bato-adv
bato-adv
کد خبر: ۴۶۶۸۸۲
سهم ایران از اقتصاد جهانی، در حال نزول است

اقتصاد ترکیه چگونه از اقتصاد ایران پیش افتاد؟

اقتصاد ترکیه چگونه از اقتصاد ایران پیش افتاد؟
اقتصاد ایران در سراسر سال‌های دهه ۱۳۹۰، که کمتر از چهار ماه دیگر به پایان می‌رسد، در سیاه چاله‌ای عظیم گرفتار شد. برآورد‌ها نشان می‌دهند که به دلیل نوسان بسیار زیاد نرخ رشد اقتصادی در این دهه که سر جمع آن‌ها تقریباً به صفر میل می‌کند، اقتصاد ایران دهه‌ای سراسر تاریک را طی کرده و مردم ایران اکنون فقیرتر از ابتدای این دهه شده اند. این روند، اما به تدریج جایگاه اقتصادی ایران در جهان را هم متزلزل کرده و ما را در مقایسه با رقبای منطقه‌ای خود عقب رانده است.
تاریخ انتشار: ۱۰:۵۸ - ۲۴ آذر ۱۳۹۹

فرارو- محمد مهدی حاتمی؛ مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی حدود یک ماه پیش در گزارشی به این موضوع اشاره کرد که اگر در ۶ سال آینده اقتصاد ایران سالانه حدود ۸ درصد رشد اقتصادی داشته باشد، ما در نهایت در جایی خواهیم ایستاد که در سال ۱۳۹۰ ایستاده بودیم. به عبارت ساده تر، با این فرض تقریباً محال که ما در ۶ سال آینده بتوانیم سالانه ۸ درصد بر حجم تولیدات اقتصادی خود، اعم از کالا و خدمات، بیفزاییم، گویی برای حدود ۱۶ سال در جا زده ایم. این، اما در حالی است که رشد اقتصادی سالانه ۸ درصد در طول پنج دهه گذشته به ندرت در ایران تجربه شده و نیازمند صد‌ها هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری سالانه است و این حجم از سرمایه، اکنون در ایران وجود ندارد.

چگونه فقیرتر می‌شویم؟
مسعود نیلی، مشاور اقتصادی پیشین حسن روحانی و یکی از اقتصاددانانی که در سه دهه گذشته نقشی اساسی در برنامه ریزی اقتصادی کلان در ایران بر عهده داشته، چندی پیش در گفتگو با هفته نامه تجارت فردا گفته بود اقتصاد ایران مسیری دشوار در سال‌های آینده در پیش خواهد داشت، چرا که در طول دهه ۱۳۹۰، نه تنها روند سرمایه گذاری در ایران اساساً مختل شده، که شیبی منفی را تجربه کرده است.

به گفته نیلی، در حالی که روند تشکیل سرمایه ثابت ناخالص در اقتصاد ایران (به قیمت ثابت سال ۱۳۸۳) در سراسر سال‌های ۱۳۶۸ تا ۱۳۹۰ در مجموع مثبت بوده و به طور متوسط سالانه ۶.۲ درصد رشد داشته است، اوضاع از ابتدای دهه ۱۳۹۰ دگرگون شده است. بر این اساس، شاخص تشکیل سرمایه ثابت ناخالص از سال ۱۳۹۰ تا سال ۱۳۹۸ به طور کلی منفی بوده و به طور متوسط سالانه ۶.۸ درصد افت داشته است. اما این تازه شروع ماجرا است.

شیب نزولی سرمایه گذاری در ایران در سال‌های آینده اثر خود را بر زندگی تک تک ایرانی‌ها نشان خواهد داد. بر این اساس، به نظر می‌رسد در نبود سرمایه کافی و در شرایطی که دولت به صندوقی برای پرداخت حقوق کارمندان خود بدل شده و دیگر نمی‌تواند (دست کم تا سال ها) کاری برای توسعه ایران انجام دهد، جایگاه ایران به عنوان یک قدرت منطقه‌ای هم دستخوش تزلزل خواهد شد.

ایران و ترکیه در حدود سال‌های ۱۳۸۳ و ۱۳۸۴ هجری خورشیدی، در یک رده اقتصادی قرار داشتند.ترکیه اکنون بر مبنای «شاخص برابری قدرت خرید» چیزی در حدود ۲ برابر بزرگ‌تر از اقتصاد ایران است.

توهمات ژئوپولتیک رجب طیب اردوغان، رییس جمهور ترکیه، که در قالب خواندن شعری احساسی در جریان رژه پیروزی جمهوری آذربایجان در شهر باکو خود را نشان داد، تنها نوک کوه یخی است که نشان می‌دهد بی توجهی به توسعه اقتصادی چگونه می‌تواند به تهدیداتی امنیتی هم بدل شود.

سندی که فراموش شد
سند چشم انداز ۲۰ ساله توسعه ایران که به «سند چشم انداز ۱۴۰۴ ایران» هم معروف شد، در سال ۱۳۸۴ به تصویب رسید و قرار بود در فاصله دو دهه باقی مانده تا سال ۱۴۰۴، ایران به قدرت نخست اقتصادی، فرهنگی و علمی منطقه بدل شود و کشور‌های دیگر از ایران به عنوان الگویی برای توسعه خود استفاده کنند.

با این همه، وقایع ۱۵ سال گذشته نشان داد که نه تنها این هدف محقق نشده، که کشور‌های دیگر در منطقه فاصله شان را با ایرانی که آن زمان بسیار از آن‌ها جلوتر بود، کاهش داده اند. طی همین مدت، اقتصاد ایران از سطحی تقریباً برابر با اقتصاد ترکیه و اقتصاد عربستان، به سطحی بسیار پایین‌تر از اقتصاد این دو کشور تنزل پیدا کرده و اقتصاد‌هایی همچون امارات متحده عربی، قطر، کویت، بحرین و جمهوری آذربایجان هم فاصله خود با اقتصاد ایران را با وجود جمعیت بسیار کم این کشورها، به شدت کاهش داده اند.

در این میان، یک پرسش حیاتی برای آن‌ها که دل نگران توسعه ایران هستند به میان می‌آید و آن اینکه جایگاه اقتصاد ایران با توجه به پیش بینی‌ها طی دهه‌های آینده چگونه خواهد بود؟

اقتصاد کشور‌ها چگونه با یکدیگر مقایسه می‌شوند؟
پیش از هر چیز باید به این پرسش بپردازیم که به طور کلی، اقتصاد کشور‌های مختلف با چه معیار‌هایی با یکدیگر مقایسه می‌شوند؟ اصلی‌ترین معیار برای اندازه گیری قدرت اقتصاد‌ها در بعد کلان، میزان «تولید ناخالص داخلی» (GDP) آن‌ها است. تولید ناخالص داخلی، در واقع برابر با ارزش بازارِ تمامی کالا‌ها یا خدمات نهایی تولید شده در یک اقتصاد، در یک بازه زمانی مشخص (معمولاً یک سال) است. به عبارت ساده، سهم ریالی یا دلاری هر کالا یا خدماتی که مثلاً در سال ۱۳۹۹ در ایران تولید شده، در تولید ناخالص داخلی ایران در این سال به حساب می‌آید.

به این ترتیب، واضح است که کشور‌هایی با تولید بیشترین میزان کالا، متنوع‌ترین محصولات و بهترین خدمات، تولید ناخالص داخلی بالاتری دارند و از این نظر، اقتصاد قدرتمندتری خواهند داشت. این، اما در حالی است که تولید ناخالص داخلی ایران طی سال‌های اخیر به دلیل اعمال تحریم‌های بسیار شدید اقتصادی و کاهش حجم اقتصاد ملی ایران، افت کرده است.

با این همه، بر اساس رتبه بندی‌های مختلفی که از تولید ناخالص داخلی ایران صورت می‌گیرد، اقتصاد ایران هنوز هم یکی از بزرگ‌ترین اقتصاد‌های جهان است. این، اما در حالی است که در همین سال‌های اخیر، درجا زدن اقتصاد ایران موجب شده حجم اقتصاد ملی ما نتواند به اندازه‌ای که باید، رشد داشته باشد.

داده‌های بانک جهانی نشان می‌دهد ایران در سال ۲۰۱۹ میلادی، با تولید حدود ۴۴۵ میلیارد دلار کالا و خدمات، در جایگاه بیست و هشتمین اقتصاد بزرگ جهان ایستاده است. در همین سال، رقیب منطقه ایران، ترکیه، با تولید ۷۵۴ میلیارد دلار کالا و خدمات، در جایگاه نوزدهم جهان و دیگر رقیب منطقه‌ای ایران، یعنی عربستان سعودی نیز با تولید حدود ۷۹۲ میلیارد دلار کالا و خدمات، در جایگاه هجدهم قرار داشت. نکته اینجا است که اگر معیار جمعیت را که یکی از عوامل تاثیرگذار در میزان GDP کشور‌ها است در نظر بگیریم، عملکرد ایران در سال ۲۰۱۹ میلادی، با توجه به اندازه جمعیتش، تا حدی غیرقابل قبول بوده است، چرا که ایران هفدهمین کشور پرجمعیت جهان است و جایگاه طبیعی آن از نظر اندازه عددی تولید ناخالص داخلی هم باید دست کم در رده هفدهم جهان باشد.

با این همه، با در نظر گرفتن داده‌های دیگر، جایگاه ایران حتی بدتر هم می‌شود. تولید ناخالص داخلی یا همان GDP معیار خامی است که در مقام مقایسه، اندازه تولیدات کالا و خدمات را در یک کشور در یک بازه یک ساله، بر حسب دلار آمریکا می‌سنجد. با این همه، واضح است که شما با یک دلار آمریکا، در ایران، ترکیه یا سوئیس، قدرت خرید متفاوتی خواهید داشت. مثلاً، ممکن است با یک دلار آمریکا بتوانید در ایران ۱۰ بطری آب معدنی بخرید، ولی در سوئیس برای خرید یک بطری آب معدنی باید نه یک دلار، که چند دلار هزینه کنید.

این مساله، یعنی تفاوت قدرت خرید دلار (به عنوان واحد ارز بین المللی) در کشور‌های مختلف، موجب شده تا مقایسه میان اقتصاد کشور‌های مختلف با یک معیار دقیق‌تر هم صورت بگیرد. این معیار دقیق تر، «شاخص برابری قدرت خرید» (Purchasing power parity) است. به این ترتیب، مثلاً تولید ۱۰ میلیارد دلار در ایران، قدرت خرید بیشتری برای ما ایجاد می‌کند تا تولید همین میزان کالا مثلاً در سوئیس.

اما جایگاه ایران از منظر «شاخص برابری قدرت خرید» چگونه است؟ داده‌های بانک جهانی که البته تا پایان سال ۲۰۱۹ را در بر می‌گیرند و تاثیر همه گیری کرونا را پوشش نمی‌دهند، تصویر قدرت اقتصادی ایران را از این منظر با دقت بیشتری می‌کاوند.

به گزارش فرارو، بر این اساس، تا پایان سال ۲۰۱۹، ایران با تولید حدود یک تریلیون و ۱۷۲ میلیارد دلار (بر مبنای شاخص برابری قدرت خرید)، در رده بیست و دومین اقتصاد بزرگ جهان بوده، اما ترکیه بر این اساس، با تولید حدود ۲ تریلیون و ۳۰۰ میلیارد دلار کالا و خدمات، در جایگاه سیزدهمین اقتصاد جهان قرار داشته و تقریباً دو برابر ایران کالا و خدمات تولید کرده است. بر اساس گزارش بانک جهانی، اقتصاد ترکیه، حتی یک پله بالاتر از اقتصاد کره جنونی در این سال قرار گرفته است.

جالب اینجا است که مصر که تقریباً در تمام طول دهه‌های گذشته اقتصادی ضعیف‌تر از ایران داشته، در این رده بندی یک پله بالاتر از ایران ایستاده و نیجریه، کشوری در آفریقا نیز در رده بیست و سوم، پس از ایران قرار گرفته است. فاصله ما با امارت متحده عربی، کشوری بسیار کوچک‌تر از ایران و بسیار کم جمعیت‌تر از ایران هم به شدت کم شده و به تنها چند پله در این جدول کاهش پیدا کرده است.

تولید ناخالص داخلی

اما این تصاویر تا چه حد نگران کننده هستند و چه پیامی برای ایران و سیاست گذاران اقتصادی آن در بر دارند؟ برای درک بهتر این موضوع، بهتر است به وضعیت اقتصادی ایران در سال‌های گذشته و نیز تغییرات جایگاه ایران در رقابت تنگاتنگ اقتصادی میان کشورها، گریزی بزنیم.

یکی از گزارش‌های بانک جهانی در سال ۲۰۱۸ میلادی، نشان می‌دهد که سهم اقتصاد ایران بر مبنای «شاخص برابری قدرت خرید» در طول دهه‌های گذشته چگونه تغییر کرده است. بر اساس این گزارش، اقتصاد ایران در سال ۱۹۸۰ میلادی سهمی معادل ۱.۹ درصد از تولید ناخالص داخلی جهان (بر اساس شاخص برابری قدرت خرید) داشت. بر اساس همین گزارش، اما سهم ایران از اقتصاد جهانی در سال ۲۰۱۷ به حدود ۱.۳ درصد رسید.

تولید ناخالص داخلی جهان (بر اساس شاخص برابری قدرت خرید) در سال ۲۰۱۹ میلادی به حدود ۱۴۲ تریلیون دلار رسید و با توجه به سهم حدود ۱.۱ تریلیون دلاری ایران از این میزان، سهم اقتصاد ایران از کل اقتصاد جهانی اکنون به حدود ۰.۷ درصد رسیده است.

اوضاع اقتصاد ایران در مقایسه با رقبای منطقه‌ای هم تعریفی ندارد. ایران و ترکیه، در حوالی سال‌های ۲۰۰۴ تا ۲۰۰۵ میلادی، از نظر اقتصادی در یک سطح قرار داشتند. تبدیل سال‌های میلادی به سالی‌های شمسی شاید برای متبادر کردن وضعیت مقایسه به ذهن، مفیدتر هم باشد. در واقع ایران و ترکیه در حدود سال‌های ۱۳۸۳ و ۱۳۸۴ هجری خورشیدی، در یک رده اقتصادی قرار داشتند. با این همه، اقتصاد ترکیه اکنون بر مبنای «شاخص برابری قدرت خرید» چیزی در حدود ۲ برابر بزرگ‌تر از اقتصاد ایران است.

اقتصاد ایران اکنون در یک بزنگاه مهم و حیاتی قرار گرفته است. کشوری با جمعیت حدود ۸۵ میلیون نفری، موقعیت جغرافیایی کم نظیر، سهم بالای جمعیت با تحصیلات دانشگاهی از کل جمعیت کشور، زیرساخت‌های به نسبت مناسب و دارای ذخایر بی نظیر نفت، گاز، معادن و البته سرمایه‌های نمادین و انسانی، در حال باختن قافیه به کشور‌هایی است که ابعاد جغرافیایی و انسانی شان به اندازه یک استان ایران هم نیست. توجیه چنین وضعیتی جز با بی تدبیری چگونه ممکن است؟

bato-adv
نام
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۵۲ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۱
جهتداستحضارمسئولینی که تا دیروز در راسزهرم قدرت بودن و الان به بیکفایتی مویران اذعان میکنن،دست از لجاجت ور داریم،به 60میلیون میخوان یارانه بدن ،این یعنیر60 میلیون زیر خط فقر، اون 25 میلیون هم با در فقر نسبی هستن و یا ... . دریابید اقتصاد رو در یابید،والله بالله حکمران دانا آنچه مصلحت ملت هست و انجام میده،نه لجاجت ورزیدن!!!!
نام
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۴۰ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۱
دمتون گرم یکی پیدا شده واقعیت رو نوشته. ما باید از توهم ما از همه بهتریم و ما چقدر خوبیم دست برداریم
ناشناس
Germany
۰۳:۳۳ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۱
قابل توجه یک سری از دوستان که مطالعه درستی ندارند در دهه شصت و هفتاد میلادی از ترکیه و کره جنوبی کارگر می امد ایران کار می کرد. ایران در دهه چهل شمسی رشد اقتصادی دو رقمی داشت و تورم زیر پنج درصد. البته آدمهای کار بلد و شایسته ای هم در راس امور بودند. متاسفانه انقلاب باعث از بین رفتن خیلی از کارخانه ها شد انهایی هم که ماندن با مدیریت افراد دولتی و ناکارآمد از بین رفتند.
نام
Iran (Islamic Republic of)
۰۲:۰۷ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۱
تاوقتی اکثریت مردم آزادی می‌خواهنداز نوع بی بندوباری؛ وآزادگی نمیخواهندازنوع انسانی وایمانی خداوندمارادرمستی مان رهامیسازدومطابق باآیه قرآن خداوندسر نوشت هیچ قومی راتغییرنمیدهدمگراینکه خودشان بااعمال بدویاخوبشان باعث تغییرآن شوند
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۰۵ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۲
پس چرا وضع کشورهای غربی و آمریکای شمالی عالیه!!!!!؟؟؟
نام
Iran (Islamic Republic of)
۰۰:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۹
ایران در GDP تا چند سال پیش رتبه 16
ام رو داشت ، به خاطر تحریم ها و کاهش ارزش پول ملی این رتبه از دست رفت ، اگر تحریم ها نبود، شاید تا 2020 جزو 10 کشور اول میشدیم
مجله خواندنی ها
انتشار یافته: ۲۰۴
نام
Germany
۱۱:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۴
Iran aslan eghtesad nadashteh va nadarad
poole nafte keh mikhoran eysh mikonan
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۴
کم لطفی نفرمایید. زمانی که در دهه چهل و پنجاه ایران پر از کارخانه های پر رونق بود آرزوی ترک ها بود بیایند ایران کار کنند.
به 12:55
Germany
۲۰:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۴
آره بابا
همه (عرب و ترک) آرزو دارن واسه شما کار کنن
توهماتی که صد ساله داریم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۷:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۵
توهم نیست دوست آلمانی من. یک مقداری تاریخ مطالعه بفرمایید.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۵
الان چی ؟ مگه ما داریم تو دهه 40 یا 50 زندگی میکنیم چهل و اندس سال میگذره و هنوز در خواب و توهم دهه 40 و دوران بسیار قبل تر هستیم و برای امروزمون هیچ حرکت و برنامه ای نداریم.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۵
اتفاقا دهه 50 هم اوج پول نفت بود
نام
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۴
از قدیم الایام الگوی پیشرفت ایران ترکیه بود
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۴
از چقدر قدیم؟ 40 سال پیش هم ترکیه الگو بود یا سویس؟ یا قبل 57 ایران الگوی ترکیه و چین و .. بود؟
حمید
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۴
تو دیگه چه زردآلویی هستی
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۴
از قدیم الایام امثال شما مایه سرشکستگی ایران بودین
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۴
از زمان آتاتورک به بعد.
ناشناس
United States of America
۱۳:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۴
ترکیه تا دو سه دهه قبل دچار تورم وحشتناک بود ، امنیت اقتصادی نداشت ، پول آن جزو بی ارزش ترین ارزهای دنیا بود ، سطح زندگی خصوصا در مناطق مرکزی و شرق آن بسیار پایینتر از ایران بود ، دولتهای مختلف با کودتاهای متعدد بر سر کار می آمدند و ثبات سیاسی و اقتصادی نداشت . هنوز به یاد دارم که در زمان جنگ ایران و عراق راننده های ماشین های سنگین ترک زیر قیمت راننده ایرانی در ایران کار می کردند ، اکثرا خوراکشان نان خشک و قهوه و یا چای بود تا پولی که در می آورند را خرج نکنند و به ترکیه ببرند ، یعنی تا این حد بیچاره بودند .
قرار بود اینجا ویران شود که شد ! الگوئی در کار نبود .
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۴
شهروند تركيه ارزو ايران رو داشت، از قديمي هاي ازبايجان بپرسي
به 12:23
Germany
۲۰:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۴
ایران الگوی چین بود؟
WTF???
علی
Netherlands
۲۰:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۴
تقزیبا حرف دوستمان درست هست. امیر کبیر هم در واقع با سفر به کشور همسایه و الگو قرار دادن ان شروع به اصلاحات کرد. در مشروطه از مشروطه انها متاثر شدیم حتی رضا خان هم برای اصلاحات به انجا سفر کرد و . . .
تنها در دوره کوتاهی از نظر تاریخی بعد از شکست عثمانی و تحولات اجتماعی کشور همسایه از نظر اقتصادی وضعیت بحرانی داشت.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۰:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۵
رجب بامزه می شود
علي
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۵
فقط يك مغرض ويايك ناآگاه اينچنين مي نويسد
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۵
رضاشاه خواست اصلاحات ترکیه را در ایران هم اجرا کند که یک عده در داخل بکمک انگلیسی ها مخالفت کردند و مانع شدند.
khak
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۵
ترکیه بعد از فروپاشی شوروی دقیقا 1380 با در دست گرفتن بازارهای مالی جمهوری های مسلمان اسیای میانه ویک دو سال بعدتر با امدن امدی نژاد وپمپاژ پولهای نفتی ایران به ان کشور رشد کرد وگرنه اینجانب که سال 85 به ترکیه رفتم غیر از چند شهر توریستی ازمیر و وان واستانبول بقیه شهرهایش نه جاده داشتند نه اب وبرق وامکانات اموزشی که روستاها وبخشهای کشور ترکیه سوخت عمده مردم تاپاله گاه بو د قبلااز 1380هم حکومت نیم بند نظامیان اجازه رشد را نمیداد
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۳:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۵
نه اینجورط نبوده اقتصاد ترکیه شمشای ایران تکون داد همون شمشایی که آقازاده ها بردن تو ترکیه گیر افتاد
بختگان
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۴
جواب ساده و کوتاهه !
نه تنها سیاست در خدمت اقتصاد و منافع ملی نیست
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۴
یک کلمه
هرکه زحمت کشید به جایی میرسد نه کسی که نگاه گدایی به کشور های دیگر می کند
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۴
یک موی سید حسن نصرالله بر هزار استاد دانشگاه ایرانی ارزش بیشتری دارد
نامnaser
Iran (Islamic Republic of)
۲۱:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۴
سیدمفت خوررومیگی
ناشناس
United States of America
۱۲:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۵
اره دلبندم چکنیم؟
ایرج به ۱۴:۰۱
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۶
این بابا دامادتونه ؟
نام
Turkey
۱۱:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۴
اقتصاد ترکیه هم با شدت در حال سقوط هست و چشم انداز روشنی برای اون وجود ندارد و متاسفانه بسیاری از هموطنان از ترس مار غاشیه به عقرب جراره پناه میبرن از دست اقتصاد ویران ایران به اقتصاد خراب ترکیه پناه میارن و با خرید ملک در ترکیه سخت متضرر خواهند شد
ناشناس
Thailand
۱۲:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۴
به جای کار و تلاش منتظر سقوط کشورها هستیم. اقتصاد ترکیه را شرکتهای بزرگ بین المللی تشکیل می دهد که در داخل ترکیه و کشورهای مختلف فعال هستند.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۴
الان به کسایی که تو ترکیه ملک خریدن بر میخوره. خب راست میگه دیگه.
ناشناس
United States of America
۱۴:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۴
این دوستمان دقیق و درست می گویند :
به وضعیت ارزی ترکیه نگاه کنید ، از طریق سایتهای اقتصادی معتبر مثل investing.com می توانید دقیقا وضعیت لیر را ببینید ، بطور عجیبی خصوصا در یک دهه اخیر مشابه ریال ایران سقوط کرده است ، عجیب اینجا است که نوسانات لیر و ریال و بازه های زمانی و مقادیر درصدی آن در بسیاری از موارد مشابه بوده اند .
این افرادی که منفی داده اند از سر بی اطلاعی است ، اردوغان هم همان کارنامه ای را دارد که مسئولین ایرانی دارند ! به همان کیفیت ! هر چه در سالهای قبل افرادی مثل دکتر کمال درویش برای احیای اقتصاد ترکیه زحمت کشیدند همه را بر باد داد .
نه اینجا از نظر اقتصادی آینده ای دارد و نه ترکیه ، اینهایی که برای کسب و کار و خرید خانه ، سرمایه به آنجا می برند کار نادرستی می کنند . هر بلائی بر سر ما بیاید عینا در آنجا هم همان خواهد بود .
تنها مزیت ترکیه ارتباط با اقتصاد جهانی و روابط بین الملل بهتر و آزادیهای اجتماعی است که آن هم در صورت ادامه سیاستهای اردوغان در مسیری مشابه دولتمردان ما خواهد بود و از دست خواهد رفت .
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۲:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۴
موافقم اقتصاد ترکیه متاثر از سرمایه گذاری اذربایجان شرکت سوکار گاز بزگترین پالایشگاه وپتروشیمی را در ترکیه ساخته الان در جنگ قره باغ ایران را دورزد کامیون وخودروهای عبوری ترکیه هر کدام ۳۲۰ دلار بابت عبور به ایران پرداخت میگرد از نخوان مستقیم وارد اذربایجان خواهد شد وقیمت تمام شده کالایش هم ارزان تمام میشود خط مستقیم گاز بترکیه واروپا میرود منطقه را با جنگ نامن کردند ایران حتی از طریق ارمنستان دیگه نمتواند به گرجستان گاز صادر کند
نام
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۴
همین روزا میرم آلمان،اگه اتفاقی قرار بود بیوفته حالا افتاده بود،پیش بسوی آلمان
مکانیک
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۴
اگه تو از پیشم بری شمعدونیا دق میکنن! شکایت عشقِ تورو به مرغ عاشق میکنن
کوتلاس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۴
سمیه نرو
کارگر
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۴
اگه میخای بری گیتارو با خودت نبر
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۴
تروخدا نروووووووووووووو
علی
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۴
منو با خودت ببر
شبلی
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۴
نه داداش حتی گیتارم می خوای، وردا ببر !
ناشناس
Canada
۱۸:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۴
آفرین به تو. آلمانی ها گارسون و مستخدم و راننده تاکسی کم دارند.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۵
هر چی می خوای با خو ببر فقط گیتار رو با خودت نبر خواهش می کنم گیتار رو نبری ها
پراید
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۹
با پراید میخوای بری منم میام
آرمان
Germany
۲۰:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۹/۳۰
من خودم پول ندارم برم آلمان اما موهام رو آلمانی میزنم
نام
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۴
ایران صادرکننده برتر سماق و زرشک
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۴
البته ایران الان برق و کالاهای صنعتی و پزشکی هم به همسایه ها صادر می کند. منتها مشکل ما نداشتن تعریف دقیق از منافع ملی است.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۴
تو و دولتت اره
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۴
البته با امثال شماها بایدم زرشک صادر کنیم
ناشناس
United States of America
۱۹:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۴
و صادر کننده تبختر و افاده و غرورکاذب
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۵
بزودی واکسن کرونا صادر می‌کنیم دنیا رو به زیر می‌کشیم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۵
البته گرده لیمو بجای سماق !
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۱۵ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۲
و همچنین آفتابه
نام
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۴
گزارش به نسبت خوبی است اما عوامل متعدد و مهم دیگر طرح نشده استمن جمله بدهی کلان خارجی ترکیه و نابودی تقریبا" کامل طبقه متو.سط که بزرگترین اشتباه یک درصدی های عالم و دولت های دست نشانده انها من جمله در ایران بوده.خطر مهم تر که چند هفته دیگر به سرعت شروع به رشد و نمو می کند کاهش برنامه ریزی شده و تدریجی مصرف سوخت های فسیلی تا 2030 است یعنی پنچره فرصت نفت فروش های حذف شده از بازار به سرعت در حال بسته شدن است دیگر چهل سال دیگر برای سعی .و خطاهای تکراری و جدید فرصت نیست. معضل اصلی دیگر نبود کسانی است که سردمدار جریان توسعه همه جانبه به عنوان جایگزین تدریجی اقتصاد مقاومتی باشند که طرفداران مدیریت جهادی ان را به دلایل عدیده ترجیح می دهند . پویا پایا و موفق باشید ...
ناشناس
Austria
۱۳:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۴
بدهی نشانگر وضعیت اقتصاد کشورها نیست بزرگترین بدهکارهای دنیا آمریکا و چین هستند در عین حال ثروتمندترین هم هستند
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۴
ایشون راست میگه. مثلا قیمت یکی از بازیکن های بارسلونا یا رئال مادرید، بیشتر از کل لیگ برتر ایرانه. خواستم بگم کشورهای ابراقتصاد جهان، طبیعتا با ارقام کوچک کار نمی کنند و نباید توقع داشت بدهی هاشون از ایران که اقتصاد نداره، کمتر باشه
نام
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۴
باز هم از دیوار سفارت بالا بریید
باز هم شعار مرگ سر دهید
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۴
چاره ای نیست و گرنه هیجانات و عطش کمرنگ میشود و اسلام اسیب میبیند
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۴
اتفاقا با این کاراتون اسلام کم رنگ شد. توقع نداری اون طرف خارجی بلندبشه بیاد ایران مسلمون بشه و زندگی کنه؟
نام
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۴
به نظر من اصلا نیازی به این تحلیل ها وآمار و ارقام و اعداد نیست! تا وقتی تصمیم گیری های خودسرانه و در جهت منافع شخصی و یا منافع فقط یک قشر خاص در کشور ما صورت می گیرد؛ قهقرا ؛بهترین توصیف وضعیت اقتصادی ما می باشد!
نام
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۴
یادمه سالها قبل که میرفتیم ترکیه تاکسی هاشون ماشینهای 3 ردیفه بود به اسم دولمیش و ما اتوبوس هامون و تاکسی جاده ای ها بنز
دوستی داشتم میگفت میتونی برای من از تهران چند کارتن دمپایی بفرستی اینجا دمپایی ایرانی را خوب میخرند . . . و حالا ؟
غضنفر
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۴
اومدم خخخخ بذارم
دیدم باید گریست. به سبب همه اون کشورهایی که توی 30-40 سال گذشته اومدن ایران رو گرفتن در زمینه پیشرفت.
به سبب کفایت و همتی که اینجا نیست که نیست. به سبب دزدی که اینجا شده مسلک، به سبب دروغ که اینجا شده راست. به سبب این خاک که روی خوش نمیبینه که نمیبینه. حتی جشنمونم جشن نیست. دقت کردید؟
نباید انتظار داشت این مملکت جون بگیره، چون کسی نمیخاد بگیره. هرکی ام میگه میدونید که... روضه بی مایه فتیره...
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۴
عزیزم اون خدابیامرز با گریه هاش همه چی رو با خودش برد.
نام
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۴
رشد اقتصاد تابع شرایط مختلفی است از جمله سیاست خارجی که لازم به گفتن نیست ما تو چه وضعی هستیم.
بنای اقتصاد ترکیه از اول بر پایه تولید بود ولی ما تازه دو ساله داریم اقتصاد بدون نفت را تجربه می کنیم.
توریست، منسوجات ، خودرو ، کشاورزی و صنعت ترکیه اصلا با ما قابل قیاس نیست.
ترکیه با تمام دنیا مبادله اقتصادی داره ولی ما حتی تو عراق هم جایی نداریم. مقایسه کنید شرکت های فعال ترک در عراق و اربیل را با ما.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۴
اما اگر طبق پیشنهادات روزنامه کیهان بخواهیم بندر حیفا و عربستان و امارات و دیگر بلاد را از بین ببریم دیگر در رتبه نخست قرارخواهیم گرفت
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۵
دوست من با سیاست های ناقص الخلقه داخلی و خارجی ایران نمی توان پیشرفت نمود
نام ن
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۴
اقا یا خانوم فرارو شما که خودتان مستحضرید مسایل مربوط به ترکیه چقدر برای مردم ما حساسیت برانگیز و مناقشه برانگیز هست چرا مدام با درج مطالب مربوط به ترکیه برای افکار عمومی حاشیه درست میکنید. متاسفانه جوی که شما در فضای مجازی بخاطر مسایل ترکیه طی روزهای اخیر درست کردید بسیار نگران کننده و ناراحت کننده هست. به نظرم هدف خاصی از انتشار مطالب و درح اظهار نظر خوانندگانتان درباره این کشور دنبال میکنید
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۴
وزیر خارجه شون گفت اردوغان نمی دونسته این شعر در مورد چیه. کلا قضیه تموم شد و رفت.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۴
اللهم اشف کل مریض...
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۵
شما هم به همین خیال باش که نمیدونسته و تموم...همیشه به همین راحتی کارارو تموم میکنیم که ....!!!!
ناشناس
Canada
۱۸:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۵
ربطی به ترکیه ندارد فقط مثال زده اصل مطلب این است که اقتصاد ایران چقدر در تحقق شعار سند چشم انداز توسعه، ایران 1404 موفق عمل کرده؟
اگر موفق نیست نظام باید سیاست های خود را بازبینی کند.
مکانیک
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۴
فقط میخام بدونم مقامات تا کی میخای به لجاجتشون ادامه بدن و همیشه منزوی بمون؟ مقاومت اقتصادی هم حدی داره و همیشه جوابگو نیست
بلخره واسه بدست اوردن یه چیز خوب باید یه چیزی رو از دست بدی.
بهتره با دنیا تعامل کنن و دست از لجاجت بردارن.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۴
دیگه میخوای اسم ایران هم عوض کنید و خیالتون رو راحت کنید مفت مفت خوردید و کشور رو به این روز انداختید و گفتید منتظر سیب و گلابی برجامید و مردم رو ناامید کردید خدا ازتون نگذره
غضنفر
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۴
اینو باید به گوش فقط یه نفر رسوند برادر
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۴
تا وقتی که منافع یک عده با تحریم همراستا هست همین آش و همین کاسه ست
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۴
سیاست های کلی نظام توسط چه کسی تعریف میشه؟؟؟لطفا بگین تا منم بدونم.
نام
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۴
هر چیزی در اولویت عملی نه حرفی باشد رسد می کند . در ترکیه و امارات اقتصاد در اولویت بود رشد کرد . در ایران رانت و دزدی در اولویت بود ، رشد کرد
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۴
تحلیل دقیق و بی عیب و نقص. آورین!
رزمنده هشت سال دفاع مقدس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۴
علت آن است که ترکیه مثل ایران شعار مرگ بر و آتش زدن پرچم کشوری را پیراهن عثمان نکرده اند بلکه با تعامل با جهان به هدفش که حفظ منافع ملی است تمرکز نموده است .
واقع بین
Iran (Islamic Republic of)
۲۳:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۴
درود هر آزاده
بر روشنفکر، رزمنده
نام
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۴
با تعامل و استفاده از ظرفیت های توریستی. چیزی که ما چند برابر ترکیه داریم ولی متتاسفانه بهره ای نمی بریم.
ضمنا ما ظرفیت منابع طبیعی، وسعت زیاد، چهار فصل بودن، دسترسی به اقیانوس و.. هم داریم. دریغ از استفاده مناسب.
ناشناس
Turkey
۰۱:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۵
چند سال است با دوست خارجی ام ترکـه ام بالای چند صد هزار دلار فقظ من به اقتصاد اینجا پول آورده ام هر سال که میگویم بریم ایران دوستم میگوید نمیخوام روسری سرم کنم منم میگم نمیزارن وارد بشی اینجا همه وطن پرست اند و کار میکنند بر عکس ایران که سفره ای باز است و هر کس به اندازه ظاهرسازی اش ازش نفت بر می دارد
بخدا نفت تموم بشه همه از گشنگی می میرن
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۵
ایران با ترکیه قابل قیاس نیست. بیش از نصف ایران کویر است
khak
Iran (Islamic Republic of)
۲۲:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۵
ناشناس11:25واقعا یا شوتی یا بیسواد الان هتل وخانه های بوم گردی شهرها وروستاهای کویری ایران با توجه به کرونا رزرو فول توریسته وجاندارن فکر کردی اروپاییها وغربیاعاشق جنگل ودریان نه اونا عاشق کویر شبهای پرستاره کویرعاشق قنانتهای دست نخورده وشتر ها وطببیعت بکر ودست نخورده ان ترکیه شهرهای توریستیش انقدر شلوغ شده که توریستها یونان وحتی مراکش وتونس رو ترجیح میدن چیزی نمی دونی اظهار نظر نکن
نام
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۴
بسیار گزارش خوبی بود سپاس از شما
هموطن
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۴
در طول تاریخ ترکیه (عثمانی)در اقتصاد و در اواخر ازلحاظ درآمد سرانه و نهادهای مدنی و دموکراسی از ایران جلو بوده تا جائی که شاه عباس صفوی اصفهان را به تقلید(کپی کاری)از استانبول ساخت.خداروشکر لااقل یک کشور درست وحسابی به عنوان همسایه داریم،البته اگر بدخواهان مانع نشوند
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۴
شلوغ نکن دوست عزیز. معمار اصفهان امثال شیخ بهایی بودند که در کل ترکیه یک نفر مثل او یافت نمی شد. چطور میتوانست تقلید کنند.
نام
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۴
البته ترکیه با 500 میلیارد بدهی که دارد خیلی از ما جلوتر نیست و اقتصاد شکننده ای دارد. ولی چون بدون منابع زیرزمینی خود را بالا کشیده و حجم اقتصادش دو برابر ماست بسیار قابل تحسین است. متاسفانه ما در کشور خیلی اهداف اقتصادی را دنبال نمی کنیم و بیشتر در مسیر آرمان گرایی قدم برمی داریم.
نام
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۴
در عوض مااقتصاد مقاومتی داریم . البته هر کی معنیشو فهمید لطفا به بنده هم بگه.
نام
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۴
ترکیه از طریق جنگ ایران و عراق و انزاوای ایران توانست جای خالی ایران را پر کند. البته از نظر ژئوپلتیکی در حد ایران نیست ولی با همین ظرفیت هایش هم خوب توانست بدون نفت و با تکیه بر صنایع نساجی، آرایشی و توریسم اقتصاد ورشکسته خود را سامان دهد
نام
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۴
بعد از کودتای 1980 در ترکیه و همزمان شدن با جنگ ایران و عراق این کشور روابط خودش را با غرب ترمیم کرد و خواست نقش جایگزین ایران رو تو منطقه ایفا کنه. ای کاش ما هم روزی به منافع ملی خودمان بیشتر اهمیت دهیم و فرصت ها را اینگونه راحت از دست ندهیم
نام
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۴
زمانی که نظام برنامه ریزی و مهمتر از آن اجرایی آن درست نباشد و هر دولتی برنامه دولت قبلیرا زیر سوال برده و بخواهد از نو برای خود برنامه بریزد آنهم نه بر پایه کار کارشناسی و با ملاک و معیار علمی آش همان آش می شود و کاسه همان کاسه. تازه با جاشنی فساد هم که تزیین شود دیگر چه شود؟؟؟
نام
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۴
برجام نابود کننده صنعت هسته ای صنعت فضایی و اقتصاد کشور بود . اقتصاد شرطی کردیم
ناشناس
United States of America
۱۶:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۴
دوست سایبری احتمالا جوان ، باشه ، خوب حالا فرض کن برجام نبود :
- می خواستیم چه بکنیم ؟ بجنگیم ؟ در صورت وقوع جنگ ، بضائت اقتصادی و نظامی ما در چه حدی است که بتوانیم در برابر اجماع جهانی مقاومت کنیم ؟ میزان ویرانی بعد از آن به چه میزان است ؟ سودمندی معنوی و مادی آن برای مملکت چیست ؟
- صنایع هسته ای و فضایی در ایران دقیقا چه بودند و هستند ؟ کارکردشان در جامعه و اقتصاد ایران چیه ؟ میزان هزینه-فایده آن به چه اندازه است ؟ به چه اهدافی با هزینه های سرسام آور که بیلان دقیق آن هم برای ملت مشخص نیست ، رسیده اند یا قرار است برسند ؟
سوال از این دست زیاد است ، عده ای در کنار کاخ سعدآباد نشسته اند و مردم را به لنگ بستن دعوت می کنند ، اما عقل و منطق همیشه پیروز است ، جائي که نباشد ویرانی و بدبختی نمایان می شود .
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۵
دقیقا کدام صنعت فضایی ؟ مگه شاتل داریم مگه ماهواره ای در فضا داریم؟
نام
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۴
ما عقب مانده نیستیم.ما موشک داریم.درسته نون نداریم اما موشک داریم
الگوی ما کره شمالی است
ناشناس
United States of America
۲۰:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۴
خواهشا نام رهبر کره شمالی ام خپله منگ ...را نبر
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۵
ما در بعضی جهات از ترکیه جلو هستیم. ما هم ارتش داریم هم سپاه، نیروگاه اتمی داریم که هزینه ده نیروگاه اتمی مدرن را صرف خود کرده است و ...
امین میرزائی
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۴
فال قهوه اقتصادی هفته به روش تاروت : به جاى نفت و انقلاب شكلات و سريال صادر كنين ، عشقاتونم به عشق مثلثى تبديل بفرمايين . مشكلتون حل ميشه و به مراد و مطلبتون میرسین !!
نادر
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۴
ترکیه بیشتر رشدش تو این دو دهه اتفاق افتده اردوغان با نزدیک شدن به کشورهای تروتمند عربی و همچنین سرازیر شدن پولدارهای روسی و همچنین ایرانی به اقتصاد ترکیه رشد کرده بیست سال پیش ترکیه عددی نبود ،همش تو این بیست سال اردوغان بوده
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۴
چن سالته عمو جون؟
ناشناس
United States of America
۲۰:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۴
یک دختر هیجده ساله ام عمو جان
ابومالش
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۴
کشور عثمانی قرن ها مهد جهان اسلام بود اما با ظهور اتاتورک عالم سیاست از دیانت جدا گشت.دنیای سیاست بر مبنای عقلانیت و سود وزیان وعرف جهانی و مصالح ملی بنیاد شده نه براساس ایدئولوزی
رضا
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۴
سلام متاسفانه از زمانی که نفت پیدا شد و خصوصا با بالا رفتن قیمت نفت در 1967 و 1972 که اقتصاد ایران مصرف گرا شد و در سالهای پس از 57 با همه شعارهای زیبا همچنان نفت محور و مصرف گرا بودیم و همینطور تنشهایی که با کشورهای دیگر داریم و تحریمهای کمرشکن همه باعث سرعت بالای رشد فقر و کاهش ثروت ملی شده و تا زمانی که اقتصاد ما زیر چتر سیاستهای غلط قرار دارد این وضعیت هم ادامه خواهد داشت
نام
Turkey
۱۳:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۴
دمکراسی نیم بندی که آتاتورک راه انداخت در این کشور هیچ کس مادام العمر دستور نمی دهد و در تلویزیون خیلی راحت از اردوغان انتقاد می کنند و در انتخابات می توانند فقط 20 در صد تقلب کنند نه 100 در صد
سهم ملت
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۴
پس اونها هم؛ سهم سلطان دارند! (خمس: 20%)
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۵
دمت گرم
نام
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۴
اینها نتایج دیوار کشیدن به دور کشور است و پرداختن صاحبان قدرت به کارهای کثیف در فضای نبود شفافیت و نظارت
نام
France
۱۴:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۴
اعداد و ارقام مثل شعارها و حرفه ای مفت و توهمی نیستند ولی متاسفانه آنچه در این ملک خریدار داد نه اعداد و ارقام اقتصادی بلکه حرفهای خیالی و پوچ است
نام
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
۱۴:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۴
تحریم ها هیچ تاثیری ندارند ... این شاخص ها ساخته و پرداخته استکبار و دشمنان ماست و ارزشی ندارند ... آنی ور و آنی تایم، موشک رو بچسب، GDP و PPP نمنه دی؟!
واقع بین
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۴
چو دانی و پرسی سوالت خطاست
ترکیه بر عکس کشور زر خیز ما نه نفت دارد نه گاز(ایران دومین دارنده گاز وچهارمین دارنده نفت جهان است) نه منابع غنی زیر زمینی به اندازه ما و نه آب وهوای خوب کشورمان جهت تنوع تولید کشاورزی
پس چرا اقتصادش از ما جلوتر است؟ در جواب باید گفت :
مدیریت صحیح ، مدیریت صحیح ،بکار گرفتن متخصصین و اهل فن ،عدم رانت خواری و فساد مالی و.......
نام
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
۱۵:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۴
علتش اینه که متون تحصیلی و درسی گروهی که کشور رو اداره می کنند آخرین باز 1000 سال پیش آپدیت شد و بعد از اون تغییری نکرده
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۵
54 سالمه . یادمه دوم دبیرستان کتاب جغرافی کشورهای اسلامی تجدید شدم نام دبیرمان آقای عباچی بود دبیرستان چمران شهر آرا یکی از سوالاتش این بود :

طول راه های شوسه کشور مالی چقدر است ؟ سوال کردم آقای معلم این کتاب 2 سال قبل چاپ شده شاید این که من نوشتم الان درست باشه نه کتاب خوب توی این 2 سال اسفالت نشده ؟

الان سوالم اینه : دانستن طول راههای شوسه کشور مالی به چه درد ما میخورد ؟؟

واقعا باید سیستم آموزشی را شخم زد .
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۵
عالی
نام
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۴
آخرش ننوشتی که اقتصاد ترکیه توی این 15 سال چطور دو برابر ایران شده؟
کاش به برخی جزئیات اشاره می کردید.
مثل حمایت از تولید،پیشگیری از فساد اقتصادی و شفافیت، سود بانکی پایین، اصلاح ساختار تولید و کاهش هزینه تولید و ....
نام
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۴
اگه بخوایم از لحاظ آمار به این قضیه نگاه کنیم که ایران بیشتر از اروپا منابع طبیعی (اعم از نفت و گاز و معادن و مرز دریایی) و آثار باستانی داره. ولی حقیقت اینه بعد از ونزوئلا بیشترین تورم جهان رو داریم. ارزش پاسپورت کره شمالی و لیبی (دومین کشور نا امن جهان) از ایران بالاتره. ارزش پاسپورت ایران فقط از افغانستان، عراق و سوریه بالاتره
به نظرم به این دید نباید نگاه کرد که تولید ناخالصمون چقدره. باید واقعیت ها رو دید
تبریزلی
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۴
چرا راه دور میرید.یک مقایسه بین تبریز و باکو طی بیست سی سال گذشته کنید متوجه همه چیز خواهید شد.
نام
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۴
شکر نعمت نعمتت افزون کند کفر نعمت از کفت بیرون کند.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۴
یعنی همش تقصیر ناشکری ما مردمه وهیچ ربطی به بی عرضگی مسولان نداره کاش یکم فکر میکردی
ایرانی
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۴
ایشون منظورش کفران نعمت مردم در سال پنحاه وهفته
نام
United States of America
۱۶:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۴
مجید فراهانی، رئیس کمیته بودجه و نظارت مالی شورای شهر تهران اظهار کرد:

امروز ۷ دهک فقیر داریم و فقط ۳ دهک جامعه بالای خط فقر هستند، هیچگاه چنین وضعیتی نداشته‌ایم. مراجعات به گرمخانه‌ها دو برابر شده است. میزان سرقت بیش از دو برابر شده و طبق پایش‌های صورت گرفته آسیب های اجتماعی در طبقه متوسط و فقیر بیشتر شده است.
نام
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۴
بهتره بگیم: چطور ایران از دنیا عقب اقتاد؟!
نام
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۴
قرار بود سال 1404 اقتصاد اول منطقه بشیم.
حالا هم میشم البته از در عقب!
نام
India
۱۷:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۴
ما تو نفت جز چهار کشور جهان هستیم تو گاز دومین کشور جهان به خدا اگه این ظرفیت های مارو ترکیه داشت الان پنجمین اقتصاد جهان بود افسوس که از ظرفیت هامون استفاده نمی کنیم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۴
مجموع ذخایر انرژی ایران رو در جایگاه اول قرار میده
.
نکته جالب اینه که ایران-ترکیه-آلمان تقریبا یک جمعیت رو دارن (۸۵میلیون)
اما اصلا در شاخصهای اقتصادی قابل قیاس نیستن
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۵
از ظرفيتهامون برا پر كردن شكم يه مشت چلغوز در داخل و خارج مرزها استفاده ميشه
نام
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۴
لطفا اين مطالب رو به انهاي كه به ظاهر دوستدار كشور و مردم هستن بگيد،، بگيد اوضاع جيه،، انقدر قلدري نكن،،ارتباط سازنده با جهان براي اينده كشور خوبه،، حالا ريس جمهور از شما نشه،، شما اگه ريس نشيد با همه چيز رو بهم بنزيد،، مثل ترامپ
hamid
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۴
سلام. یه چند سال دیگه صبوری کنید ان وقت خواهید دید اقتصاد ایران در خاورمیانه کوچکترین اقتصاد خواهد بود. در دنیا هم جزو ۱۰ اقتصاد بی ارزش دنیا خواهیم بود. این را نوشتم ان شاالله به چشم خود خواهید دید.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۵
مگه نیستیم؟؟
نام
Poland
۱۹:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۴
اشاره ای می شد که اقتصاد ایران ۱/۵۰ اقتصاد شیطان بزدگ هست بلکه یاد بگیریم اینه بشکنیم
نام
Luxembourg
۱۹:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۴
عوضش اقازاده ها با پولهای ملت عثمانی وقطر ودبی وتایلندودنیا رو اباد کردن علی الخصوص تو پانزده سال اخیر
نام
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۴
یاشاسین اردوغان
نام
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۴
"در واقع ایران و ترکیه در حدود سال‌های ۱۳۸۳ و ۱۳۸۴ هجری خورشیدی، در یک رده اقتصادی قرار داشتند"
لطفا جمله مذکور را به آن شخصی یا اشخاصی بگویید که مسیر کشور را پس از سال 1384 تغییر دادند........؟؟!! برابری قدرت اقتصادی با قدرت های منطقه ای در سال 1384 معلول اقدامات سازنده و تعامل با دنیا طی سال های منتهی به 1384 بوده است.....
به بهانه افزایش عمق استراتژیک منطقه ای و انقلابی مانده، 16 سال است که کشور در حال درجا زدن است.....؟؟؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۵
از سال 1384 در آمد نفتی ایران خیلی بهتر از قبل شد و ایران می بایست از ترکیه جلو می افتاد. دشمن خارجی نمی تواند به کشوری صدمه بزند ولی دوست نادان می تواند! ایران همیشه از داخل ضربه دیده است
نام
Norway
۲۰:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۴
باعث و بانی این وضع فلاکت بار کیه؟؟؟
همه میدونن ولی بقول خودش انتقاد نکنید که نگیرننتون
نام
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۴
ماحرف درست هم بگیم کس اهمیت نمیده چون فقط عده کمی که نورچشمین به حساب میاد
نام
Iran (Islamic Republic of)
۲۱:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۴
فقط یک دلیل: توهم خود ابرقدرت پنداری
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۲:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۴
خود بزرگ بینی مسولان ارشد نظام که بیسواد بودند وفقط به دروغ شیعه ومسلمان هستند ملت را بخاک سیاه نشاندند .منات اذربایجان ۱۸ هزارتومان است ۱۷ سال پیش هزار توان ایران برابر با۱۰۰ هزارمنات ده تا شیروان بود میگویند اگه بخوای مملکتی را ویرانگنی نیاز به لشگر کشی نیست فقط مهرها را طوری بچینید که شایستگی اون مقام را نداشته باشند
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۵
22:19عالی
نام
Iran (Islamic Republic of)
۲۱:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۴
ایران از اول هم اقتصادی نداشت. یه مدت پول نفتی بود ک۶ گرون میشد مثل چند سال تو پهلوی و یا فروش آزاد به دنیا. این اقتصاده باشه. ولی دیگه دوران نفت تموم شده. دنیا داره نفت و گاز رو کنار میذاره. ایران خشک هم که داره میشه. پس اگر تونستی برید ما رو هم ببرید.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۷:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۵
خیر. ایران از ابتدا مهد صنعت چهان بود و بعدها متاسفانه به واسطه حکومت قاجار عقب افتاد.
افروز
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۵
اتفاقا نفت فقط از سال 52 گرون شد و ارزش پیدا کرد . تشریف ببرید امار بانک جهانی را بخونید از سال 1338 تا 1352 ایران بدون استفاده چندانی از نفت با استفاده از تکنوکرات های قدرتمند داخلی و صنایع به سرعت داشت صنعتی میشد و حتی صادرات صنعتی به همه کشورهای منطقه داشت اما خوب یک دفعه نفت ارزش پیدا کرد و بعد هم انقلاب و جنگ !
نام
United States of America
۲۱:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۴
دیروز تولد دوازده سالگی فرزند دوستم بود. ما را هم دعوت کرده بودند. جمع خیلی کوچک. پدرش برایش یک گیم باکس گرفته بود و مادرش یک گوشی اپل. ما هم یک 50 دلاری هدیه دادیم. فوری نگید که رانتی و اقازاده هستیم. پدرش راننده تاکسی است انهم روی تاکسی دیگران کار می کند ومادرش در فست فود ساعتی کار می کند و ما هم اوبر کار می کنیم. ببینید وضع اقتصاد مردم را به کجا رساندید که 95 درصد کودکان دوازده ساله در کشور اگر کیک تولد داشته باشند عالیست. عوضش نوه های دوازده ساله خیلی ضد امریکاییها را داریم در اینجا می بینیم که مانند پدران و پدر بزرگان خود حسابی درس ضد امریکا بودن را دارند در امریکا از حفظ می کنند و البته هدایای تولد انچنانی دریافت می کنند.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۵
حاضرم شرط ببندم داری از دهاتتون با وی پی ان اینها را می فرستی
ناشناس
United States of America
۱۶:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۵
من هم حاضرم شرط ببندم که اصلا برایت قابل تصور نیست که 95 درصد مردم در امریکا و خیلی از کشورهای اروپایی و ژاپن و .. اصلا پولی معادل 1500 دلار برای موبایل اپل یا سامسونگ نمی پردازند. فقط کرایه طولانی مدت با انواع پلان. خودم یک پلان یا قرارداد گرفتم که با گوشی مجانی و بصورت نامحدود با تلفن به هر نقطه امریکا صحبت کنم یا تکس بزنم و ماهانه هم 70 دلار هزینه ان است. تنها باید تعهد بدهم که بیست و چهار ماه مشتری دایم این اپراتور بمانم. البته اگر گوشی مال خودم بود بجای 70 دلار فقط 55 دلار می پرداختم. همین است که گوشی تلفن در امریکا و اروپا و ... حتی از خرید لباس در دسترس تر است. چون لباس را نمی توانی اینجور بخری ولی گوشی یا حتی ماشین و خانه را می توانی که در واقع همان کرایه طولانی مدت است.
نام
Iran (Islamic Republic of)
۲۲:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۴
بله دیگه؛ نتیجه جدایی دین از حکومت و سیاست این میشه؟ فقط یه نمونش داشتن یک رئیس چمهور توانمند و کارآمد که می تونه زبان انگلیسی، فرانسه رو همزمان بفهمه و با خبرنگاران مستقیم حرف بزنه! در صورتی که امروز آقای روحانی در نشست خبری با خبرنگاران از مترجم برای ترجمه سوالات انگلیسی خبرنگاران انگلیسی که اکثریتشون ایرانی الاصل بودند استفاده می کرد و فقط موقع صحبت به اونا زل نگاه می کرد ... البته که اونها باید پیشرفت کنند و ما پسرفت! شما فقط معماری و شهرسازی اونها رو مقایسه کنین با شهرسازی شهرهای ما، اصالت شهرهای اونا واقعا حفظ شده و شهرهای ایرانی مثل تبریز و تهران انگار با ساختمانهای بتن پر کردند و اصالت و جذابیتشون از بین رفته و ...
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۳:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۵
اقای روحانی انگلیسی را فولند. دکتراشون را هم از آنجا گرفتند. فقط ایشان به اینصورت احترام به زبان مادری میگذارند.
لطف اله
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۵
یعنی فقط مشکل زبان بلد نبودن رییس جمهوره
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۵
احسنت
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۵
اردوغان به جز ترکی فقط زبون خر رو می فهمه. جو نگیره تت
نام
Iran (Islamic Republic of)
۲۲:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۴
با این تحلیل یه طرفه به قاضی رفتید ..اگه کشور ترکیه وکشور های شاخص عربی همین تحریم هائی که ایران باش درگیره گریبونشونو بگیره دو ماهه اقتصادشون ازهم میپاشه خیلی هنر نکردن که از ایران زدن جلو ...دولت آقای روحانی با شعار کلید ورفع تحریم ها اومد سر کار ودریه بازه زمانی به یه توافق نیم بند وابتر رسید ولی چون برجام خیلی تو خالی و پوک بود به راحتی محو شد وتنها کشوری که زیان وضرر کرد ایران بود
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۳:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۵
هنر کردن یا نکردن. حالا که چی؟ فرق قضیه در اینه که آنها هنرشون را برای بهتر شدن مملکت و مردمشون استفاده کردن ما برای جنگ با دنیا و کمک به اذناب خودمدن که هیچ فایده ای هم برامون ندارن جز دردسر.
علي
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۵
كمي اقتصاد وعلوم سياسي مطالعه كن
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۵
هنر در این هست که در دام تحریم نیفتی وگرنه هر بی هنر و پهلوان پنبه ی دیگری میتواند مثل آنچه که رفت و میدانی گوش ها و چشمانش را ببندد و دهان گشادش را باز کند و عربده بکشد و بعد همین بهانه شما را بیاورد
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۵
اولا که هم اینه که الان وضیعت مردم کشور چگونه باشد .که متاسفانه خوب نیست .و مردم ما در صحنه بین الملی که میرون مورد تحقیر واقع میشوند .دوم.با تخریم ها هنر نکردن حرف درستی نیست .اصلا چرا باید ما با جهان نباید در تامل باشیم که ما رو تحریم بکنن .اتفاقا اگر بنا هست که پ.ز سایر دولت ها رو بزنیم اول باید از لحاظ اقتصادی قوی باشیم .که تحریم ها اثر کمتری داشته باشند .بنظر من باید یه دوره که وضع خوبی نداریم باید تعامل داشته باشیم .بعد که بهتر شدیم میتونیم شاخ و شانه بکشیم .مثل همین ترکیه که مثال زدید .و ...
ابولی
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۵
حیف که رسالت ما محو اسراییل است و گرنه امروزه از ترکیه و امارات خیلی جلوتر بودیم
حسین
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۵
ترکیه و امارات تحریم نبودن؟
عزیز من اونها تحریم رو نخواستن, نه اینکه تحریم نشدن.

یه جوری میگی انگار تحریم های ایران خودخواسته نبوده.
یه سر تحریم دست داخلی ها هست. یقه اونها رو بگیر
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۵
دوست من قبل از آقای روحانی وقتی که سالانه 100 میلیار دلار درآمدی نفتی داشتیم وضع مان بهار بود؟ خانه از پای بست ویران بود
علی
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۵
دقیقا همینه اونا نخواستن تحریم بشن ولی ما خواستیم که تحریم بشیم و با این بدبختی و فلاکت زندگی کنیم
ناشناس
Germany
۱۲:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۵
ظریف انتخاب کرد که گفت ما خودمان خواستیم اینطور زندگی کنیم.
جواد
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۵
کاملا موافقم
نام
Iran (Islamic Republic of)
۰۰:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۵
کوه یخ چیز دیگری بود: 1979
و آنچه می بینیم حقیقتا فقط نوک آن است.
نام
Iran (Islamic Republic of)
۰۱:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۵
فقط یک دلیل دارد و آنهم "نمی توان گفت" ممکن است بگویم و بعد .....
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۵
گفتی که
نام
Iran (Islamic Republic of)
۰۵:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۵
اخه میترسم چند سال دیگه ازهمسایگان عقب بیفتیم فقط تلاش
مهرداد
Iran (Islamic Republic of)
۰۷:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۵
هر جا دمکراسی حاکم باشه پیشرفت و توسعه هم هست
VAHID
Iran (Islamic Republic of)
۰۷:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۵
این مقایسه اصلا درست نیست. کشور ایران سرشار از منابع عظیم گاز و نفت هست (دومین در گاز و چهارمین در نفت). کشوری که از نظر معدنی جز ده کشور برتر هست از نظر کشاورزی با تنوع آب و هوایی در همه فصول انواع میوه ها رو تولید میکنه از نظر میراث فرهنگی و آثار باستانی جز اولین ها هست که اگه برنامه ریزی درست و حسابی می شد توی یه زمینه گردشگردی میتونست در سال میلیارد ها دلار پول وارد کشو بشه. و مهمترین چیز نیروی جوان که سرمایه اصلی کشور هست (که البته اکثرا افسردگی گرفتن). حالا چرا کشوری با این پتانسیل به این وضع دچار شده ؟
نام
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۵
اقتصاد ترکیه چگونه از اقتصاد ایران پیش افتاد؟ جواب : نبودن افراد لایق و وطندوست بر مسند قدرت سیاسی و اقتصادی کشور از سدر تا ذیل ...!
نام
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۵
ما مقامی داریم که ترکیه ندارد
نام
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۵
جواب بسیار روشن تر از آنچیزیست که نیاز به بیان با کلمات داشته باشد ، خیلی خیلی ساده
اصلا پیچیدگی ندارد اونقدر ساده مثل بقیه اموری که قابل بیان نیست و شما نیز جرات جرات انتشارش را نخواهید داشت و میپیوندد به آمار غیر قابل انتشار شما
نام
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۵
مگه ما اقتصاد هم داريم؟
نام
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۵
اگر تاریخ را مطالعه کنیم ایران همیشه از داخل و دوستان نادان ضربه دیده است. از سال 1384 درآمدی نفتی ایران بیشتر شد در نتیجه با بودن یک حکومت سالم می توانستیم به پیشرفت های بیشتری برسیم متاسفانه افرادی مثل باهنر و توکلی و ... آقای احمدی نژاد را علم کردند و تمام ارکان حکومت نیز حمایت کرد و کشور را به ایرن روز رساند!
نام
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۵
هیچ کشوری با حکومت یک نفره به توسعه پایدار نرسیده و تمام کشورهای پیشرفته حکومتهای مردمی و بخش خصوصی قدرتمند دارند مثال نقضش هم یا نیست یا نهایتا یکی دوتاست
جواد
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۵
اقتصاد ترکیه فعلا داره از هم می پاشه.ارزش لیر را در 10سال گذشته نگاه کنید که 80 درصد کم شده و تورم داره میره بالا
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۵
تو خوبی
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۵
ديوانه
ناشناس
Canada
۱۸:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۵
قدرت خرید هر نفر در ترکیه دوبرابر هر ایرانی است، بجز شما اقلیت کسی از این نحوه حاکمیت دفاع نمی کند.
نظری
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۵
اقتصاد ما هیچ وقت پیشرفت نمی کنه چون 80 درصد اعتبارات جاری صرف پرداخت حقوق حقوق بگیران میشه یا به عبارتی نصف بودجه ما صرف هزینه های جاری میشود. و بودجه عمرانی هم معمولا 100 درصد تخصیص نمی یابد. اگر نفت و گاز نداشتیم قطعا ورشکست میشدیم. باز ترکیه به دون نفت و گاز دوام آورده است.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۱:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۹
دلیلش اقتصاد دولتی و انحصار است که نتیجه آن عدم رشد بخش خصوصی و اقتصاد رقابتی که خود باعث مشکلات متعدد از جمله عدم توسعه اقتصادی،عقب ماندگی،فرار مغزها و خروج سرمایه از کشور،رشد فقر و غیره می شود
نام
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۵
٤٢ سال پيش
نام
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۵
آقا اقتصاد ترکیه رو ول کن فردا پس فردا تیتر خواهی زد که کشور ده میلیونی همسایه اقتصادش هم ردیف ایران شد.
نام
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۵
تمام آن کشورها یی که در اقتصاد پیش افتاده اند متحد آمریکا هستند و ما هم متحد روسیه و چین . ما در حال خودکشی سیاسی هستیم .
نسل سوخته
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۵
یک کلام،در ایران سیستم سیاسی بسته وجود دارد گردش نخبگان نیست و ایدئولوژی حاکم بر کشور تمام بخشهای سیاسی،اقتصادی،فرهنگی را فلج کرده است،خواهشها منتشر کنید
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۲:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۵
علتش اینه که ایرانی ها پول های اینجا را اونجا خرج می‌کنند
نامناصر
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۵
خب دودلیل داره اولا مفتخورنداره که ما الاماشاالله زیادداریم دوم در ندارن که ماریا داریم بعدش سران کشورش پول را خرج مردها وکشورهای دیگرنمیکنن
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۵
(مرغ) کیلو ۳۵ هزار شده
دلم مرغ میخاد خیلی گرون شده
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۲:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۵
جانبو مرغ میده کیلویی 20400 تومان.
نام
Iran (Islamic Republic of)
۲۲:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۵
با جدايي دين از سياست
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۳:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۵
عقلانیت ! و نگهداشتن حرمت انسانیت !
اینجا دهان گشاد جای عقل را گرفته و فکر نکردن شده معنای انسانیت ! اما دور کردن نظامیان از سیاست ، مهمترین عامل پیشرفت ترکیه بود !
نام
Iran (Islamic Republic of)
۲۳:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۵
وقتی چند تن شمش طلا از آقازاده ها درحال عبور از ترکیه به اروپا گیر افتاد رییس جمهور ترکیه اعلام کردصاحبش بیا تحویل بگیره ولی کطی خودش صاحبش نکرد این شد که اقتصاد ترکیه زیرو رو شد
نام
Iran (Islamic Republic of)
۰۰:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۶
ما یه نهاد داریم که با قدرت بسیار زیاد خودش ؛ از رشد انسانهای کاربلد و دلسوز در بدنه مدیریت کشور ، بشدت مقابله می کنه ! هر وقت اونها موفقند ! حال و روز ما بدتر !
اگر گفتید کدوم نهاده ؟؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۲:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۶
شورای کار
نامحسن
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۶
بگو کجا پیش نیوفتاد فکر کنم تو این 40 ساله فقط کشور بورکینافاسو از ما جلو نزد .
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۶
به قول قدیمی ها تا وقتی سورنا را از سرگشاد آن میزنیم وضع همینه
محمد
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۶
کالا رو خرید x تومن به ایران فروخت 100x تومن
نام
United States of America
۱۵:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۶
اونها جدب سرمایه کردند ما دفع کردیم و........خرج عتینا
نام
United States of America
۱۵:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۶
اونها جدب سرمایه کردند ما دفع کردیم و........خرج عتینا
نام
United States of America
۱۵:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۶
اونها جدب سرمایه کردند ما دفع کردیم و........خرج عتینا
جاسم
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۶
حقوق نجومی برای مدیران نبود+مدیران دولتی دلال باز نداشتند+مسوولان بانکی همراه با مجرمان اقتصادی نبودند+سازمانهای نظارتی تعطیل و یا همراه نبودند
نام
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۷
ایران از دنیا حذف شد بقیه بازار تو دستشون گرفتن عربا نفت فروختن ترکا شدن واسط تحریمهای ما البته کاسبهای تحریم داخلی و ژنهای برتر پیشونی سیاه اوضاعشون بهتره
عادل
Iran (Islamic Republic of)
۰۱:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۸
هرچه ما کردین آنان نکردند و هرچه آنان کردند ما نکردیم. البته به جز ترکیه کره ی جنوبی، سنگاپور، تایوان، و ... اینام هستن. هرکاری اونا کردن ما برعکسشو کردیم.
مجله فرارو