bato-adv
کد خبر: ۲۸۷۹۵۹

نامه سرگشاده صادق زیباکلام به حسن روحانی

تاریخ انتشار: ۱۲:۳۹ - ۱۳ شهريور ۱۳۹۵
فرارو- صادق زیباکلام نامه ای سرگشاده درباره فساد به حسن روحانی رییس جمهور نوشت.

متن این نامه  که در اختیار فرارو قرار گرفته است را در ادامه می خوانید.

بسمه تعالی
سرورمکرم
جناب آقای دکترحسن روحانی
ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران شیدالله ارکانه

با سلام وتحیات ،در آخرین سخن رانیتان برای چندمین بار بگونه ایی بسیارقاطع سخن از ضرورت مبارزه با فساد بمیان آوردید. با این تفاوت که برای نخستین بارضرورت ریشه یابی فساد رامطرح فرمودید. واینکه بدون پرداختن به اسباب وعلل عمیق تر بوجودآمدن فساد،نمی توان با صرف گرفتن، زدن و بستن امید چندانی به پیشرفت در از بین بردن آن داشت.

هنوز سخنان تان در فضا بود که موضوع فساد در"صندوق فرهنگیان" مطرح شد؛ وهنوز کم وکیف پرونده این مورد جدید فساد روشن نشده بودکه بازخبرفساددیگری آمد. اینبار پای شهرداری و برخی ازاعضاء شورای شهر به میان امده بود.

البته دراین فقره چون پای"خودی ها" در میان است سروصدایی که برای"فیش های حقوقی"براه افتاد اتفاق نخواهد افتاد وبرعکس سعی خواهد شد تا موضوع جمع وجورشود. من فرضم برآنست که جنابعالی در خصوص معضل عظیم فساد صادق هستید و واقعا آنگونه که فرمودید بدنبال اسباب و علل بوجود آمدن و ریشه یابی آن هستید.

تصور می کنم جنابعالی هم با بنده هم رای باشید که حجم مفاسد اقتصادی آنقدر در جامعه مان زیادشده که کمتر هفته ایی می گذرد که در آن خبر یک فساد اقتصادی جدید بیرون نیامده باشد. جوامع پیشرفته که جای خود را دارند، آیا در هیچ جامعه همردیف خودمان هم آمار مفاسد اقتصادی حتی نزدیک به آمار مفاسد اقتصادی در ایران می شود؟

جنابعالی بالاترین خدمتی که در مبارزه با فساد می توانید بنمایید آنست که از جایگاه رئیس جمهور کشور این پرسش ابتدایی و ساده را مطرح فرمایید که "ما را چه می شود که اینقدر مفاسد اقتصادی در جامعه مان عمومیت پیداکرده است؟" آیا در ساختار ژنتیکی ما ایرانیان کمبودی وجود دارد که این همه تمایل به مفاسد اقتصادی در میان مان رواج دارد؟ یا بقول عباس میرزا به موسیو ژوبرفرانسوی در۲۰۰ سال پیش: "درآبی که می نوشیم، درخاک مان و یا درآفتابی که بر سرما می تابد عناصری وجوددارند" که ما ایرانیان را این همه متمایل به مفاسد اقتصادی می نمایند؟ آیا در کشورهای دیگر هم این همه دستگاه، سازمان، نهادهای مراغبتی، حفاظتی، حراستی، بازرسی، نظارتی، تعزیراتی، اطلاعاتی، امنیتی و.... که در نظام ما برای کنترل و مراغبت تشکیل شده، وجوددارند؟ آیا در جوامع دیگر هم این همه دقت، وسواس، بررسی، موشکافی و رسیدگی های عقیدتی، سیاسی، اخلاقی، اطلاعاتی و امنیتی که ما درجریان انتصاب، انتخاب، استخدام وگزینش مدیران مان بکارمی بریم، اساسا وجوددارند و اعمال می شوند؟

می دانیم که پاسخ به همه این پرسش ها منفی است. در جوامع دیگرنه این همه دستگاههای عریض و طویل مراغبتی، نظارتی و"مچ گیری"وجود دارند، و نه این همه بررسی، دقت و مته به خشخاش گذاردن بهنگام استخدام و یا عزل و نصب های مدیران و مسئولین شان صورت می گیرد؛ مع ذالک نه این همه فساد در جوامع شان وجود دارد، و نه مدیران و مسئولین شان این همه مثل ما خطاکار و "کج دست" از آب درمی آیند.

جناب دکتر روحانی بزرگوار، بزرگترین گامی که در جهت مبارزه با فساد و بقول خودتان "ریشه یابی" آن می توانید بردارید، طرح همین پرسش ساده است که "مارا چه می شود که این همه فساد در جامعه مان بوجود آمده؟" طرح این سئوال باعث می شود که بجای رفتن بدنبال آدرس های بیهوده ایی که یک عمر است در مبارزه با فساد بدنبال آنها رفته ایم همچون "ضرورت یک عزم واراده ملی (بمنظور مبارزه با فساد)"؛ "همکاری و هماهنگی میان سه قوه"؛ "برخورد قاطع و انقلابی با مفسدین (تا دیگران درس عبرت بگیرند)"؛"وضع قوانین و اجرای مقررات سخت گیرانه تر"و سایر راه حل های بی حاصل، برای یکبار هم که شده از خودمان بپرسیم که چرا در جوامع دیگر که نه این همه دستگاه های بگیر و ببند دارند، نه این همه اصرار می  ورزند که مدیران و مسئولین شان متدین و طرفدار نظام های شان باشند، نه جرمی بنام"مفسد فی الارض"دارند، و نه کسی را به این اتهام تا کنون اعدام کرده اند، یک دهم و شاید یک صدم ما مفاسد اقتصادی ندارند؟

شاید اگرجنابعالی این پرسش را مطرح نمایید سرانجام موفق به این کشف بزرگ شویم که ریشه فساد نه در آب ایران است نه درخاک آن؛ نه ما ایرانی ها بیشتر از دیگران تمایل به فساد داریم و نه مشکل درتوطئه های دشمنان نظام است و نه درنبود قوانین و مقررات. مشکل درنظام اقتصادی بیمار، ناکارآمد و فاسد دولتی حاکم برکشورمان است. ظرف ۲۵۰سالی که از انقلاب صنعتی و شکل گرفتن اقتصاد آزاد می گذرد تا به امروز حتی محض نمونه یک اقصاد دولتی موفق نتوانسته ظاهر شود.

اقتصادفاسد و ناکارآمد دولتی حاکم برایران هم نخواهد توانست استثنایی براین قاعده تاریخی شود. تنها محصول موفق اقتصاد دولتی ایران فساد وفساد و بازه فسادبیشتر بوده است.

بیست وهفت سال پیش جناب هاشمی رفسنجانی که قدرت و اقتدارشان بسی بیش ازجنابعالی می بودبعلاوه مخالفین شان هم به همان نسبت ازمخالفین امروزی شما کم عده وعده ترمی بودند، با یک عزم واراده راسخی به سودای تخریب اقتصاد درمانده دولتی کشور(که آنروز یک صدم فساد امروزی هنوزدرآن ظاهرنشده بود) وارد پاستورشدند.

اما هنوز به نیمه راه ریاست جمهوری شان نرسیده بودند که مجبور شدند سودای اقتصاد آزاد ادام اسمیت را از سر بدر کنند و به همان"سازندگی"بسنده نمایند. هنوز بعد از گذشت سه دهه ایشان متهم هستند که "نسخه بانک جهانی را می خواسته اند درکشور اجرء نمایند و الگوی توسعه شان این بوده که ایران را تبدیل به "ژاپن اسلامی" نمایند". واقعا هم باورنکردنی نیست که کسی خواسته باشد چنین ضربه و لطمه ایی به کشورش وارد کرده باشد و آنرا تبدیل به ژاپن نماید. احتمال موفقیت جنابعالی دردست بگریبان شدن با ریشه های عمیق ترمفاسد اقتصادی و جایگزین نمودن اقتصاد فاسد دولتی ایران با اقتصاد آزاد ادام اسمیت یقینا و بطریق اولی از آقای هاشمی رفسنجانی هم بمراتب کمتر می باشد.

می ماند این پرسش که پس چرا می نویسم و امیدم به چیست؟ می نویسم چون امیدم بحضرت باریتعالی است. می نویسم تا جنابعالی را وادارنمایم تا مرتبه بعدی که در تلویزیون ظاهر شدید، به این پرسش مجبور شوید پاسخ دهید که چرا روزبه روزما داریم بیشتر و بیشتر در فساد فرومی رویم؟ می نویسم تا شاید فردا روزی فرزندان مان توانستند گامی را که نسل ما نتوانست بردارد، و نتوانستیم این بنای اقتصاد فاسد و ناکارآمد دولتی را از جای برکنیم و برروی ویرانه های آن بنای اقتصاد مدرن و موفق ادام اسمیت را بنا نهیم تحقق ببخشند. می نویسم تا نسل های بعدی بدانند که اجدادشان آنقدر ایدئولوژیک زده بودند که اقتصاد آزاد و ژاپن شدن را ننگ و عار می پنداشتند.

ایام بکام باد
صادق زیباکلام
سیزدهم شهریورماه یکهزار و سیصد و نود و پنج
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۰۳ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۴
مطمینم ایشون مثل همیشه باز میا اندر فواید برجام و مهار تورم و یک سری امارعای تکراری میگه بعد نامه میزنه به جهانگیری و بعد هم جهانگیری میزنه به قوه قضاییه و این نهاد مستفل هم میگه بزار در کوزه ابشو بخور .واین است راز کلید.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۱۶ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۴
از جایگاه رئیس جمهور کشور این پرسش ابتدایی و ساده را مطرح فرمایید که "ما را چه می شود که اینقدر مفاسد اقتصادی در جامعه مان عمومیت پیداکرده است؟" ما را هیچ نشده جز اینکه آنجه در چنته داشتیم بیرون ریخته شده و ظاهر و باطنمان عیان شده است.
رضا
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۲۲ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۴
با تشكر از استاد كه ساكت نيستند
نیکان
Iran, Islamic Republic of
۰۸:۳۸ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۴
من با این نظر که اقتصاد به روش آدام اسمیت مشکل را حل میکند موافق نیستم اما بهرحال به یک اقتصاد نیاز داریم که در ان همه افراد ، در شرایط قانونی و حقوقی برابر ، فعالیت کنند که البته نوعی اقتصاد لیبرال است ولی نه از نوع مطلق و ساده لوحانه ادام اسمیتی .

مشکل اقتصاد حکومتی (و نه فقط دولتی ) در این است که نه تنها رانتخواری و فشارهای مختلف و ضعف تخصص و کیفیت پایین کار ، زیاد است و توسعه ی پایدار ندارد ، بلکه اگر فسادی هم بنوعی مطرح یا افشا شود ، نه درست رسیدگی میشود و نه بطور یکنواخت مجازات ، افراد خطاکار ، از یک مجموعه صاحب قدرت هستند که یا باهم یا بده و بستانهای بالادستی و خاص دارند یا علیه همدیگر پرونده دارند .بنابراین مبارزه با فساد هم ضعیف و صوری است و مجازاتهای سنگین که غیر عادلانه هم هستند عموما برای افراد خارج از حکومت است .
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۶:۲۲ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۴
مشکل اصلی مملکت ما این نیست مشکل اصلی این است که متاسفانه ما روز به روز داریم بی اخلاق تر می شویم . برای رسیدن به هدفمان به هر حقه و کلکی و.... متوسل می شویم.و باز متاسفانه قشری که وظیفه اصلی اش ارائه اخلاق در جامعه است خودش گرفتار سیاست شده و وظیفه اصلی اش به فراموشی سپرده شده است.خدایا خودت به فریادمان برس فریاد رسی نیست.
مجله خواندنی ها
انتشار یافته: ۱۱۱
حاج محمدرضا
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۴۲ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۳
مردم واقعیت را فهمیدند

حال مشخص میشود که دکتر احمدی نژاد تا چه حد مظلوم بود
8 سال خدمت صادقانه و بی ریا

مغزهای آگاه و وجدانهای بیدار هنوز این مرد بزرگ را می ستایند
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۵۴ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۳
فساد بانکی
فیش نجومی
فساد صندوق فرهنگیان
رانت برادر
و...
ناشناس
United States
۱۲:۵۶ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۳
حاج محمد رضا مزاح فرمودند
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۵۸ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۳
خیلی بی ریا، دکل غیب میشد و اختلاسهای 3000 میلیاردی اتفاق می افتاد.
متن را دوباره بخون، تا زمانیکه خصوصی سازی واقعی اتفاق نیافتد ، همین وضع است.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۰۰ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۳
خدا شما رو به راه راست هدایت کنه ان شاء اله
دانيال
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۰۲ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۳
چي بگم به اين نظر آخه من؟
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۰۷ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۳
یکی شما رو دارید یکی مرغ پخته!
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۳۹ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۳
من از فرارو در عجبم ! ما دهها نظرمون ناخوانده منتشر نمیشه ! ولی کامنت حاج محمدرضا و چندنفر دیگه همیشه درصدرنظرات هستش!
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۲۷ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۳
اون خودش منبع فساد بود بریند ببینید چقدر از شرکتهای سود ده را واگذار کرده ،به کی؟؟که حالا دیگه نه روحانی بلکه هرکس که رئیس جمهور بشه دیگه نمیتونه این شرکتها را ازشون بگیره
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۰۷ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۳
عاشقتم ممد جون
هر دفعه یه کامنتی میذاری که کرور کرور منفی می گیری!
فکر کنم توکار راهپیمایی رو اعصاب ملتی
آرش
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۲۵ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۳
اقای زیباکلام شما خودت خوب میدونی هرچی فساد در این کشور بوده از زیر سر جریان لیبرال و تکنوکرات امثال شما بلند شده.از کرسنت و استات اویل و توتال و خاوری و جزایری و زنجانی و....اقای زیباکلام مفاسد ماحصل افکار همفکران شما است که در فکر پیداه کردن نظام اقتصادی نئولیبرالی شبه مدرن هستند.اقای زیباکلام شما و افکار شبه مدرن و دست سومت بخشی از مشکل هستید.اقای زیباکلام واقعا که در مناظره با اقای دکتر عباسی ایشان حق مطلب را در مورد شما ادا کردند.اقای زیباکلام شما و دولت مطبوع شما اکنون در جایگاه متهم هستید نه شاکی.دست از این فرافکنی هم بردارید
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۴۹ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۳
آرش خان شما یک فساد در همین اقتصاد نئولیبرال پیدا کن جایزه بگیر
هومن
Turkey
۱۷:۰۵ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۳
حاجی یه تکون!!! حاجی کی زنبیل گذاشتی که اولین کامنت مال توئه؟! آره تو بمیری مموتی خیلی مظلوم(!) بود!!!!!
وطنم ایران
United Kingdom
۱۷:۰۶ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۳
تو حالت خوب نیست آرش
من نگرانتم
وطنم ایران
United Kingdom
۱۷:۱۰ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۳
آقای آرش با این همه ادعای سواد که از خودشیفتگی عجیب و غریبت سرچشمه می گیره هنوز نمی دونی که دولت مطبوع یه اصطلاح غلطه
درستش دولت متبوعه که به معنای تابع بودنه و در متن شما کاربرد نداره
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۹:۳۱ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۳
ولش کنید.از این سیاه مشق ها اصلاح طلبان زیاد تو جرائدشون می نویسن برای مخاطبای خودشون به درد منافع مردم و نظام که نمی خوره.بذارید دل خوش به همین سرگشاده ها باشند.
آرش
Iran, Islamic Republic of
۲۱:۲۸ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۳
مخاطب محترم و با فرهنگ با نام وطنم ایران من یک حرف را به دلیل اینکه عجله داشتم اشتباه نوشتم ولی دوست بی سواد من شما کلا چون در رد حرف های من چیزی برای گفتن ندارید و اصولا در این حد هم نیستید با این روش های مسخره وارد میشوید که حاشیه است و جواب متن را نمیدهید.شما سعی کنید کتاب سنت و مدرنیته همین اقای زیباکلام را بخوان و ببین از دلاهای رویترز که خود انگلیسی ها هم به استعماری بودن ان اعتراف کرده اند چه دفاعی میکند و این تفکر شبه مدرن دست سه هم میشود جریان اصلاح طلبی کنونی که منشا تمام مفاسد است.ناشناس 16:49 اصلا میدونی نئولیبرال یعنی چی و چه جریانی در ایران نئولیبرال است؟؟؟؟؟عزیزم تمام مفاسد ایران در همین جریان بوده مثل کرسنت و استات اویل و توتال و شهرام و بابک و خاوری و...این ها همه ماحصل جریان التقاطی بود که جریان اصولگرای علیه ان بوجود امد.باور کن وقتی از چیزی خبر نداری مجبور نیستی نظر دهی و بی سوادیت را به رخ بکشی
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۲:۰۱ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۳
واقعا یا نمی فهمی یا خودتو به نفهمی میزنی !!!!!!!!!!!!!
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۲:۴۹ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۳
شما خود حاج محمودین
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۰۹ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۴
مقاله خیلی خوبی بود. به اقایان روحانی و نهاوندیان و بقیه اعضای دولت پیشنهاد میکنم برای ازاد سازی اقتصاد ایران از الگوی مارگارت تاچر در انگلستان و رونالد ریگان در امریکا استفاده کنند. رونالد ریگان و مارگارت تاچر هر کدوم در کشورهای خودشون اقدامات بسیار اساسی و مهمی برای خصوصی سازی بخش های دولتی در انگلستان و امریکا انجام دادند که اثرات مثبت خصوصی سازی اونها الان در اقتصاد های پیشرفته و موفق انگلستان و امریکا دیده میشود ( مانند خصوصی سازی هایی که در انگلستان و در زمان مارگارت تاچر انجام شد مثل خصوصی سازی راه اهن خصوصی سازی مخابران خصوصی سازی کارخانجات اتومومبیل سازی خصوصی سازی اب و برق خصوصی سازی معادن زغال سنگ در انگلیس و موارد مشابه خصوصی سازی که در انگلستان و در زمان مارگارت تاچر انجام شد رونالد ریگان در امریکا هم موارد خصوصی سازی مشابه اون رو انجام داد) نمونه های موفق خصوصی سازی در انگلستان و امریکا بودند که در ایران هم میشه از اونها الگو گیری کرد.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۴۳ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۳
نشسته سرگشاده می نویسه.خسته نشدی از این سرگشاده ها؟
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۵۸ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۳
مثل بعضیها بی تفاوت کنار ننشسته
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۵۴ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۳
شما چی؟ چی کار کنه به نظر شما؟
مهدی
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۲۶ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۳
به قول رئیس متوهم هاله ایتان بد جوری سوختی اب بدم خدمتتون
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۱۲ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۳
یک جمله اش جالبه: """"من فرضم برآنست که جنابعالی در خصوص معضل عظیم فساد صادق هستید و واقعا آنگونه که فرمودید بدنبال اسباب و علل بوجود آمدن و ریشه یابی آن هستید.""""
روحانی پرداختهای نجومی وزارت بهداشت و اقتصاد را با یک توبیخ یک اصلاح طلب (صفدری) ماست مالی کرد. این کجایش "صداقته" بیشتر این نامه فلسفه بافی یک حامی دولته تا نامه سرگشاده.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۹:۲۹ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۳
این سرگشاده ها مصرفش برای اصلاح طلبانه نه مردم.
مهدی مهدی
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۴۵ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۳
در ساختار ژنتیکی ما ایرانیان مشکلی نیست!
آقایان وقتی سنگ اول را کج گذاشتند باید خرابی این دیوار را به ثریا نرسیده مشاهده گر باشند! زمانی که به آقاها و آقازاده ها اختیارات خاص داده شد بدون در نظر گرفتن عدالت، باید انتظار یک چنین روزهایی رو میکشیدیم
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۱۴ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۳
دیگه سر آقازاده مطرح نیست. الان یک قشر عظیمی بنام پزشکان حقوق میلیاردی می گیرند چون وزیر میلیارده و روحانی هم از این قشر خوشش می آید. همین. مشکل مملکت روحانیه الان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۰۲ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۴
روحانی خودش با این که خبر داشت تا سه سال از حقوقهای نجومی حرفی نزد تا اینکه کیهان دخلش را آورد
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۵۱ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۳
اقتصاد آزاد با بنیان های نظام در تعارض است و امکان وجود هر دو با هم وجود ندارد و چنانچه پیگیری شود گونه ای از براندازی نرم به شمار آمده و قطعاً مورد برخورد قرار می گیرد
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۱۴ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۳
دقیقا
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۲۷ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۳
نخیر
مشکل اینجاست که حضراتی که فریاد اقتصاد آزاد و آدام اسمیت را سر میدهند، متأسفانه خود تخصصی در اقتاد ندارند و صرفا یک مجموعه ای از عناوین کلی را که شنیده اند بیان می دارند!
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۰۶ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۳
بهترین تعبیر ممکن بود... نیازی هم به تلاش برای اصلاح نیست... چون حداقل تا 40 سال آینده امکان پذیر نیست... رنسانس ایران نیاز به ذهن های پخته داره ... بهترین راه در وضعیت کنونی هم فرار هست از این کشور که متاسفانه جبر جغرافیایی مارو این تو انداخت...
هادی
Turkey
۱۷:۰۸ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۳
بله و کماکان باید شاهد این سیستم معیوب و له شدن مردم و اقتصد رانتی و فسادخیز باشیم؛ به عبارتی: قطعا در آینده هم در بر همین پاشنه خواهد چرخید؛ صرفنظر از این که رئیس جمهوری کی باشه و از چه جناحی باشه!
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۵۶ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۳
مردم معمولا دنباله رو حاکمانشان می باشند، آسیب شناسی رفتار متولیان بهترین گزینه برای ارائه راه کارهای مبارزه با فساد می باشد.
محمد
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۵۹ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۳
مشکل این مملکت اقتصاد دولتی،ضعف کنترل های داخلی و نبود نظارت کافی است..
امید
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۰۱ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۳
++++
مشکل اینه که دولت سعی داره مشکل رو حل کنه!

اگر دولت (و نظام) اصولا کاری نکنند، همه چیز به مرور زمان درست میشه. مشکل از جایی دقیقا بوحود میاد که دولت میاد که مشکل رو حل کنه!!
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۰۷ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۳
از کوزه همان برون تراود که در اوست. جواب آقای زیباکلام
مهدی
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۳۱ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۳
جناب زیبا کلام مبارزه مفاسد این همه صغرا و کبری ندارد.. شفافیت و برخورد قاطع و محکم با متخلفان می خواهد تا درس عبرت باشد برای دیگران نه اینکه...
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۹:۱۰ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۳
مگر با برخورد و اعدام برادران افراشته اعدام فاضل خدادادي زنداني كردن شهرام جزايري بابك زنجاني و دهها نفر توانستيد جلو فساد را بگيريد وجود فساد در ايران عامل باند بازي حزب بازي ظاهر سازي و نفاق ميباشد تا اين حركات برداشته نشود اصلاح نخواهد شد بگرديد دنبال انسانهاي ريشه دار نه ريش دار
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۳۴ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۳
دقیق و قابل تأمل است . موفق باشید
ناشناس
United States
۱۳:۳۷ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۳
عزیزان مشکل از خود ما هم هست. نگاه کنید هرکس تا به کوچکترین مسئولیتی در این سیستم میرسه بعد از یه مدتی بار خودش رو میبنده و جالب اینجاست که هیچ کس هم نیست که بگه از کجا اوردی؟!!!
الف
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۴۸ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۳
بنویس آقای زیبا کلام بنویس ! بنویس که مسءولین نه میخوانند و نه می بینند ! بنویس که دلمان خوش باشد که بچه ها و نسل آینده دلشان خوش باشد که کسانی بودند که نوشتند و کسانی که نخواندند ! نیست که نسل امروز به نوشته های نسل گذشته دلشان خوش است ، که نسل آینده از نوشته های نسل امروز دلشان خوش باشد ! خوبیش به اینه در آینده نیستیم که ببینیم ، نسل آینده منکر نسل گذشته خود هستند و خودشان را موجودات خود بوجود آورنده خواهند خواند ! که اگر غیر این باشد باید مورد تف و لعنتشان باشیم !!
مصطفی
Canada
۱۳:۴۹ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۳
با 3 هزار میلیارد تومان میشود 2500 خانواده را به مدت پنجاه سال با حقوق ماهی دو ملیون تومان تامین کرد .
احسان
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۵۴ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۳
دکتر ریبا کلام متشکرم
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۵۷ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۳
از همه این حرفها گذشته، من موندم چرا آقای زیباکلام از هر در ی و درباره هرچی سخن می گوید، باید یه گریزی به مصیبت هاشمی رفسنجانی بزند و یه مدیحه ای، لغزی، چرب زبانی بگوید؟ رازش چیست؟!!!!
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۵۸ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۳
هیچ ملتی صرفا با سیاستهای اقتصادی درست و یا غلط نه پیشرفت کرده است ونه منقرض شده است.
ویژگی های مرتبط با خلقیات و روحیات ملی، فاکتورهای جغرافیایی و اقلیمی و عوامل جمعیتی و زیست محیطی بسیار بیشتر بر سعادت و یا بدبختی ملتها تاثیر گذار هستند.
این عوامل حتی بر اتخاذ نوع سیاست اقتصادی نیز تاثیر گذارند.
اقتصاد آدام اسمیت بنا بدلایل پیش گفته هرگز در ایران قابل اجرا نیست.
فساد اقتصادی یکی از مولفه های ذاتی این کشور است و به آسانی قابل درمان نیست.
مگر اینکه مردم عوض شوند!!!!
کامیار
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۰۱ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۳
اینها خودشان نمی خواهند اقتصاد را غیر دولتی کنند. چون با اینکار عملآ تیشه به ریشه خودشان زده اند. با اقتصاد غیر دولتی دیگر مردم وابسته به حکومت نخواهند شد و این برای نظام ما پذیرفتنی نیست. اگر حکومت بر مردم نفوذ نداشته باشد پس چه کسی فی المثل در راهپیمایی ها شرکت کند ؟
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۰۱ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۳
مشكل امروز كشور مااينه كه نمك گنديده
فراموش شده
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۰۲ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۳
دزد دزده چپ و راست بی اصول و با اصول اصلاح طلب و غیر نمیشناسه بنده جانباز 70% دفاع مقدسم از اول بنا را بر قدم گذاشتن درا را ه خدا گذاشتم پس برام فرقی نداره که نسبت به من و امثال من کوتاهی صورت بگیرد یا نگیرد برام مهم نیست برای درمانم دچار مشکل هستم چون بودجه نیست زیرا تعدادمون زیاد ه یا اصلا" زیادی هستیم ما اجرمون را از خدا طلب میکنیم چون سعی کردیم در راه خودش قدم برداریم نیازی به بندگان خدا نداریم ولی نگران شرمندگی این آقایون دزد در پیشگاه خداوند هستیم
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۳۲ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۳
نه برادر من بودجه زیاد است خیلی هم زیاده اما اگر بدونی کجاها خرج میشه مخت سوت میکشه البته که حق شماهاست تمام زندگیتان را هزینه اش را بدهند اما اما چی بگم ؟ از کی ها بگم که خودم را دردم نیاد
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۳۹ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۳
نگران نباش برادر اونهایی که من میبینم خدا را هم دور میزنند!!!
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۵۱ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۳
شما ناراحت اخرت اونا نباش ناراحت دنیای جوانهای امثال من باش که از بی عدالتی و ضلم و تبعیض دل مرده وافسرده وسر خورده شدیم
Sohrab
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۰۹ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۳
این استاد محترم انشاهای خوبی می نویسه و به گمانم به هر حال در تاریخ ماندگار خواهد شد و این به معنی تایید نظرات او نیست به هر حال مثل بسیاری از همقطاران خود صم بکم نیست؛ حالا این موضوع به کنار،جمله های دعائیه ایشان در نامه هایی که می نویسند حاکی از آنست که غالبا معنای آن را نمی دانند!
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۲۰ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۳
ما معمولاً وقتي كسي درد و بيماري ما را درست تشخيص مي دهد فكر مي كنيم حتماً درمان را هم درست تشخيص خواهد داد در صورتيكه اينچنين نيست. تجربه اي كه از مطالعه نوشته هاي آقاي زيباكلام فهميده ام اين است كه ايشان معمولاً درد را تشخيص داده و حول و حوش آن داد سخن ميدهد به گونه اي كه خواننده مجذوب حقانيت حرف وي مي شود و آن گاه با يك حركت سريع به سمت خواسته ها و اهداف مورد علاقه اش غش مي كند و قبل از اينكه خواننده مطلب بتواند خود را از فضايي كه ايجاد شده خارج كند نتيجه دلخواه خودش را ميگيرد و مطلب را به سرعت مي بندد. در اين نوشته هم ابتدا به طور مبسوط به موضوع جذاب فساد پرداخته و بعد بدون اشاره به خواستگاههاي فرهنگي اين موضوع در بين ملت ايران (خودخواهي ذاتي، تقدم منافع كوتاه مدت فردي بر منافع درازمدت جمعي، تنبلي اجتماعي، تمايل به جلب منافع سرشار با سعي و تلاش ناچيز، خود حق پنداري فردي و گروهي و ...) صرفاً نسخه اقتصاد خصوصي را مي پيچد در صورتيكه ميداند بسياري از نظامهاي اقتصادي به شدت دولتي بوده اند (مانند چين) ولي آمار مفاسد اقتصادي شان به مراتب كمتر از ما بوده چون خصلتهاي فرهنگي فردي و اجتماعي متفاوتي نسبت به ما داشته اند. پس مشكل جاي ديگري است.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۸:۲۵ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۳
دوست عزیز اقتصاد چین از 39 سال پیش به سمت اقتصاد ازاد پیش رفت وعلت ان هم این بودکه رهبران ان فهمیدند که اقتصاد دولتی جواب نمیدهد در ابتدای انقلاب هیاتی اقتصادی از چین به ایران امده بود و میگفت من از شما تعجب میکنم که اصرار دارید الگوی شکست خورده اقتصاد دولتی را اجرا کنید
ناشناس
United States
۲۱:۱۹ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۳
اقای عزیز از اقتصاد چین چیزی نمیدونی. به غیر از صنعت نظامی و ۱۰% اقتصاد چین بقیه خصوصی هستند.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۰:۰۳ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۴
کی گفته چین سابقا فاسد نبود و حالا هم نیست؟؟؟
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۲۱ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۳
بنده خودم شخصا طرفدار اقتصاد غیردولتی هستم اما جهت اطلاع ایشان، چین نمونه بارز اقتصاد دولتی موفق هست که علیرغم همه حرکتی که به سوی اقتصاد بازار داشته و دارد، همچنان یک اقتصاد دولتی محسوب می شود.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۵۰ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۳
چین اقتصادش دولتی نیست دولت نظارت داره روی بنگاههای اقتصادی ولی مالک اونها نیست فقط سیاستها را اعلام میکنه
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۲۱ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۳
به به آقای زیبا کلام دوباره اظهار فضل نمودند این بار درباره ی اقتصاد و نسخه منحوس ایشان اقتصاد آزاد و آدام اسمیت ... تو هم یک پا محمود احمدی نژادی ها
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۲۴ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۳
" می نویسم تا نسل های بعدی بدانند که اجدادشان آنقدر ایدئولوژیک زده بودند که اقتصاد آزاد و ژاپن شدن را ننگ و عار می پنداشتند. "
خسرو گارس چی
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۲۶ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۳
با سلام و احترام

چرا در جوامع دیگر که نه این همه دستگاه های بگیر و ببند دارند، نه این همه اصرار می ورزند که مدیران و مسئولین شان متدین و طرفدار نظام های شان باشند، نه جرمی بنام"مفسد فی الارض"دارند، و نه کسی را به این اتهام تا کنون اعدام کرده اند، یک دهم و شاید یک صدم ما مفاسد اقتصادی ندارند؟......

پیش فرض : با توجه به سوال مطرح شده از سوی جناب آقای زیبا کلام چنانچه عوامل زیر را جواب سوال ایشان بدانیم :
الف ) فرد صالح
ب ) تصویب قانون بدون نقص
ج ) نظارت آهنین دستگاههای نظارتی
د ) وقوع جرم مساوی است با شدیدترین برخورد قهر آمیز در آن جوامع ...

بنابر این : در جامعه کنونی ما یکی از موارد مطورحه در سور بالا دارای نقص می باشد ....

پیشنهاد : آقای روحانی مسوولیت دولت کنونی را دارد و با توجه به پیشنهاد آقای زیباکلام استاد گرامی دانشگاه تهران آگر آقای رییس جمهوری ریشه یابی نکنند و دستورات محکم و قاطع در این زمینه اجرا نکنند ، نه تنها با ریزش رای در انتخابات 1396 مواجه
می شوند بلکه در میان اصلاح طلبان نیز مورد سوال قرار می گیرند و از همه مهمتر اینگه در آینده فرزندان این سرزمین ارزیابی بسیار بدی در خصوص "" دولت تدبیر "" را مطرح می نمایند .

با تشکر - ار س چی
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۹:۵۱ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۳
تفاوت برخورد با کرباسچی و مثلا قالیباف را نمی بینید. کرباسچی خودی نبود .
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۳۴ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۳
جناب استاد اگر هم بخواهند خصوصی کنند بازهم بخش خصوصی رد صلاحیت میشه و موضوعی به نام اهلیت را یکشبه علم میکنند و شرکت های سود ده دولتی را خصولتی میکنند و این را دیدیم بازهم همان آش و همان کاسه است وقتی ریشه خراب باشه دیگه نمیشه یک درخت را نجات داد
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۴۱ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۳
وقتی یک مسئول اقتصادی تصمیمی برای یک ملت می گیرد در حالی که خودش یک طرف معامله است، می خواهید اقتصاد درست شود؟!
الان زیر سایه هر کدام از حضرات یک بانک خصوصی، بیمارستان درجه یک، شرکت استخراج و صادرات نفت، شرکت هواپیمایی، واردات خودرو، واردات وسایل مصرفی است. خب با این اوصاف می خواهید اقتصاد درست شود.
هر گشایشی می شود هر کدام از حضرات سرمی رسند و سهم خودشان را بر می دارند و می روند. حالا توقع داری چیزی هم ته کیسه برای مردم باقی بماند؟!
ناشناس
-
۱۴:۴۵ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۳
سیستم اقتصادی ،فرهنگی و.... ما فساد آور است و آقایان نمی خواهند مسیولیت کار خود را بپذیرند
بردبار
United States
۱۴:۴۹ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۳
آیا عیان تر از فساد دوران آقای احمدی نژاد و دولت پاک ایشون موضوع دیگه ای تو این مملکت هست ؟ در دوران ایشون هیچ تلی نمونده که ایشون و تیمشون بهش گندی نزده باشه. سیاست خارجی , سیاست داخلی , اقتصاد , فرهنگ , دین , روابط اجتماعی و .... .
حالا بازه عده ای هنوز از ایشون دفاع میکنند . یادتون نره دیر یا زود باید در جایگاهی جوابگوی اعمالتان باشید.
علی اکبر
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۰۲ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۳
من موندم کی می خواد ایران و ایرانی درست بشوند هر روز اختلاس هر روز جنایت بسه دیگه یه نفر مثل خلخالی بیاد و به هیچ چیز رحم نکنه ببینیم چی میشه
معلم
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۰۶ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۳
مشکل کشور ما اینه که هر بی لیاقت بی سوادی میاد مسئولیت به عهده میگیره و توان علمی و مدیریتی نداره بعد گند میزنه. و مشکل اساسی دیگه عدم نظارت.
ایرانی داغدار
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۱۲ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۳
به نظر من هیچ کسی و مقامی توانایی کنترل فساد را در این کشور ندارد چون فساد را مردم کوچه و بازار که انجام نمیدهند بلکه فساد درحد کلان و توسط افراد ذی نفوذ و وابسته به جناح ها و قدرتها انجام میگیرد و حتی دولت هم با این افراد و جناحها قدرت مقابله را ندارد چاره در این استکه قدرت دست یک جناح باشد و مردم ناظر بر رفتار دولت باشد در اینصورت است که فساد کم میشود و دیگر تعارفی نخواهد بود و با وضع قوانین سخت و خشن و اجرای سریع آن میشود موفق بود وگرنه وای به حال مردم و حیف از خونهای پاک جوانان
ناشناس
United Kingdom
۱۵:۲۱ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۳
اصل مشکل اقتصاد دولتی نیست آقای زیباکلام. مشکل فرهنگ این کشور و سیاست آن است که با تکیه بر ظواهر تیشه به ریشه دین و اخلاقیات زده است
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۴۸ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۳
چرا آقای روحانی برخورد قاطع نمیکنه .چرا دوباره یه دزد و گذاشته جای قبلی (بانک رفاه کارگران http://alef.ir/vdcaounee49n0o1.k5k4.html?37txt).این اصلا قابل توجیه نیست.بخش خصوصی یعنی مثلا در زمینه آموزش میشه دانشگاه آزاد و پردیس بین الملل ومدارس هیئت امنایی و غیرانتفاعی که به جز کندن پوست مردم کار دیگه ای ندارن.درسته؟
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۸:۲۶ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۴
معلومه مدرک تحصیلی را باهات گران حساب کردند . کمی بهتر درس میخواندی دانشگاه دولتی میرفتی
احمد
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۰۸ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۳
بخشی از فساد که داخلی است واختلاس را شامل است افشا میگردد وآن بخشهای دیگر که مربوط به پول شویی , استفاده از رانت , انتقال ارز وارزان فروشی ودلالی وبیحساب کتابی است که به سبب خصم دشمنان خارجی لا پوشی میگردد. ودر نهایت مجموعه فساد بخش خصوصی نهیف را زمین گیر ونهایتا آن میشود که بروز امروز اقتصاد وجامعه دچار میشویم .
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۸:۲۷ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۴
منظورتان " نحیف " است ؟
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۱۴ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۳
روحانی اگر راست می گوید از پرونده سپید استوار اسیا شروع کند تا مردم بفهمند اقای س و نعمت دارند چیکار می کنند
کاظم
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۵۴ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۳
من هم نامه تان را خواندم همه چیز درست اما مگر ماتئوریسن اقتصادی نداریم مگر مکتب ما دیدگاه اقتصادی ندارد که نظریه آدام اسمیت را مطرح می کنید ؟ مگر قرآن حکم دزد را مشخص نکرده چرا به قرآن عمل نمی کنند؟
امیرحسین
Iran, Islamic Republic of
۱۷:۴۲ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۳
پیشنهاد میکنم فیلم سخنرانی استاد درباره ی اقتصاد اسلامی را مشاهده بفرمایید
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۰:۰۷ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۴
باز هم شماها ....
حاجي بخشي
United States
۱۶:۵۴ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۳
بر خلاف نظر اقاي دكتر و مطابق نظر برادر مان حاج محمد رضا ما به دكتر احمدي نژاد نياز داريم كه ليست كابينه اش را حضرت بقيه الله اعظم تاييد كرده بودند و در دوره ايشان قيمت نفت را بالا بردند تا به دولت ايشان كمك كنند به طور قطع با آمدن دكتر احمدي نژاد و ياران پاك او شرايط اقتصادي با امداد هاي غيبي و تخصص و مهارت ايشان به طور معجزه اسايي بهبود خواهد يافت.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۰۸ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۴
من با نظر شما کاملا موافقم حتی خودم هاله نور را بالای سر ایشان بارها میدیدم
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۷:۰۲ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۳
فساد را كله گنده ها انجام مي دهند براي همين ريشه كن نمي شود
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۷:۱۰ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۳
اگر همان زمان اقتصاد آزاد وژاپن شدن ایران را ،مخالفین آقای هاشمی گوش کرده بودند وحرف آقای هاشمی را عمل کرده بودند تو این ۲۷سال ،الان دیگه این مشکلات را نداشتیم وحداقل دو سوم راه را رفته بودیم ولی چه فایده آقایان عشقشون به بیت المال خوردنه، ،مار و عقرب بشه به جونتون الهی آمین یا رب العالمین...
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۸:۲۹ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۴
تبدیل ایران به ژاپن اسلامی ایده شخص دیگری بود
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۷:۱۵ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۳
مراقبت درست
مراغبت نادرست
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۷:۲۷ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۳
استاد معمولا شنبه ها نامه سرگشاده می نویسند
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۸:۳۱ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۴
اگر ناراحتی بفرما روز دیگه بنویسد یا اصلا ننویسد ؟ شما اعصابت را خراب نکن .
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۰۵ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۴
درود بر استاد
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۷:۳۸ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۳
وقتی پور محمدی رئیس سابق سازمان بازرسی میگه ما میخواستیم حقوق های نجومی فساد ها در دولت قبل اعلام کنید از جاهای مختلف اعلام میکردند به صلاح نیست یعنی چی
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۸:۳۱ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۴
یعنی به صلاح نیست .
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۷:۴۰ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۳
هر كس كه انتقادي از وضع موجود داشت از كشتي انقلاب پياده اش كردند . و نهايتا در اين كشتي، جمعيت چاپلوسان و نون به نرخ روز خوران زيادتر از افراد پاك و مخلص شد و اين جمعيت بقيه را به سوي خود حركت دادند. رد صلاحيت ها ، بلوا ها ، مصلحت انديشي ها ، ما را به اينجا كشاند.
ناشناس
Germany
۱۷:۴۵ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۳
مراغبت ؟
امیرحسین
Iran, Islamic Republic of
۱۷:۵۱ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۳
آقا مشکل خیلی از اقتصاد بزرگتره.
مشکل شعار دادن الکیه.
هر وقت دیدین یه عده دارن از یه مشکلی مثل اقتصاد حرف میزنن ولی اون مشکل بعد از 30 سال هنوز حل نشده و بدتر هم شده بدونین منافع یه عده در حل نشدن اون مشکله. تحریما هم شاید اثر داشته. ولی تا وقتی که یه سیستم مثل بدن آدم سالم باشه عوامل بیرونی هر چقدر هم مخرب باشن نمیتونن اونو از کار بندازن. به نظرم فقط باید از این مملکت ... فرار کرد. هر کی میتونه باید بره. هر کی هم نتونست راضی باشه به رضای خدا...
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۸:۲۲ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۳
تا زمانی که اقتصاد ایران خصوصی نشه،این نامه ها و بقیه شعارها پشیزی ارزش نداره،موقعی اقتصاد درست میشه که
۱- تکنولوژی وارد کشور شود
۲- اقتصاد دولتی کنار رود.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۸:۲۲ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۳
تا زمانی که اقتصاد ایران خصوصی نشه،این نامه ها و بقیه شعارها پشیزی ارزش نداره،موقعی اقتصاد درست میشه که
۱- تکنولوژی وارد کشور شود
۲- اقتصاد دولتی کنار رود.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۹:۳۶ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۳
همش تقصیر این نامرد استکبار جهانیه
هی اختلاس می کنه هی دزدی می کنه
آران
Iran, Islamic Republic of
۲۰:۴۰ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۳
آقای زیبا کلام
نمی دانم این نام خانوادگی اصالت دارد یا انتخابی است . هر چه که هست بجاست.
بنویس. این کلام های زیبا و به جا در این جامعه مانند زودپز (که در حال انفجار است ) مثل سوپاپ اطمینان عمل می کند.. این حداقل و حداکثر حرف منطقی است که علنی می شود. بنویس.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۰:۴۶ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۳
.........................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۱:۰۷ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۳
مبارزه با فساد تنها با شفافیت و آزادی حئاکثر رسانه ای امکان پذیر هست. مسئولینی که به این موضوع بی توجه هستند در مبارزه با فساد صادق نیستند.
از روستای سار کاشان
Iran, Islamic Republic of
۲۱:۳۸ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۳
احمدی نژاد چوب حراج به عظمت ایران زد
فساد همه چیز را گرفته
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۱:۴۴ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۳
علت اصلی ناصرالدینشاه قاجاره
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۴۱ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۴
ایول. آدرسشو خوب دادی.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۱:۴۷ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۳
تعاونیهای فروشگاهٰٰٰٰٰ و مسکن و شرکتهای و موسسات زیر مجموعه سازمانها و وزارتخانه ها و . .. سرچشمه های فساد هستند. چند درصد جمعیت کشور کارمند و مدیر دولتی هستند که می خواهند همه چیز را از دولت بگیرند اینها هم مثل سایر مردم چه دلیل دارد برایشان زمین ماشین و . . . رایگان یا با تخفیف بدهند. از زمان عثمان خلیفه سوم بدتر شده بیت المال بین عده ای تقسیم می شود.
احمد
Iran, Islamic Republic of
۲۳:۰۰ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۳
به نظر حقیر عدم موفقیت در مبارزه با فساد نهادهای متعدد نظارتی می باشدکه هرکدام به سلیقه خودبا فساد بر خورد می کنند. پیشنهاد میکنم بک نهاد نظارتی قاطع و بی طرف در کشور تشکیل شود تا فساد از هر نوع آن ریشه کن گردد
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۵:۵۷ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۴
کار از این حرفا گذشته آقای استاد.
مجله فرارو
bato-adv
bato-adv
bato-adv
bato-adv
پرطرفدارترین عناوین