bato-adv
bato-adv
کد خبر: ۵۱۵۶۹۴

روزنامه جمهوری اسلامی: بودجه حوزه‌های علمیه را قطع کنید

روزنامه جمهوری اسلامی: بودجه حوزه‌های علمیه را قطع کنید
حوزه‌های علمیه در طول تاریخ، مستقل از دولت‌ها اداره شدند و بودجه آن‌ها از وجوه شرعیه و هدایای مردم تأمین می‌شد. همین ویژگی موجب استقلال حوزه‌ها و روحانیت شیعه بوده و زمینه‌ساز قدرت معنوی و نفوذ فوق‌العاده مراجع و علمای دین در قلب توده‌های مردم شد.
تاریخ انتشار: ۱۱:۵۶ - ۳۰ آبان ۱۴۰۰

روزنامه جمهوری اسلامی در سرمقاله خود نوشت: مسئولان دولتی این روز‌ها درباره چگونگی بودجه سال آینده سخنان زیادی می‌گویند، ولی جای یک موضوع در این سخنان خالی است. این موضوع به ردیف‌هائی مربوط است که تأمین آن‌ها از وظایف ذاتی دولت نیست، ولی متأسفانه از یک مقطع زمانی خاص به بودجه کل کشور تحمیل شد و تا امروز ادامه دارد.

لزومی ندارد درباره دولت‌هائی که مرتکب این تخلف شدند سخن بگوئیم، مهم اینست که غیرمنطقی بودن این تحمیل درک شود و این ردیف‌ها از لایحه بودجه کل کشور حذف گردند.

حوزه‌های علمیه و مؤسسات وابسته به آن‌ها و همینطور بنیاد‌ها و مؤسساتی که خارج از دستگاه‌های مرتبط با قوای سه‌گانه و متعلق به افراد خاص و موضوعات خاص هستند، در سال‌های اول انقلاب ردیفی در بودجه کل کشور نداشتند. اختصاص یافتن ردیف به این مجموعه، بار اضافی سنگینی بر دوش بودجه و در واقع ملت بود که متأسفانه اتفاق افتاد و به تدریج گسترش پیدا کرد.

حوزه‌های علمیه در طول تاریخ، مستقل از دولت‌ها اداره شدند و بودجه آن‌ها از وجوه شرعیه و هدایای مردم تأمین می‌شد. همین ویژگی موجب استقلال حوزه‌ها و روحانیت شیعه بوده و زمینه‌ساز قدرت معنوی و نفوذ فوق‌العاده مراجع و علمای دین در قلب توده‌های مردم شد.

متأسفانه حوزه‌های علمیه به توصیه اکید امام خمینی مبنی بر پرهیز از دریافت بودجه دولتی عمل نکردند و همین وابستگی به بودجه دولتی علاوه بر ضربه وارد کردن به استقلال حوزه‌ها و روحانیت، میان آن‌ها و مردم نیز فاصله انداخته است. نباید اجازه داده شود این فاصله زیادتر شود و باید با قطع کردن بودجه دولتی حوزه‌ها زمینه برای از بین رفتن فاصله ایجادشده فراهم گردد.

نباید عده‌ای تصور کنند پیشنهاد قطع شدن بودجه دولتی حوزه‌ها نوعی مخالفت با روحانیت و حوزه‌های علمیه است. واقعیت کاملاً عکس این تصور است. وابستگی حوزه‌ها به بودجه دولتی علاوه بر خطرهائی که اشاره کردیم، زیان‌های زیاد دیگری نیز دارد که بر اهل فن پوشیده نیست. کسانی که با وابسته بودن حوزه‌های علمیه به بودجه دولتی مخالفند دلسوزان روحانیت و حوزه‌ها هستند و باید به نگرانی‌های آن‌ها توجه شود.

دستگاه‌هائی با عناوین خدمت به فرهنگ اسلامی، بنیادهائی که برای ترویج اشخاص تأسیس شده‌اند و مؤسساتی که با عناوین و نام‌های گوناگون و بهانه‌های رنگارنگ از بودجه دولتی ارتزاق می‌کنند، پدیده‌هائی هستند که به بودجه دولتی آویزان شده‌اند، ولی خاصیتی ندارند. بسیاری از این دستگاه‌ها که خود را مروج فرهنگ می‌دانند یا مثلاً مدعی پاسداری از زبان فارسی هستند، نه‌تن‌ها خدمتی به فرهنگ نمی‌کنند بلکه فقط مقادیری ساختمان و وسیله نقلیه و سایر امکانات را معطل نموده و مبالغی حقوق به افرادی پرداخت می‌کنند که بود و نبودشان تفاوتی ندارد و در مواردی حتی بودجه نظام جمهوری اسلامی را می‌خورند و به خود نظام فحاشی می‌کنند!

دولت سیزدهم باید شجاعت قطع کردن بودجه این دستگاه‌ها و حذف ردیف‌های آن‌ها را داشته باشد، از ملامت‌ها نهراسد و در برابر فشار‌ها مقاومت کند. دولتمردان ما به‌ویژه بودجه‌نویسان به این واقعیت تلخ توجه کنند که آموزش و پرورش کشور سالهاست دچار کمبود امکانات و کسری شدید بودجه است. همواره شعار می‌دهیم که آموزش و پرورش، وزارتخانه بنیانی و زیرساختی است، ولی هرگز به الزامات این شعار کاملاً صحیح پای‌بندی نشان نمی‌دهیم.

اکنون وقت آنست که دولت بودجه دستگاه‌هائی که دارای ردیف‌های تحمیلی هستند را قطع کند و آن را به وزارت آموزش و پرورش اختصاص بدهد. این اقدام شجاعانه را دولت سیزدهم باید از همین اولین بودجه‌ای که تدوین می‌کند انجام دهد. بودجه کل کشور نیازمند جراحی عمیق است. این جراحی را اگر امروز انجام ندهید، فردا قطعاً دیر است.

bato-adv
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۳۰
موافقم و اولین جایی که باید بودجه اش قطع شود موسسه امام خمینی است که مصباح ساخت و ردیف خاص بودجه دارد. همچنین مرقد امام خمینی ردیف بودجه دارد که باید حذف شود.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۳۰
با قطع بودجه حوزه علمیه صد در صد موافقم
ناشناس
Italy
۱۵:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۳۰
سربازی رو اختیاری و ۴ نهاد نظامی موازی رو ادغام کنید.
دانشگاهها، دوره های آموزشی رو آپ دیت کنن مثل بقیه کشورها. یکسال از فوق و یکسال از لیسلمس حذف بشه.
بودجه حضرات و سازمان مرمت بناهای زیارتی و سازمانهای آقایان قطع یا نصف بشه.
از موسسات به اصلاح مردم نهاد نظیر آستان قدس و ... مالیات گرفته بشه.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۳۰
چه حرفا ؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۳۰
درست است، روحانی دولتی ارجی بین مردم ندارد.
مجله خواندنی ها
انتشار یافته: ۳۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۳۰
احسنت
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۳۰
بودجه حوزه هاي علميه از مراكز دانشگاهي و تحقيقاتي بيشتره در حاليكه خروجي اين بودجه ها ، صفره !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
آریو برزن
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۳۰
کم کم دارم به روزنامه جمهوری اسلامی امیدوار میشم....درود
حسین
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۳۰
ای کاش فعالیتشون فقط منحصر به حوزه بود که با قطع کردن بودجه حل میشد.
الان به همه جا حتی به فدراسیون های ورزشی هم ورود کردن
امين ميرزائى
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۳۰
مشکل فقط حوزه نیست . هرچی نهاد و شركت و روزنامه و تيمِ فوتبالِ مصادره ایه از توبره و آخور باهم میخورن . درامدِ خودشون به کنار ، یه پولی ام از دولت میگیرن . اسمشم گذاشتن بودجه عمومی که نگن خصولتی ان !!!!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۳۰
نگو چرا کفر میگی
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۳۰
کاملا موافقم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۳۰
سلاطین اقتصادی
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۳۰
چرا بودجه دانشگاه قطع نشود؟ مگر دانشگاه وابسته به حکومت خوبه؟ مگر دانشگاه وابسته به حکومت میتواند از طریق انتقاد و اعلام مواضع مستقل حکومت را اصلاح کند؟ اصلا چرا چرا بودجه مجلس یا قوه قضاییه صدا و سیما و حمایتها از نشریات یا سایر ارگانهایی که نوعی نظارت بر دولت دارند قطع نشود؟این ها هم نمیتوانند مستقل عمل کنند. اگر منظورتان این است که حوزه بدرد جامعه نمیخورد کلا تعطیل شود چرا بودجه غیر دولتی برای آن هزینه شود مگر در هر صورت ‍‍پول این مردم نیست؟ خوب در جاهای عام المنفعه دیگر خرج میشود. اگر حوزه برای تربیت افرادی که بخشی از نیازهای جامعه را پاسخ میدهند (که شامل حال جناب مدیر مسپول این روزنامه هم میشود) ‍‍پس باید هزینه هایش تامین شود چه از طریق نذورات و هدایا یا وجوه شرعی چه از طریق بودجه عمومی. این نظریه همان است که حوزه ها را چند صد سال در کنج حجره های به دور از جامعه فرو برده و این قدر به عقب انداخت. مگر بودجه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۳۰
بعد از صدها سال یک سفره ای پهن شده، حالا بیخیال شوند؟ حرف ها میزنی مسیح جان!
سید
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۳۰
قبل از حذف بودجه حوزه های علمیه، اولویت قطع بودجه خائنان به نظام و انقلاب و رسانه های در دست آنهاست. حوزه های علمیه نبض تپنده فرهنگی کشور اند و اما روزنامه های چون جمهوری اسلامی و افرادی خائنی چون مسیح مهاجری ک
بهنام
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۳۰
ما مردم مذهبی ایران حاظر هستیم از گرسنگی فقط آب و نان بخوریم ولی بودجه ی حوزه های علمیه قطع نشود‌ و حتی چند برابر بشود.چون حوزه های علمیه دنیای آخرت ما را آباد میکنن.لطفان فقط افراد مذهبی و ولایت مدار به این نظر رای مثبت و منفی بدهند.ممنون.
دماوند
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۳۰
ممکن است روزنامه جمهوری اسلامی را بزودی بخاطر این مقاله های صریح و انتقادی اش پلمپ کنند !! امیدوارم که اینگونه نشود
سامان
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۳۰
و همین طور بودجه روزنامه شما و سایر روزنامه های وابسته که خو مسبب وضع موجود هستند اما دایه مهربان تر از مادر شده اند.
Q.Q
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۳۰
تا سیه روی شود هرکه در او غش باشد
حاج محمود
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۸/۳۰
این روزنامه را باید تعطیل کرد، باید بودجه را افزایش داد به ارتقای فرهنگ جامعه کمک می کنند
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۳۰
اگر بودجه حوزه های علمیه قطع شود انها کمبود بودجه خود را چگونه تامین کنند؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۳۰
تعدادی مفت خور با بودجه عمومی بعد دانشجویان برای درس خواندن باید شهریه بدهند روحانیون شهریه بگیرند
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۳۰
موافقم
علاوه برقطع بودجه برای اشخاص و حوزه ها باید از بنیاد های زیر نظر نظام هم مالیات گرفت.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۳۰
یاد دوران جمشید آموزگار افتادم . بودجه و سیاست مالی انقباضی در بدترین و حساس ترین شرایط تاریخی . تاریخ داره تکرار میشه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۳۰
" در مواردی حتی بودجه نظام جمهوری اسلامی را می‌خورند و به خود نظام فحاشی می‌کنند! " در خیلی ادارات و مراکز و نهادها و وزارت خانه ها اینطوری است... البته با کم کاری و بی کفایتی و تعهد نداشتن به کار و اذیت کردن ارباب رجوع باعث می شوند مردم هم به نظام توهین کنند.
متولد 35
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۳۰
کاری به عزت حوزه نداشتند فقط می خاستن چاپلوس پروری کنند.
حاج حشمت
Germany
۱۴:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۳۰
اگر حوزه های علمیه نباشد مردم از معنویات دور خواهند شد و کشور را طاعون و خشکسالی و فقر و بی دینی در بر خواهد گرفت. مردم ایران مخالفن..
بلندگو))
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۳۰
کاملا متقن و اصولی.
Kamili
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۳۰
احسنت و دست مریزاد
مجله فرارو
bato-adv
bato-adv
bato-adv
پرطرفدارترین عناوین