bato-adv
کد خبر: ۱۶۲۵۸۵

اظهارات تکان‌دهنده درباره سانحه اتوبوس‌ها

رییس سابق پلیس راهور تهران با مقصر دانستن شرکت تولیدکننده اتوبوس‌های اسکانیا در حادثه مرگبار اخیر، از عملکرد پلیس، سازمان ملی استاندارد و وزارت راه و شهرسازی در این حوزه انتقاد کرد.
تاریخ انتشار: ۱۰:۱۰ - ۲۶ شهريور ۱۳۹۲
رییس سابق پلیس راهور تهران با مقصر دانستن شرکت تولیدکننده اتوبوس‌های اسکانیا در حادثه مرگبار اخیر، از عملکرد پلیس، سازمان ملی استاندارد و وزارت راه و شهرسازی در این حوزه انتقاد کرد.

سیدهادی هاشمی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: مقصر اول در حادثه تصادف مرگبار اتوبوس‌های اسکانیا شرکت تعاونی مسافربری مربوطه، مقصر دوم سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای و مقصر سوم پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی و همچنین شرکت خودروساز است.

وی با بیان این‌که طبق قانون، شرکت‌های تعاونی حمل و نقل بار و مسافر باید دارای مدیر فنی باشند، خاطرنشان کرد: وظیفه این مدیر فنی، بررسی صحت ایمنی خودرو از سپر جلو تا عقب، قبل از مسافرگیری یا بارگیری آن است.

شرکتهای حمل بار و مسافر به وظایف‌شان عمل نمی‌کنند
هاشمی با بیان این‌که در این بازدیدها مدیر فنی باید سلامت خودرو، تایر، دیگر بخش‌های فنی و همچنین صحت سلامت جسمی و روانی راننده را تایید کند، خاطرنشان کرد: در حال حاضر شرکت‌های تعاونی حمل بار و مسافر، یا کلا فاقد مدیر فنی هستند یا این که مهر مدیر فنی در دست اپراتوری است که بلیت را به مسافران فروخته یا بارنامه را به راننده کامیون تحویل می‌دهد.

وی ادامه داد: در بسیاری از موارد شرکت مسافربری که مسافر به راننده می‌دهد، نه اتوبوس و نه راننده را رویت نمی‌کند. در بسیاری از موارد نیز راننده اتوبوس راننده اصلی نبوده و فرد دیگری به جای او فعالیت می‌کند.

رییس سابق پلیس راهور تهران افزود: گاها دیده شده که در چنین مواردی، پارچه نوشته‌هایی مانند دیدار از مناطق عملیاتی بر جلوی اتوبوس نصب می‌کنند تا با فریب ماموران راهنمایی و رانندگی مانع از بازدید و چک کردن دفترچه کار راننده شوند.

سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای به خودش بیاید
وی با بیان این‌که در بخش حمل و نقل بار فاجعه بیشتر از شرکت‌های حمل مسافر است، تصریح کرد: در بسیاری از موارد بنگاهی که بارنامه را صادر می‌کند، نه بار را دیده و نه راننده را می‌شناسد. در مواردی نیز راننده بدون چک کردن بار تنها بارنامه را گرفته و حرکت می‌کند.

هاشمی ادامه داد: این در حالی است که در تبصره یک ماده 5 آیین‌نامه حمل و نقل عمومی بار و مسافر مصوب هیات دولت و همچنین تبصره ماده 31 این قانون، تمام شرایط و وظایف شرکت‌های حمل و نقل عمومی بار و مسافر و به ویژه ضرورت چک کردن وسیله نقلیه پیش از بارگیری و مسافرگیری قید شده است.

وی افزود: بنابراین عدم رعایت این قانون یک قصور عمدی از جانب شرکت‌های عمومی حمل و نقل بار و مسافر بوده و به ویژه سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای نیز در این موارد قصور داشته و امیدواریم که با چنین حوادثی به خودشان بیایند.

این کارشناس تصادفات افزود: در مورد حادثه مرگبار اتوبوس‌های اسکانیا باید گفت که این اتوبوس‌ها دارای شیشه‌های یک تکه بوده و شرکت تولیدکننده برروی هر شیشه یک چکش نصب کرده تا در شرایط بحرانی، مسافران با چکش شیشه را شکسته و فرار کنند.

قصور پلیس در کنترل اتوبوس‌های مسافربری
وی با بیان این‌که هم‌اکنون حتی یک اتوبوس مسافربری بین شهری نیز دیده نمی‌شود که چکش روی شیشه‌های آن نصب باشد،‌ تصریح کرد: این موضوع نقض صریح قانون است که نه پلیس و نه سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای آن را کنترل نمی‌کنند و پلیس نیز در این زمینه قصور دارد.

هاشمی ادامه داد: ‌اتوبوس‌ها دارای یک در در جلو و یکی در عقب هستند اما متاسفانه در اتوبوس‌های مسافربری، معمولا در عقب قفل بوده و محوطه تبدیل به انباری می‌شود؛ در حادثه اخیر نیز مطمئنا در عقب این اتوبوس قفل بوده است در غیر این صورت میزان تلفات تا این حد بالا نبود.

نبود چکش و قفل بودن در عقب، علت مرگ سرنشینان
وی با بیان این‌که در این حادثه پس از آتش سوزی اتوبوس افراد نتوانستند به دلیل نبود چکش شیشه‌ها را شکسته و فرار کنند، خاطرنشان کرد: احتمالا عده‌ای نیز برای خروج به سمت در عقب هجوم بردند اما این در نیز قفل بوده و ناچارا آن قدر در آنجا محبوس شدند تا سوختند.

رییس سابق پلیس راهور تهران با بیان این‌که بنابراین پلیس راهنمایی و رانندگی و سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای به دلیل انجام ندادن کنترل‌ها و نظارت‌های لازم در این زمینه مقصرند، خاطرنشان کرد: این داغ بزرگی است که انسان‌هایی در انتهای اتوبوس در شرایطی که سالم بوده‌اند، گیر بیفتند اما به دلیل نبود راه‌های خروجی که در قانون پیش‌بینی شده است، زنده زنده بسوزند و نتوانند نجات پیدا کنند.

وی ادامه داد: در این زمینه باید گفت ترکیدن تایر اصولا نباید باعث انحراف به چپ این چنینی و ورود به لاین مقابل شود. بنابراین قصور راننده نیز مطرح بوده و احتمالا اتوبوس از پیش دارای نقص فنی بوده است.

واکنش راننده در زمان حادثه مناسب نبوده است
هاشمی افزود: در این مورد احتمالا سرعت اتوبوس بسیار بالا بوده و راننده هم تمرکز لازم را نداشته است زیرا در جاده صاف و مستقیم، عکس‌العمل مناسب را در زمان ترکیدن تایر از خود بروز نداده است.

وی با بیان این‌که راننده‌های اتوبوس بین شهری دارای امنیت شغلی نبوده و یا روی اتوبوس بقیه کار کرده یا مالک هستند، خاطرنشان کرد: قیمت قطعات، لوازم یدکی و تایر در حدی گران شده که با کرایه‌های فعلی فعالیت برای آن‌ها صرفه ندارد بنابراین برای جبران آن گاها بار تجاری نیز حمل می‌کنند که به همین دلیل وزن اتوبوس دو برابر وزن استاندارد آن شده و قدرت سیستم‌های کنترلی از جمله ترمز به حداقل می‌رسد.

این کارشناس تصادفات ادامه داد: اتوبوس اسکانیا یک اتوبوس جمع‌آوری شده است. موتور آن از یک جا، قطعه دیگر آن از یک جای دیگر دنیا و اتاق آن نیز تولید جای دیگری است به‌گونه‌ای که باید گفت اتاق آن را با پروفیل ضعیف ساخته‌اند.

سیستم برق‌رسانی اتوبوس‌های اسکانیا استاندارد نیست
وی با بیان این‌که سیستم برق این اتوبوس استاندارد نیست به همین دلیل در حادثه دچار حریق می‌شود، خاطرنشان کرد: قطعات چینی نیز بلای جان ایمنی خودروها شده است. تایر چینی، سیستم برق چینی و ... خودروسازان نیز به دلیل ارزان بودن قطعات بی‌کیفیت چینی از آن‌ها استفاده می‌کنند.

هاشمی ادامه داد: نکته مهم دیگر آن است که راننده‌های اتوبوس بین شهری معمولا با عواملی چون اعتیاد، قاچاق، استرس و دغدغه‌های فکری دست و پنجه نرم می‌کنند. علاوه بر آن معمولا راننده‌ها خانم‌ها را در ردیف‌های ابتدایی اتوبوس سوار کرده و در طول راه تمام حواسشان به این خانم‌هاست. به همین دلیل طبق قانون نشستن خانم‌ها در سه ردیف ابتدایی اتوبوس‌های مسافربری ممنوع شده است.

وی افزود: پاسگاه‌ها و ماموران نیروی انتظامی باید در جاده‌ها اتوبوس‌ها را به صورت تصادفی کنترل کنند با این حال نظارت و کنترل لازم در این اماکن وجود ندارد در حالی که هم پلیس و هم شرکت تعاونی مسافربری طبق قانون باید مانع نشستن خانم‌ها در سه ردیف ابتدایی اتوبوس‌های مسافربری شوند.

تمام نهادهای مرتبط در این حادثه مقصرند
این کارشناس تصادفات با بیان این‌که در حادثه مرگبار اتوبوس‌های اسکانیا نهادهای مختلف به میزان مختلف نقش داشته‌اند، تصریح کرد: باید گفت مقصر اول شرکت تعاونی مسافربری مربوطه، مقصر دوم سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای، مقصر سوم پلیس راهنمایی و رانندگی و مقصر چهارم پلیس نیروی انتظامی است که در مبادی ایست و بازرسی با قصورهای احتمالی راننده برخورد نکرده‌اند.

وی افزود: نبودن چکش برروی شیشه‌های اتوبوس و قفل بودن در عقب باعث سوختن سرنشینان اتوبوس‌های اسکانیا در آتش شده است در حالی که تمام نهادهای ذکر شده طبق قانون موظف به برخورد با این موارد و جلوگیری از تردد این اتوبوس بوده‌اند.

هاشمی اظهار کرد: متاسفانه سازمان ملی استاندارد نیز در این موارد به وظایف خود عمل نمی‌کند. به عنوان مثال در موضوع کامیون‌های هوو و فراز، نقص در سیستم ترمز آنها را مطالعه کردم با این حال خود سازمان ملی استاندارد از آنها دفاع می‌کرد.

اتاق و محفظه باطری اتوبوس‌های اسکانیا ضعیف است
وی با اشاره به نقش شرکت تولیدکننده اتوبوس‌های اسکانیا در حادثه اخیر، اظهار کرد: اتاق این اتوبوس‌ها در داخل کشور ساخته می‌شود. پروفیل‌های به کار رفته در تولید آن‌ها ضعیف بوده و از مواد اولیه سخت و بازدارنده در تولید آن‌ها استفاده نشده است.

رییس سابق پلیس راهور تهران ادامه داد: همچنین پروفیل و محفظه نگهدارنده باطری اتوبوس نیز ضعیف است به‌گونه‌ای که در سوانح و ضربه‌ها مقاومت لازم را نداشته و همچنین سیستم برق‌رسانی اتوبوس ضعیف بوده و در حوادث به سرعت اتصالی کرده و آتش می‌گیرد.

چرا پلیس اتوبوس‌های اسکانیا را شماره‌گذاری می‌کند؟
وی با بیان این‌که از همکاران پلیس در راهنمایی و رانندگی درخواست می‌کنم در آرشیو پلیس به سوابق آتش‌سوزی اتوبوس‌های اسکانیا در حدود یک دهه اخیر توجه کنند، تصریح کرد: چرا با وجود چنین سوانحی پلیس این اتوبوس‌ها را همچنان شماره‌گذاری می‌کند در حالی که باید موارد را به دولت، مجلس و سازمان ملی استاندارد اعلام کنند.

هاشمی افزود: ضریب ایمنی اتوبوس‌های اسکانیای تولید شده در ایران پایین است آن هم در شرایطی که انبوه‌بر بوده و تعداد زیادی از مسافران را در کشور جابه‌جا می‌کنند.

وی در پاسخ به این‌که شرکت‌های بیمه به چه دلیل خودروهای بی‌کیفیت را بیمه می‌کنند؟ تصریح کرد: شرکت‌های بیمه بدشان نمی‌آید خودروهای ایمن را بیمه کنند تا کمترین تصادف و پرداخت خسارت را داشته باشند اما حرفشان به جایی نمی‌رسد. نه می‌توانند حرفشان را به پلیس بگویند نه به استاندارد و نه به دولت. کسی حرفشان را گوش نمی‌کند.

پلیس راه به وظایف خود عمل نکرد
این کارشناس تصادفات تصریح کرد: عدم کنترل فنی اتوبوس پیش از حرکت از سوی مدیر فنی در شرکت تعاونی مسافربری، قصور وزارت راه و شهرسازی در نظارت بر تردد اتوبوس‌های بین شهری، عدم کنترل پلیس راه در مبادی خروجی، نبود چکش برروی شیشه، قفل بودن در عقب و صاف بودن تایر که کنترل تمام آن‌ها از جمله وظایف پلیس راه است، مجموعا منجر به بروز حادثه‌ای شده که طی آن 44 نفر از شهروندان زنده زنده در آتش سوختند.

وی در پاسخ به این‌که یکی از مسوولان راهنمایی و رانندگی عدم حضور نماینده پلیس در مراکز معاینه فنی را از جمله دلایل بروز حادثه اخیر دانسته است، اظهار کرد: بنده اعتقادی به حضور پلیس در مراکز معاینه فنی ندارم زیرا پلیس در مراکز معاینه فنی استانداردها را چک نمی‌کند بلکه تنها صحت اسناد مالکیت خودرو را تایید می‌کند.

هاشمی با بیان این‌که نباید فضا را پلیسی کنیم و هرکس باید کار خودش را درست انجام دهد، خاطرنشان کرد: پلیس در جاده‌ها حضور داشته و این اختیار را دارد که هر اتوبوس مسافربری را متوقف، مسافران آن را پیاده و حتی پیچ و مهره‌های آن را نیز چک کند اما چرا از این اختیارات قانونی خود استفاده نمی‌کنند؟

وی ادامه داد: ‌سارق که خودروی سرقتی را برای معاینه به مراکز معاینه فنی نمی‌برد بنابراین فرمایشات مسوول پلیس راهنمایی و رانندگی درست نیست و اگر پلیس بخواهد وظایفش را درست انجام بدهد، در پاسگاه‌های پلیس راه با حضور تعداد زیادی مامور، تیم‌های گشت محسوس و غیرمحسوس می‌تواند این کار را انجام دهد.

افزایش معاینه فنی از دو به پنج سال دشمن ایمنی است
این کارشناس تصادفات با انتقاد از این که مجلس زمان مراجعه مالکان خودرو به مراکز معاینه فنی را از دو سال به پنج سال افزایش داده است، اظهار کرد: خودروهای ایرانی باید هر شش ماه یکبار معاینه فنی بگیرند. این خیانت بزرگی به کشور است و نمی‌دانم نمایندگان مجلس به که می‌خواستند خدمت کنند اما به عنوان یک کارشناس معتقدم که مصوبه افزایش معاینه فنی از دو به پنج سال دشمن ایمنی است.

وی ادامه داد: اگر تعرفه گمرکی حذف شود، خودروسازان همه با هم حتی یک دستگاه خودرو نیز نمی‌توانند در سال بفروشند چرا که از ABS و ایربگ‌های چینی در محصولاتشان استفاده می‌کنند که نبود آن به مراتب بهتر از بودشان است.

رییس سابق پلیس راهور تهران با بیان این‌که در خودروسازان بزرگ جهانی مانند پورشه، شورولت، بنز و حتی اسکانیای سوئد، این خودروسازان با ذره‌بین دنبال مشتری می‌گردند، تصریح کرد: اما در این ایران مردم باید با التماس خودرو بخرند بنابراین دولت به دنبال منافع مردم است یا خودروسازان؟!

دولت در راس مافیای خودروسازی قرار دارد
وی ادامه داد: من معتقدم ایرانی‌ها حاضرند ماهی چند هزار تومان به حسابی واریز کنند تا حقوق کارگران خودروسازی پرداخت شود اما در مقابل خودروی با کیفیت نیز وارد کشور شود. در راس مافیای خودروسازی، دولت قرار دارد چرا که دولت با این تخلفات برخورد نمی‌کند.

هاشمی افزود: یک مهندس ضد ایرانی در زمان مدیریت منطقی در ایران خودرو پیشنهاد کرد که اگر قطعه کنیسر را برداریم 250 هزار تومان صرفه‌جویی می‌شود بنابراین به جای کنیسر، یک شلنگ آویزان کردند که موجب ورود گاز بنزن به هوا می‌شود.

وی با بیان این‌که بنزین هنگام تبدیل شدن به گاز ازدیاد حجم پیدا کرده و در قطعه کنیسر باید دوباره به مایع تبدیل شده و وارد مخزن شود، خاطرنشان کرد: میزان گاز بنزن در هوا در شهر تهران 300 برابر حد استاندارد آن است. ما در زمان خود به این موضوع اعتراض کردیم اما وزارت صنایع گفت در کار تخصصی ما دخالت نکنید. ما نیز گفتیم ما مدعی هستیم زیرا نیروهای ما در خیابان‌ها آسیب می‌بینند.

خودروسازان از خدا بترسند
این کارشناس تصادفات با بیان این‌که در پایتخت کشور سازمان حفاظت محیط زیست افتخارش این است که با خودروسازان همدستی کند، تصریح کرد: در شهر تهران که سران نظام نیز در آن زندگی می‌کنند میزان آلودگی هوا و سمومی چون بنزن نباید در این حد باشد. امیدواریم تمام دستگاه‌ها به وظایف خود عمل کنند تا شاهد مشکلات این چنینی نباشیم.

هاشمی تصریح کرد: خودروسازان باید از خدا بترسند. چه قدر باید کشته بدهیم تا از شرمندگی خودروسازان در بیاییم. بنابراین تنها راه چاره از میان رفتن رانت و برداشته شدن تعرفه است تا مانند دیگر کشورها واردات خودرو به روال عادی و طبیعی باز گردد و خودروسازان داخلی جای خود را پیدا کنند. 
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۳:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۶
تکلیف صدها انسانی که با پراید و ماشینهای غیر استاندارد ساخت دوستان است چه می شود؟حتما ملت باید گروهی کشته بشن تا فکر کنید...
ايمان
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۲:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۶
اسكانيا اتوبوسى است كه به راحتى در اتحاديه اروبا تردد مى كند ولى از انجا كه اين ماشبن در ايران توليد مى شود شك نكنيد كه كارخانه توليد كننده از نصب وسائل استاندارد و اصلى اتوبوس براى سود بيشتر طفره رفته است!
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۲:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۶
ياشا
ناشناس
UNITED KINGDOM
۱۲:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۶
هرکسی سوار اتوبوس میشه، یکی دو تا چکش و پاره آجر با خودش ببره ! لازم میشه
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۲:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۶
احمدی نژاد خائن می گفت ما در گندم خودکفا شدیم الان دکتر روحانی می گوید ما 7.5 میلیون تن گندم وارد می کنیم احمدی نزاد واقعا به مردم ظلم کرد خدا از او نگذرد
مجله خواندنی ها
انتشار یافته: ۵۱
ایمان
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۰:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۶
من خودم چند روز پیش مسافر اتوبوس vip از اهواز به اصفهان بودم. متاسفانه همه چیز هم به اتوبوس بر نمیگرده.
با وجود سیستم جی پی اس که بر روی اتوبوسها نصب شده عملا راننده ها با دستکاری سیستم فراتر از حد مجاز سرعت میرن.
نمونه اش اتوبوسی بود که خودم سوارش شدم، نیمه های شب که مسافرها هم خواب بودن، راننده اتوبوس در گردنه ها با حداکثر سرعت که 120 تا بود سراشیبی ها رو طی میکرد و من در اون لحظه هر آن منتظر بروز حادثه بودم. پس مشکل رو نیایم پای اتوبوس بذاریم همش.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۰:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۶
من هم تجربه مشابه با vip را دارم

خیلی سریع مخصوصا" شبها حرکت می کنند!
FDFVD
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۱:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۶
ضمن تشکر از جناب سرهنگ ، من پیشنهاد میدم که برای ورود خودرو رای گیری کنند ، من که حاظرم به پیشنهاد سرهنگ ماتیهانه هم برای حقوق کارگران بدهم......
****البته جناب سرهنگ چرا در زمانی که در مسئولیت این امور بودید این حرف ها را نمی زدید*******
@@@@@به خدا همه مسئولین در قطره قطره خون مردم بیگناه شریکند@@@@@
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۰:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۶
اظهارات دقیق و کارشناسی شده و جامع. افرین
امیدوارم هر کس سهم خود را اصلاح کند. خیلی ساله اظهارات کارشناسی و منصفانه را ندیده ایم اینقدر که داشتیم فراموش می کردیم
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۰:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۶
اگر در حال حاضر سمتی داشت این گونه صادقانه سخن نمی گفت!!
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۲:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۶
واقعا برای همتون متاسفم که به یک مشت اراجیف می گید نظر کارشناسانه.
محمد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۰:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۶
چه عجب که به راننده گیر ندادید
لااقل صاحب اسکانیا رو به دادگاه بکشونید و تحریمش کنید
این اتوبوسهای لگنش رو هم جمع آوری کنید.
باید به فکر راه انداختن کمپین تحریم این شرکتهای مسافربری باشیم تا اتوبوسها رو جمع آوری کنند و البته دولت هم حمایتهای مالی لازم رو برای رانندگان محترم انجام بده تا از اتوبوس های با استاندارد بالاتر بتوانند استفاده کنند
هر جای دنیا این اتفاق می افتاد الان ملت تو خیابونها پلاکارد دستشون بود و تحصن میکردند یکی دو روزه هم درست می شد
به امید ارزش قایل شدن برای جان انسانها!!!!
غزال
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۰:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۶
خوندن این مقاله هم من رو متاثر کرد و هم امیدوار که داره یک کارهای خوبی انجام میشه....خدایا به امید تو ..که ایرانی در حد و اعتبار ایران بتونه زندگی کنه...
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۲:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۶
واقعا شما به این میگید نظر کارشناسانه اصلا می دونید اسکانیا با چین چه ارتباطی داره
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۰:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۶
"هاشمی تصریح کرد: خودروسازان باید از خدا بترسند. چه قدر باید کشته بدهیم تا از شرمندگی خودروسازان در بیاییم. بنابراین تنها راه چاره از میان رفتن رانت و برداشته شدن تعرفه است تا مانند دیگر کشورها واردات خودرو به روال عادی و طبیعی باز گردد و خودروسازان داخلی جای خود را پیدا کنند."

مافیا از خدا نمی ترسه که اگه می ترسید که دیگه مافیا نبود!!
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۱:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۶
همین خودرو سازها خودشون حتی یک دقیقه هم خودروی ساخت خودشونو سوار نمیشن.
میدونن بی کیفیت ترین کالای روی زمینه.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۲:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۶
ولي حرفش تو اين مملكت زياد زده مي شه...
مردم
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۰:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۶
این چکش خیلی مهمه، از پلیس محترم درخواست می کنم که مثل کنترل بر کمر بند به وجود چکش هم توجه بفرمایند.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۰:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۶
حرفهای خوبی زده ولی ای کاش این حرفها را زمانی که رییس پلیس بوده میزده نه الان که سابق شده، البته فکر نکنم در زمان ریاست همچین حرفهایی میزد چون قدرت وسوسه کننده است.
بهزاد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۰:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۶
اتفاقا در زمان ریاست هم این حرفها را میزد و یک بار هم در پخش زنده گریه کردند و 1 ماه بعد برکنار شدند.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۰:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۶
چرا اتفاقا همون موقع هم میگفت ...جزء اولین اشخاصی بود که به استاندارد نبودن بنزین و مشکلات افزایش گاز بنزن در هوای تهران اشاره کرد
غزال
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۰:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۶
خوندن این مقاله هم من رو متاثر کرد و هم امیدوار که داره یک کارهای خوبی انجام میشه....خدایا به امید تو ..که ایرانی در حد و اعتبار ایران بتونه زندگی کنه...
فریاد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۰:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۶
بالاخره یکی جرات کرد حرف حساب بزنه
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۰:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۶
حرف حساب رو همه می دونند اما صداقت گهر کمیابی است!!
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۰:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۶
حرف دل ما رو گفتی. کیه که اهمیت بده؟ بعد از یه مدت همه چی فراموش میشه و روز از نو روزی از نو
ناشناس
-
۱۰:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۶
"رییس سابق پلیس راهور تهران با بیان این‌که در خودروسازان بزرگ جهانی مانند پورشه، شورولت، بنز و حتی اسکانیای سوئد، این خودروسازان با ذره‌بین دنبال مشتری می‌گردند، تصریح کرد: اما در این ایران مردم باید با التماس خودرو بخرند بنابراین دولت به دنبال منافع مردم است یا خودروسازان؟!"

"وی ادامه داد: من معتقدم ایرانی‌ها حاضرند ماهی چند هزار تومان به حسابی واریز کنند تا حقوق کارگران خودروسازی پرداخت شود اما در مقابل خودروی با کیفیت نیز وارد کشور شود."
انصافا من که راضیم...این خودروهای داخلی با این قیمتها به این کیفیت ها نمی خوره...

وقتی هم که اعتراض میشه که جون ملت مهمتر از چه کارمند 1 کارخانه با تکنولوژی قدیمیه و فروش انحصاریه، خود فرارو می ترسه نمایش بده...
کلاردشتی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۰:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۶
دورود بر افتخار دیار مازندران,کلاردشت,افرادی مثل سرهنگ هاشمی هر 100 سال یکبار میاد و میره.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۰:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۶
جناب سرهنگ هاشمی در نهایت صداقت ، میهن دوستی و پایبندی به سوگند وفاداری به وطن و هموطنان ،با صراحت و شجاعت مثال زدنی مهمترین واقعیات و چالشهای صنعت خودروسازی در کشور را بیان کردند.نوبت مسئولین وظیفه شناسه که هرچه سریعتر در جهت اصلاح امور گامهای عملی بردارند. لطفا کاری کنید که تفاوت این دولت با دولت نهم و دهم هرچه بیشتر به چشم بیاد
ناشناس
-
۱۰:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۶
چکدوم کارمون رو حساب و کتابه که این یکیش باشه .
گیج
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۰:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۶
از دوحال خارج نیست اول اینکه تمام این اطلاعات را قبلا هم داشته اند ودوم اینکه یهو طی وحی منزل دیشب فهمیده اند اگر میدانسته اند چرا اجازه تولید داده اند واگر تازه فهمیده اند چرا اجازه تولید وکاربرد را لغو نمی کنند
وقتی میدانند قیمت قطعه و لاستیک بقدری بالا رفته که کار صرف نمی کند پس لج کردن با دنیا و کمک های نجومی به سوریه و سید حسن نصرا.. . و کوبا و ... دیگر چه صیغه ای است
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۰:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۶
سلام
میدونید چیه عزیزان موضوع اینه که من چند بار تو سانجه هواپیمایی جان سالم به در بردم هر بار گفتم دیگه سوار نمیشم از این به بعد با اتوبوس میرم
اما 10 روز بعد یادم رفته دوباره بلیط هواپیما گرفتم
منظورم اینه که انسان فراموشکاره
یادمون میره تقصیرات خودمون رو چه برسه به تقصیرات دولت یا یک ارگان دولتی
ما باید خودمون فرهنگ ترافیکیمون رو بالا ببریم فرهنگ مسافرتمون رو فرهنگ شهروندیمون رو تا بتونیم دفاع کنیم از حقوق خودمون
من که نتونستم هر چند خیلی تلاش کردم
نمیدونم چرا ولی واقعا روزی که هواپیمای ارومیه به زمین افتاد قسم خوردم دیگه سوار هواپیمای ایران نشم
ولی دقیقا یک ماه بعد رفتم بلیط گرفتم و ......
آخه چکار کنم چاره ای نداشتم!!!!!!!!!
تازگی به این فکر میکنم که باید هر کدوممون یه راننده داشته باشیم تا بتونیم دولت و ناوگانش رو تحریم کنیم!!!!!!
واقعا درست بشو نیست نه فرهنگ ما و نه دولت
میم
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۰:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۶
اینا همش حرفه. دو روز دیگه همه یادشون میره.. مثل فاجعه توپولوف های سقوط کرده .. چی شد آخرش؟ تو این مملکت بی ارزش ترین چیز جون مردمه
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۰:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۶
سرهنگ جان زیادی حرف زدی .به مذاقشان خوش نمیاد .منتقلت میکنند ..... ولی خیلی مردی .
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۱:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۶
صداقت = جرم
محمود
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۰:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۶
حالا فهمیدم . آخه من هر موقع خواستم ردیف اول بگیرم میگفتم فروش رفته . آخرش هم آرزو به دلمون موند ردیف اول بشینیم
کاوه
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۰:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۶
آقا کجاش تکان دهنده بود.از بس این جور تخلفات رو شنیدیم دیگه عادی شده.اگه رعایت کنند تکان دهنده است!
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۱:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۶
با همش موافقم با این قضیه چکش مخالفم، آقا همین بهتر که چکش را برداشته اند، با این وضعیت مردم و راننده اتوبسها و شاگردانش که بر سر کوچکترین مساله دعوا می کنند اگه چکشها را بر نمی داشتند کشته هامان در اثر ضربه چکش به سر و ضربه مغزی بیشتر از تصادفات میشد البته اگه قبل از آن بعضی از مردم چکشها را به چاله میدان برای فروش نبرده باشند.
ایرانی بربخت
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۱:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۶
با سلام

ضمن تشکر از رئیس سابق پلیس راهور، باید گفت که متاسفانه ما همیشه نوش داروی بعد از مرگ سهراب هستیم. ایشان چرا در زمان مسئولیت این حرفها را نزدند؟
به راحتی با جان مردم بازی میکنند و در نهایت هم میگویند اشکال از لاستیک بود و یا اگر راننده بدبخت مرده باشد میگویند تقصیر راننده بوده.
ملت حاضرند این یارانه مزخرف ماهانه را به خودروسازها بدهند تا دست از سرشان بردارند و فرقان را به جای ماشین به خوردشان ندهند.
خدا به دادمان برسد
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۱:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۶
به خدا حاضرم ماهیانه یه مبلغی بدم ولی در این لگن سازی ها تخته بشه.
محمد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۱:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۶
ضمن تشکر از جناب سرهنگ هاشمی که با صراحت تمام به همه زوایای این مسئله بسیار مهم و ملی پرداختند لازم به ذکر این نکته است که عنوان جهان سوم یا کشورهای در حال توسعه که به ما و امثال ما اطلاق میشود به همین دلایلی است که جناب هاشمی و سایر کامنت گذاران محترم اشاره فرمودند . فرق ما با سوئد در همه شئون اجتماعی مثل تفاوت اسکانیای ما با اسکانیای ساخت سوئد است . منقدانی مانند جناب هاشمی در این رابطه به نقاط ضعف اشاره میفرمایند و آقای فردوسی پور در مورد فوتبال میگوید و دیگران نیز در سایر موارد . اما همگی در یک نکته مشترک هستند و آن هم نبودن گوش شنوا است .امیدوارم دولت کریمه و امید بخش آقای روحانی پایان ساز این همه بی لیاقتی باشد .
سنگ پا
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۱:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۶
به عنوان یک سرباز سابق پلیس راه تمام گفته های ایشان را تایید می کنم جز یک مورد و آن اینکه پلیس باید از قدرت خود استفاده کند و تمام موارد تخلف را چک کند.ایشان اگر با رانندگان اتوبوس که با انواع دوز و کلک سعی در پنهان کردن تخلفات دارند برخورد کنند و نیز حجم بالای اتوبوس هایی که جهت ثبت ساعت مراجعه میکنند را در نظر بگیرند متوجه می شوند که چک کردن تمامی تخلفات امکان پذیر نیست.به علاوه مامورین مراقب راه در جلوی افسر نگهبانی پاسگاه پلیس راه غالبا آموزش های تخصصی ندیده و تجارب لازم را ندارند.در مورد اتوبوس های بازدید از مناطق عملیاتی نیز کاملا حق با ایشان است.با قاطعیت میگویم اکثر این اتوبوس ها متخلفند.امیدوارم چاپ بفرمایید.
سجاد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۱:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۶
آقاي يون دولتي آقايون مسئول اي كساني كه ذره اي به خدا ايمان داريد و كاره اي هستيد به نظر شما چند نفر بايد در جاده ها كشته شوند تا شماها براي اين صنعت خودرو ساز داخلي و اين ملت مظلوم كاري كنيد چند نفر و چند خانوار بايد بد بخت بشن . مي دونيد
چقدر اين تاثيرات رواني به جا ميذاره . آقاي مافيا آقاي دولت آقاي خودرو ساز چقدر ديگه بايد تو جاده ها كشته بشن و بسوزن و ناقص بشن و نابود بشن و بچه هاشون و...... تا شماها راضي بشين . فقط بگين چقدر . اون از پرايد كه ايمني سفر اون از پژو 405 بمب آتشي 25000 كشته ساليانه شما را راضي نمي كنه . ديگه همه چي رو كه نمي تونين بندازين گردن راننده كه .بابا ملت خسته شدن بس كه كشته دادن تو جاده.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۱:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۶
و اما تقصیرات فروان پلیس فراموش نشود.بنده زیاد در مسیر اتوبان تهران قم تردد دارم و اتفاقات وحشتناک فراوانی را شاهد بودم و بعضا حرکات خیلی خطرناک رانندگان خاطی را با پلیس110گزارش داده ام حتی برای یکبا هم شاهد برخورد پلیس راه با راننده خاطی نشده ضمن اینکه ده ها کیلومتر تا ایستگاه بعدی پلیس پشت سر راننده خاطی در حرکت بوده ام ودیگر مشکلات پلیس که همگان مطلع میباشند.آقایان بجای تبرعه خود و تقصیرات را گردن دیگران انداختن کمی خودشان را سرزنش کنند
سامان
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۱:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۶
جناب سرهنگ هاشمي از نيروهاي باشرف و انسان واقعي در نيروي انتظامي بودند كه از سر احساس وظيفه و وجدان انساني خود چند بار از مردم در تلويزون درخواست كرد با پرايد مسافرت نكنند و اگر مجبورند با سرعت مطمئنه رانندگي كنند.ايشان به خاطر انتقادات فني كه از خودروسازان كردند چند بار توبيخ و معلق هم شدند گو اينكه اگر ايشان شرافت كاري خود را زير پا مي گذاشت و به فكر درجه و پست خود بود بايد با درجه تيمساري بازنشست مي شد.شما خود ضريب نفوذ مافياي خودروسازي را پيدا كنيد.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۱:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۶
رانندگان اتوبوسها بیشترشون معتادند
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۱:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۶
کدام گوش شنوا به خدا اون دنیاهرکه مقصرباشه ازغذاب خدادرامان نخواهدبود حتی توهمین دنیاهم مجازاتش می بیند
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۱:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۶
لعنت خدا بر کسی که این معضلات را حل نکند . ببینیم کی به این نظر منفی میده.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۱:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۶
دمش گرم، خيلي خوب و همه جانبه موضوع رو تحليل كرد.
يه دونه از اين مشكلاتم كه حل بشه كلي پيامد مثبت داره
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۲:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۶
وقتي كه بدون حضور خودرو با پول بيشتري ميتوان معاينه فني را گرفت و وقتي كه ورود قطعات درجه هشتادم چيني مثل آب خوردن در سراسر بازار مثل ريگ پيدا ميشود و قطعات اصلي استاندارد در بازار سياه و قاچاق چندين برابر قيمت واقعي باشداگر هزار تا قانون هم در خصوص نكات ايمني و فني بگذارندو نظارت پليس راه و وزارت راه و... همه اش بي اثر ميشود كه فقط خود و مردم بيخبر از همه جا را گول زده ايم ما خودمان به هم احترام نميگذاريم ما حرمت همديگر را نداريم آنوقت از كشورهاي ديگر انتظار بزرگداشت خود را داريم
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۲:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۶
از ملتی که چکش اتوبوس را برمی دارد چه انتظاری داری. همین وسیله می تواند نجات بخش جان انسانی باشد در موقع تصادف.
رضا
UNITED STATES
۱۲:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۶
واقعا" از خوندن این مصاحبه متاثر شدم. چند روزه فکر سوختن این انسانهایی که گناهی نداشتند بدجوری ذهنمو درگیر کرده.... واقعا" تا کی این داستانها ادامه خواهد داشت؟؟؟ چقدر تلخه اینطور کشته شدن....
مجله فرارو