bato-adv
کد خبر: ۵۶۸۹۶۰
به بهانه سالروز کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲

گزارش‌های زهرآگین خارجی‌ از ایران ۱۳۳۲؛ ایرانی‌ها دروغگو، پیژامه پوش و تنبل‌اند!

گزارش‌های زهرآگین خارجی‌ از ایران ۱۳۳۲؛ ایرانی‌ها دروغگو، پیژامه پوش و تنبل‌اند!
ستون‌نویسان نشریات بریتانیایی و آمریکایی و حتی برخی مقامات رسمی این دو کشور در بحبوحه ملی شدن صنعت نفت در دولت دکتر محمد مصدق و مذاکره این دو کشور با نخست وزیر ایران به تاکتیک «اطلاعات زهرآگین» رو آورده بودند.
تاریخ انتشار: ۰۸:۴۵ - ۲۸ مرداد ۱۴۰۱

فرارو- مهران هژبر، «هر تلاشی از سوی من برای کنار گذاشتن مصدق، فرصتی برای دوستان او و دشمنان من، فراهم خواهد کرد تا به مردم بگویند، پادشاه به ابزار دست انگلیس تبدیل شده و آنگاه اعتبار سلطنت از بین خواهد رفت. تنها امیدی که درباره موضوع مصدق دارم این است که او یا عاقل‌تر شود و یا آن‌قدر مرتکب اشتباه شود که مجلس ایران او را برکنار کند.»

این ترجیع‌بند گزارشی است که دو سال پیش از کودتای ۲۸ مرداد سال ۱۳۳۲، لوی هندرسون سفیر وقت آمریکا در ایران به نقل از محمدرضا شاه پهلوی به کشورش ارسال کرد.

پنج_شش ماه پیش از این گزارش، یعنی در آخرین روز‌های سال ۱۳۲۹ نفتِ ایران ملی شد. دو ماه بعد، در اردیبهشت سال ۱۳۳۰ محمد مصدق نخست وزیر ایران شد تا قانونِ مجلس درباره نفت را اجرا کند. انگلیس و آمریکا لجوجانه با تصمیم ایران مخالفت می‌کردند. جدال سختی بین آن‌ها با دکتر محمد مصدق آغاز شد که دو سال و اندی به درازا کشید. ایران یک روزِ آرام نداشت. از تحریم تا بلوکه‌کردن پول‌هایِ نفت در بانک‌های انگلیس و حتی بسته‌شدن سفارت انگلیس در تهران.

در این مدت محمد مصدق از چند شورش و یک کودتای نصفه‌ونیمه و نافرجام و حتی یک سوءقصد، جان به در برد. در دادگاه لاهه توانست مسیر شکایتِ بریتانیا را تغییر دهد و رای به نفع ایران صادر شد. پیرمرد پای ملی‌شدن نفتِ ایران ایستاد. تا روزِ کودتا و باقی عمرش البته.

داستان را دیگر همه می‌دانیم.

ساعتِ هشتِ صبحِ روزِ ۲۸ مرداد، سردسته اوباش تهران*، طیب حاج رضایی به همراه ۳۰۰ نفر از همپالگی‌هایش از بازار به سمت شمال شهر به راه افتادند و مثل ملخ در گندم‌زار، هر چیزی سر راهشان بود را جویدند. آتش به شهر افتاد، دفاتر روزنامه‌های «باختر امروز» و «به سوی آینده» و «تئاتر سعدی» که محل تجمع روشنفکران چپ بود، سوخت و خاکستر شد.

گزارش‌های زهرآگین از «سرزمین عجایب»؛ ایرانی‌های دروغگو، پیژامه پوش و تنبل!

نزدیکِ ظهر یگانی از روسپی‌های شهرنو به اوباش پیوستند. بعد از ظهر تانک‌های ارتش به خیابان آمدند و ساعت هفت عصر، چند صد اراذل و بیست‌وچهار تانک منزل دکتر محمد مصدق را محاصر کردند. یک‌ساعتی تیراندازی شد و بعد هم که عکس‌هایش هست. منزل دکتر محمد مصدق غارت و خودش بازداشت شد. به همین مسخرگی. خبرنگاری فردای آن روز نوشت: «خوب موقعی مصدق تسلیم شد، وگرنه فضل‌الله زاهدی* (نخست وزیر چندروزه) می‌خواست حمله هوایی کند!»

مصدق اهل درگیری نبود و از خشونت پرهیز می‌کرد وگرنه تعداد اوباش در آن روزِ نحس زیاد نبود. یک خبرنگار آمریکایی این تظاهرات را «مراسمی مضحک» خواند. تجمع چهار هزار نفر آن هم در کشوری که روز گذشته بیش از پنجاه هزار نفر به طرفداری از مصدق به خیابان آمده بودند، «جمعیتی» محسوب نمی‌شد. بماند!

سفارت بریتانیا بعد‌ها گفت، مصدق در آن‌روز سرنوشت‌ساز، سرسختانه همه درخواست‌ها برای توزیع سلاح بین هوادارنش را رد کرده بود. مقامات پزشکی شهر شمار کشته‌های ۲۸ مرداد را ۴۱ نفر اعلام کردند. سفارت آمریکا اما اعلام کرد که در جریان کودتا ۷۳ نفر کشته و ۱۰۰ نفر زخمی شدند. با این‌حال، روزنامه‌های غربی در روز‌های نزدیک به محاکمه محمد مصدق، گفتند هنگام تصرف منزل او ۳۰۰ نفر بر اثر تیراندازی کشته شدند.

پس از کودتا، شاه که از شش روز پیش به عراق و سپس ایتالیا فرار کرده بود با استقبال زاهدی، نصیری و شعبان بی مخ به تهران آمد.

هندرسون، همان که دو سال پیش پیشنهاد سرنگون کردن مصدق را به شاه داده بود، روایت جالبی از بازگشت شاه به ایران دارد. او می‌نویسد: «شاه در دنیایی خیالی زندگی می‌کند. ظاهرا فکر می‌کند بازگشتش به سلطنت پس از کودتا، ناشی از محبوبیت او نزد مردم است. در حالی‌که هنوز هم خیلی‌ها طرفدار مصدق هستند.»

گزارش‌های زهرآگین از «سرزمین عجایب»؛ ایرانی‌های دروغگو، پیژامه پوش و تنبل!

این مقدمهِ طولانی در واقع آخر داستان کودتای بیست‌و‌هشت مرداد است. اینکه یک روز گرم تابستان از ساعت هشت صبح تا هشت شب، مشتی اوباش با چوب و چماغ به خیابان آمدند و تاریخِ ایران، ورقِ بدی خورد. به همین سادگی. همه ماجرا اما این نیست. این سادگی، پشت‌پرده‌های تلخ و زمختی دارد. یک نمونه از آن پشت‌پرده‌ها روایت غربی‌هاست از ما. از ما ایرانی‌ها در آن دورهِ دو-سه ساله مذاکرات نفتی بین انگلیس، آمریکا و دولت دکتر محمد مصدق.

بعد از ملی شدن صنعت نفتِ ایران، انگلیس و آمریکا، در چند جبهه علیه دولت ملی مصدق می‌جنگیدند، مذاکره رو در رو، پیگیری قضایی در دادگاه‌های بین المللی و البته دسیسه داخلی و سرانجام تخریب وجهه مصدق و مردم ایران در روزنامه‌هایشان.

پس از هر دور شکست مذاکرات نفتی، رسانه‌های غربی پر می‌شد از مقالاتی درباره خصوصیات اخلاقی ایرانی‌ها و به خصوص دکتر مصدق. یرواند آبراهامیان در کتاب «کودتا» ترجمه محمد ابراهیم فتاحی، می‌نویسد: «این‌گونه حملات شدید فرهنگی را نباید علت ریشه‌ایِ ناکامی در مذاکرات تلقی کرد بلکه این موارد را بیشتر باید تبعات شکست در مذاکرات دانست.»

او معتقد است غربی‌ها برای توضیح ناکامیِ مذاکرات به سادگی به «ویژگی‌ها و خصلت‌های ملی» به ویژه در ارتباط با شخصیت «مصدق» متوسل می‌شدند. از نظر آن‌ها ایرانیان افرادی غیرمعقول، یک‌دنده، خسته‌کننده، کله‌شق، خشن، بی‌ثبات، ناراضی، بی‌عرضه، نادان، عارف‌مسلک، احساساتی بودند.

او در این کتاب به چند مورد از یادداشت‌ها اشاره می‌کند.

مثلا در سندی مربوط به وزارت خارجه بریتانیا آمده است: «اکثر ایرانیان درون گرا هستند. از قوه تخیل نیرومندی برخوردارند و به طور طبیعی به سوی جنبه‌های دلخوش کننده امور روی می‌آورند. خیلی زود به هیجان می‌آیند، اما در برابر واقعیات و به زیر کشیدن احساسات در برابر منطق عاجزند. آنان عقل سلیم ندارند و از درک واقعیات محروم‌اند. تمایل شدیدی به دروغ‌گویی دارند. آن‌ها اغلب اوقات به تن‌پروری مشغول‌اند. آن‌ها به طور افراطی فردگرا هستند و حاضرند برای پول هر کاری را انجام دهند. ایرانی‌ها مغرور و خودپسند هستند و محال است بپذیرند اشتباه کرده‌اند. آن‌ها به ضعف وجدان اجتماعی دچارند و همیشه آماده‌اند که دیگران را مقصر بدانند.»

در یادداشتی دیگر باز هم متعلق به وزارت خارجه بریتانیا به عنوان «خصلت ایرانی» چنین آمده است: «ایرانیان ظاهری از تمدن غربی را به نمایش می‌گذارند، اما خصوصیات آن‌ها ریشه در تاریخ طولانی و حاکمیت استبدادی آنان دارد. از میان این خصوصیات می‌توان به غرور ملی، حاضرجوابی، ریاکاری بدون شرمندگی، نگاه تقدیر گرایانه به زندگی و بی‌تفاوتی به درد و رنج و البته مهمان نوازی! اشاره کرد. ایرانی معمولا فردی مغرور، بی‌انضباط، مشتاقِ وعده‌دادنِ چیزی که قادر به انجامش نیست یا قصد انجامش را ندارد، اهل طفره‌روی و فاقد پشتکار و انرژی است. از همه مهم‌تر این‌که ایرانی جماعت، عاشق دسیسه است و به سادگی کلی‌گویی، لفاظی و فریب‌کاری را در شرایطی که حتی امکان بسیار اندکی از منفعت فردی وجود داشته باشد، به کار می‌گیرد. ایرانی یک دروغگوی تمام عیار است، اما انتظار باور کردن از طرف مقابل را هم ندارد!»

گزارش‌های زهرآگین از «سرزمین عجایب»؛ ایرانی‌های دروغگو، پیژامه پوش و تنبل!

یا مثلا فرانسیس شپرد، سفیر وقت بریتانیا در تهران در سندی طولانی که در سفارتخانه‌های برتانیا در سراسر دنیا توزیع شد، درباره ایرانیان نوشته است: «ناسیونالیسم ایرانی فاقد اصالت و توانایی سازنده است و فرصت قرار گرفتن تحت حاکمیت استعماری را از دست داده و اکنون به کمک شدید شاید یک اشغال خارجی ۲۰ ساله همانند هائیتی نیازمند است.»

او ایران را به «مردی که به‌خوبی می‌داند باید به دندانپزشک مراجعه کند، اما از آن ترسیده و از هر کس دیگری که بگوید دندان‌تان دچار مشکل است، نیز آزرده خاطر می‌شود» تشبیه کرده بود.

شپرد در اغلب مکاتبات خود، آدابِ دیپلماتیک را درباره دکتر مصدق رعایت نمی‌کرد. در یکی از گزارش‌هایی که در ابتدای مذاکرات نفتی و صحبت رو در رو با دکتر مصدق به وزارت خارجه بریتانیا فرستاده است، درباره مصدق چنین نوشته: «مصدق فردی حقه‌باز و کاملا بی‌وجدان است. او تاثیر خوشایندی بر انسان نمی‌گذارد. قد نسبتا بلندی دارد، با پا‌هایی کج که آن‌ها را همانند خرس بر روی زمین می‌کشد. او شبیه اسب کالکسه و کمی هم ناشنواست.»

در موردی دیگر، روزنامه تایمز لندن در گزارشی درباره دلایل ملی‌شدن صنعت نفت نوشت: «مصدق مردی به شدت ترسوست. او فقط وقتی که احساساتش به قدر کافی برانگیخته شود و نیز هنگامی‌که برای ایرانیان سخن بگوید، می‌تواند شجاع باشد. او جسارت و پروای یک شهید را دارد که با بی ثباتی عصبی، دچار پریشانی شده و در نتیجه برخورداری از این خصلت، اشکش هم در می‌آید.»

در کتابی که توسط یکی از تاجران بریتانیایی نوشته شده است، فصل مفصلی درباره صفات ایرانی‌ها و حتی پیژامه‌ها و دماغ دراز »مُصی پیر» (در آن کتاب دکتر مصدق را اینگونه نامیده‌اند) دارد.

در مطالبی دیگر که عموما بدون نام نویسنده در مطبوعات انگلیس و آمریکا منتشر می‌شد، با توهین‌های بسیار آشکارتری شخصیت ایرانیان و خصوصا مصدق را نشانه می‌گرفت. مثلا نشریه آبزرور مصدق را «متعصب تباهی‌ناپذیر»، «پیرمرد گیج»، اما «احساساتی و سرسخت در برابر مباحث عقلی مصلحت‌اندیشی» و یا ‌سیاستمداری متحیر»، «کوته‌بین» و «داری فقط یک ایده سیاسی در آن کله بزرگ» توصیف کرد و عناوینی مانند «فرانکشتاین تراژیک» به او داد.

در اغلب این نوشته‌ها سعی بر آن بود که مطالبه ایرانیان برای ملی شدن صنعت نفت را به خصوصیات اخلاقی آن‌ها و «میل شدید و باطنی آن‌ها به مقصر دانستن دیگران در کمبود‌های خود» مربوط بدانند. مثلا در یک مقاله که در همان زمانِ مذاکرات نفتی مصدق با انگلیسی‌ها منتشر شد آمده است: »تضاد‌های داخلی بین فقیر و غنی، زمیندار و دهقان، شهر و روستا، پایتخت و استان‌ها، منجر به آن شد که ایرانیان دشمنی و کینه خود را به سوی دشمنان فرضی به ویژه بریتانیا و شرکت نفت فرافکنی کنند.»

گزارش‌های زهرآگین از «سرزمین عجایب»؛ ایرانی‌های دروغگو، پیژامه پوش و تنبل!

در نمونه‌ای دیگر مجله تایم در سال ۱۳۳۰ در تمجیدی کنایه آمیز به مصدق لقب مرد سال داد، اما او را با صفاتی، چون «خودرای»، «متعصب»، «تهدیدگر»، «گریان»، «سادلوح»، و «کاریکاتوری از یک دولت‌مرد» توصیف کرد. در انتهای گزارش تایم درباره مصدق آمده بود: «و متاسفانه این جادوگر پیر در سرزمینی کوهستانی مَرد سال ۱۳۳۰ است؟!»

مجله تایم پیش‌تر هم سابقه حمله به مصدق را داشت؛ آن‌هم در ابتدای ماجرای ملی شدن صنعت نفت و حتی پیش از آغاز مذاکرات رسمی آمریکا و انگلیس با او. تایم آن‌زمان در مطلبی مصدق را «درویشی دوره‌گرد با مدرک دانشگاهی» توصیف کرده بود که اغلب پیژامه و گاهی نیز کت و شلوار راه‌راه می‌پوشد»، «بیماری نابودش کرده، اما شور ایمانش غریب است»، «زخم‌های روان‌شناختی خورده» و می‌خواهد جهان را از نفت محروم کند.

حمله به شخصیت ایرانی‌ها تا آن‌جا پیش رفته بود که برخی سفارتخانه‌ها دستورالعملی برای مواجهه با ایرانیان ساخته بودند. در بحبوحه مذاکره ایران و آمریکا، در یکی از سرمقاله‌های نیویورک تایمز آمده بود: «ایرانی آدمی است با صبر بی‌پایان، جذابیت فراوان و نجابت. اما همانگونه که دیده‌ایم، خصلت «بی ثباتی»، «احساساتی بودن»، «خشنونت به هنگام برآشفتن» و «نادانی» را نیز در خود دارد.»

روایت شده که دیپلمات‌های آمریکایی و بریتانیایی در آن دوران دیدن فیلم «آلیس در سرزمین عجایب» را به‌عنوان بهترین شیوه درک ایران به یکدیگر توصیه می‌کردند.

پی‌نوشت:

* (شعبان جعفری معروف به شعبان بی مخ به گواه خودش تا ظهر آن روز بازداشت بود و از ظهر به بعد به شورشیان پیوست.)

*(فضل الله زاهدی رییس سابق شهربانی کل کشور، نماینده مجلس سنا و چند ماهی نیز وزیر کشور دولت مصدق بود. او به در جریان کودتای نافرجام ۲۵ مرداد، زندگی مخفیانه‌ای داشت و در روز کودتا آفتابی شد و نقش پررنگی در کودتا علیه مصدق داشت. او پس از دکتر مصدق نخست وزیر شد)

ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۰:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۰
بلی دروغگوی در ذات ماست در مقابل هر پاسخی گزینه اول دروغه اکثریت راحت طلب هستیم وتنبل
محمد فقیه نوری
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۹
چه عرض کنم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۹
مگه غير اينه ايرانيا مفتخور و تنبل و راحت طلبن و بجاي كار تلاش دنبال اينن كه ملكشونو بفروشن دلار بخرن به هواي سود واهي و يا تو بورس بذارن تا پول مفتي بدست بيارن و تعطيلات بشه حمله كنن براي سفر
كلا ايرانيها دروغ ميگن كه زندگي سخته همشون تو عيش و نوششون مشغولن
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۹
ایرانی ژنتیکی دروغگوست.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۹
خدا مصدق را رحمت کند،
مجله خواندنی ها
انتشار یافته: ۱۰۳
امیر
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۸
واقعا در مورد ایرانیا درست گفته. هنوزم همونطوریم.
ماری
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۸
فرارو نمیدونم چرا نظرات رو منتشر نمیکنی؟
چطور شده که مردم ما آنقدر به خودشون بی احترامی میکنن و برای مردم دیگه برای کشورهای دیگه ارزش و احترام قائل هستن به خودشون میرسه میگن ما بدیم ما شایسته هر تحقیر هستیم ! چرا خودمون هم باید خودمون رو اینجور حقیر و بی ارزش بدونیم که یک کشور دیگه بخاطر اینکه نتونسته از نفت ایران بچاپه و شروع کرده به یاوه گویی بعد ما پشتش در بیاییم و بگیم تو راست میگی؟ راستی ما چرا اینجور خودمون رو بی ارزش میدونیم؟ اگر شما خصلت‌های زشت مردم انگلیس رو بهشون بگین فکر کردین که اونا باهاتون چه برخوردی میکنن؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۸
در جواب ماری باید بگوییم: متاسفانه حقیقت تلخ است. وقتی آنقدر دلیل و برهان عقلی برای دفاع از خودمان داشته باشیم اشکالی نداره از خود دفاع کنیم ولی وقتی هیچ دلیل منطقی برای دفاع نداریم نباید صرفا از روی تعصب بخواهیم از صفات و رفتارهای زشتی که داریم چشم پوشی کنیم.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۹
کاملا محتویات این مقاله را قبول دارم...اگر کسی در مورد خصلت ایرانی در این مقاله شک کنه با کمال ادب باید گفت که خود را کوری میزنه..نمیبینید و در جامعه نیستید که ببینید این مقاله کاملا درسته...فرد گرایی...تملق...تنبلی...دروغ از صفات همه مو ایرانی ها است و بس...و آن هم به این خاطر که سیستمی نیومده که صفات خور رو در ما آموز بده
کیشو
United States of America
۰۹:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۸
“جهان آخر “

این جهان ، "آخر" است و "سوم" نیست
چون اسارتگه دلیران است !

یک طرف ، "زاهدان" و "دزدآب" است
یک طرف ، "مرزباجگیران" است !

یک طرف ، "نفت شهر" و "بازرگان"
یک طرف ، " قلعه امیران" است !

یک طرف ، "قاضی" و "گلوگاه" است
یک طرف ناله اسیران است !

قلعه و ارگ و برج و بند و حصار
"الموت" و دژ "دبیران" است !

“دشت آزادگان “ تاریخش
زخمی چکمه شریران است

آب "کارون" و لاله زار "سهند "
خون خوبان و اشک پیران است ؛

“جنگل”ش ، داغدار “کوچک “ هاست
“احمد آباد”ش از وزیران است !

خانه دشمنش ، چراغانی
"خانه دوست " ، پرت و ویران است !

"کیشو" ۱۳۹۱
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۸
زنده باد کیشوی کم گوی و گزیده و گوی
ناشناس
United States of America
۰۹:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۸
شاه ابلاغیه را به نصیری برای برکناری مصدق داد طبق قانون مصدق زیر بار نرفت و نصیری را بازداشت غیر قانونی کرد بعد نیروهای نظامی و مردمی بساط مصدق را جمع کردن در حقیقت کودتایی که ملی ها و توده ای ها به دروغ شایعه کردن حقیقت نداشت
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۹
شاه مشروطه حق برکناری نخست وزیر را نداشت حداکثر موافقت با پیشنهاد مجلس برای نخست وزیر جدید. سلطان اختیار دارد شاه مشروطه نه.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۹
اتفاقا در زمانی که مجلس ملی برچیده شده شاه چنین حقی رو دارد
ناشناس
United States of America
۰۹:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۸
مصدق السلطنه قاجار که 5 روستا داشت و 600 نفر برده روستایی که به نان شب محتاج بودن
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۸
الان ضدسرمایه دارهای اول انقلاب دارند تو کاخ ها .... حال می کنند و بچه هایشان دارند توی غرب حال می کنند. معلومه که تو هم هوس مال مردم خوری کردی.چه ربطی داره؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۱:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۹
برده؟ برده داری با انقلاب مشروطه رسما ملغی شد. مصدق اشتباه کرد، ناتوان در اداره کشور به علت کهولت سن بود، ولی آدم درستی بود. خیانت نکرد. حتی روز ۲۸ مرداد در حالی که دختر دایی اش ( مریم فیروز) که عضو حزب توده بود ازش کمک خواست بهش گفت شرایط جوری هست که این کودتا را به کمک به حزب توده ترجیح میده. ضمنا اگر بحث پول هست که دلار های بهبهانی معروف تر هست
ناشناس
Germany
۰۹:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۹
۶۰۰ برده؟کم نگفتی ... 6000الان که 85میلیون دارند
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۸
چرا بهتون بر میخوره ما رو اونجور که هستیم توصیف میکنن؟
ماری
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۸
من بهم بر میخوره چون اونا چنین حقی ندارن راجع به ما اینجور حرف بزنن، مثلا شما در مورد بی شرفی انگلیس که در طول تاریخ به کشورت داشتن میری بنویسی و بین انگلیسی ها پخش کنی؟ بعدم بگی شما بی شرفها بهمراه روس ها چقدر کشور ما رو چاپیدین؟ اونا فکر کردی چه عکس العملی در مقابلت خواهند داشت؟ برات کف میزنن؟ میگن داره حقیقت رو میگه؟ اما ما آنقدر خودمون رو حقیر میدونیم که همه توهین های اونا رو به گوش جان میشنویم! خب یه سری از اون ویژگی ها درست هم باشه ولی بیشترش درست نیست چرا ما خودمون هم باید توی سر خودمون بزنیم و با تحقیر و توهین دیگران همراهی کنیم؟
مرتضی
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۸
در مورد حقایق تاریخی احساسی برخورد نکنیم
اگه ایرانی این خصلت های منفی رو نداشت همون روس و انگلیس هیچوقت نمیتونستن انقد تو این مملکت بتازونن.
ماری انگلیس و روس بر اساس همین حقایق نقشه هاشونو پیش میبرن بنظرت چرا انقد موفقن تو اجرای نقشه هاشون؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۸
ماری من هم اگه منصفانه انگلیسیا رو نقد کنم و خصوصیات منفی واقعیشونو بنویسم مطمعن باش برام کف میزنن
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۹
ممکنه انگلیسی ها هم از اینکه نقدشون کنیم برامون کف نزنن ولی فکر کنم اندیشمندانشون میرن در خلوت و به نقد ما فکر می کنن که بفهمن چند درصدش رو داریم درست میگیم و چند درصد الکی .
اگه توی دل و وجدان خودشون دیدن یک درصد درست میگیم میرن روی همون یک درصد کار می کنن.
ما هم نمی خواد برای کسی دست بزنیم ، بریم ببینیم چقدر راست گفتن چقدر دروغ گفتن ، روی راست ها کار کنیم تا از این وضعیت اسفبار در بیایم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۸
خدایی که راست گفتن
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۱:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۹
نمی دونم چرا پای این مطلب برخلاف مطلب اصلی در مورد کودتا که تا هزار لایک داشت فقط کمتر از صد لایک در مورد خود تحقیری ایرانیها وجود داره که آنهم عموما توسط وطن فروشان بی ریشه سلطنت طلب مزدور غرب انجام شده
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۸
آفرین فرارو این اخبار را بذار که مردم عاشق غرب آگاه بشوند. مصدق آدم خوبی بود ولی سیاست نمی‌دانست مثل همان هایی که رفتند برجام امضا کردن و امیدوار بودن با وعده وعید یانکی ها مشکلات حل میشه گفتند قدرت موشکی را بدیم بره هسته ای می‌خوایم چی کار آمریکا پشتمونه ولی الان میبینیم که روس داره اوکراین را شخم می زنه و برد موشک های اوکراین حتی به مرز روس ها هم نمی‌رسه. حمایت آمریکا هم که همش توی حرفه نمونه اش هم توی افغانستان دیدیم. الان قدرت هسته ای ایران و افزایش بهای انرژی شده چماقی توی سر غرب که باعث میشه برای مذاکره و حل مشکل با ایران به در و دیوار چنگ بزنن. درسته بسیار فشار اقتصادی به وجود آمد ولی مطمئن باشید اگر به غربی جماعت رو بدی سوارت میشه. ساختن مملکت نیاز به امنیت قوانین مناسب و افراد کارشناس داره ما توی این چهل سال خیلی هزینه کردیم که اولی را بدون اتکا به خارجی داشته باشیم و اگر یانکی ها سرشان را از منطقه کم کنن رسیدن به رشد اقتصادی پایدار امکان پذیره
علی
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
۱۲:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۸
رشد اقتصادی بازار تجارت جهانی میخاد نه چیز دیگه ! چه اصراریه وقتی 2 خط اقتصاد و دیلمای زندانی نخوندی بیای حرفی بزنی که 44 ساله هنوزم تکرارش میکنین؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۸
توی که هی جوش وجود برجام رو میزنی چرا نمی ری دنبال موشک سازی . برجامو چرا رئیسی بیخیال نمیشه اگه راست می گه. اونوقت لازم نیست ساندیس خورهایش را بقرسته اینور و آنور هی فحش به برجام و توافق با غرب بدن.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۸
جواب ۱۶:۰۴ ساندیس خور نیستم. ساندیس قند داره. اتفاقا تمام عمرم با توانایی خودم کار کردم با غربی ها هم کار کردم منکر بی سوادی و بی لیاقتی خیلی از مدیران و مسئولان هم نیستم. فقط میگم چشتو باز کن غربی ها در باغ سبز نشونت میدن ولی بعدش بیچارت میکنن. نمونه اش مردم اوکراین. خام شدن فکر کردن فردا میرن عضو اتحادیه اروپا میشن و عشق و حال ولی شدن گوشت دم توپ و پیشمرگ اروپایی ها. پیشرفت و موفقیت اتفاقی نیست و با یه امضا برجام به دست نمیاد ولی شاید تسهیل بشه اونم باید ببینی چی می دی وی میگیری. در بهترین حالت اگر غرب ایران را تجزیه نمی‌کرد. ایران می‌توانست صادر کننده نفت بشه ولی از اون طرف با چین و روسیه درگیر میشد. ایجاد توازن توی این شرایط کار سختیه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۸
در توصیف ایرانی جماعت کاملا درست گفته اند مگر بغیر از این است
ماری
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۸
متاسفم که ما مردم رو کردیم به توهین و تحقیر مردم و هی میگیم ایرانی جماعت فلان و بهمان! برای خودمون هیچ ارزش و احترامی قائل نیستیم تا جاییکه انگلیسی هر دست درازی بهمون کرده خواستیم کوتاهش کنیم و با توهین و فحاشی اش روبرو شدیم، بعد یه عده هم بیان بگن خب انگلیسیا راست میگن ما شایسته اون توهین و فحش ها هستیم ! چقدر نگاهتون به مردم ایران حقیر و توهین آمیزه! آنقدر تو سرمون زدن ما هم پذیرفتیم که حقیریم و بی ارزش و بد!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۸
ماری نفس عمیق بکش سعی کن احساسی حرف نزنی
یادت باشه احساسی بودن بی اندازه هم جزو همین خصلت ایرانیا ذکر شده و تو داری تاییدش میکنی با نظراتت
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۱:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۹
واقعا که خود تحقیری تو این جماعت موج میزند
چطور انتظار دارید با این افرادی که این نظرات خود تحقیری را گذاشتند با قدرت جلوی غربیها وحشی صف آرایی کنیم و ایران بزرگ را دوباره بسازیم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۹
ماری ناراحت نشو. از خوندن نظرات این مردم مطمین شدم ما هیچ مقصدی غیر از تباهی نداریم.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۸
در توصیف ایرانی جماعت کاملا درست گفته اند مگر بغیر از این است
احمد
United States of America
۱۰:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۸
چه دوست داشته باشیم یا نه بسیاری از خصایص ایرانیان را درست تشخیص داده یکی دیگر که فراموش کرده اینست که گوسفند هیچکس را تا اخر نچرانده؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۸
زندگی طیب دو بخش داشت بخشی که جزور اراذل بود و در کودتای ۲۸ مرداد حضور یافت و بخش دیگری که بخود امد و توبه کرد آدم شد و یکی از مخالفان سرسخت پهلوی شد و با امثال تختی همنوا شد و نهایت عاقبت بخیر گردید
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۲:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۸
آخر و عاقبت بخیری رو شما تعیین میکنید ؟ دیگه جای خدا هم تصمیم میگیرید ؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۸
مصدق یکی از مسببان وضع امروز ما و توهم انقلابی گری تو ایرانیا هست
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۱:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۹
آره سلطنت طلبی که پایه سلطنتت نوکری غربه نه دشمنی با اون مثل هخامنشیان اشکانیان و ساسانیان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۸
مصدق خودش یک فرد مستبد و خود رای بود اگر 28 مرداد 32 روی نمی داد شاید وضع ایران از اینی که هست هم بدتر بود و شاید یکی از اقمار شوروی سابق و کمونیستی بود. الان دیگه بسیاری از مردم نسبت به قبل آگاه تر شدن منتها شما برای کوبیدن شاه نیاز دارید که هر سال 28 مرداد را راه بیندازید.
ناشناس
Germany
۰۹:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۹
از الان بدتر؟ فال قهوه ه گرفتی
ناشناس
Turkey
۱۱:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۸
فرارو این داستان ها دیگه قدیمی شده، از برجام و تیم مذاکرات چه خبر ...؟؟؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۱:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۸
خبر بی خبر. نمی دونی سرکاریم. برجام دیگه برا من و تو نون و آب نمیشه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۸
دقیقا زده تو خال خصلت های ایرانیان همینه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۱:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۹
نه دقیقا زده تو خال خصایص شما وطن فروشان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۹
اگر تو حرف نزنی کسی نمیگه لالی
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۸
وزارت خارجه بریتانیا خوب شناخته بود ایرانی ها رو... از شیخ اون زمان هم می نوشتین (بر اساس اسناد جدیدا منتشر شده)
امين ميرزائى
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۸
مهران جان ! سلام . کودتای ۲۸ امرداد با همه بدیاش یه چیزِ خوب داشت ... حزب توده رو که پدرجدِ پوپولیستای امروزيه نشوند سرِ جاش ... درضمن یه چیز به خصلتِ ایرانیا اضافه کن ... منتظرن از قطب شمال تا قطب جنوب همه بدبخت بشن ایرانیا بگن ببین ! دیدی میگفتم همه جای عالم مثِ ماس !!!؟؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۸
نه میگن دیدین از ما بدترن ما که خیلی وضعمون خوبه اونها سوپرمارکتهاشون رو غارت می کنن و اونها حرامزاده اند اونها کارتن خوابن
امين ميرزائى
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۸
يه جوک بگم بخندین ... مرحوم پدرم عاشقِ روسا و طرفدارِ حزب توده و یه مصدقی دوآتیشه بود مرحوم مادرمم تو مدرسه امریکاییا درس خونده بود و تربیتِ امریکایی داشت ... مامانِ مامانم طرفدارِ دکتر فاطمی بود بابای مامانم طرفدارِ انگلیسا ... داییای مامانم رفتن تو دم و دستگاهِ شاه شدن شهردار و رییس فرهنگ و استاندار ...یه سری از بچه هاشون چریک و مجاهدِ خلق شدن یه سریشونم رزمنده و جانباز و آزاده و طرفدارِ حزب الله ... دایی بزرگم طرفدارِ جبهه ملی بود عمو بزرگه م طرفدارِ شاه ...بابابزرگِ مامانم اخوندِ سکولار بود بایابزرگِ بابام تاجر و کشتی گیر و طرفدارِ قاجار ... بابای مامانم تو جنگِ با روسا اسیر و به اعدام محکوم شد یادشون رفت یه تیر خلاصم بزنن بهش یواشکی خودشو از بین جسدا بیرون کشیده بود دررفت از تو راه آب ... جدِ مادریم تموم عمر با عثمانیا جنگید شد بیگلربیگی همدان و تولیتِ عتباتِ عالیات... دايى کوچیکه م عاشق و دوست دکتر شریعتی بود یه دفعه شد طرفدار مرحوم مطهری مثِ بابام ... با بابام میرفتن نمازجمعه کُلابوقی میذاشتن سرشون آفتاب اذيتشون نكنه شعار میدادن علیهِ ضدانقلاب ... بابام از انتشاراتِ میرِ شوروى کتاب میخرید میذاشت کنارِ دوره های مختلف مجله حزب رستاخيز و مکتب اسلام ... بابام با شاهم عكس داره ... بيست و يکِ آذر منو برمیداشت میرفتیم رژه ارتش شاه ... من کوچیک بودم مینشستم تو جایگاه ... سالگردِ شکستِ ارتشِ شوروی بود و پیروزی ارتشِ شاه ... بعدِ انقلاب من شدم سپاهی با مرحوم بابام میرفتیم رژه سپاه ...بلند داد میزد مرگ بر امریکا ... مامانم هرچی رمانِ انگلیسی و امریکایی بود خونده بود میگفت همه چیز بعدِ زیست شناسی و زمین شناسی خلاصه میشه تو انقلاب ... يه دفعه شینیونو گذاشت کنار ... چادرمشکی سرش کرد شد انقلابی ...مجاهد خلقا ریختن تو مدرسه ترورش کنن تیره کمونه کرد خورد به دیوار ... دایی کوچیکه م مخالفِ غربه با این که تو فرانسه و آلمان درس خونده و شاگرد مرحوم علامه جعفری ام بوده و نقاشی ام میکشه مجسمه ام ساخته و يه مدتى ام تو پینک فلوید بوده و گیتار و فلوت و ابوا میزده ... خاله هامم كه از طرفدارِ پوتین تا دوستِ بایدن توشون پیدا ميشه ... یکی با این عکس یادگاری داره یکی با اون ... يكى از خاله هام نشسته تو فرانسه به اون یکی خاله م میگه امپریالیستِ امریکا ... امپریالیسته میگه خاک بر سرت با اون پوتینت زنده باد اوکراین ... دایی کوچیکه م (همون نقاشه كه گیتار میزنه و طرفدارِ الویس پریسلی ام بوده) اولِ انقلاب با حاج ماشالله ميرفتن تو كوهاى دماوند شکارِ ضدانقلاب ... يه آلمانى رو مسلمون كرد روزِ عروسيشون از تو ماشين عروس يوزى پیدا کردم و مسلسل ام پی فایو ... ۹ دی یه چماق برداشت رفت برا سرکوب سبزیا ... منِ بدبخت مخرج مشترکِ اینام ...!!!!!!!!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۸
دود از کلم بلند شد
چجوری این همه قوم و خویشو‌ حفظی
حبیب
Germany
۱۸:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۸
عالی،عالی
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۲:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۸
دقیقا همه مون آش شوله قلمکاریم
گلی
Iran (Islamic Republic of)
۰۰:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۹
چه خونواده ی دموکراتی
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۸
عیوب ما ایرانی هارو بهمون گفتن.
پس دوست ما هستند
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۸
اتفاقا دشمن واقعی حقیقت تو رو بهت میگه بدون چشم داشتی پس سفسطه نکن از سر کم سوادی
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۸
یک دشمن خوب به از هزاران دوست بد
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۱:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۹
نه عزیز عیوب شما وطن فروشان را گفته
تاریخ روز
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۸
اگر هر کسی کمی تاریخ رو بخونه اینو خوب می دونه که اونچه در 28 مرداد اتفاق افتاد کمترین شباهتی به یک کودتای متعارف نداشت و یک انتقال قدرت نرم و مدنی از دولت مصدق به دولت زاهدی بود.چه از این قضیه خوشمون بیاد و یا بدمون بیاد اگر دولت مصدق با همون وضع متشنج ادامه پیدا می کرد ظرف مدتی کوتاه توسط حزب خائن توده و طرفداران اون سرنگون میشد و ایران ظاهرا به کشورهای اردوگاه کمونیست می پیوست.البته این اتفاق به همین سادگی رخ نمی داد بلکه مطمئن باشید که نیروهای مذهبی (بازار و روحانیت) و اکثر نیروهای نطامی و نیز اداری و مردم عادی جامعه زیر بار ریاست و سیادت کمونیست های خائن و بی وطن توده ای نمی رفتند و ایران سال ها آبستن حوادث شوم و جنگ داخلی میان وطن پرست های معتقد و کمونیست های خائن میشد.واقعه 28 مرداد ایران رو از حوادث شوم و خانمان برانداز محافظت کرد و نگذاشت این کشور تبدیل به افغانستان دوم بشه.مصدق هم اصلا دموکرات نبود و کاملا قبیله ای و احساساتی فکر می کرد.با اینکه مصدق تمامی اختیارات کشور رو در دست داشت قادر به حل کوچکترین مشکل اقصتادی و فرهنگی کشور نبود.اون آدم فوق العاده احساساتی و عوامفریبی بود که فقط به خودش و طرفدران تندرو خودش فکر می کرد.مشاورین اونهم جوانان مشکوک و تندرو و ماجراجویی مثل فاطمی و زیرک زاده و حسیبی بودند که فقط اطلاعات غلط به اون می دادن و کشور رو به هرج و مرج کشونده بودن.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۹
به جای پای منبر آدم های مغرض نشستن و به به چه چه کردن برای دیکتاتورها بروید واقعا تاریخ رو مطالعه کن، کتاب بخوانید...ابدا خطر کمونیست شدن ایران وجود نداشت این ها همه اش تبلیغات نهاد های اطلاعاتی غربی برای توجیه کودتا بود. استالین چند ماه قبل کودتا ریق رحمت رو سرکشیده بود و.... شاه مشروطه حق برکناری نخست وزیر ندارد حتی آن ادعای خنک و فراقانونی درصورت نبود مجلس شاه فلان حق را دارد باطل است چون مجلس بر اساس قانون تا قبل از کودتا منحل نشده بود. با وجود آدمهای کم سواد دیکتاتور پرست این چرخه باطل استبداد در ایران باقی خواهد ماند.
ماری
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۸
حالا ما ایرانیا هر اخلاق و شخصیتی هم که داشته باشیم، ولی اون تعاریف برآمده ار خشم و حرص انگلیس بوده که در اون زمان نسبت به ملی شدن صنعت نفت گفته، کاری به وضعیت فعلی که برامون درست کردن ندارم این به کنار، ولی انگلیس در طول تاریخ نشون داده که همیشه دشمن بوده و دنبال دست درازی کردن خیلی سنگین بوده براش اون لقمه چرب رو از دست داده شروع کرده به چرند گفتن
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۹
ماری نشد یبار تو نظراتت احساس و قاطی تحلیلات نکنی...
شروع مردند به چرند گفتن؟؟؟
با همین چرندیات دیدیم و میبینیم چی به سرمون داره میاد
اخساسی برخورد نکنیم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۸
ايرانی یعنی فاشیست و فاسد. یاشاسین قاجار مصدق
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۱:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۹
این القاب لیاقت خودت هست
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۸
کودتا رو مقام پایین تر بر علیه مقام بالاتر انجام میده نه اینکه شاه که مقام بالاتر رو داشت بر علیه مقام نخست وزیر کودتا کنه.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۸
الان اگه بخواد بگه ک آبرویی نمیمونه تو دنیا
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۸
صد البته که در مورد مصدق راست نگفتن و فقط توهین کردن اما شخصیت ایرانی و جامعه ایران رو خوب تبیین کردن و شناختن، به خودمون بیایم و واقعیت رو قبول کنیم که ملت خوبی نیستیم
ناشناس
United States of America
۲۳:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۸
افرین
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۱:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۹
تو خوب نیستی و اونها که اینطور فکر می کنند که اگه بودید وضعمون این نبود که آرزوی نوکری غربیها وحشی را داشته باشیم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۹
خصلتهای خودت رو به جامعه تعمیم نده
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۹
یه نژادپرست ایران ستیز دیگه.این مقاله شد ازار عقده گشایی یه مشت عقده ای ایران ستیز.
فرارو هیچ نگاه می کنی،یه رسانه هستی باید جلوی نژادپرستی رو بگیری
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۸
رضا قزاق که شد رضا خان و رضا شاخ رو انگلیسیا آوردن. همون وقت هم خزعل رو کشتن و خوزستان رو دادن به فارس که بتونن نفتش رو ببرن انگلیسیا. میرزا کوچیک رو هم کشتن تا شمال رو بگیره رضا شاخ. بعد هم وقتی دیدن شاخ شده مثل سگ بردنش . بجاش محمدرضا پخمه ای رو آوردن. مصدق که وایساد جلو عنگلیس رو کودتا کردن و دوباره محمدرضا پخمه رو آوردن.چون مصدق نفت رو از عنگلیس گرفت.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۱:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۸
با مغزت حرف بزن نه با دل و رودت!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۹
دقت کردم تو و همقطارانت زیادی بددهن هستید و الفاظ رکیکی که لایق خودتون هست رو به دیگران نسبت می دید فقط بهتره لال شی
بابا
Germany
۱۷:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۸
متاسفانه بعضی از ما سوراخ دعا را گم کرده ایم و تف سربالا میاندازیم! هم میهن، قبل از اینکه به خودمان توهین کنید، لطفا ببینید کدام ملتها از ما بهتر هستند؟ اگر پیدا کردید بعد به خودمان فحش بدهید. بابا جان ما هم یک ملت متوسط مزخرفی هستیم مثل اکثریت مردم جهان. چرا بزرگنمایی میکنیم؟! خو این جملات قصار که درباره ایرانیان گفته اند از سر دشمنی و هنگام دشمنی بوده است. بیایید اروپا و ببینید درباره همین انگلیسیها و دیگر ملتها چه میگویند؟ همان حرفهایی که اولین بار هنگام جنگها بیان شده و ماندگار شده است. مثلا (Inzest) که به هر حال خیلی بدتر از دروغ میباشد. ولی تابحال نشنیده ام انگلیسیها خودشان بگویند ما چقدر بدیم! ملت خوب نداریم. همانطور که ملت بد هم نداریم. انسان متوسط هم به نظرم موجود خوبیست.
ناشناس
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
۱۸:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۸
بدون تردید بنیانگذار غرب ستیزی وآمریکا ستیزی در ایران مرحوم محمد مصدق است.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۸
حزب توده بود. دکتر مصدق آدم خوبی بود ولی پیر بود. تو کاریکاتور هم نشون داده، همیشه تو رخت خواب بود و اوضاع از دستش در رفت
ناشناس
Germany
۰۹:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۹
هم وطن در تخت بود چون نخواست زیاد نمایید انگلستان را تحویل بگیرد یا در دادگاه لاهه خودش را بخواب میزد. کمی اول مطالعه لطفا.. نخبگان ما
ناشناس
Turkey
۲۰:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۸
۲۸مراد کودتا نبود و این نام را توده ای های بی وطن و جبهه ضد ملی رواج دادن .همیشه و در همه جای دنیا کودتا از پایین به بالا انجام میدن نه از بالا به پایین.نخست وزیر علیه پادشاه کودتا می‌کند نه شاه علیه نخست وزیر. و خود مصدق در دادگاه نظامی به صراحت اعلام می‌کند چون حکم عزل نخست وزیری نیمه شب به من اعلام شد گمان گردم که حکم عزل تقلبی هست که قبول نکردم چون طبق قانون اساسی مشروطیت که مصدق خودش را ملزم به اون میدانسته پادشاه می‌توانسته در زمان نبودن مجلس یا ودران فطرت نخست وزیر را عزل کند و شاه قبل از اون یکبار مصدق را عزل کرده بود چطور سری قبل برکنار کردن مصدق کودتا نبود ولی در مرداد ۳۲ کودتا بود.پیروان مصدق در بزنگاه تاریخ سمت اشتباه ایستادن و مختصر آبرویی که به خاطر نزدیکی با مصدق داشتند را هم بردن و بدتر از مصدقی ها .توده ای های بی وطن مزدور شوروی بودن
ناشناس
United States of America
۲۰:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۸
چرا نقش پر رنگ و حمایت‌های آیت الله کاشانی از طرفداران عزل مصدق و سقوط دولت او را در واقعه ۲۸ مرداد ۳۲ سانسور میکنید؟
ناشناس
United States of America
۲۱:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۸
اکثر ایرانیان درون گرا هستند (خیر اروپایی ها و خود انگلیسیها از همه درونگرا ترند بخاطر اب و هوا!). از قوه تخیل نیرومندی برخوردارند و به طور طبیعی به سوی جنبه‌های دلخوش کننده امور روی می‌آورند. خیلی زود به هیجان می‌آیند (اگر ایرانیها زود به هیجان بیان مثل باقی کشورهای استعمارگر قدیم و یا آلمان نازی هر روز به دنبال جنگ و بدبخت کردن دیگران نیستن!)، اما در برابر واقعیات و به زیر کشیدن احساسات در برابر منطق عاجزند. آنان عقل سلیم ندارند و از درک واقعیات محروم‌اند. تمایل شدیدی به دروغ‌گویی دارند (کشورهای غربی طی سالیان گذشته نشون دادن کی اهل حرف و کی اهل عمل هستش). آن‌ها اغلب اوقات به تن‌پروری مشغول‌اند (تعداد افراد چاق در امریکا و آلمان و اعراب رو در قیاس با ایرانیان بسنجید). آن‌ها به طور افراطی فردگرا هستند و حاضرند برای پول هر کاری را انجام دهند (سویسیها رو با ایرانی ها اشتباه گرفتید! که تو بحبوحه ی جنگ حساب الگاریشها رو نمیبنده). ایرانی‌ها مغرور و خودپسند هستند و محال است بپذیرند اشتباه کرده‌اند. آن‌ها به ضعف وجدان اجتماعی دچارند و همیشه آماده‌اند که دیگران را مقصر بدانند. (تمام جنگهایی که تو خاورمیانه اتفاق میفته فقط و فقط ایران و ترکیه پذیرای مهاجران هستن ولی انگلیس اون ۱۰۰ تا مهاجر رو میفرسته کشور افریقایی با قایق!).

در مجموع این حرفا منو بیشتر یاد کشورهای فرانسه و ایتالیا و اسپانیا میندازه تا ایران. طبق تجربه!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۱:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۹
بالاخره راجع به ایرانی ها راست گفته یا نه؟ شما همه اش با اروپایی ها مقایسه کردی
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۷:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۹
در برابر بزیر کشیدن احساسات در برابر منطق ناتوانند به این نکته بیشتر دقت کن!!!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۹
غربی ها یسیار مغرور و نژاد پرستند فقط در ظاهر نشان نمی دهند ولی بعضی جاها دم خروس میزنه بیرون. مثل جنگ اوکراین که بین پناهجوی چشم آبی و کله مشکی ها فرق میذاشتن. اینو باید بفهمیم که هیچکس دلش به حال ما نمی سوزه هر ملتی باید به خود اتکا کند تلاش کند و به سعادت برسه و تمام.
تکنوکرات
Iran (Islamic Republic of)
۰۰:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۹
مصدق خونش قجری بود پس طبیعیه که از پهلوی بیزار باشه.فقط دموکراسی بسیار عظیم اونزمان که امروز حتی نمیشه بهش فکر کرد واسم عجیبه و اونهم اینکه چطور یه شازده قجری شد نخست وزیر دشمن قجرها یعنی پهلوی؟!!؟
هامون
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۹
اصلا پهلوی ها یک اصالت نداشتند ، رضا قلدر با کودتا وتوطئه وجنایت سلطنت قاجار را برانداخت وبا زور حکومت را غصب کرد واسمش را گذاشت شاه پس نظام سلطنتی برپایه زور ورعب وحشت واستبداد بنا شده نه انتخاب مردم اگر بحث سلطنت امروز بخواهد مطرح شود باید سلطنت قاجار مورد نظر باشد با آن انحطاط وفسادش وگرنه کسی طرفدار پهلو یها باشد هیچی از تاریخ سرش نمی شود.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۹
اشتباهتون اونجاییه که پهلوی رو دشمن قاجار میدونید. از قضا پهلوی پاکسازی خاصی انجام نداد و اکثر سرشناسان زمان پهلوی (به خصوص رضاشاه) یا از سرشناسان قاجار بودند و یا نسبشون به نحوه قجری بود
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۹
اما پهلوی، قجر ستیز نبود!
امینی نخست وزیر هم نوه مظفرالدین شاه بود!
ارسلان
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۹
این روزا مرتب این جمله سخیف را از زبان پهلوی پرست ها می شنویم که مصدق قجری و ...
اولاً یه قزاق بی سواد چی از مملکت داری می دانست اکثر وزرا و مدیران پهلوی اول و دوم قجری بودند مثل مصدق،هویدا،جهانبانی و...
اما عجیب و واقعا عجیب اینه چطور بین اینهمه انسانهای فرهیخته و تحصیلکرده پس از مشروطه به قول یکی از روزنامه های آمریکایی چطور یه نگهبان اصطبل دربار قاجار شاه ایران شد!!!!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۱:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۹
گزارش‌های زهرآگین خارجی‌ از ایران ۱۳۳۲؛ ایرانی‌ها دروغگو، پیژامه پوش و تنبل‌اند!
کاملا صحیح است
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۹
این سردسته اوباش تهران، طیب حاج رضایی، همونی نیست که الان یکسره ازش تقدیر و تشکر میشه؟!!!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۹
مگه غير اينه ايرانيا مفتخور و تنبل و راحت طلبن و بجاي كار تلاش دنبال اينن كه ملكشونو بفروشن دلار بخرن به هواي سود واهي و يا تو بورس بذارن تا پول مفتي بدست بيارن و تعطيلات بشه حمله كنن براي سفر
كلا ايرانيها دروغ ميگن كه زندگي سخته همشون تو عيش و نوششون مشغولن
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۹
اين قسمت متن "تجمع چهار هزار نفر آن هم در کشوری که روز گذشته بیش از پنجاه هزار نفر به طرفداری از مصدق به خیابان آمده بودند، «جمعیتی» محسوب نمی‌شد. " كاملا نشون ميده كه خصلت هاي گفته شده در مورد ايرانيان به مقدار زيادي درست بوده.
حسن
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۹
با قجر و پهلوی و بعدش کاری ندارم که هر کسی اومده برای جیب خودش اومده. اما اکثر حرفها در مورد ایرانی ها درسته. یعنی یک خارجی 100 سال پیش تا الان اگر بخواهد درست ما را ببیند همین ها را تعریف خواهد کرد. عوض این که رگ غیرت و وطن پرستی مون باد کند بهتره که به فکر چاره جمعی باشیم.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۹
فرارو تو چه دشمنی با مردم ایران داری؟؟؟ راستشو بگو از انگلستان چند گرفتی؟؟؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۹
متوجه نمیشم چطور میشه شاه قانونی مملکت بر علسه نخست وزیر کودتا کنه؟
بابا حداقل یکبار معنی کودتا رو مطالعه بفرمایید!
28 مرداد روز خیزش ملی ایرانیان بر علیه کودتای مصدق مبارک باد!

در ضمن، محض رضای خدا یکبار قانون مشروطه را بخوانید ببینید کجای قانون مشروطه پستی به نام نخست وزیری وجود داشته که الان مدعی کودتای شاه علیه مصدق هستید!

نتیجه روحیه و رفتار مصدق را الان داریم می بینیم!
نارنجی
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۹
گزارش‌های زهرآگین خارجی‌ از ایران ۱۳۳۲؛ ایرانی‌ها دروغگو، پیژامه پوش و تنبل‌اند!
واقعیتی غیر قابل انکار در گذشته بوه که در ادوار قبل، بخصوص دوران پهلوی, سعی شد که پیژامه پوشی و تنبلی و دروغگوئی را از جامعه ایران و ایرانیها بزدایند
ناشناس
Germany
۰۹:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۹
یک موی مصدق ...
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۹
یه نژادپرست ایران ستیز دیگه.این مقاله شد ابزار عقده گشایی یه مشت عقده ای ایران ستیز.
فرارو هیچ نگاه می کنی،یه رسانه هستی باید جلوی نژادپرستی رو بگیری
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۹
این خصلت هایی که نام برده شده در مورد ایرانیان کاملاً درست و منطقی بوده و عاری از اغراق
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۹
شما اطافیان خودتون رو برای قیاس انتخاب کردید
حسين زاده
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۹
درود بر دکتر مصدق
مجله فرارو
bato-adv
bato-adv
bato-adv
پرطرفدارترین عناوین