل به اندازه سوادت است , چهار خط ونیم پیام نوشتی , هشت غلط دارد !!!!!
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۱:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۸
علی مطهری در خیبان. شریعتی خانه ۲۷۶ متری وآپارتمنان وماشین دارد بپرس از کگا آورده می گوید ارث بوده آخه پر ایشان چه قدر اموال داشته که دریک خمانواده پرجمعیت ابن قدر به ایسان رسیده وحالا به فکر دولت ومردم افتاده
مخالف بی سواد اقلا بکبار متن خودتو بخون بعد ارسال کن
متن بالا شش تا غلط داره
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۱:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۸
اگر از دولتذانتقادذمی کرد منافع آن درخطر بود اسم پیرش درسهرداری نمی نوپشتند وایندهمه از اسم پدرش سو ایتفاده نمی کرد الان که مملکت را نابود کردند حرف الکی می زند
اینم کامنت بعدی شماست
ناشناس
United States
۲۲:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۸
15:52 نه هرجای شریعتی, قبا/زمرد که اصلا غریبه وارد بشه همه چپ چپ نگاهش میکنن.
ناشناس
United States
۱۵:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۷
آب از سرچشمه گل آلود شده فحششو میراب میخوره
محمد
Iran, Islamic Republic of
۲۰:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۷
سرچشمه شما حامیان غفلت زده و خوش خیال این دولت هستید.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۱:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۸
اشتباه نکن غفلت زده امثال شما ها هستید که تو جلساتتون شستشوی مغزی میشید. اکثر آدمای با سواد طرفدار این دولت بودند پس مسلما با منطق طرفداربودند.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۷
آقای مطهری !
پس چرا کمک کردید تا این دولت با دروغ بهبودی اوضاع رای بیاورد !
یعنی اینها که گفتند ال میکنیم و بل ، دروغ میگفتند ؟!!!!
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۷
در دروغ مطهری شکن نکنید وهمین دروغ ها باعث شد که برکت از مملکت برود والان مطهری دست ظریف وروحکانی وترامپ را از پشت بسته
یک ایرانی
Iran, Islamic Republic of
۲۲:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۷
دروغگو شما دو تا ناشناس هستین که دوست دارین جاهل بمونین
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۱:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۸
دروغگو اونایی هستند که واسه اینکه دوباره قدرتو به دست بیارند همه نوع سنگی جلوی پای دولت انداختند. با اینکه میدونستند به ضرر مردم تموم میشه. احتمالا راستگو یار امام زمانه که با نفت 150 دلاری شغلی ایجاد نکرد و به گدا پروری و خراب کردن اخلاق مردم پرداخت!
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۷:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۷
شما از دولتی حمایت کردی که شعار حل مشکلاتش گوش فلک را کر کرده بود
درست اینه هرکه ادعا کنه دولت نمی‌تون مشکل اقتصادی رو حل کنه دروغگو هست
دولت اگر بفکر مملکت و مردمش بود خیلی کارها می‌تونست بکنه که نکرد
دولت فشل بود و بی‌بخار
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۲:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۷
مطهری هرچه می گوید درذوغ است وبرای نسان دادن خوش است ونمی داند که جنتی او را خوب شناخت ردش کرد
عباس
Iran, Islamic Republic of
۱۷:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۷
درود بر مطهری

حرف حقیقت رو زد
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۸:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۷
این آقا به اندازه ... هم نمی فهمد چه از سیاست و چه از دین و مذهب چه از شعور و معرفت اگر پسر اون مطهری بزرگ نبود به دربونی دانشگاه هم راهش نمی دادند.
سا
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۸
حیف دربونی دانشگاه این نمیتونه حتی یه گله گوسفند رو مدیریت کنه حتی چوپون هم نمیشد اگه پدرش مطهری نبود
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۸
اگر موافق شما بود بصیرت داشت . جای توهین با دلیل علمی نشان بده .اگر توهین هنر بود چیزی می گفتم جلو آینه هم نتونی وایسی
ناشناس
United States
۲۲:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۸
12:08 وقتی مملکت را به تاراج می برند و مردم را به ذلت می اندازند, دیگر دلیل بصورت علمی یا این مزخرفات که بافتی معنا ندارد. مرگ.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۰:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۹
کلا امسال شماها و هم فکراتون با توهین وتهمت افراد با سواد و کارا را خونه نشین یا دلزده کردید. لابد شما استادش بودید که توانایی وسطح سوادایشونو تشخیص دادید. لابد اگر موافق شما بود هم راستگو هم باسواد ولابد خیلیم مسلمون بود؟! در مملکتی زندگی می‌کنیم که چشم دیدار آدم باسواد و بهتر از خودمونو نداریم!
سشسش
United States
۱۸:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۷
اصلا مگه دولت در جمهوری اسلامی کاره ای است یا مهم است
محمد
Iran, Islamic Republic of
۲۰:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۷
بله درست است؛ برای تسلیم تمام و کمال کشور به جامعه ی جهانی ( بخوانید آمریکا )، کاره ای نیست؛ اما برای نابودی ارزش پول ملی، بهم ریختن کشور با بی تدبیری بنزینی و در جوی آب ریختن دلارها و طلاهای خزانه کاملا استاد و کار بلد است و این هم فقط و فقط تقصیر انتخاب کنندگانش است.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۲:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۷
پس اینهمه له له زدن برای رییس جمهور شدن برای چه بود؟
Aria
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۸
اگه دولت کاره ای نیس و رییس جمهور، بکشه کنار یه مدت مام طعم ریاست جمهوری رو بچشیم دیگه
مجله فرارو