bato-adv
کد خبر: ۳۳۴۷۱۷
علی خرم در گفت و گو با فرارو بررسی کرد

معنای تمایل ترامپ برای دیدار با روحانی/ چرا روحانی پیشنهاد را رد کرد

«دونالد ترامپ احتمالا براساس روانشناسی آمریکایی هم قصد داشته برخی مشکلات مثل برجام را حل کند و هم می خواسته وجهه شکست خورده خود را بهبود دهد. وقتی رئیس جمهور آمریکا در معمای ایران گیر می کند، همیشه یک راه این است که یک ملاقات در سطح بالا انجام شود وبر حل مشکلات سایه افکند. مثل کاری که اوباما با کاسترو کرد و از همه کینه ها عبور کردند و با هم رفیق شدند.ترامپ به خاطر شخصیتش از این منظر از اوباما یک قدم هم جلوتر است و این شخصیت را دارد که ناگهان همه چیز را کنار بگذارد.»
تاریخ انتشار: ۱۱:۱۶ - ۰۹ آبان ۱۳۹۶
فرارو- روز یکشنبه بهرام‌ قاسمی سخنگوی وزارت خارجه گفت که در حاشیه نشست اخیر مجمع عمومی سازمان ملل متحد، دونالد ترامپ، رییس جمهور آمریکا برای ملاقات با حسن روحانی رییس جمهور اظهار تمایل کرده بود اما روحانی این درخواست را رد کرده است.
 معنای تمایل ترامپ برای دیدار با روحانی/ چرا روحانی پیشنهاد را رد کرد
تاکنون جزییات بیشتری از این پیشنهاد منتشر نشده است اما کاخ سفید این سخنان سخنگوی وزارت خارجه را رد کرده است.
 
در سال ۲۰۱۳ در جریان سفر روحانی به نیویورک برای شرکت در همین مجمع، باراک اوباما رئیس جمهور وقت آمریکا تلفنی با او صحبت کرده بود که آخرین تماس از این نوع میان رهبران دو کشور بود.
 
دولت آمریکا هنوز در مورد درخواست دیدار با روحانی اظهار نظر نکرده است.
 
پس از روی کار آمدن دونالد ترامپ تنش ها میان ایران و آمریکا به شدت افزایش یافته است.
 
رئیس جمهور آمریکا می گوید تمایلی به حفظ برجام ندارد و اخیرا اعلام کرد که تصمیم گیری در مورد آینده آن را به کنگره می سپارد. روحانی هم گفته است که اگر آمریکا برجام را باطل کند "هزینه سنگینی" خواهد داد.
 
رئیس جمهور آمریکا در اولین نطق خود در مجمع عمومی سازمان ملل در ماه سپتامبر شدیدا به ایران تاخت که با واکنش آقای روحانی مواجه شد.
 
پیشنهاد آمریکا برای گفت و گوی رهبران از چه ناشی می شود و ایران چرا با آن مخالفت کرده است؟
 معنای تمایل ترامپ برای دیدار با روحانی/ چرا روحانی پیشنهاد را رد کرد
علی خرم تحلیلگر مسائل سیاست خارجی در این باره به فرارو گفت: «این درخواست یا تمایل اولین بار نیست و در 40 سالی که از انقلاب اسلامی می گذرد روسای جمهوری آمریکا تمایل خود را چندین بار برای دیدار با روسای جمهور ایران نشان داده اند. ابتدا کلینتون و بعد از آن اوباما بارزترین ابراز تمایلات برای دیدار با رییس جمهور ایران بودند. از این جهت تمایل ترامپ نیز بی سابقه نیست.»
 
او افزود: «در دوره آقای اوباما مسئله کمی متفاوت بود، او از راهش برآمد، ابتدا  هماهنگ کرد، تلفن زد و گفت اگر از سوی ایران تمایلی باشد باروحانی دیدار می کند. اما آقای روحانی به خاطر ملاحظاتی داخلی که داشت، طی مشورت هایی به این نتیحه رسید که این دیدار برگزار نشودو موضوع به یک تماس تلفنی ختم شد.»
 
این کارشناس مسائل سیاست خارجی در ادامه به روانشناسی سیاسی ایران و آمریکا پرداخت و گفت: «بنده از جزئیات ابراز تمایل دونالد ترامپ برای ملاقات و زمان آن اطلاع ندارم ولی اگر این درخواست رسما قبل ازسخنرانی او ارائه شده باشد بایستی با دقت بیشتری به آن نگریست. در ابتدا هرکس سخنرانی ترامپ را شنیده باشد میداند ایران شدیدا از این سخنرانی و مواضع ترامپ عصبانی است. بنابراین ابراز تمایل ترامپ بعد از سخنرانی برای ملاقات با رئیس جمهورمان در حالیکه به کشورمان توهین کرده، بی معنا و بی ربط بنظر می رسد. اما اجازه دهید موضوع را در شرایطی بررسی کنیم که رئیس جمهور آمریکا به ایران توهین نکرده باشد و در صدد خصومت و تصویب تحریم های جدید برنیاید در اینصورت موضوع را میتوان شبیه دوره اوباما در نظر گرفت. آمریکا از یک روانشناسی و ایران از روانشناسی دیگر برخوردار است. روانشناسی ایرانی به گونه ای است که شاید فکر می کنند اول باید دشمنی ها حل شود بعد روسا همدیگر را ببینند و نظرات یکدیگر را بپذیرند.»
 
خرم اظهار کرد: «در آمریکا دیپلماسی اینگونه است که در عین دشمنی و اختلاف، با مخالفان دیدار می کنند و از این جهت در اوج جنگ لفظی با کره شمالی و توهین به یکدیگر، ترامپ پیشنهاد ملاقات و مذاکره با رهبر کره شمالی را داد. تجربه هم نشان داده است وقتی روسای کشورها رو در رو می نشینند و سخن می گویند اگر تا دیروز صددرصد دشمن هم بودند امروز بعد از مذاکره و دیدار ممکن است یخ ها آب شود و حتی ممکن است 50تا 70درصد مشکلات حل شود.»
 
خرم در ادامه به دیدار رائول کاسترو رهبر کوبا با اوباما اشاره کرد  و گفت: «رائول کاسترو و اوباما در شرایطی که کوبا و آمریکا دشمنی تاریخی داشتند و حتی از دشمنی ایران و آمریکا سخت تر بود، وقتی با یکدیگر گفت و گو کردند همه یخ ها آب شد و منجر به ایجاد رابطه دیپلماتیک شد.»
 
به گفته این تحلیلگر مسائل بین الملل "دیپلماسی آمریکا دارای روانشناسی متفاوتی است، آمریکا اینگونه در سطح بین الملل و جهان عمل کرده و می کند که یک دفعه با مخالفانش می نشیند و مذاکره می کند و در این مذاکرات این اراده را دارد که اگر همدیگر را قانع کنند، اتفاقات مهمی رخ دهد."
 
او با بیان اینکه "این خصوصیت در ترامپ بارزتر هم هست"، افزود: «شخص دونالد ترامپ ممکن است تا امروز با یکی کاملا دشمن باشد اما وقتی که نشست و صحبت کرد، همه دشمنی ها را کنار بگذارد. نمونه این روحیه درباره روابط ترامپ با عربستان است.»
 
خرم ادامه داد: «عربستان قبل از ترامپ و در دوره اوباما از طرف کنگره آمریکا به عنوان مسئول دولتی واقعه 11 سپتامبر شناخته شده بود و می بایست غیر رسمی تا 700 میلیارد دلار غرامت پرداخت می کرد. این مصوبه کنگره بود، اجرایش دست اوباما بود اما اوباما بخاطر روابط  در اجرا تعلل می کرد. وقتی ترامپ آمد کنگره امیدوار بود قانون "جستا" را بتواند پیاده کند. عربستانی ها با درک شرایط سعی کردند ترامپ را ببینند و با روانشناسی ترامپ با او برخورد کردند، موفق هم شدند و توانستند ورق را بر گردانند. عربستان برای آمریکا از یک متهم تمام عیار تبدیل به یک دوست و متحد استراتژیک شد. این باید برای ما ایرانی قابل مطالعه باشد، عربستان چگونه از یک متهم به یک متحد تبدیل شد؟»
 
این تحلیلگر با بیان اینکه "بخشی از این اتفاق به شخصیت ترامپ و روانشناسی دیپلماسی آمریکا باز می گردد"، عنوان کرد: «ما چه در دوره آقای خاتمی و  چه در دوره اول آقای روحانی و چه حالا با چنین تمایلاتی روبه ور شده ایم و در آینده هم روبرو خواهیم شد. ظاهرا آنها می خواهند دور یک میز مشکلات را مطرح کنند.»
 
او گفت: «درست است که ترامپ بی عقل است، دشمنی می کند و خصومت دارد ولی سوال این است که آیا ما می خواهیم این دشمنی به طریقی برداشته شود؟ و ایران از پتانسیل و توانایی اش در منطقه استفاده کند، یا نه؟ ما باید روانشناسی طرف مقابل را بشناسیم و گاهی بخاطر منافع خودمان مطابق آن روانشناسی عمل کنیم. در اینصورت شاید بسیاری از مشکلات حل شود.»
 
او در پاسخ به این سوال که زمانی که اوباما با حسن روحانی گفت وگویی تلفنی انجام داد مخالفت هایی با آن صورت گرفت و منتقدانی به خاطر آن دولت را تحت فشار قرار  دادند، شاید همین مخالفت ها باعث شده است که پیشنهاد ترامپ هم رد شود؟، گفت: «اینکه از تماس تلفنی روحانی و اوباما توسط عده ای انتقاد شده است دلیل نمی شود که آن تماس درچارچوب منافع و امنیت ملی کشور نادرست باشد. این همان ملاحظات دیپلماسی ایرانی است. اگر آقای روحانی همان اول با اوباما دیدار می کرد تردید نداشته باشید مثل دیدار با رائول کاسترو طرفین همدیگر را می دیدند و روحانی چندین توافق جدی با اوباما انجام میداد و راه 10 ساله ظرف یکی دو سال برای حل مشکلات بین ایران و آمریکا طی می شد. الان هم همینطور است.»
 
خرم با بیان اینکه "نمی گویم ترامپ شخص عاقل و موجهی است" اظهار کرد: «ولی اگر در آینده موقعیتی که پای منافع و امنیت ملی مطرح است، پیش آید ما نبایستی هر پیشنهادی را چشم بسته رد کنیم یا فقط با الگوهای خودمان بسنجیم. یک مقداری هم باید الگوهای طرف مقابل را در نظر داشته باشیم. زمانی ایران با شوروی هم رابطه خصمانه داشت، در جایی امام خمینی ابتکار عمل به خرج دادند، دیداری ترتیب دادند و این رابطه دوستانه بین دو کشور برقرار شد. در حالی که اگر آمریکا در ایران کودتا کرده است، روس ها بخشی از ایران را تصرف کرده اند که الان منطقه قفقار را در بر می گیرد و در حال حاضر روسیه یکی از دوستان اصلی ماست، در حالی که مدت ها شعار مرگ بر شوروی می دادیم.»
 
این تحلیلگر مسائل سیاست خارجی معتقد است: «الان ما در شرایطی هستیم که عربستان و اسرائیل و ... هجوم آورده اند، ما هم میراث زیادی در منطقه داریم، دونالد ترامپ هم ممکن است علیه ایران یک پارچه آتش شود، در این شرایط اگر ترامپ معقول بود و آقای روحانی در آینده ملاقاتی هم انجام دهد، می تواند مطالبات را مطرح کند.»
 
خرم با بیان اینکه "ما باید این را در نظر بگیریم که این گونه پیشنهادات همیشه مطرح نیست." ادامه داد: «برای ملاقات با روحانی بوده است، برای ملاقات با خاتمی هم بود ولی برای احمدی نژاد برعکس علیرغم درخواست های مکرر ایشان برای ملاقات با رئیس جمهور آمریکا این شرایط فراهم نشد چرا که او وجهه مثبت در عرصه بین المللی نداشت. ما برای منافع ایران که هزینه سنگینی به کشور وارد نشود و بتواند در سوریه و عراق و ... نقش آفرین باشد، باید با جامعه بین المللی از جمله آمریکا اگر ضرورت پیدا کرد، کار کنیم. ممکن است در یک ملاقات بتوانیم کار بزرگی انجام دهیم که در هیچ زمان دیگری نتوانسته ایم انجام دهیم. اگر درخواست ترامپ قبل از سخنرانی توهین آمیزش در سازمان ملل صورت گرفته باشد که ما اطلاع نداریم، ایران می توانست پیغام دهد که اگر قرار است چنین ملاقاتی انجام شود ما این سوالات و دغدغه ها را از آمریکا داریم، اگر طرح آنها مقدور است بفرمایید اگر نیست، خداحافظ، شاید بدین ترتیب از سخنرانی و دشمنی بیشتر ترامپ جلوگیری میگردید و ما هم ادعاهای خودمان را در سطح بین المللی مطرح میکردیم".
 
این دیپلمات پیشین درباره انگیزه ترامپ برای پیشنهاد مذاکره با روحانی گفت: «دونالد ترامپ احتمالا براساس روانشناسی آمریکایی هم قصد داشته برخی مشکلات مثل برجام را حل کند و هم می خواسته وجهه شکست خورده خود را بهبود دهد. وقتی رئیس جمهور آمریکا در معمای ایران گیر می کند، همیشه یک راه این است که یک ملاقات در سطح بالا انجام شود و بر حل مشکلات سایه افکند. مثل کاری که اوباما با کاسترو کرد و از همه کینه ها عبور کردند و با هم رفیق شدند. ترامپ به خاطر شخصیتش از این منظر از اوباما یک قدم هم جلوتر است و این شخصیت را دارد که ناگهان همه چیز را کنار بگذارد.»

ناشناس
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
۱۰:۵۱ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۰
باید ببینیم رابطه خراب ایران - امریکا به سود چه کسانی است؟

آیا بسیاری از انها که دم از دشمنی با امریکا میزنند فرزندان خود را برای ادامه تحصیل و زندگی به امریکا ممیفرستند؟!
ناشناس
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
۰۲:۵۱ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۰
اﮊﺗﺮﺱ ﻣﺨﺎﻟﻔﻴﻦ و ﺑﺮﺧﻲ اﺯ ﻣﻮاﻓﻘﺒﻨﺶ ﺩﺭ ﺩاﺧﻞ ﻛﺸﻮﺭ
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۳:۵۷ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۹
این دروغ خنده دار را دست و پا کردن که جو منفی اجرایی شدن کاتسا رو خنثی کنن...و گرنه اگه این موضوع صحت داشت دکتر ظریف تا حالا دنیا رو تویی باران کرده بود.....
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۳۹ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۹
دیده خوب میشه بعضیا رو دوشید و هر چی بخوای میدن و هیچی بهشون نمیدی جز فحش و به ریششون می خندی و میزنی زیر برجام و اونا میرن به ملتشون دورغ میگن و ملتسون رو خر فرض می کنن
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۳۷ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۹
کسی حق صحبت و مذاکره با دول آمریکایی و اروپایی ندارد. جنگ جنگ تا پیروزی شعار ماست و عمل ما خواهد بود.
مجله خواندنی ها
انتشار یافته: ۳۳
آسمانی
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۳۳ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۹
غالب ترین پارادیم در روابط بین الملل پارادیم واقعگرای است که متاثر از تعلیمات هابز است که بیان میدارد محیط بین الملل یک محیط انارشیک گونه است که فاقد نظم و ناظم مرکزی است و هر دولت و کشوری باید خود امنیت خود را ایجاد کند و سازمان های بین الملل اثرگذاری انچنانی ندارند و تصمیمات ان ها هم ضمانت اجارای انچنانی ندارد پس باید در معاهدات چندجانبه تضمین های محکمی گرفته شود
اما جریان شبه روشنفکری جهان سومی ایران با ایده آلیسمی که گرفتارش است همواره اینقدر ذوب در عشق غرب بوده و جلوی این کشورها منفعل بوده که از اول قاجارا هر قراردادی که یک طرفش یک کشور غربی بوده اینقدر با اعتماد محض و خوشخیالی مطلق برخورد کرده اند که همیشه کشور را دچار مشکل کرده اند از ترکمنچای و گلستان که میرزا ابوالحسن شیرازی امضا کرد و رویترز که ملکم خان و سپهسالار امضا کردند که خود لردکرزن انگلیسی در وصفش گفت تا بحال دیده نشده که کشوری اینچنین همه چیزش را به بیگانه واگذار کند بگیر تا برجامی که اکنون گرفتارش هستیم
مخرج مشترک تمام این قراردادهای خسارت بار اعتماد مطلق و همه جانه به غرب است و همه هم به زیان کشور تمام شده است
لطفا کمی تفکر،کمی مطالعه،کمی دوری از تعصب
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۰۳ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۹
درباره پیشنهاد دیداری که اصلا وجود خارجی نداشته بحث کردن از همه جالب تره.
كمال
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۳۲ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۹
شما كه از همه اسم بردي ايكاش از شيخ فضل الله نوري و طباطبايي و بهبهاني و .... مشروطه و محد علي شاه هم مي گفتي ايكاش از آيت الله كاشاني و مصدق هم ياد ميكردي .....چون وقتي يك طرفه حرف ميزني آدم فكر ميكنه از روي تعصب و بدون مطالعه حرف ميزني!!!
ناشناس
United States of America
۱۱:۴۹ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۹
اقاى كارشناس چقدر التماس دارن توى تحليلشون كه ترامپ و روحانى همديگرو ببينن!!!!!!!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۵۷ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۹
تا زمانیکا متاسفانه ما یکسری افراد ترسو در کشور داریم مشکلات ادامه دارد... اقای روحانی میترسد که بعضی افراد اذیتش کنند خواب بکنند تو اگر فکر میکنی کاری درست است انجام بده..... متاسفانه بسیاری از مدیران کشور ما توان اتخاذ تصمیم درست در شرایط حساس را ندارند.....
ناشناس
Mali
۱۱:۵۷ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۹
بالاخره یکی پیدا شد حرف حق زد بله تا چند وقت بعد از انقلاب شعار مرگ بر شوروی می دادیم کشوری که تاریخ ثابت کرده قابل اعتماد نبودند . آمریکا هم قابل اعتماد نیست اما وقتی انسان در یک مجتمع بنام جهان زندگی می کند بهتر است با همسایگان دور و نزدیک تعامل داشته بجای دشمنی ، از دشمنی ها فقط کاسبان تحریم مانند زمان جنگ سود کلان می برند.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۲۰ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۹
ادامه ندید بیشتر از این که باعث شاخ در اوردن میشود
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۲۲ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۹
همونجوری که سخنگوی دولت ایران صحبت سخنگو بقیه دولت ها رو پوچ و بی اساس می خواند این بار سخنگوی آمریکا صحبت سخنگوی ایران را پوچ و بی اساس می خواند
آسمانی
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۲۵ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۹
ای فراروی ترسو و حقیر
دوباره ترسیدی کامنت من رو منتشر کنی یا با تاخیر منتشر میکنی
میترسی مخاطبان بی خبر از همه جا و خوشخیالت کمی با حقیقت اشنا شوند؟؟؟
اخه نون شما در همین بی خبری هاست
هیچکس هنوز یادش نرفته چجوری امریکا رو بزک کردید و برجام رو به مزدم تحمیل کردید حالا دوباره میخواهید با همون روش بیشتر باج بدید؟؟؟؟
كمال
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۳۸ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۹
حق با شماست شايد آمريكا و برجام را كسي فراموش نكرده باشه اما قطعاً روسيه و پوتين و .....ديگه الان همه فراموش كردند!!!
كاملاً معلوم است كه دور از تعصب و از روي تفكر و مطالعه نظر ميدهيد:))
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۱۹ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۰
خیلی خودت رو عقل کل میدونی آسمانی!!!
بهتره اول یک کم رو خودت کار کنی بعد این نظرات کارشناسی ات رو منتشر کنی!!!!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۳۵ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۹
جالبه انها تکذیب کردند و اینها تحلیل میکنند
ناشناس
United States of America
۱۳:۴۸ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۹
اول خبری که ثابت نشده اعلام می کنند بعد تحلیل می کنند به این می گویند خبرگزاری معتبر
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۳۵ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۹
اگرواقعا درخواستی برای دیدارازطرف آقای ترامپ بوده آقای روحانی باید برای حفظ منافع ملی با اودیدار می کرد.شاید به این وضع پایان داده شود.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۴۸ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۹
(لطفا انتقاد کاربران را منتشر کنید)

نظر اشتباه کارشناس:
ترامپ به خاطر شخصیتش از این منظر از اوباما یک قدم هم جلوتر است و این شخصیت را دارد که ناگهان همه چیز را کنار بگذارد.

بنده این ادعای کارشناس را قبول ندارم.
ترامپ با دست دادن عجیبش در دیدار با مقام آسیایی(نخست‌وزیر ژاپن) ثابت کرده که شخصیتش خشن‌تر و بدتر از اوباماست.

دست دادن عجیب ترامپ با مهمانش:
http://fararu.com/fa/news/305875

اگر دست دادن ترامپ با نخست‌وزیر ژاپن را ببینید خواهید دید که رفتارش بی‌ادبانه و کینه‌توزانه است.
درحالی که ژاپن سالهاست که با آمریکا رابطه دیپلماتیک داره،
وای به حال دیدار با دشمنی که رابطه دیپلماتیک نداره!

بقیه نظرات مهم کارشناس درباره تأثیر ملاقات و دیدار (بجا و محترمانه) مقامات در کم شدن دشمنی و بهتر شدن روابط، درست است و با ایجاد رابطه دیپلماتیک(مانند رابطه با انگلیس) برای حفظ منافع ملی کاملا موافقم.
اما دیدار و ملاقات قبل از سخنان توهین‌آمیز باید بجا و با شخصیتی باشه که حداقل ادب ملاقات را داره.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۳۰ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۹
کسانی که فیلم اصلی ترامپ قبل از انتخابات در شوی تلویزیونی یا کشتی کج را دیده باشن میدون چه شخصیت تندی داره.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۲۴ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۹
ادب مرد به ز دولت اوست.
Arad
Netherlands
۱۲:۴۹ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۹
گفته شده که خبر پیغام امریکاییها کذب بوده!،،
اقای روحانی پس این گشایش و رونق اقتصادی چی شد؟،
بهتر نیست حالا که کاری از پیش نبردی
استعفا بدی
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۰۰ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۹
تابوی بزرگی ساخته ایم 40 سال دشمنی هنوز هم حاضر به یک گفتگوی ساده هم نیستیم باید متاسف باشیم به خودمان که این چنین مسئولانی داریم. اگه مملکت گل و بلبل شده و الگویی برای دیگران شدیم حق با اینهاست و گرنه باید به عاقل بودن شک کرد.
افوس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۳۵ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۹
دوستان سلام،
بیچاره رییس جمهور!!!!
باطناب این خودباخته ها و غربزده ها رفته تو چاه بی انتها!!!
جالبه خود دکتر روحانی و دکتر ظریف و و و و از مذاکره و اعتماد به امریکا پشیمون شدن و مذاکره کردن با آمریکا رو دیوانگی میدونند!!!!

اونوقت این تحصیلکردگان و مزدوران غرب هنوز هم نسخه ی ذلت و توسری خوری میپیچن!!!!جل الخالق

این مثلا کارشناسان جز به مستعمره بودن ایران رضایت نمیدهند!!
اسدالله
United States of America
۱۳:۴۷ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۹
چه دلیلی میتونه داشته باشه ترامپ بخواد و اصرار داشته باشه که با اقای روحانی دیدار داشته باشه اقای ترامپ که مخالف سر سخت روحانی میباشد با عقل جور در نمیاد
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۵۵ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۹
همون دلیلی که اوباما می‌خواست با روحانی دیدار داشته باشه که بجای دیدار با تماس تلفنی، منجر به مذاکره وزیران خارجه بر سر مسائل هسته‌ای(توافق برجام) شد،
ترامپ هم برای راضی کردن مقامات ایرانی به مذاکره مجدد در تغییر برجام دلیل داشته.
افوس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۴۸ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۹
سلام،
فرارو جان لطفا این پیام رو به موقع چاپ کنید.
دوستان سینه چاک آمریکا ، که همه ی امور زندگی رو به رابطه با آمریکا ربط میدن!! لطفا یه نگاهی به؛
بدهی چندهزار میلیاردلاری دولت امریکا کنید!!
اگر رابطه و صحبت با امریکا چاره ی درده !! خب آمریکا باخودش که رابطه داره!!نداره؟؟
ژاپن که برده ی آمریکاست!! نیست؟؟ خب یه تحقیق ساده در مورد چگونگی زندگی در ژاپن و افتضاحات نظامیان آمریکا در ژاپن بکنید!! البته نه از رسانه های غربی!!
در مورد زندگی مردم آمریکا و فقر وبدبختی و بی خانمانی و بی غذایی هم تحقیق کنید "البته نه از ماهواره وفیلم های هالیوودی"" تا بدونید امریکا در اداره ی کشور خودش هم مونده !!،
بدونید به ایران هم فقط به چشم یک طعمه و گوشت قربونی نگاه میکنه تا به یه لقمه تبدیلش کنه!!
البته غربزدگان و سینه چاکان آمریکا پیاده نظام و عمله ی آمریکا برای رسیدن به این هدف هست!!والسلام
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۴۴ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۹
ظاهراً شما هم به بي طرفي و كمي تفكر و مطالعه مانند دوست آسماني اعتقاد داري؟!! ظاهراً اين روزها همه متفكران در آسمان زندگي ميكنند جز ملت فلك زده زميني!!!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۴۹ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۹
خوب اينم چاره داره پولي كه تو شكم عرباي گشنه مي ريزيم بريزيم تو شكم آمريكا كه اين بزرگترين اقتصاد دنيا از گشنگي نميره.ما كه دست به كمكمون خوبه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۳۶ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۹
چقدر جالبه...الانم كه داريم سعي ميكنيم مزاياي رابطه با امريكا را توجيه كنيم ميگيم براي تثبيت و كمك به حضور ما د رعراق و سوريه اس....يعني منافع كشور كشك كشك...فقط بخاطر منافع عراق و سوريه ولبنان بايد با امريكا رابطه برقرار كنيم!!!
کوروش
United States of America
۱۷:۰۹ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۹
تحلیل خرم خیلی عالی بود.دیدار دوریس جمهور ممکن بود خیلی از مشکلات راحل کند.
دراین دیدارماچیزی ازدست میدادیم .ا. احساس میکنم که مسولین ما باهم همصدانیستند
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۱۲ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۹
ما هیچوقت به این آمریکای جنایتکار اعتماد نمی کنیم .
مجله فرارو
bato-adv
bato-adv
bato-adv
bato-adv
پرطرفدارترین عناوین