bato-adv
کد خبر: ۱۳۰۴۰۰
پاسخ آیت الله آملی لاریجانی به نامه احمدی‌نژاد

تشخیص مصلحت بازدید از اوین با اینجانب است نه با شما/ نمی‌شود انسان برای خود اختیاراتی را تخیل کند/ از تفسیرهای شما انگشت به دهان ماندم

بنده با بازدید رئیس جمهور از زندان به نحو کلی مخالف نیستم و این نکته را صراحتاً به وزیر محترم دادگستری گفتم که به آقای رئیس جمهور بفرمایید «فعلاً این بازدید مصلحت نیست، هر زمان مصلحت بود اعلام می‌کنم»، معنای این سخن ممانعت کلّی نیست. به همان علل و عواملی که قبلاً گفتم معتقدم فعلاً این بازدید به مصلحت نیست. تشخیص این مصلحت هم با اینجانب است نه با شما.
تاریخ انتشار: ۱۸:۱۵ - ۰۳ آبان ۱۳۹۱
آیت الله آملی لاریجانی رییس قوه قضاییه با ارسال نامه ای، به موارد مندرج در نامه اخیر رییس جمهور پاسخ داد.

به گزارش فرارو، متن کامل پاسخ رییس قوه قضاییه به نامه رئیس جمهور به شرح زیر است:

دکتر محمود احمدی نژاد

رئیس محترم جمهوری اسلامی ایران

بعدازسلام، نامه مورخه 1/8/91 شما را همزمان با انتشار آن در رسانه‌ها، دریافت نمودم. بسیار متأسّفم که در شرایط خاص کنونی و پس از رهنمودها ی مقام معظم رهبری دائر برضرورت حفظ آرامش و وحدت و توجه به مشکلات مردم، شاهد چنین مکاتبات رسانه ای هستیم. از باب انجام وظیفه و تنویر افکار عمومی و دفاع از قانون اساسی و حقوق عامه و جلوگیری از انحرافات و قانون گریزی ها ناچار از توضیحات زیر می باشم و همانطور که در نامه محرمانه گفته ام: این سطور را می نگارم تا در ذاکره تاریخ بماند.

1 - مدّت مدیدی است که در مقابل حملات غیرمنطقی و غیر قانونی و نسبت‌های خلاف واقع شما به قوه قضائیه و مسئولان آن، سکوت اختیار کرده‌ام. مبنای این سکوت رعایت مصالح نظام و تبعیّت از فرامین مقام معظم رهبری در عدم تقابل مسئولان و خصوصاً سران قواست. لذا پاسخ نامه اوّل را به صورت «خیلی محرمانه» ارسال داشتم تا این مصلحت اهم را رعایت کرده باشم. متأسفانه شما به بهانه «حقوق اساسی ملت» نامه دومتان را نیز رسانه‌ای کرده‌اید، که علاوه بر سخنان نادرست، نسبت‌های ناروا و خلاف واقع بسیاری در آن مطرح کرده اید. سکوت بر این نسبت‌های خلاف واقع ممکن است پاره‌ای اذهان را ره زند که شاید واقع امر همین است که می‌گویید.

2 - مبنای باطلی که تقریباً اکثر دعاوی شما بر آن استوار گشته، باید مورد مداقّه قرار گیرد و واضح گردد که چگونه نه فقط در مورد آن اشتباه کرده‌اید بلکه متعمدانه علی رغم همه تصریحات قانون اساسی و تفسیرهای روشن شورای محترم نگهبان برآن پای می‌فشرید و برای دیگران خط کشی‌های نادرستی ترسیم می نمایید و همه را متهم به تجاوز به حقوق خود می‌نمایید. حکایت شما حکایت سلطانی است که اموال و املاک مردم را غاصبانه تصرف کرده بود و به ملک خود منضّم ساخته بود و به همه می‌گفت چرا رعایت ملک سلطان نمی‌کنید !!

3 - گفته‌اید «براساس اصل 113 قانون اساسی رئیس جمهوری مجری قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران است». و قاعدتاً معتقدید معنای آن اجراء قانون اساسی در همة حیطه ها است.

آیا واقعاً با خود نیندیشیده‌اید که اگر این فهم از قانون اساسی درست باشد، پس معنای تفکیک قوا و استقلال آنها که در اصل پنجاه و هفتم قانون اساسی بر آن تنصیص شده است، چه خواهد بود.

برای تنویر خاطر حضرتعالی نصّ اصل پنجاه و هفتم قانون اساسی را می‌آورم:«قوای حاکم در جمهوری اسلامی ایران عبارتند از قوة مقنّنه، قوة مجریه و قوة قضاییه که زیرنظر ولایت مطلقه امر و امامت امّت بر طبق اصول آیندة این قانون اعمال می‌گردد. این قوا مستقل از یکدیگرند.»

اگر بنا به فهم شما از اصل 113 ، رئیس جمهور مجری قانونی اساسی است و معنایش هم این است که همة نهادها و دستگاه‌ها و قوای مذکور در قانون اساسی مشمول این اجرا می‌گردند، بفرمایید معنای استقلال قوا از یکدیگر چیست؟

علاوه بر نکته فوق، نگاهی به صدر اصل یکصدو پنجاه و ششم بیندازید: « قوة قضاییه، قوه‌ای است مستقل که ...» اگر بنا باشد «مجری» قانون اساسی در قوة قضاییه هم رئیس جمهور باشد، این استقلال چه معنایی دارد؟!

4 - در اصل یکصد و پنجاه و هفتم قانون اساسی آمده است:

«به منظور انجام مسئولیّت های قوة قضاییه در کلیّة امور قضایی و اداری و اجرایی، مقام رهبری یک نفر مجتهد عادل و آگاه به امور قضایی و مدیر و مدبّر را برای مدّت پنج سال به عنوان رئیس قوّة قضاییه تعیین می‌نماید که عالی‌ترین مقام قوّة قضاییه است.»

نصّ این اصل که اجرای مسئولیت‌های قوة قضاییه را به عهدة رئیس قوة قضاییه گذاشته است جایی برای «مجری» دیگری باقی نمی‌گذارد.

5 - اینجانب به همراه اکثریت قریب به اتفاق اعضای محترم شورای نگهبان که مسئولیت تفسیر قانون اساسی را بعهده دارند و داستان آن خواهد آمد، معتقدیم که تفسیر مسئولیت اجرا و تعمیم آن به همه قوا آنگونه که شما معتقدید، خطا است. با این وجود بفرمایید به چه منطقی اینجانب باید به فهم شما از قانون اساسی تمکین کنم؟! صورت مسأله روشن است: رئیس دو قوه دو برداشت مختلف از قانون اساسی دارند: بنده حیطة «مسئولیت اجرا» را منحصر در قوه مجریه می‌دانم (به قرینه همة آنچه آوردم) و شما آن را عام و شامل همه قوا و دستگاهها (حسب ظاهر نامة ارسالی و پاره‌ای سخنان جسته و گریخته دیگر)، و فعلاً فارغ از صحت ادله و استدلالات، به چه دلیل باید به نظریّه ای که آن را صددرصد خطا می‌دانم تمکین کنم و برای شما در امور اجرایی قوة قضاییه و یا نظارت بر آن حقی و شأنی قائل باشم؟!

6 - اگر به هر دلیل بین رؤسای قوا و مسئولین در فهم قانون اساسی اختلافی روی داد، به صراحت قانون اساسی، مرجع رسمی تفسیر قانون اساسی که فصل الخطاب در این امور خواهد بود، شورای محترم نگهبان است.

شورای محترم نگهبان در رأی تفسیری موّرخ 12/4/91 خود به روشنی آورده است که رئیس جمهور بر اساس اصل 113، حق نظارت بر اجرای قانون اساسی ندارد. اکنون بفرمایید چرا و به چه مجوّزی به خود حق می‌دهید در مقابل رأی تفسیری شورای نگهبان تمکین ننمایید.

براساس اصل نود و هشتم قانون اساسی: «تفسیر قانون اساسی به عهدة شورای نگهبان است که با تصویب سه چهارم آنان انجام می‌شود.»

7 - شما حتماً به نظریه تفسیری اخیر شورای نگهبان واقفید. تعجب در این است که چرا در مقابل قانون اساسی ایستاده‌اید و با فرافکنی علیه قوای دیگر از پذیرش آن شانه خالی می‌کنید. برای تذکّر مجدد به حضرتعالی و برای اطلاع عموم مردم شریف‌مان متن تفسیر شورای محترم نگهبان را در اینجا می‌آورم:

نظر شورای نگهبان
«عطف به نامه شماره 46909/31/91 مورخ 17/3/1391، مبنی بر اظهارنظر تفسیری در خصوص اصل 113 قانون اساسی موضوع در جلسه مورخ 31/3/1391 شورای نگهبان مورد بحث و بررسی قرار گرفت و نظر شورا به شرح زیر اعلام می‌گردد:

1- مستفاد از اصول متعدد قانون اساسی آن است که مقصود از مسئولیت اجرا در اصل 113 قانون اساسی، امری غیر از نظارت بر اجرای قانون اساسی است.

2- مسئولیت رئیس جمهور در اصل 113 شامل مواردی نمی‌شود که قانون اساسی تشخیص، برداشت، نوع و کیفیت اعمال اختیارات و وظایفی را به عهده مجلس خبرگان رهبری ، شورای نگهبان، مجمع تشخیص مصلحت نظام، مجلس شورای اسلامی، قوه قضائیه و هر مقام و دستگاه دیگری که قانون اساسی به آنها اختیار یا وظیفه‌ای محول نموده است.

3- در مواردی که به موجب قانون اساسی رئیس جمهور حق نظارت و مسئولیت اجرا ندارد، حق ایجاد هیچگونه تشکیلاتی را هم ندارد.»

این تفسیر علاوه بر اینکه صراحتاً نظارت رئیس جمهور را به حسب اصل 113، نفی می‌کند، مسئولیت وی را نیز در حیطه وظایف مذکور در قانون اساسی برای دیگر قوا و دستگاه‌ها و نهادها منتفی می‌داند.

8 - جناب رئیس جمهور. آیا واقعاً دغدغة شما، صیانت از حقوق اساسی مردم است؟ در این صورت باید به قانون اساسی که سند حقوق اساسی مردم است احترام بگذارید و در موارد اختلاف، به داوری که خود قانون اساسی تعیین کرده، تمکین کنید نه اینکه همواره فراتر از اختیارات مذکور در قانون اساسی، و با تفسیری شخصی، نسبت به سایر قوا مدعی شوید و بی‌جهت و بدون دلیل، موجب تنش در جامعه گردید، و خوراک تبلیغاتی برای معاندین و دشمنان انقلاب فراهم آوردید.

9-‌ در بند سوم نامه در پاسخ این جمله بنده که نباید قبل از استیذان از قوه قضاییه، نسبت به سرکشی به زندان‌ها برنامه ریزی می‌کردید، آورده‌اید «باید یادآور شوم که در اصول قانون اساسی، لزوم اجازه یا موافقت و یا مصلحت اندیشی قوه قضائیه در اجرای وظایف قانونی رئیس جمهوری پیش بینی نشده است.»

البته و صد البته کبرای این سخن درست است و کسی را در آن تردیدی نیست. تمام سخن در تطبیق ‌نادرست شما است. در اصول قانون اساسی ننوشته‌اند که آقای رئیس جمهور هرگاه اراده کرد می‌تواند به زندان‌ها برود و با هر زندانی صحبت کند و در هر دادگاهی ولو غیرعلنی حضور پیدا کند.

سخن ما با شما این است: مسئولیت اجرای رئیس جمهور محدود و منحصر به قوه مجریه است و البته همچون سایر سران قوا پاره‌ای وظایف خاص دیگر هم دارد که درحدّ قانون اساسی معتبر است همچون ریاست شورای عالی امنیت ملّی، ریاست شورای انقلاب فرهنگی و غیر آن. در هر حال به حسب نصّ قانون اساسی برای انجام مسئولیت‌های قوة قضائیه در کلیّه امور قضایی و اداری و اجرایی ، رئیس قوّة قضاییه از ناحیة رهبری تعیین می‌شوند و عالی‌ترین مقام قوة قضاییه است . طبق قانون ، دادگاهها و سازمانهای تابعه بخشی از قوه قضاییه‌اند با این حساب چگونه می‌فرمایید که سرکشی به زندان‌ها نیاز به هماهنگی و موافقت قوة قضاییه ندارد.

10 - آورده‌اید:

«چگونه جنابعالی اجرای قانون اساسی را به مصلحت نمی‌دانید. اگر این نگاه بر کل فعالیت‌های قوه قضاییه حاکم باشد آیا نمی‌شود تّصور کرد که برخی از اصول قانون اساسی و حقوق اساسی مردم با مصلحت اندیشی و تشخیص شخصی در قوة قضاییه متوقف شده و یا نادیده انگاشته می‌شود.»

البته این نسبت خلافی است که داده اید، بنده هیچگاه نگفته‌ام که اجرای قانون اساسی را به مصلحت نمی‌دانم، بلکه بر عکس مصلحت اندیشی بنده، دقیقاًدر راستای تحفظ بر اجرای دقیق قانون اساسی و ممانعت از دخالت‌های بیجا و خارج از حدود قانونی بوده است، و اگر آن زمان کسی در این تردید داشت، اکنون با رفتارهای نامتعارف و نامه پراکنی‌های علنی، دیگر در این نکته کسی تردید نمی‌کند.

11 - عجیب تر از این نسبت، مطلب خلاف دیگری است که به اینجانب نسبت داده‌اید، گفته‌اید: «متأسفانه جنابعالی قبلاً اعلام کرده‌اید که وجود هیئت منصفه مطبوعات که صراحت اصل 168 قانون اساسی است را قبول ندارید که در این مورد حضوری تذکّر دادم. امّا متأسفانه ظاهراً بخشی از اقدامات قوة قضاییه دربارة مطبوعات و رسانه‌ها با همین نگاه انجام می‌گیرد»

بنده در اینجا صراحتاً اعلام می‌کنم که این نسبت، خلاف واقع و کذب است. و به خاطر هم نمی‌آورم که حضرتعالی حضوری در این باره اشاره ای کرده باشید. ولی در هر حال اینجانب در هیچ موضعی و در هیچ زمانی نگفته‌ام که وجود هیئت منصفه که صراحت اصل 168 قانون اساسی است، را قبول ندارم. اگر کمترین شاهدی دارید اقامه کنید.

12 - آنچه بنده در طی برخی جلسات گفته‌ام و مضبوط هم هست و کاملاً هم از آن دفاع می‌کنم این است که فرق است بین «مشروط بودن رسیدگی به جرائم سیاسی و مطبوعاتی به حضور هیأت منصفه در محاکم دادگستری» که نصّ قانون اساسی است و اینجانب صددر صد آن راقبول دارم و بین «الزام قاضی به تبعیّت از رأی هیئت منصفه ولو اینکه آن را خلاف بداند». این دوّمی مطلبی است که آن را قبول ندارم و آشکارا هم می‌گویم و موضع شخصی بنده هم نیست، موضع اکثریت یا همه فقهای محترم شورای نگهبان است که نظر آنان طریق احراز خلاف شرع بودن قوانین و مقررات و حتی اطلاقات و عمومات قانون اساسی است. و در قانون اساسی نه فقط مطلبی علیه آن نیامده، بلکه ذیل آن به توضیحی که خواهد آمد، مؤید ادعاست. متأسفانه عدم تفکیک دو مطلب فوق که ظاهراً تا حدی دقت می‌طلبیده است، منجر به نسبت دادن چنین مطلب خلاف واقعی به اینجانب شده است.

بنده الزام قاضی به رأی دادن بر خلاف نظر خویش را جایز نمی‌دانم و بعید هم می‌دانم فقیهی این امر را جایز بشمارد.

13 – نکته قابل توجه این است که در ذیل اصل یکصد و شصت و هشتم تصریح شده است: «نحوة انتخاب، شرایط، اختیارات هیأت منصفه و تعریف جرم سیاسی را قانون بر اساس موازین اسلامی معین می‌کند.»

فقهاء محترم شورای نگهبان در مقام رسیدگی به طرح هیئت منصفه که در مجلس ششم مطرح شده بود، مکرراً بصورت رسمی نظر خویش را دائر بر جایز نبودن الزام قاضی به رأی بر خلاف نظر خود به مجلس محترم شورای اسلامی اعلام نموده‌ا‌ند.

14 - در بند چهارم نامه، با اشاره به اینکه گفته‌ام «در شرایط کنونی که موضوع اصلی، رسیدگی به معیشت مردم، سامان دادن به اقتصاد کشور و کنترل بازار است، رفتن به زندان اوین که یکی از منتسبین نزدیک شما در حال تحمل کیفر در آن زندان می‌باشد، و پس از گذشت هفت سال از دورة ریاست جمهوری شما، شائبه سیاسی بودن و جانبداری از مجرم را خواهد داشت و به هیچ وجه به مصلحت نمی‌باشد » پرسشهایی مطرح کرده‌اید که برخی از آنها اصلاً محصّلی ندارد مثل اینکه گفته اید «آیا به عنوان رئیس قوه قضائیه می‌توانید به استناد تشخیص سیاسی خود حکمی صادر نمایید؟»

در اینجا معلوم نیست مقصود چه حکمی است با چه محتوایی، مقصود حکم قضایی و انشاء رأی است یا غیر قضایی و صرفاً تصدیق امری، و اگر حکم قضایی مقصود است حکم قضایی مربوط به چه چیزی. با اینهمه ابهامات، سؤال شما محصّلی ندارد. در عبارتی که نقل کرده‌اید بنده حکم قضایی صادر نکرده‌ام، بلکه چند مطلب گفته‌ام که در آنها نوعی «تصدیق» به معنای منطقی وجود دارد. اگر از من بپرسید آیا به عنوان رئیس قوه قضائیه می‌توانید به استناد تشخیص سیاسی خود تصدیق‌هایی در باب مصلحت بودن یا نبودن یا شائبه سیاسی داشتن و نداشتن ، داشته‌ باشید، پاسخ حتماً مثبت است.

حتماً می‌توانم تصدیق‌هایی از این قبیل داشته باشم اعم از اینکه شما آنها را بپذیرید یا نپذیرید. واضح است که بر اساس تشخیص سیاسی خود و از باب نصح مؤمنین می‌توانم بگویم جناب رئیس جمهور این کار شما موجب شک و شبهه در اذهان می‌شود و به صلاح نیست. مسأله بسیار سهل است، نمی‌‌دانم چرا در آن مانده‌اید؟!

15 - در قسمت دیگری پرسیده‌اید: «به استناد کدام اصل از اصول قانون اساسی، جنابعالی می‌‌توانید امری را تفسیر سیاسی کنید و مانع از اجرای قانون اساسی شوید.» پاسخ آن است که پرسش شما نادرست است: بنده نه تفسیر سیاسی کرده‌‌ام ونه مانع از اجرای قانون اساسی شده‌ام. آنچه رخ داده است مانع شدن از دخالت شما در کار قوة قضائیه است که آن را نه فقط از اختیارات خود می‌دانم، بلکه صد در صد وظیفه می‌‌دانم. وظیفه می‌‌دانم که نگذارم فتح بابی در دخالت ناصواب قوه مجریه در حیطه اختیارات قوه قضائیه صورت گیرد و آنچه راجع به شائبه سیاسی بودن و جانبداری از مجرم گفته‌ام، «خبری است از انعکاس عمل شما در اذهان عمومی». می‌‌توانید این گزارة‌ واقعی را بپذیرید یا نپذیرید ولی بهرحال این یک تفسیر سیاسی نیست.

16 - در ادامه گفته‌اید: «خامساً به راحتی به اینجانب اتهام «حمایت از مجرم» زده‌اید ... چگونه ممکن است سرکشی به زندان حمایت از مجرم تلقی شود. ... در حالی که جنابعالی به آسانی به رئیس جمهوری که نماینده ملت و مجری قانون اساسی است اتهام می‌زنید آیا می‌توان برای آحاد مردم که پشتیبان خاصی جز خداوند ندارند امنیت قضایی متصور بود»

این جملات بسیار تعجب آور است. شما بعنوان رئیس جمهور کشور، مجموعه دستگاه قضایی را زیر سؤال برده‌اید آن هم بر اساسی واهی. در حالیکه بقول خودتان سوگند یاد کرده‌اید که پاسدار نظام جمهوری اسلامی و قانون اساسی کشور باشید. آیا سزاست دستگاه قضایی کشور که رکن مهمی از نظام جمهوری اسلامی است، بر اساس ویرانی، مورد هجمه قرار گیرد و بهانه بدست دشمنان و ضد انقلاب داده شود. قاعدتاً اخبار رسانه‌های خارجی این روزها به عرض عالی می‌رسد.

من از قرائت‌ها و تفسیرهای شما انگشت به دهان می‌مانم. از کجای نامه اینجانب برآمده است که شما را «متهم به حمایت از مجرم» کرده‌ام. گفته‌ام کار شما در این ظرف زمانی خاص «شائبه سیاسی بودن و جانبداری از مجرم را خواهد داشت» معنای عرفی شائبه این است که در اذهان شک و شبهه ایجاد می‌کند. بنده خود قضاوت نکرده‌ام که شما جانبدار مجرم هستید یا نیستید، بلکه خبری داده‌ام از یک واقعیت، خبر از یک انعکاس عمومی و این ربطی به متهم ساختن حضرتعالی آنهم از ناحیه اینجانب ندارد.

در همان نامه که مورد استناد شماست، در عبارت دیگر به صراحت به «اذهان برخی» تأکید کرده‌ام و گفته‌ام « ... حتماً شائبه سیاسی بودن این گونه اعمال را در اذهان برخی تقویت خواهد کرد»

واقعاً معنای «تقویت شائبه سیاسی بودن در اذهان برخی» یعنی من شما را متهم می‌کنم!! این چه قرائتی است؟

شما براساس این فهم ناصواب مجموعه قوّة قضاییه را که به نصّ قانون اساسی مرجع تظلّمات و رسیدگی عادلانه به منازعات است را زیر سؤال برده‌اید: از این کار چه کسانی سود می‌برند؟ این همان صیانت از قانون اساسی است که بدان سوگند یاد کرده اید؟

17 - در امر هفتم به مشکلات مزمن اقتصادی کشور اشاره کرده‌اید و به وظایف اصلی قوة قضایی در برخورد با مفاسد اقتصادی و رانت خواری‌ها و.... .

قوة قضاییه مفتخر است که به خصوص در این چند سال اخیر مبارزة بی‌امانی را با مفاسد اقتصادی پی‌ ریخته است و خواب را از چشمان بسیاری از رانت خواران ربوده است. نمونه بارز آن برخورد با فساد کلان اقتصادی اخیر است که واقعاً اعتماد عمومی را جریحه دار ساخته بود. فعلاً در باب نقش برخی مقامات و دستگاه‌های اجرایی در این فساد کلان سخنی نمی‌گویم و آن را به زمان دیگری وا می‌گذارم. حضرتعالی براساس فرمایش این فقره از نامه‌تان باید از این برخورد شجاعانه توأم با رسیدگی های دقیق قوه قضاییه استقبال می‌کردید ولی متأسفانه در عمل اینطور نشده است. در مصاحبه تلویزیونی زنده، در مقابل دیدگان حیرت زده میلیونها نفر با اشاره به محاکمه مفسدان اقتصادی مطلبی قریب به این مضمون گفته اید: «ما که نفهمیدیم چه شد البته برای ما روشن است ولی بالاخره کو؟» آیا این همان حمایت شما از اجرای قانون اساسی و مبارزه با مفاسد اقتصادی است که در این نامه به آن تأکید می‌کنید؟

18 - گفته‌اید «درحالیکه به فرمودة امام راحل (ره) زندان باید دانشگاه باشد و علی القاعده درب آن به روی اقشار مختلف حقوقدانان، روانشناسان، جامعه شناسان و محققین علوم انسانی و دانشجویان و مددکاران اجتماعی باز باشد، بازدید رئیس جمهوری که انتظار می‌رفت با استقبال مسئولین قوه قضاییه مواجه شود، شائبه‌ای ایجاد نمی‌کند بلکه مخالفت با این امر شائبه‌ای زیادی ایجاد خواهد کرد.»

اوّلاً هم اکنون حسب گزارش، بسیاری از روانشناسان و مددکاران اجتماعی به زندان ها رفت و آمد دارند و برنامه‌های متنوع و مؤثّری برای بهبود وضعیت روحی زندانیان و بازگشت آنان به زندگی در دست اقدام دارند.

کدام زمان حضرتعالی از من در این باره پرسش کرده‌اید و بنده از اطلاع رسانی به شما امتناع کرده ام. بعلاوه بسیاری از مشکلات در این ارتباط معلول وضعیت بودجة قوه قضاییه است که متأسفانه دولت شما در مسأله بودجة قوة قضاییه بسیار کم لطفی می‌کند که این داستانی طولانی دارد و باید در جای دیگری گفته آید.

ثانیاً بنده با بازدید رئیس جمهور از زندان به نحو کلی مخالف نیستم و این نکته را صراحتاً به وزیر محترم دادگستری گفتم که به آقای رئیس جمهور بفرمایید «فعلاً این بازدید مصلحت نیست، هر زمان مصلحت بود اعلام می‌کنم»، معنای این سخن ممانعت کلّی نیست. به همان علل و عواملی که قبلاً گفتم معتقدم فعلاً این بازدید به مصلحت نیست. تشخیص این مصلحت هم با اینجانب است نه با شما. سازمان زندان‌ها مجموعة قوه قضاییه است وچنانکه قبلاً به تفصیل آورده ام اداره وانجام مسئولیت‌های قوه قضاییه با رئیس قوه قضاییه است نه با رئیس‌جمهور وحسب نص تفسیر شورای نگهبان شما حق نظارت بر قوای دیگر ندارید. اما نیک بخاطر دارم قریب به دوسال پیش که در جلسه‌ای مسأله وضعیت دشوار زندان‌ها و کمبود بودجه برای توسعه وتجهیز آنها مطرح شده بود به حضرتعالی گفتم شما خود از زندان‌ها بازدید کنید تا مشاکل را به چشم خود ببینید. حال چرا باید با بازدید شما مخالفت کنم؟ سّر مخالفت امروز بنده همان است که گفته‌ام. بعلاوه حسب گزارش سازمان زندانها تنها در دوره مسولیت اینجانب بیش از صدها نفر از وزرا، استانداران، فرمانداران، نمایندگان مجلس و هیات های خارجی از جمله برخی از سازمانهای بین المللی از زندان‌ها بازدید بعمل آورده‌اند چرا مطالبی مطرح می کنید که اینگونه القاء شود که درب زندان‌ها بر روی همه بسته است.

19 - متأسفانه نامه‌‌ها و پاره‌ای گفتارهای شما این گمان را تقویت می‌کند که برای خود «حق نظارت» و «بازدید» و «بررسی» در تمام دستگاه قضایی حتی دادگاه‌ها قائلید.

علاوه براین باید عرض کنم که مزید بر مصلحت‌سنجی‌های قبلی، اکنون هم این را یک مصلحت ملزمه می‌دانم که براین توهمات خط بطلان بکشم. هرمنصفی سطرهای پایانی نامة شما را بخواند، دراین تشخیص مصلحت، با بنده همراهی خواهد کرد. شما گفته‌اید: «مطمئناً با سرکشی از زندان‌ها و برخی دادگاه‌ها نحوة اجرای اصول قانون اساسی و رعایت حقوق اساسی ملت را مورد بررسی قرار داده و گزارش آن را به ملت بزرگ و مقام معظم رهبری تقدیم خواهم کرد.»

حسب نصّ تفسیر شورای محترم نگهبان که همة قوا وظیفه دارند نسبت به آن تمکین کنند، حضرتعالی چنین وظیفه (و البته اختیاری) ندارید. نمی‌شود انسان خود برای خود وظایف و اختیاراتی تخیّل کند و بعد هم به دنبال آن راه بیفتد. از سخنان شما چنین استشمام می‌شود که قصد دارید ولو بدون هماهنگی و اجازة مسئولان ذی‌ربط در قوه قضاییه، به زندان‌ها و برخی دادگاه‌ها سرکشی کنید. به حضرتعالی عرض می‌کنم که این، تعدّی از حدود و اختیارات رئیس‌جمهور و دخالت در کار قوه قضاییه است و اینجانب حسب وظیفه‌ای که براساس قانون اساسی دارم وازجملة آن صیانت از استقلال قوه قضاییه و اداره مقتدرانه آن است، قاطعانه از هرگونه حرکت تعدّی‌گونه و دخالت نابجا ممانعت خواهم کرد.

در خاتمه بعنوان خدمتگزار مردم و حافظ حقوق آنان، مشفقانه عرض می کنم جناب آقای رئیس جمهور در شرایط خطیری قرار داریم، دغدغه ها و مشکلات مردم ایجاب می کند که همه با حسن ظن و اعتماد به یکدیگر کمک کرده و راهکاری برای رفع نگرانی ها و عبور از تحریم و گرانی ها بیابیم و خالصانه تلاش کنیم تا نظام اسلامی و مردم شریف به اهداف و آرمانهای والای خود نائل آیند.

والسلام علی عبادالله الصالحین

صادق لاریجانی

ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۳۳ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۱
دونکته است که سالها ازآن غفلت شده اول اینکه استقلال قوا و تفکیک قوا نسبی است یا مطلق؟ ظاهرا در ایران تفکیک واستقلال نسبی است که مجلس برای قوه مجریه قانون میدهد ووزیر رای اعتماد ازمجلس باید بگیرد و... ثانیا با آنکه با روش رئیس جمهورفعلی وکارهایش مخالفم اما در علم مدیریت واضح است که اجرا بدون نظارت معنی ندارد و تفکیک این دو خیالی بیش نیست و اجرای قانون اساسی بهرحال فعلا برعهده اوست که قبلا با هماهنگ کنندگی قوا معنادارمیشد والان دچارانسداد شده وراهش یا اصلاح قانون اساسی یا تفویض اختیارتوسط رهبری است وبس
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۲۱ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۷
و عجب چیزی است این «مصلحت»
رحمتی
France
۱۳:۲۱ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۶
سازمان بازرسی ودیوان عدالت اداری و دیوان محاسبات با وظایف مشخص قانونی ایجاد شده اند مجلس شورای اسلامی هم برای قانونگذاری و نظارت بر قانون ایجاد شده است درهمه کشورهائی که تفکیک قوا وجود دارد هم همین است رئیس جمهور در نظام جمهوری اسلامی رئیس حکومت نیست وظیفه ای هم غیر از ریاست قوه مجریه و هیات وزیران ندارد هرکدام از وزراء هم در مقابل مجلس بایستی پاسخگو باشند درمقابل قاضی هم همه ملت وظیفه دارند.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۴۵ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۶
اقاجون اينهمه سفر هاي استاني رفتي و اينهمه بازديد از مجموعه هاي زير نظر خودت انجام دادي نتيجه اي جز خرابي و بدتر شدن اوضاع داشت ؟ حال ميخواهي بري سراغ زندان تا انجا را هم خرابتر كني ؟ واقعا خجالت هم خوب چيزي است. قدري بكش اقاجون
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۰۱ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۶
با سلام
آنچه كه در ذهن مردم تصور شده و همه ره مي آزارد اين است كه قوه قضاييه با اين عملكردي كه از خودش نشان داده هيچ حرفي واسه گفتن نداره ؟
مجله خواندنی ها
انتشار یافته: ۱۲۱
جانباز 70 درصد
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۵۰ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۳
آقای احمدی نژاد، مردم حواسشان جمع جمع است. با مدیریت مثال زدنی خود طی هفت سال که سالهای طلایی و سرنوشت ساز ایت ملت و کشور بوده، اکنون اوضاع اقتصادی و اجتماعی ما را به این روز انداخته اید و به جای این که فکری اساسی برای رفع مشکلات واقعی مردم کنید، بازی با قوای دیگر را آغاز کرده اید؟!!! برادر، این ره که تو میروی به ترکستان است! پرونده خود و اطرافیانت را سنگین تر از این هست نکن!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۱۷ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۳
فرمایش این جانباز(البته اگر واقعا باشد)درست ولی طرف مقابل احمدی نژاد هم همچین "صلی علی"نیست!!!
ناشناس
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
۲۱:۳۲ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۳
بقیه قوا هم تاجی به سر ملت نزدن که بشه دفاعی کرد. وقتی پشتوانه های مردمی را به سخره گرفتند هرسه قوه حالا باید بکشند ! نه کسی حرف احمدی نژاد را قبول میکند نه کسی به حال لاریجانی ها تره خرد میکند .
ناشناس
Luxembourg
۰۸:۵۷ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۴
اي كاش زماني كه بحث 300 ميليارد تومان هزينه بدون سند شهرداري تهران در دوره ايشان مطرح شد صدا ها را در گلو خفه نمي كرديد كه ايشان بتواند به همين ترتيب در مقياس ملي عمل كند و 300 ميليارد دلار كه هيچ، موجوديت ملتي را به خطر بياندازد.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۰۶ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۴
بنظر شما فقط احمدی نژاد مقصره؟ آیا اگر مجلس دارای نمایندگانی مستقل و واجد شرایط بود و وظیفه اش را درست انجام میداد، احمدی نژاد به تنهایی میتونست اینقدر خرابی بیاره؟ آیا شورای نگهبان که 2 تن از اعضای آن
(آیت الله جنتتی و الهام) در دور دوم انتخابات تبلیغاتچی رسمی احمدی نژآد شده بودند بی طرفانه صلاحیت احمدی نژاد را بررسی می کرد کار به اینجا میکشید؟ آیا اگر آنهایی که همه جور حمایت مادی و معنوی در این هشت سال از احمدی نژاد کردند و در برابر تمام اشتباهات او سکوت کردند و حتی اشتباهات احمدی نژاد را تایید کردند به وظیفه شون عمل میکردند اینگونه میشد؟آ
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۰۴ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۴
فرمایش درست ولی این مدیریت محصول یک دست شدن قدرت و مجلس خاموش است نه تنها دکتر احمدی نژاد
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۲:۰۹ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۴
در نامه ی آقای لاریجانی بجز مورد 14 که به نوعی مغالطه است، مابقی صحبت ها بسیار قرین به حق و واقعیت می باشد.
متاسفانه آقای احمدی نژاد همانند تمام 7 سال گذشته، یک آنارشیست تمام عیار بوده و هست
ا ب س
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۴۱ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۵
الان این عالیجنابان جنتی و الهام کجا هستند که با صدای بلند فریاد بزنند گه خوردیم نفهمیدیم وهنوز هم نمی فهمیم.؟؟؟
سیامک
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۲۰ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۳
برای احمدی نژاد به عنوان رئیس جمهورکشورمهم آقای جوانفکر است نه مشکلات اقتصادی مردم .متاسفم آقای دکتر.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۲۰ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۶
دکتر؟؟؟!!!
آقا میرزا
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۲۴ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۳
محمود جان برای عدم تمرکز مردم از بالا رفتن دلار و وضع نابسامان معیشت مردم چاره دیگری کن و سعی کن این بازررسی ها را از مجموعه های زیر دست خودت چون بانک مرکزی ، سازمان هدف مندی یارانه ها ،نهاد ریاست جمهوری ، سازمان تامین اجتماعی ،مبازرزه با قاچاق کالا و مجموعه های فربه دیگر انجام بده.
سایه عقل و درایت است که آن را عدالت مینامیم .
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۲۱ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۸
احسنت
يك نگران
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۳۱ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۳
متاسفانه هر قدر با دليل وسند وقانون صحبت كنيد جناب آقاي رييس جمهور حرف خودشان را صحيح دانسته وبرآن اصرار دارند .به نظر ميآيد هدف ازاين اقدامات فرافكني وبرنامه هاي تخريبي در آستانه انتخابات باشد .خدا آخر وعاقبت اين كشور رابخير كند.
ناشناس
Germany
۱۹:۳۹ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۳
درسته خیلی از سیاستهای احمدی نژاد رو قبول نداریم ولی حق رییس جمهوره که از زندان بازدید کنه،مگه آقایون قانون اساسی رو قبول ندارند که برای قانون اساسی هم مصلحت رو مطرح میکنند؟
ایمان
Iran (Islamic Republic of)
۰۱:۵۶ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۵
جگر جان!!!!!!!!!!
قانون اساسی به صراحت گفته قوای سه گانه از هم مستقل اند
محسن
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۴۲ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۳
هر چند از بابت هایی از قوه قضائیه دلخورم اما به نظر من اقای لاریجانی عالی گفته است سخنان آقای لاریجانی تیزهوش عاقل و دوراندیش عین حق وعدالت ومنطق وعقل و انصاف است . وقتی نامه آقای لاریجانی را می خواندم یاد فتنه هایی افتادم . خدا رحت کند شهید بهشتی را و خدا لعنت کند بنی صدر را چقدر تاریخ زود تکرار می شود خدا هدایت کند یا هر چه خود می داند کند آن کسانی که بیان ورفتار و افکار و ذاتشان تخریب کننده آبروی اشخاص امنیت جامعه و اقتصاد مملکت است . اصلا وجودشان تشنج آفرین است . به گمانم این استخوان تو زخمی که برای حضرات برادران اصول گرایمان ایجاد شده است نتیجه طلم هایی است که به نا حق برای حمایت کور از بعضی ها در حق بعضی اشخاص اسم و رسم دار کرده اند . امیدوارم سرانجام کار هر چه باشد ضرر مردم و مملکت نباشد .
راستش خیلی دلم می خواهد رئیس جمهور به درب زندان برود و ماموران قوه قضائیه با او برخورد کنند هر چند که می دانم بدش نمی اید قهرمان بازی در آورد اما برخورد قاطع ودلاورانه قوه قضائیه خیلی لذت بخش است بالاخره یکی باید بینی آدمهای متکبر و متوهم را به خاک بمالد و این فقط از دست قوه قضائیه بر می آید نه مجلسی که پشمی به کلاهش نیست .
حقیقت جو
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۰۵ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۶
نظر بسیار متینی است . اونهایی که منفی دادند حداقل نصفشون اگه دقت میکردند منفی نمی دادند.
قلي
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۴۷ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۳
آقاي رئيس جمهور ديگه دير شده. دير فهميدي كه ديگه جايي تو مملكت نداري. ايران رو به ويرانه تبديل كردي حالا دنبال سر و صدا و به هم ريختن اوضاع مملكت هستي؟
ديگه دوره سياست كي بود كي بود من نبودم شما تموم شده.
خيلي وقته كه تموم شده و شما در خواب هستيد.
ناشناس
United States of America
۱۹:۵۰ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۳
میشه بگین آقایون کروبی و موسوی در کدام دادگاه عادلی از حقوق مدنی خود محروم شدند؟ نسرین ستوده را آزاد کنید. مادر ۲ تا بچه است.چه خطری برای جامعه داره که باید زندانی باشه؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۱:۰۹ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۴
مرسی.واقعا ممنون از کامنت خوبتون دوست عزیز کاملا به جا بود
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۴۱ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۸
آفرین
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۵۸ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۳
در اینجا به نظر می رسد تفسیر شورای نگهبان مشکلات را بوجود آورده است . شورای نگهبان اظهار نظر کرده که مقصود از مسئولیت اجرا در اصل 113 قانون اساسی امری غیر از نظارت بر اجرای قانون اساسی است ! ولی اعلام نکرده است که با این تفسیر پس مسئولیت اجرای قانون اساسی از طرف رئیس جمهور یعنی چه و کدام محدوده ها را شامل میشود اگر قرار بود مسئولیت رئیس جمهور محدود به قوه مجریه باشد در همان اصل قید می شد پس مسئولیت محدود به قوه مجریه نیست و عام است و در متن سوگند نامه هم قید محدودیت وجود ندارد ثانیا" رئیس جمهور اگر قرار بود هم سطح روسای دیگر قوا باشد در قانون اساسی از آن به عنوان مقام دوم کشور و عالیترین مقام بعد از مقام معظم رهبری نام برده نمیشد . شاءن مقام دوم کشور بودن رئیس جمهور را بالاتر از روسای دیگر قوا قرار میدهد و دقیقا" از حیث این مقام و برتری آن است که رئیس جمهور مسئولیت اجرای قانون اساسی را در همه قوای کشور دارد . نکته کلیدی اینکه نباید از این موضوع به عنوان دخالت در دیگر قوا تعبیر کرد زیرا دخالت معنای خاص و حقوقی دارد اتفاقا" شورای نگهبان با تفسیر خود اشتباه بزرگی مرتکب شده زیرا اگر مسئولیت رئیس جمهور را در اجرای قانون اساسی طبق اصل 113 در دیگر قوا در حوزه نظارت و تذکر منحصر میکرد کار ساده تر بود زیرا نظارت و تذکر دخالت محسوب نمیشود افراد عادی کشور هم میتوانند در حین نظارت بر عملکرد قوای کشور در صورتی که خلاف قانونی مشاهده کنند تذکر دهند چه رسد به رئیس جمهور مملکت . بنا بر این اقدام رئیس جمهور برای بازدید از بخشهای زیر مجموعه قوای دیگر و دادن تذکر دخالت محسوب نمیشود اگر رئیس جمهور مثلا" در حین بازدید بگوید فلان زندانی آزاد شود این دخالت محسوب میشود و لی بازدید کردن دخالت نیست چون دیگر روسای قوا هم از بخشهای مختلف قوه مجریه بازدید میکنند و نظر هم میدهند و این موضوعات عادی و معمول است .
برادر
Iran (Islamic Republic of)
۰۷:۲۸ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۶
بله موافقم كه رئيس جمهور شأن نظارتي دارد ولي اجازه دخالت اجرايي ندارد و تفسير شوراي نگهبان در اين مورد حقوقي نبوده و بيشتر جنبه سياسي دارد.
قلقلک
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۰۹ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۶
همینجوری هم که اطرافیان رئیس جمهور هر کاری دوست دارن میکنن . این دیگه همه جای دنیا درسته که قوه قضاییه باید مستقل باشه . ای بسا خود رئیس جمهور جرمی مرتکب میشه . اونوقت چه کسی باید رسیدگی کنه . متعجبم از کسانی که دوست دارند به احمدی نژاد اختیارات جدیدی هم بدهند که .... خدا میدونه چی میشه ... شما هم اگه فکر کنید....
حاجی
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۰۶ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۳
خدا حفظ کند علمای اسلام رامادعاگوی شماییم جناب آیت الله
ناشناس
Australia
۲۰:۰۶ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۳
خواست بازدید از زندان را به هر دلیلی که باشد کاری درست و و در راستای حقوق رییس جمهور می دانم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۱۲ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۳
به نظر شما آیا قوه قضاییه قادر به جلوگیری از بازدید احمدی نژاد از زندان اوین مبی باشد؟
بلی (مثبت)
خیر (منفی)
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۱۴ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۳
واقعا با اینهمه مشکلات اقتصادی چطور فکر زندان اوین افتادی آقای رئیس دولت؟ بالاخره یکی جوابش رو داد.
امیر
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۱۶ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۳
اتفاقا این نامه نگاریها باعث میشود ما مردم عادی چیزهای زیادی از قوانین (اگرچه بی ربط به مردم )را یاد بگیریم ، بالاخره کی باید بر عملکرد قوه قضائیه نظارت کند ؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۴۲ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۴
رجوع شود به خطبه نماز جمعه آیت الله جوادی آملی در قم حدود سه سال پیش
شکوفه
Germany
۲۰:۱۸ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۳
آیا این حرکت ها از سوی مسولین - گشایشی ست و یا بزبانی آزمایشی ست برای کسب عدالت در کشورمان ایران .؟ از یک سو مجادله در قالب انتقاد از مجموعه رفتارهای یک دیگر .؟ و از سویی تبلور تقابل سیاسی .؟ و از سو ئی دیگر شما عزیزان محترم ؛ خواهان تغییر فوری در کوتاه مدت برای قانون انتخابات ریاست جمهوری و خواستار اصلاح آن قانون هستید ،؟ و از طرفی ( بر حسب عادت ) ناگزیرید رفتارها و ساخت های دیرینه ی فرهنگ گذشته را دوباره تکرار به کنید .؟ خیر عزیزان من ؛ در حقیقت باید عرض به کنم که هر گونه تغییر بنیادی در گرو نفی ساخت های قدیمی است ، موضوعی که در کل حیات فردی و اجتماعی شما ، ریشه دار می باشد . اما نفی این ساخت ها به تنهائی خود موکول به نفی فوری بعضی از ساخت های سیاسی نمی شود . برادران من ؛ این چندین ضرورتی را که بنده برشمردم کاملا به هم وابسته اند . دوستان مخاطب ؛ برای تغییرات بنیادی در روش ها سیاسی مان در مدیریت داخلی ، اول باید رفتارهای سیاسی مان تغییر کند . تغییر در رفتارهای سیاسی مان نیز هنگامی اتر بخش است ، که تحول در تمام سطوح و ابعاد جامعه و فرهنگ مان صورت پذیرد . شکوفه .آلمان .
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۴۳ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۵
ادبیاتت مال دوران فردوسیه عزیزم
محمد ابراهيم
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۲۲ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۳
با اين تفسير رياست محترم قوه قضاييه:
- عوامل ديوان محاسبات مجلس حق دخالت در قوه مجريه را نخواهند داشت و فقط بايد گزارش قوه مجريه را دريافت و ملاك عمل قرار دهند.
- عوامل بازرسي كل كشور حق ورود به دستگاههاي دولتي را نخواهند داشت و فقط به گزارش دولت اكتفا نمايند.
- مجلس ديگر حق تصويب قوانين و تعيين تكليف براي قوه قضاييه را نخواهد داشت.
- اساسأ حضور روسا و وزير دادگستري كه از عوامل قوه مجريه هستند دخالت در قوه قضاييه محسوب ميشود.
- در مواردي كه خداي نكرده فسادي مانند ماجراي كهريزك رخ دهد نمايندگان مجلس حق بررسي و نظارت در امور قضاييه را نخواهند داشت.
دخالت قوا در انجام وظايف محوله قواي ديگر با نظارت قوا بر حسن انجام امور ديگر قوا دو مورد متفاوت است.
خدايا ما را به خودمان وامگذار.
مهدی
Iran (Islamic Republic of)
۲۱:۰۰ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۳
درود بر این عالم بزرگوار و مطیع ولایت . نامه با ادبانه این عالم کجا و نامه رئیس جمهور ....
احمد رضائی
Iran (Islamic Republic of)
۲۱:۲۵ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۳
خود زنی ، پراکنده گوئی ، اتهام زنی ، تخریب شخصیت ، بی انصافی ، نادیده انگاشتن مصالح کشور ، حق پوشی ، کیش شخصیت و نگاه حزبی و خانوادگی بر نامه هر دو نفر سایه انداخته است . وقتی که روسای دو قوه مهم از قوای سه گانه کشور این گونه باشند ، از آحاد مردم چه توقعی می توان داشت . وا اسفا ...
نظر
Germany
۲۱:۳۷ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۳
هیچ کدام از قوای سه گانه عاری از عیب نیستند ولی آقای احمدی نژاد شما دست پیش گرفته اید که فردای بعد از ریاست جمهوریتان خود و نزدیکانتان پس نیافتید؟ میخواهید آن موقع برخوردها را تسویه حساب و تلافی این روزها جلوه دهید؟
روزبه
Iran (Islamic Republic of)
۲۱:۳۸ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۳
پاسخ بسیار مناسب به همراه ادله محکمی و مستدلی داده شد. امیدوارم این دولت برای یک بار هم که شده حدود خودشو بشناسه و به ملت ایران احترام بزاره. شما تو این هشت سال کجا بودی که ببینی اوضاع ملتو به کجا کشوندی. نیازی به زندان رفتن نیست. خیلی از زندانی های امروز چه سیاسی چه غیر سیاسی به خاطر راه غلطی که دولت مهر جنابعالی در پیش گرفته تو زندان هستند. می خوای بری شاهکار خودتو ببینی. با این وضعیت که دولت ناکار آمد شما در پیش گرفته به زودی آمار زندانی های ما چند برابر میشه . ایمیدوارم دیگه هیچکی مثل احمدی نژاد بر مسند قدرت نیاد تو این مملکت
ناشناس
United States of America
۲۱:۳۸ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۳
این حق رئیس جمهور است و کسی نباید مانع آن شود. البته با ذکر این نکته که با همه ی صحبتهای جانباز عزیز موافقم ولی اینجا حق با احمدی نژاد نیست
روزبه
Iran (Islamic Republic of)
۲۱:۵۸ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۳
پاسخ بسیار مناسب به همراه ادله محکمی و مستدلی داده شد. امیدوارم این دولت برای یک بار هم که شده حدود خودشو بشناسه و به ملت ایران احترام بزاره. شما تو این هشت سال کجا بودی که ببینی اوضاع ملتو به کجا کشوندی. نیازی به زندان رفتن نیست. خیلی از زندانی های امروز چه سیاسی چه غیر سیاسی به خاطر راه غلطی که دولت مهر جنابعالی در پیش گرفته تو زندان هستند. می خوای بری شاهکار خودتو ببینی. با این وضعیت که دولت ناکار آمد شما در پیش گرفته به زودی آمار زندانی های ما چند برابر میشه . ایمیدوارم دیگه هیچکی مثل احمدی نژاد بر مسند قدرت نیاد تو این مملکت
صابر
Iran (Islamic Republic of)
۲۲:۱۲ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۳
اسم قانون اساسی که میاد یاد دیوان حافظ میفتم .هر کی هر جور دلش خواست میتونه تفسیرش کنه! تمامی اصل هاش آرایه ایهام داره.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۲:۱۴ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۳
حق با احمدی نژاد است
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۲:۲۳ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۳
جناب اقای لاریجانی فکر می کنید اینقدر با قانون . مدرک و تبصره جواب احمدی نزاد را دادید ایشان الان قانع شدند و کلا منطقی و در جهت مصالح کشور عمل می کند منتظر جواب کوبنده و کلا توهین امیز ایشان به قوه قضائیه و خانواده لاریجانی ها باشید
رضا
United States of America
۲۲:۴۹ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۳
بگذارید این بازدید صورت گیرد شما نگران شائبه حمایت ازجوانفکرنباشید زیراحداکثرخودرابی اعتبارخواهد کرد و انکس که در او غش است سیه رو خواهد گردید.
علی
Iran (Islamic Republic of)
۲۲:۵۲ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۳
فکر نکنم بازدید از زندان اولویت داشته باشد .
مردم مشکلات جدی فراوانی دارند که بازدید رفتن ریس جمهور در لیست دغدغه هایشان نیست
معلوم نیست چرا این گونه رفتار می کنید
نامه هایتان بوی فتنه می دهد پرزیدنت
رضا رشیدی
Iran (Islamic Republic of)
۰۰:۳۴ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۴
نمیدونم چرا آقای رییس جمهور اینقدر گیر داده به این مساله.مسایل مهمتری در کشور هست که همش به خاطر سوء مدیریت دولت جنابعالی بوده.حالا فکر کن رفتی زندان و جوانفکر رو هو دیدی مشکل حل میشه؟اون اگه مشاور خوبی میبود مشاوره درست میداد که اینقدر شما این روزا به چالش کشیده نشین.شما نه با مجلس تعامل داری نه با قویه قضاییه.وای بر حال ما مردم که اینقدر بازیچه بازیهای سیاسی شما سیاسیون شده ایم.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۰:۳۹ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۴
بازدید رئیس جمهور از زندان که دخالت تو کار قوه قضاییه نیست.
اشکال ما اینجاست که قوانین ما شفاف نوشته نشدند که اینجوری امکانات مملکت معطل میمونه.
جنگ در بالاترین نقاط هرمی مملکت به خاطر هیچ و پوچ بالا گرفته
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۱:۰۹ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۴
مردم دارن زیر این دعواهای بیخودتون له میشن
mohsen
Iran (Islamic Republic of)
۰۱:۵۷ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۴
جناب آیت الله لاریجانی جوابی کاملا با ادب و قانونی به ایشان دادید که البته از شما غیر این انتظار نبود ولی منتظر جواب بی ادبانه ایشان باشید
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۱:۵۹ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۴
واقعا بسه به جای این نامه بازیها به فکر نان شب مردم باشید
اصغر
Iran (Islamic Republic of)
۰۵:۳۰ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۴
جناب آقای رئیس جمهور نمی دانم چه شده که این قدر دغدغه ی اجرای قانون اساسی و سوگند شرعیتان دارید؟برادر عزیز شرکت مستمر شما در جلسات مجمع تشخیص نظام هم طبق قانون اساسی و سوگندتان از وظایف جنابعالی بوده بیایید آمار بگیرید که در طول مسئولیت شما چند جلسه مجمع تشکیل شده و شما در چند تای آن شرکت کرده اید؟دلیل عدم شرکت شما صرفا بخاطر ریاست مجمع بوده که آنهم طبق قانون اساسی است.موارد نقض قانون اساسی از طرف شما متاسفانه بسیار زیاد است و ای کاش حد اقل اگر موردی خلاف میلتان بود به سوگند خود پایبند بودید.
محمد
Iran (Islamic Republic of)
۰۷:۴۰ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۴
بسیار عالی ..
محسن
Iran (Islamic Republic of)
۰۷:۵۸ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۴
حق با هر دوی شماست . این مردم اند که نا حقند....
پسر یه رزمنده
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۰۲ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۴
فقط میتونم بگم خدایا 9 ماه دیگر را سریع تر برسان.چون نه پدر بنده که 8 سال جنگید برای این خاک نه من جون،پولی برای آسوده زیستن نداریم.دلم به حال همه میسوزه همه مردم ایران.خدایا خودت آخر این داستان را ختم بخیر کن.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۰۴ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۴
اقای رییس محترم جمهوربه جای رفتن به اوین که اینقدردردسردرست کرده یه سری به کوچه وخیابان بزن ببین مردم مشکلات اصلیشون چیه ؟چه اوضاعی برای مردم درست شده اگه اوضاع معیشتی مردم درست شه وبرای سایرجنبه های زندگی مردم درست فکر بشه دیگه نیازی به زندان نیست وشماهم وقتتون گرفته نمی شه زحمت رفتن به زندان روبکشید وقتون رو هدرنیدن به فکر مردم باشید که وقت تنگه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۰۵ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۴
حالا می فهمم آقای احمدی نژاد چقدر به آقای جوانفکر علاقه مند است ودر فراغش بی قرار.
بازم ملت سرکارن دعوا سرجوانفکر نه ملت وقانون اساسی
محمد رضا
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۰۶ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۴
اهداف اقای احمدی نژاد :
1- ضربه به برادران لاریجانی جهت انتخابات بعدی
2-مبری کردن خود از حوادث سال 88
3-تهیه خوراک تبلیغات انتخاباتی برای تیم خود
وسئوال اصلی در زندان چه خبر است ؟یادمان باشد ایشان اشاره به نامه نگاری با قوه قضائیه درسال 88و89 نیز کرد
یک ایرانی
Australia
۰۸:۰۶ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۴
حاجی لاریجانی شیر مادرت حلالت باشه از خواندن نامه لذت بردم تمام این حرفها تو گلوم گیر کرده بود
مصطفی
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۱۰ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۴
تیتر این خبر باید از این جمله انتخاب می شد :حکایت شما حکایت سلطانی است که اموال و املاک مردم را غاصبانه تصرف کرده بود و به ملک خود منضّم ساخته بود و به همه می‌گفت چرا رعایت ملک سلطان نمی‌کنید !!
در مثل مناقشه نیست ولی گفته هر چی رو که مبایست بگه .........
محمد
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۱۲ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۴
جوانفکر.............................
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۲۱ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۴
مگر در زندان اوین چه میگذرد که رئیس جمهور و مردم نباید از آن با خبر باشند؟ پس چه نهادی باید به قوه قضائیه نظارت کند؟
علی پور
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۳۵ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۵
اولا: توی زندان خیلی خبرهاست که مردم باید خبرداشته باشند.
ثانیا:نظارت بر قوه قضائیه و زندانها وظیفه رییس جمهور نیست.
ثالثا:بل فرض که وظیفه ایشون باشه جواب رئیس جمهور برای این 7 سال کوتاهی از این وظیفه و خیانت در حق مردم چیه؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۲۹ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۴
اگر ازاول هريک از قوا اينطوري محکم جلوي اين آقا مي ايستادند
اينقدر به خودش واطرافيانش رو وحق نميداد .در جايي خوتندم در اين چند سال قاي مشايي بيش از صد مسافرت خارج ا کشور داشته اند.
مجتبي
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۳۴ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۴
مهمترين مطلب اين است كه شخصيتهاي بزرگ سياسي ومذهبي بخصوص در دوم خطرات ادامه رياست جمهوري ايشان را گوشزد نمودند، ولي متاسفانه اصرار و پشتيباني بي حد ومرز باعث اين مشكلات فعلي شده و هنوز براي چاره جويي دير نيست
محمد
Italy
۰۸:۳۶ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۴
خدایا خودت به فریاد این ملت برس . آخه به کدامین گناه ......
حمید
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۳۶ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۴
احمدی نژاد یا روسای احمدی نژاد
در این هفت سال فرصت طلایی اوج گرفتن جمهوری اسلامی را به روزگاری چنین تبدیل کردند.
ملت ایران آیا شما میتوانید باور کنید این فقط یه اتفاقه اتفاقی بوده است؟
تاریخ روزی حقایقی تلخ را از روزگار حال ما برملا خواهد کرد.
خوشا آنان که فردا رو سیاه در برابر فرزندان و آیندگان نیستند.
حاج عباس
Spain
۰۸:۴۴ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۴
آقاي احمدي نژاد؛ برادر محترم، فرا فكني نكن لطفا ً؛ فعلا مردم گرسنه هستند، آقاي جوانفكر هم حالش خوبه؛ نگرانش نباش؛ نگران حال و روز مردم باش؛ همش داري گرو كشي ميكني، نگران عملكرد آقاي رحيمي باش. وضعو از اين خرابتر نكن
بک شهروند
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۴۴ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۴
رئیس جمهور یک کشور که برگزیده مهمترین انتخابات کشور است و نماینده مردم تلقی می گردد حتی حق رسیدگی به زندانها را ندارد و هزاران توهین می شنود

محدود کردن کوچکترین حقی از رئیس جمهور یک کشور نشانه محدود شدن آ« موضوع برای کل مردم آ« کشور است
این نشان میدهد که عده ای در بالا نشسته اند و تمام حقوق را برای خود محفوظ دانسته اند و مردم ما هیچ حقی ندارند.

بدانیم که رئیس جمهور نشانه مردم یک کشور است.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۵۴ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۴
مصداق عینی خاموش کردن با بیل
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۲۳ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۶
با اين تفسير رياست محترم قوه قضاييه:
- عوامل ديوان محاسبات مجلس حق دخالت در قوه مجريه را نخواهند داشت و فقط بايد گزارش قوه مجريه را دريافت و ملاك عمل قرار دهند.
- عوامل بازرسي كل كشور حق ورود به دستگاههاي دولتي را نخواهند داشت و فقط به گزارش دولت اكتفا نمايند.
- مجلس ديگر حق تصويب قوانين و تعيين تكليف براي قوه قضاييه را نخواهد داشت.
- اساسأ حضور روسا و وزير دادگستري كه از عوامل قوه مجريه هستند دخالت در قوه قضاييه محسوب ميشود.
- در مواردي كه خداي نكرده فسادي مانند ماجراي كهريزك رخ دهد نمايندگان مجلس حق بررسي و نظارت در امور قضاييه را نخواهند داشت.
دخالت قوا در انجام وظايف محوله قواي ديگر با نظارت قوا بر حسن انجام امور ديگر قوا دو مورد متفاوت است.
خدايا ما را به خودمان وامگذار.
مصطفی اصل
Germany
۰۹:۱۰ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۴
با سلام. جناب آقای رئیس جمهور . از قدیم گفته اند خدایا چنان کن سرانجام کار تو خشنود باشی و ما رستگار. خواستم بگویم اشداء علی الکفار رحماء بینهم به اشداء علی بینهم و رحماء علی الکفار تبدیل نشود. و برای اینکار بایستی به این آیه توجه داشت. ان النفس لاماره بالسوء الا ما رحمه ربی.
محمد
United States of America
۰۹:۱۱ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۴
امیدوارم هرچه زودتر اخر وعاقبت احمدی نزاد بعد از این دورانش را ببینم که با این همه بی لیاقتی چه سرنوشتی وچه یادی در اذهان مردم خواهد داشت.
محمد
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۲۴ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۴
احسنت
جمشيد
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۲۹ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۴
جناب آقاي لاريجاني!
ضمن تاكيد بر سوخته شدن فرصت هاي طلايي مردم ايران در نتيجه ي سوء مديريتهاي آقاي احمدي نژاد.
همچنين ضمن يادآوري به جناب آقاي لاريجاني مبني بر اينكه مواردي را كه ايشان هم اكنون به عنوان ايريدات رفتاري آقاي احمدي نژاد مطرح مي كنند دلسوزان كشور اگرنگويم 7 سال پيش اما دست كم 3 سال پيش با ذكر جزئيات مطرح كردنداما متاسفانه آن شد كه نبايد مي شد.
واما در خصوص استقلال قوا وبازديد از زندان.:
1) بايد زندانهاي ما از چندان قانونمداري وشفافيتي برخوردار باشد كه هر فرد ايراني كه درخواست بازديد كند بتواند از وضعيت درونش مطلع گردد .
2) نماينده مجلس ،عضو شوراي شهرورييس جمهور نمايندگان انتخابي مردم هستند بنابراين بايد بتوانند از عملكرد تمامي نهادهاي حكومتي اطلاع داشته وبازديد كنند.
4) پر واضح است كه هركس در حوزه مديريتي خودش مسوول اجراي قانون است بنابر اين اگر انگونه كه جنابعالي فرموده ايدمنظور اصل 113 فقط ناظر بر مسووليت رييس جمهور در حوزه خودش بود اصلا نيازي به گنجاندن اين اصل در قانون اساسي نبود .مثلا آيا لازم است در جايي تاكيد شود كه يك مدير كل مسوول اجراي قانون در اداره خودش مي باشد؟
5)اگر بر اساس قانون ، قوه قضاييه مستقل است (كه بايد باشد) قوه مجريه هم مستقل است آيا مي شود گفت كه نظارت سازمان بازرسي كل كشور بر دستگاههاي دولتي دخالت قوه قضاييه در قوه مجريه است؟ همچنين آيا صحيح است كه بگوييم نظارت ديوان محاسبات بر عملكرد مالي دستگاههاي دولتي دخالت قوه مقننه در قوه مجريه است؟
6) فرموده ايد كه 2 سال پيش خودتان از رييس جمهور خواسته ايد از زندانها بازديد كند پس چرا حالا اجازه نميدهيد دليلش اين نيست كه آن زمان همفكر وهم موضع شمابوده اما حالا زاويه دارد؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۰:۱۹ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۵
بهترین نظری بود که تا اینجا خوندم. آفرین به جمشید.
رزمنده 8 دفاع مقدس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۳۹ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۴
چيه! مي تونيم به همه ايراد بگيرم؟ و اتهام بزنيم . ولي كسي ميخواد از ما سوال اي واي اسلام در خطر تو در منطقه ممنوع وارد شدي !؟؟. بس رئيس جمهور باراي مستقيم مردم به سركار امده نمي توانند اظهار نظر كنند از حقوق مردم دفاع كنند اين چه رئيس جمهور؟ به چه درد مي خوره ؟
ناشناس
United States of America
۰۹:۴۵ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۴
من از مخالفان سر سخت سياستهاي آقاي احمدي نژاد در هفت سال گذشته بوده ام ولي در اين مورد خاص صددرصد حق را به آقاي احمدي نژاد مي دهم و متقدم ايشان حق دارد از زندان بازديد كند. آقايان در مدت 5سال تمام سياستهاي ايشان را چشم بسته تاييد مي كردند و حالا با همه خواسته هاي وي مخالفت مي كنند.
پویان
Germany
۰۹:۵۹ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۴
شما می فرمائید برخلاف میل باطنی ام . بنده می خواهم بدانم که مگر در نظام مستقل و انقلابی مردم ایران قرار است که در مورد رعایت قوانین حقوقی مردم ایران کسی و یا کسانی با میل شخصی خود در مورد سرنوشت مردم ایران تصمیم بگیرند . بنده فکر می کنم که حضرتعالی بد نیست که دوباره به این گفته خود مراجهه و ملاحظه نمائید . پویان . آلمان .
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۰۵ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۴
به اين ميگويند فرار به جلو شيوه اي كه دكتر محمود چند بار به كار برده امروز كه بايد پاسخگوي سالها بي تدبيري باشد ميخواهد در اذهان عمومي سئوال جديدي طرح كند و از تنگنا فرار به جلو كند و ضمنا از خود قهرماني بسازد در راه پاسداري از حقوق مردم. نه برادر دير آمدي خس و خاشاك حواسشان هست.
علی
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۰۷ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۴
همش مصلحت مصلحت تو اینه تو اونه بسه بابا خسته شدیم از کلمات دشمن، مصلحت و ....
محمود
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۱۱ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۴
آقای احمدی نژاد عجله نفرمایید ، شما یعداز هشت ماه دیگر ، به اوین خواهید رفت.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۳۵ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۴
حالا کو تا این آقا کک به تنبان خیلی ها بندازه، این همه عالم و آدم هشدار می دادند، کو گوش شنوا، حالا بخورند
پویش
Germany
۱۰:۳۹ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۴
رئیس جمهور نوشتند و گفتند - اما شما رئیس قوه قضائیه چرا به این شیوه ی غیر معمول و غیر عادی عمل خود را در همه سطح علنی کرده اید . پویش .
محمود
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۴۱ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۴
مدیریت جهانی را رها کرده وچسبیده به مدیریت داخلی
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۴۹ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۴
اگر رئيس جمهور به فكر دفاع از حقوق مردم بود بايد در سال 88 از كهريزك بازديد ميكرد و ضمنا متهم اصلي اين فاجعه را كه هنوز حكم برائت وي صادر نشده به سمتهاي بالا در دولت منسوب نميكرد.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۵۰ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۴
بابا جان مادرتون به فکر مردم باشید!آقایون! دیگه کسی روش نمیشه توی چشم زن وبچش نگاه کنه!!!
شمس
Germany
۱۰:۵۲ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۴
آقای لاریجانی رقابت انتخاباتی ریاست جمهوری دور یازدهم ایران نباید منجر به پرونده سازی های کاذب و حدف سیاسی و یا فیزیکی افراد حقوقی و حقیقی بشود . شمس .
کیان
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۵۸ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۴
تو کشور ما خیلی از مدیران بزرگ شدن خودشونو در کوچک کردن دیگران میبینن که این در مورد آقای رئیس جمهور هم صدق میکنه.امیدوارم هرچه زودتر خرداد92 برسه,شاید این دولت خدمتگذار و اطرافیانش بیخیال این خدمات تاریخی خودشون به مردم بشن.
برادر
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۲۰ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۴
حاج آقا سلام.
البته استدلال شما قوي است وحتي ميتواند عامه و توده مردم را هم مجاب كند و در برابر لحن جدل‌گونه و پوپوليستي آقا محمود كم نمي‌آوريد. به هر حال به ادبيات تهاجمي، منطق ضعيف و تلاش به تهييج احساسات مردم توسط ايشان بايد با همين لحن پاسخ گفت. اگرچه ميگويم موفق باشيد ولي ذكر 2 نكته را هم واجب ميدانم:
1- نص قانون اساسي بر وجود هيأت منصفه در دادگاه‌هاي مطبوعات و سياسي تأكيد نموده و تفاسير شوراي نگهبان و حضرتعالي و رؤساي سابق قوه قضائيه يا ساير علما ، نميتواند مانع از اجراي قانون شود. اما كژتابي در فهم جايگاه هيأت منصفه از مكتوب شما مستفاد ميشود. توجه كنيد كه هيأت منصفه به هيچ وجه در مقام انشاي رأي دخالت ندارد و نميتواند هيچ چيزي را در حكمي كه فقط قاضي اجازه صدور آن را دارد، تحميل نمايد. بلكه هيأت منصفه از سوي قانون فقط يك وظيفه دارد: «تشخيص انطباق جرم بر مجرم» علت حضور هيأت منصفه فقط در اين دو نوع دادگاه (سياسي و مطبوعاتي) هم همين است كه در اين دو نوع جرم كه معمولاً منافع شخصي براي مرتكبين آنها قابل احراز نيست، تشخيص نيات و انگيزه دروني (عنصر معنوي) بر عهده وجدان اجتماعي يا نمايندگاني از جامعه بنام «هيأت منصفه» است. علت اين امر هم آن است كه ضمن حفظ شأن قاضي به‌عنوان يك حقوقدان مسلّم، به‌تنهايي نميتواند نماينده كل جامعه در تشخيص موارد فوق باشد. مثلاً آيا نويسنده يك مقاله، «قصد» تخريب و تشويش اذهان را داشته يا نداشته است؟ در برخي كشورها هيأت منصفه ميتواند در تشخيص عنصر مادي نيز اعلام نظر نمايد (مثلاً يك مقاله را فاقد بار حقوقي يا وصف مجرمانه‌اي مانند «تشويش اذهان عمومي» تلقي نمايد) يا بر نوع نگرش به عنصر حقوقي و ميزان مجازات (خفيف يا شديد) نيز اعلام نظر نمايد. به هر حال ميزان و حيطه دخالت هيأت منصفه توسط قانون بايد تعيين شود. فلذا اگر نظر قاضي بر خلاف نظر هيأت منصفه هم باشد بايد به نظر هيأت منصفه تمكين نمايد. اما پس از آنكه تشخيص هيأت منصفه در مورد انطباق عنصر معنوي (و احياناً مادي و حقوقي) اعلام شد، نقش اين هيأت خاتمه مي‌يابد و انشاي رأي و تعيين مجازات نهايتاً و صرفاً توسط قاضي صورت مي‌گيرد.
2- شوراي نگهبان در تفسير قانون اساسي در مقوله انتخابات، حيطه نظارتي خود را تا حد استصواب كه حاوي قابليت و شأن اجرايي است ارتقا ميدهد ولي هرگونه توسعه حيطه نظارتي براي ساير عوامل كشور را برنمي‌تابد. بگذاريد 2 مطلب را گوشزدتان نمايم. اولاً استقلال قوا مفهومي اجرايي است كه شما هم بدرستي بدان اشاره كرده‌ايد. اما در حيطه نظارت ، هم مجلس بر قوه مجريه نظارت دارد هم قوه قضائيه (اصل 156) ، ضمناً مجلس بر قوه قضائيه هم نظارت دارد. مي‌ماند اينكه آيا قوه مجريه نيز جنبه نظارت بر قواي ديگر را دارد يا نه؟ پاسخ اين است كه در سطح عالي (جهت‌دهي، سياست‌گذاري، مديريت و كنترل) ندارد ولي در سطح اجرايي (نظارتِ اداري، مالي، حراستي و مانند آن) اين دستگاه‌ها هم بايد مجري قانون اساسي و ساير قوانين كشور باشند، فلذا قوه مجريه بايد مانند ساير دستگاه‌هاي اجرايي آنها را تأمين و تدارك نموده و در همين حد هم برآنها نظارت نمايد.

موفق باشيد
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۴۵ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۵
درود دو صد درود بر برادر روشنفکر.
مرتضي
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۴۱ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۴
اظهارات آقاي لاريجاني به هيچ وجه قانع كننده نيست. امروز بسياري از مردمان اين سرزمين ذهنشان متوجه زندانها و شرايط قضايي كشور است. خیلی از مردم، روال حاكم بر دستگاههاي قضايي را پيچيده و مناسب احقاق حقوق پايمال شده خود نمي‌دانند. به خصوص كه اين روزها بسياري از برادران ديني‌ما!! به پشتوانه توجيهات و حمايتهاي استراتژيك ، وارد جريانات اقتصادي شده و الي ماشاءالله منابع مالي خود را فربه‌تر مي‌نمايند.
آقاي احمدي‌نژاد صرف نظر از كارنامه اجرايي و معنوي ناجالب خود، در اين نامه به هر قصد و نيتي كه داشته، مطالب ارزشمندي را بيان نموده‌اند كه در اين روزگار قحطي رسانه‌هاي آزاد و مردمي، خالي از لطف نخواهد بود.
اي كاش شرايط به نحوي بود كه مردم بدون احساس ناامني مي‌توانستند از زبان نمايندگان دلخواهشان مسايل روز و دغدغه‌هاي خود را بدون عارضه و تنش، بيان كنند تا امكان بازيهاي بزرگ اينچنين براي بسياري كسان فرآهم نمي‌گرديد.
علی
United States of America
۱۱:۴۶ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۴
این سبک صبحت کردن نوعی اهانت به ملت است، چون رییس جمهور منتخب مستقیم ملت است.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۳۲ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۴
جدا از ماهیت دعوای دو طرف، طبق اصل 113، مسولیت حسن اجرای قانون اساسی (تمام قوا) با رییس قوه مجریه است. اگر آنرا محدود به امور اجرایی کنیم اصل 113 به اینصورت تفسیر میشود که رییس قوه مجریه مسول اجرای قوه مجریه است!! که حرف لغوی است.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۱۰ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۴
ايشان زاده خودتان است مار در استين خودتان است .يادتان نرود
نطلبيده
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۴۳ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۴
مردم ايران چوب گناه نا كرده خودشون رو ميخورن كه امثال احمدي نژاد بدون توجه به صحبتهاي رهبر عزيزمان كه توجه به وضعيت مردم را لازمه امور دانسته ، يكه وتنها حرف خودش رو ميزنه.شك نكنيد كه ازجائي خط ميگيره وگرنه چرا توي اين هفت سال يادش به زندان ومردم در بند نبود. عاقل انديش نبوده كه وضعيعت اقتصادي وسياسي كشور دچار هرج ومرج شده.دركل محمود احمدي نژاد به مردم ومملكت ظلم بدي كرد. انقلابمان رو خراب كرد.آبرمون در بين ساير كشورها برد.محتاجمون به نون شب كردو...
امیر
Germany
۱۴:۵۵ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۴
به هر حال ما هم خوشحالیم از اینکه بعضی از جریانات فکری تشخیص مصلحت ( با مسولیت آقای هاشمی رفسنجانی و....) پس از انتخابات سال 1388 و اوضاع دردناکی که بر مردم ایران از پرتوی آن گذشت ؛ بالاخره در این گیرودار تشخیص مصلحت نظام !!!! توانستند با مصلحت خویش ،! سکوتشان ( بخوانید آقای رفسنجانی و....) را بشکنند و خودی نشان بدهند . در حقیقت موضوع زندان اوین برای بعضی از شخصیت های سیاسی مانند آملی لاریجانی ، رفسنجانی ها و.....شرایط خوبی بود برای عرض اندام .امیر.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۴۹ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۴
طبق قانون قاضی القضات شاید صحیح می فرمایند حالا
بالاخره احمدی نژاد نه
ولی به هر حال درب های بسته ای وجود دارند که در صورت عدم سرکشی به تومور کهریزک تبدیل خواهند شد و خدشه ای بر نظام و حکو مت.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۵۱ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۴
آقای لاریجانی اگر واقعا" دنبال عدالت و برخورد با مفاسد هستید چرا تاکنون که خود و براردان محترمتان چندین سال است در مسند های مهم کشور تیکیه داده اید این کار را نکرده اید ؟ آیا این نشان دفاع از خود بجای دفاع از مردم نیست ؟
ناشناس
Germany
۱۸:۳۶ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۴
آقای احمدی نژاد چرا در سال 88 و موضوع کهريزک که فقط يکی از فجايع سياسی در زندانها بود حرفی نمی زدی؟
امیر
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۴۱ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۴
دوستان توجه شما را به جمله رئیس صدا و سیما جلب میکنم که گفت بعضی از مسئولان در خلوت چنان با هم سرخوشند که اگر ممکن باشد دوربین مخفی را ببرم بعد مردم خواهند فهمید که آنها در تریبونها فقط می خواهند ظاهری مخالف را به جامعه نشان بدند .
این موضوع دقیقاً یرکار گذاشتن مردم در این وانفسای گرانی است
همین تعداد کامنت مشخص است چه تعداد نفر برای این موضوع وقت گذاشتند و این برای مسئولان کافیست که مردم سرکار باشند
arash
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۵۲ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۴
حق یک ریس جمهور یک کشور است که از زندان دیدن فرماید ولی نه در پایان ریاست جمهوریشان وبرای شخص خواص
ali
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۵۵ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۴
آقای احمدی نژاد!زندانی به وسعت مملکت واسه ی این ملت درست کرده ای بشین از همین بازدید کن
علی
United States of America
۲۱:۳۹ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۴
سلام.

نظر من که هیچ وقت ،نه در این سایت و نه در سایت تابناک منعکس نشده،این هم روش.

منتهی بحثم اینه: تفسیر اصل 113 با خود اصل 113 در تناقضه.تفسیرش میگه دولت فقط در حیطه ی قوه ی مجریه ناظر قانون اساسی هست و نظارتی در بقیه قوا نداره منتهی در اصل 113 قانون اساسی محدودیتی در نظارت مطرح نشده.از این موارد تناقض داشتن تفسیر با اصل،در مورد برگزاری تظاهرات هم داشتیم.نظرم اینه که به جای اینکه تفسیر مخالف بدیم،اون اصل رو عوض یا حذف کنیم که اختلاف هم پیش نیاد.
میثم
Iran (Islamic Republic of)
۲۳:۰۱ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۴
با سلام
سخن از دل برآید لاجرم بر دل نشیند . آقای رئیس جمهور می بایست بر تمکین از قانون اساسی که خودشان همواره داد سخن می رانند ، بداند نه تفسیر آن .
اطلاع رسانی از سیستم زندان ها قطعاً توسط وزیر دادگستری انجام می شود و اگر احیاناً بازدید ی هم هست توسط ایشان صورت می گیرد نه شخص رئیس جمهور . آقای احمد ی نژاد عزیز قدری به وزیران خود استقلال بدهید .
ناشناس
Luxembourg
۰۰:۳۵ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۵
تا جائیکه یادمان هست احمدی نژاد توسط همه مسئولین محترم تایید می شد و همیشه بصورت مستقیم و رسمی از طرف شورای نگهبان توسط آقای جنتی و...... حمایت می شد.
سیدی
Iran (Islamic Republic of)
۰۵:۵۷ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۵
سلام یکی نیست به این آقا محمود بگه سودسهام عدالت کی پرداخت خواهد شد ایا میز و صندلی ریاست جمهوری این قدرارزش داشت که به خاطرش شب انتخابات سود سهام عدالت پرداخت شد و حالا خبری ازش نیست یعنی به مردم میگی بروید گم شوید به خاطر اینکه رای را شب انتخابات 80 هزارتومان فروختید بلاخره محمود به حضرت عباس روز قیامت ول کن یقه ات نخواهم بود
مرتضی
Iran (Islamic Republic of)
۰۶:۲۳ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۵
به نظرم کار رییس جمهور مبتنی بر نص صریح قانون اساسی است ،نکته ایی که خیلی ها از آن غافلند وتا کنون به آن به طور واضح پرداخته نشده این است که : قانون اساسی ،رییس جمهور را رییس قوه مجریه میداند در جای دیگر او را رییس هیات وزیران ، خوب یکی از کارکردهای رییس جمهور این است که او رییس یک قوه است . واضح است در اصل 113تصریح شده نظارت براجرای قانون اساسی با رییس جمهور است و نگفته با رییس قوه مجریه است .پس این وظیفه فرا قوه ایست ،برداشت احمدی نژاد هم درست و منطقی است ولی دیر هنگام و.........
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۰۹ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۵
جناب لاریجانی
مردم هم از این ابتکارات دستگاه شما مثل دادگاههای سیاسی غیرعلنی و حصرهای خانگی نامعلوم و بزدلانه انگشت به دهان ماندن!
بنده خدا
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۲۹ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۵
رئیس محترم جمهور با سلام
بهتر است قاعده الاهم وفالاهم را فراموش نکنید. همان مقدار که نظم قوه مجریه را به هم ریختید، زیاد هم هست. سازمان برنامه و بودجه را بر خلاف قانون منحل کردید و در دیوان عدالت بجای اجرای قانون و ابطال تصمیم شما مصلحت اندیشی غلط صورت گرفت و رسیدگی به تأخیر افتاد تا پس از اتمام دوران شما به آن رسیدگی شود و کارهای دیگر.
حالا هم نوبیت به هم زدن استقلال قوا مطرح شده!!
به هم زدن نظم تا به کی. چرا بجای اندیشه منطقی و جمعی، متوسل به فرد گرایی شده ایم . آنگاه می گوییم چرا ایرانیان در کارهای جمعی موفق نیستند. شما نمونه قابل توجه و تأملی هستید.
قوه قضائیه نیز اگر مصلحت اندیشی نمی کرد و واقعا در رسیدگیهای خود در همه موارد استقال داشت، اکنون کسی به این ترتیب به سراغش نمی آمد. خ.د کرده را تدبیر نیست.
بهتر است بعنوان مسئولین جامعه اصلاح را از خود آغای کنیم و ایراد را در دیگران نبینیم و لباس و سمت به انسان شخصیت و عصمت و صحت و درستی در کار نمی دهد.
ا ب س
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۴۴ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۵
مگر در زندان چه کار خلافی می کنید که رییس جمهور نباید ان را ببیند؟
محمد از ایلام
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۲۹ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۵
به نظر من باز حق به اقای احمدی نزاد است چون اون فریاد 70 میلیون ایرانی را میزند مگر ریس جمهور نماد ملت یک کشور نیست پس بفرمایید ما رای به برگ چغندر داده ایم که ریس جمهور نمیتواند به زندان ها سر بزند متاسفانه مشخص شد که ریس جمهور فرد پنجم مملکت است و قوه قضاییه و شورای نگهبان بعد از رهبری در ردیف دوم و سوم هستند و لابد مجلس هم در ردیف چهارم واین بنده خدا هم که ما انتخاب کرده ایم در ردیف پنجم تشریف دارن...به راستی چرا ما سران دیگر قوا بعد از پایان ریاست جمهوری به جای قدر دانی از زحمات بی شایئبه ریس جمهور با پرتاب گوجه از اون استقبال میکنیم...خداییش نمک نشناس نباشیم قیمت دلار به خاطر تحریماست اما ما چاشنی بد رفتاریهای احمدی نزاد میدانیم
محمدعلی
Iran (Islamic Republic of)
۲۳:۱۷ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۵
همه باید گوش به حرف رهبر باشیم.
ناشناس
United States of America
۰۴:۳۸ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۶
جناب آقای رئیس جمهور این چه اصراریه برادر که میکنی؟ آخه بری اونجا سرک بکشی که چی؟ حاج آقا صلاح شما رو در نظر دارن . یه وقت فکر نکنی برای ایشون مهمه که شما از زندون بازدید کنی یا نکنی. ایشون منظورش اینه که رفتن به یه همچین جاهایی دور از شأن شماست، چون شخص ایشون هم خودش عمراً این جور جاها قدم بذارن. آره برادر حرف حاج آقا رو گوش کن. مگه آقای اوباما که تو این چهار سال یک بار پاشو توی گوانتانامو نذاشته مشکلی واسه مملکتش پیش اومده؟
شهروند ایرانی
Spain
۰۸:۳۱ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۶
آقای لاریجانی حرفای شما صغرا کبری چیدن بودن. این بار حق با رئیس جمهور است.
مش يدالله
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۱۴ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۶
من نمي دانم چه مي شود كه هر رئيس جمهوري كه براي دو دوره انتخاب مي شود دو سه سال آخر دولتش گند مي زند از روان شناسان وجامعه شناسان وديگر محققين مي خواهم در اين زمينه تحقيق كرده ونتيجه آن را به سمع مردم عزيز برسانند.
حسین
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۲۸ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۶
اولا"ایشان بعنوان رئیس جمهور حق دارد دوم اینکه یادتان چطور شما هم خطی ها سرو دست براش میشکندید حالا این اسن وضعیت اقتصاد و اجتماع
كيميا
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۵۳ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۶
ه جاش بره مرتضوي را ببينه عين قانون اساسيه دم قضاييه گرم
مجله فرارو
bato-adv
bato-adv
bato-adv
bato-adv