bato-adv
کد خبر: ۵۱۴۳۷۰

(تصویر) شیطنت جدید جمهوری آذربایجان

(تصویر) شیطنت جدید جمهوری آذربایجان
این اسکناس ۵۰۰ مناتی یادآور اولین سالگرد پیروزی ارتش آذربایجان در جنگ ۴۴ روزه قره باغ به رهبری الهام علی اف است.
تاریخ انتشار: ۰۰:۲۵ - ۲۳ آبان ۱۴۰۰

فرارو- در جدیدترین اقدام جمهوری آذربایجان اسکناس ۵۰۰ مناتی جدید جمهوری باکو که به تازگی و به مناسبت یادبود اولین سالگرد جنگ قره‌باغ منتشر شده با تصویری از پل خدا آفرین بر روی این اسکناس همراه شده است.

بر اساس بیانیه مطبوعاتی مورخ ۴ نوامبر ۲۰۲۱، این اسکناس ۵۰۰ مناتی یادآور اولین سالگرد پیروزی ارتش آذربایجان در جنگ ۴۴ روزه قره باغ به رهبری الهام علی اف است.

(تصویر) جدیدترین اقدام جمهوری آذربایجان علیه ایران

(تصویر) جدیدترین اقدام جمهوری آذربایجان علیه ایران

به گزارش فرارو، پل تاریخی خداآفرین که در قرن یازده میلادی روی رود ارس در مرز فعلی ایران و آذربایجان احداث شد، در داخل محدوده استان جبرئیل در آن سوی مرز و در چند کیلومتری روستای ساری جالو (تکاب) از توابع بخش منجوان در این سوی مرز در ایران قرار گرفته است. پلی در دو بخش کوچک و بزرگ که پل بزرگ به شماره ۱۸۵۸ (متعلق به قرون اولیه اسلامی) و پل کوچک به شماره‌ی ۱۸۵۹ (متعلق به صفوی ها) پنجم اسفند ۱۳۷۶ به شماره‌ی ۱۸۵۸ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

پل تاریخی خداآفرین از دو پل مستقل تشکیل شده‌ که قسمت‌هایی از یکی از این پل‌ها شکسته و نیمی از آن باقی‌ مانده‌ است و پل دیگر کاملاً سالم است و حتی از روی آن عابران امکان عبور و مرور دارند.

اما مهمترین نکته درباره‌ی مالکیت این پل است. بر اساس حقوق مرزی، مالکیت این پل مشترک است و ایران و جمهوری آذربایجان به تنهایی مالک پل نیستند و هر کشور صاحب نیمی از پل است که در سمت خود قرار دارد، یعنی تعدادی از دهانه‌های پل در خاک ایران و تعدادی از دهانه‌ها در خاک آذربایجان است.

پل تاریخی را خداآفرین را یکی از آثار قدیمی و مهم شهرستان خداآفرین می‌دانند؛ پلی که روی رود خانه ارس و در واقع از دو پل به فاصله حدود ۱۰۰ متر از یکدیگر بنا شده است مردم قدیمی تر ارس، آن را «رودی از بهشت» می نامیدند، هر دو پل از نظر مهندسی و معماری با یکدیگر تفاوت دارند. یکی از آن ها با سنگ سفید ساخته شده و ۱۱ دهانه دارد. بلندی آن ۱۲ متر و طول آن ۱۳۰ متر است.اندازه آجرها و معماری این پل، ذهنیت برای ساخت این پل در قرن ۱۳ را امکان پذیر کرده است.

نکته جالب توجه دیگر، نام های متعددی است که به این پل با خود همراه کرده است که از مشهورترین آن ها می توان به «پل سیروس» باعتبار نام کوروش - بنا به عقیده پروفسور آندریو رابرت بارن استاد تاریخ یونان در دانشگاه گلاسکو بنای اولیه پل متعلق به کوروش است (که آن بنای اول از بین رفت است) - ، «پل جلال الدین ملکشاه»، «پل خداآفرین»، «پل حسرت» - (حسرت کورپوسو) که نام کنونی این پل است - نام برد.

ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۵
نوچه های علیف و رجب مواجبشان رسیده و اینجا هستند .نمیدانم از فروش وطن به بیگانه چقدر گیرشان آمده. ولی میدانم وطن مثل شرافت برای آدمهاست.
محمد فقیه نوری
Iran (Islamic Republic of)
۰۰:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۵
لطفاً سر اسکناس دعوا نکنید قبلاً از سر ناسیونالیستی بودن گفتم بریم آذربایجان را اشغال کنیم ولی الان از سر عقل میگم بهتره کشور خودمان را آباد کنیم اونوقت تمام دنیا به کشور ما و تاریخ ما احترام میزاره فرارو
سینا
Iran (Islamic Republic of)
۲۳:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۴
چرا زر میزنید پل خدا فرین کلن طرف ایرانه رفتی دیدی که این مقاله را نوشتی ! بکو تپه نادر هم اونوره دیگه ! بچگیمون رو اون دوتا پل گذشته که متاسفانه ایران اهمیت نمی ده حتی پلها ابشان هم خشک شده جز خرابه چیزی نمونده .! تاط نزدیک اصلاندو هستش چه ربطی داره؟مقالتو درست کن!
محمد فقیه نوری
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۴
تا ایران را تجزیه نکنید ول کن نیستید دوستان پان ترک بس کنید دوستان ایرانی دوستان افراطی بس کنید الان کشور همه ما در مشکلات زیادی غرق شده لطفاً ایران سرزمین همه ما را نجات بدید
پرسپولیس
Iran (Islamic Republic of)
۲۱:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۴
بابا اونا چیکار ما دارند....همونا که از دیوار سفارتها بالا میرند‌...سودشون توی این کارهاست...جو میدن ملت رو گول میزنند جوگیر میکنند...سودجویان تحریم که بچه هاشون اونوره
محمد فقیه نوری
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۴
بجای ایجاد تنش دنبال صلح باشید بجای گیر دادن به این مشکلات جزئی کمی از وضع داغون اقتصادی کشور را درست کنید کاشکی میشد تمام تجزیه طلبان را نابود کرد دوستان الان بخدا قسم مردم ما سرشون تو سطل زباله هست فرارو لطفاً چاپ کن
مجله خواندنی ها
انتشار یافته: ۱۳۷
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۰:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۳
هیچ غلطی نمی تونند بکنند این طرف پل یک سپاهی ببینند تا اسرائیل فرار کردند تا به سرنوشت صدام دچار نشوند
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۱:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۳
تن الهام بدجوری می خارد
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۳
والله به نظر من ...نش میخواره
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۳
تنش نمی خواره.
ایران ضعیف شده اخوی
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۳:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۳
نتیجه سیاست حمایت بی چون و چرا از آذربایجان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۳
کدوم حمایت؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۴
آخ چشمم تو رو خدا بی چون و چرا جمایت نکنین
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۵:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۳
خودشون... نشون میخاره.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۷:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۳
نویسنده ارمنی دوست و ضد آذری است
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۳
نژاد پرست
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۳
اشتباهی لایک دادم تف تو آذربایجان و ترک های نژاد پرست
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۷:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۳
چرا وزارت خارجه ایران یا سفیر ایران در آذربایجان آقای موسوی اینقدر ضعیف عمل میکنند ؟ آیا در حد محکوم کردن هم نباید ظاهر شوند ؟ این همه استیصال و ضعف از کجا میاید ؟ آیا برآوردی از حمایت مردم دارند ؟ واقعا سوال مهمی است و عدم پاسخ به آن باعث گستاخی بیشتر جمهوری باکو خواهد شد
سعيد
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۳
زمان آن فرارسيده كه ايران سرزمين هاي جدا شده از خود را پس بگيرد. اين خواسته عمومي بايد اجرائي شود چون هم تقاضاي مردم ايران است و هم خواسته تعداد زيادي از مردم كشورهاي جدا شده از ايران مي باشد. در آينده نزديك اين خواسته عمومي فراگير خواهد شد. بايد به فكر الحاق بخش هاي جدا شده در شمال، شمال شرقي، شمال غربي، غرب، شرق و جنوب باشيم. مملكت بزرگ پارس بايد دوباره احيا شود. براي اين موضوع بايد از آذربايجان و قره باغ شروع نمائيم. خيلي زشت است كه مردكي حقير ( الهام علي اف ) ايران را تهديد كند. هم اكنون با توجه به اوضاع منطقه و سرزمين هاي جدا شده زمينه اين كار فراهم مي باشد.
محمد فقیه نوری
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۳
جناب سعید سی سال پیش زمان رفسنجانی شاید نه الان برو از رفسنجانی و نظام جمهوری اسلامی بپرس چرا اینکار را نکرد
امیر
United States of America
۱۴:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۳
تو دست به ساقیت نزنیا! حیفه!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۳
گل کفتی
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۴
ساقیت هرکی هست جنسای بیخودی بهت میده
اصلا هیچی از روابط بین الملل نمیدونی و الکی زر می زنی
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۴
به لطف خدا ایران تقسیم خواهد شد
محمد
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۳
با تصمیمات غلط در این چند سال، اینقدر ضعیف شده ایم که هر کشوری به خودش اجازه می دهد که به ما بی احترامی کند!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۳
اگر فردا عکس میدان آزادی هم زدن تعجب نکنید!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۳:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۳
انشا الله
ناشناس
Canada
۰۳:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۴
چه اشکالی داره
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۳
با سلام . برای چاپ اسکناس باید از فراو اجازه می گرفت ؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۳
یعنی بنظرت این حرکتشون اشکالی نداره؟ ترک ...
Rx
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۳
اقتدارمون چی شده پس؟ آذربایجان هم داره شاخ میشه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۱:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۳
آذربایجان نه شاخ شده و نه قصد شاخ شدن داره. یعده داخل دنبال دشمن تراشیند.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۳
با حلوا حلوا کردن که دهن شیرین نمی شه. یه روزی بر می گردی پیش خودمون.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۴
زااااااااااارت! شتر در خواب بیند پنبه دانه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۵
8:45 دمت گرم هزارتا لایم داری
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۳
مشکل آذربایجان و ترکیه و ... نیستند . انها دارند دنبال منافع ملی خود می روند . مشکل در خود ایران است .
دزدان محل دزدی را آباد نمی کنند بلکه ویران می کنند
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۳
بهترین کامنت . دمت گرم اصل مطلب رو گفتی
محمد فقیه نوری
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۳
احسنت
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۴
احسنت دمت گرم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۳
زیاد به این ملیجک نباید اهمیت داد. اینها کار خودش نیست. مسخه اربابان اسرائیلی اش هست.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۴
از حسادت بمیر
Naser
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۳
این جمهوری کوچک و حاکم کوتوله ان را جدی نگیرید دیکتاتورها عمر ابدی ندارند و چند سال دیگر او خواهد مرد و دار و دسته اش با او دفن خواهد شد و صلح و ازادی برای مردم جمهوری باکو ارمغان مردنش خواهد بود
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۴
به دعای گربه سیاه بارون نمیاد
12
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۳
هیچ شیطنتی در این عکس وجود نداره شما دچار توهم توطئه شده اید. این پل در اشغال ارمنی ها بوده و اینها آزاد کردند و این تبدیل شده به نماد آزادی . شما هم اگر خوشتان می آید عکس یکطرف پل را روی پولتان بزنید . همین مطلب شما تنش آفرین و تفرقه افکن است البته هدف شما هم همین است
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۳
اشتباه نکن جکککک
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۴
احسنت! لب کلام فضولی موقوف
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۴
متاسفانه انسان آگاه کم داریم
12
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۳
هیچ شیطنتی در این عکس وجود نداره شما دچار توهم توطئه شده اید. این پل در اشغال ارمنی ها بوده و اینها آزاد کردند و این تبدیل شده به نماد آزادی . شما هم اگر خوشتان می آید عکس یکطرف پل را روی پولتان بزنید . همین مطلب شما تنش آفرین و تفرقه افکن است البته هدف شما هم همین است
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۳
فرارو بي كاري ، ميخواستي پل مرزي رو چطور ترسيم كنه كه شما اينقدر حساس نشي ضمنا" كمي از اين حساسيتت رو بزار براي ماهيگيري ترال خليج فارس و 10 درصد سهم دياي خزرمون و سد بزرگي كه تركيه افتتاح كرده و فاجعه زيست محيطي كه در انتظار خوزستان رو ميكشه . . . . . و مسئولين ما منفعل فقط تماشاچي هسن
عمو
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۳
فرارو مثل اینکه ما هم دنبال بهانه می گردیم؟؟؟؟؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۴
ذاتمون فضولیه
ناشناس
Turkey
۰۸:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۳
بیشتر به نظر میاد ایران داره شیطنت می کنه اخه این عکس کجاش حق مالکیت ایران رو زیر سوال برده
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۴
پل مشترکه فضولیش به کسی نیومده
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۳
به تو چه؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۳
دشمن اصلی ما همین کشورهای اسلامی هستند نه آمریکا
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۳
این اذربایجان اگه اسلامی بود که رفیق اسراییل نبود
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۴
رفیق اسرائیله؟ فوضولیش به تو نیومده باید از شما باید اجازه بگیره باهاش رابطه داشته باشه ام القرای فضولهای جهان؟
ali
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۳
کجای این تصویر شیطنت است مگر نه اینکه نام یک پل تاریخی که شایدفراموش شده بود را زنده کرده اند و از این بابت باید به دولت آذربایجان آفرین گفت.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۳
در کتابهای درسیش، ایران اشغال کننده تبریز و اذربایجا جنوبی به دانش اموزان معرفی میشود. خبر دارید؟!
حسن
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۳
کشور جدید متولد شد جمهوری باکو
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۳
شیطنتش در کجا بود؟
عکس یک پل قدیمی رو که روی رودخانه ارس هست رو اسکناس انداخته
این مطلب نشون میده نگارنده این متن خواسته شیطنت کنه!!!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۳
الهام علی اف هم تنش میخاره ها. تازه از طرف ژنرال اردوخان، به عنوان قهرمان ملی هم معرفی شده خخخخ
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۳
خوب سوراخ دعا رو پیدا کردی هر روز یه چیزیو سوژه میکنی
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۳
بهتر بود بگی شیطنت جدید فرارو
هموطن
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۳
این کجاش شیطنت بود؟
مثل اینکه دشمن سازی به همه سرایت کرده
علی دادی زاده
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۳
با عنایت به اینکه این پل بین دو کشور مشترک است پس هر کشوری محق به استفاده از آن در تصاویر و طرح اسکناس و ... می باشد . ضمنا چرا زمانی که اشغالگران ارمنی تصویر این پل را روی اسکناس هایشان چاپ کردند شیطنت نام نگرفت ؟؟ لطفا کمی واقع بین باشیم و با افکار نژادپرستانه و تنگ نظرانه به دنیا نگاه نکنیم !!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۳
استفاده از کلمات ارمنی و اذری خودش نژادپرستی هست
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۴
آخه ارمنستان رفیق فابریکشونه حال میده بهشون اون تو فوضولیشون جا نمیشه
یوسف اکبری از همدان
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۳
خوب به شما چه عکس پل رو گذاشته لابد شما انتظار داشتید نصف پل و هاشور بکشه بکه نصفش مال ایرانه این پل 30سال در اشغال ارمنستان بود حالا پس گرفته شیطنتش چیه ؟؟ شیطنت از طرف شماست مه می خواهید با بحران آفرینی نوجه مردم را از نا کار آمدی خودتان منحرف کنید
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۳
شما خودتان وقتی عکس خلیج فارس را می گذارید مگر نصفش رو نمایش می دهید که انتظار دارید اونها نصف پل رو سانسور کنند
حرف های دکتری
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۳
من قانع شدم با این جواب
علی
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۳
بابا بی خیال دنبال چی هستید شما !!!؟؟؟
شنیدم توی چند کشور اروپایی به خاطر بزرگ داشت مولانا ، تصویری از ایشان روی پولهایشان چاپ کردند .... معنیش اینه که مولانا مال اونا شد ؟؟؟؟!!! خجالت بکشید این همه ایجاد تنفر برای چی ؟؟؟!!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۳
انقدر به این علیف پول دادن تا لج مارا در بیاورد
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۳
آنچنان شیطنت نوشتید من فکر کردم چی شده خوب یه عکس چاپ کردن از یه پل مشترک پوتین اجازه استخراج گاز تو دریای خزر رو نمی ده مسئولین ما هم حاشا می کنن اینقدر حساسیت ایجاد نمی کنه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۳
کم دشمن داریم. باز هم دارید دشمن تراشی می کنید. خودتان می گویید نصف پل متعلق به آنهاست و کاملا در تصویر مشخص است که در ته پل دارند پرچم نصب می کنند. این تصویر هیچ اشکالی ندارد.
ناشناس
United States of America
۱۰:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۳
سلام و عرض ادب
به جای دخالت در امور داخلی آذربایجان بهتر است به این موضوع بپردازید که ارزش ریالی این تک اسکناس 500 ماناتی آذربایجان در ایران 9 میلیون تومان است... به نظرم باید وقتتان را صرف مسائل داخلی و مشکلاتی که مردمتان تا خرتناق در آن غرق هستند بکنید....
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۳
حالا این شیطنت کجا بوده؟
مثلا میخواستید در عکس روی پل مینوشتند یک دوم !
شما هم بد جوری گیر دادید به آذربایجان
همین کارها رو در جنوب کردید که عربها به خلیج فارس گفتند خلیج عربی
اگه با دشمنی بخواید مسائلتون رو حل کنید اونها هم بیشتر لج میکنن بهترین کار اینه با تمام همسایگان روابط دوستانه داشته باشیم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۳
دو سوی این پل آذربایجان است شما یا کور هستید یا چشم دیدن آذربایجان را ندارید. کور شو چشمی که تاب دیدن پیروزی های ما را ندارد فرارو تو خود شیطانی جناب خوش وقت بهره ای از دین و انسانیت نبرده ای و مدام در این سایت شیطانی ات بذر کینه و نفاق می افشانی که دامن خودتان را خواهد گرفت
زهرا
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۳
و کل اذربایجان از ان ایران است،بی نام! ضمنا به انسوی ارس اران و شروان میگویند.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۰:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۴
اردوغانچی وحشی شده
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۴
پیروزی های شما یعین پیروزی چه کسانی؟ تبعه های ترکیه و ...یا وطن فروشان پان ترک ابله
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۳
شما هم اسکناس چاپ کنید و نقشه ایران بر روی ان و اذربایجان هم جزوه نقشه ایران بگذارید ببینم عل توف چه غلطی میکنه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۳
اینها همین پول بی خاصیت رو به پشگل تبدیل کردند هنر دیگری ندارند . الان ما با پدیده ای بنام پشگلیسم مواجه هستیم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۳
براساس مطلب شما نیمی از پل متعلق به آذربایجانه ،در عکس شما هم نیمی ازپل دیده میشه . چرا از کاه کوه میسازید . شما هم یه چیز مشابه پیدا کنید . بدون سر و صدا مقابله به مثل کنید.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۳
ایران هم یک وانت تاکتیکی ساخته که در ارتش و سپاه و نیروی انتظامی خدمت میکنه و اسمش رو گزاشته ارس
حسين
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۳
كار شما نيست رائفي پور رو صدا كنيد
خخخخخ
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۳
رائفی پور و پرفسور عباسی و فوق پرفسور رحیم پور ازغندی که کل نباتات و جامدات رو تئوریزه می کنند
رائفی پور
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۳
سلام امری بود درخدمتیم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۳
اینها شمال و جنوب و قاطی کرده اند این هم از اثرات مخرب الکل است و الا بر اساس شعور و عقلانیت نبوده
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۳
پشت گوششون رو دیدن جدا کردن تبریز و ارومیه و اردبیل رو هم خواهند دید
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۳
آران (اذربایجان شمالی) کلا مال ایران است و باید به خاک مادری ملحق شود
masood
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۳
کسی ادعای این شهرها رو نکرده ولی اون موقع که آذربایجان می خواست به ایران ملحق بشه ( به سرزمین مادری) همین آقایون اومدن و از ارمنستان حمایت کردن و هیچ علاقه ای به الحاقش نشون ندادن، نخواستن بگن تعداد آذری زبانها خیلی زیاد میشه و دیگه نمیشه جلودارشون شد بخاطر همین گفتن نه اینها 70 ، 80 سال زیر دست کمونیست ها بودن، مسلمان و متدین کردن اینها خیلی سخته و ... اون موقع کل آذربایجان میشد مال ما. اما حالا برا خاطر یه پل دارن خودشون رو پاره می کنن. به ولله اگر حالا هم آذربایجان بخواد به ایران ملحق بشه اینها نمی پذیرند. مشکل پل نیست چرا که تو کتابهای جغرافیامون هم خوندیم مرز بین ما رودخانه ارس است و پل مزبور هم در واقع هم مال ایرانه و هم مال آذربایجان. خوب پیشنهاد می کنم شما هم عکس این پل رو بزنید و پرچم ایران رو در انتهای پل طرف آذربایجان چاپ کنید. چیزی که عوض داره گله نداره. اصلاً موضوع ترک و فارس و ... رو ول کنید ما هممون ایرانی هستیم ولی شما بگید اون زمان مسئولان کشور در این مورد خیانت نکردن؟ الان اگه افغانستان هم بخواد به ایران ملحق بشه ما مردم آذری زبان از جان و دل قبول می کنیم به شرط اینکه فقط مردمش ملحق نشن بلکه خاک افغانستان به همراه مردمش باشه.اما اقلیت ها این دل رو ندارن.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۴
دیر بجنبی میگیرن
محمد فقیه نوری
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۴
مسعود درست میگه
امين ميرزائى
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۳
دوتا نکته . اول این که این مسأله جدیدی نیست و علیزاده همین عكسارو رو تمبراش چاپ کرده . در ثانی بعدِ فروپاشی شوروی بابای الهام اصرار داشت که اسکناساشونو بدن بانک مركزی ایران چاپ کنه . مرحوم نوربخش و عادلی نازکردن بعدشم گفتن به ما چه . اونام که میخواستن به ایران ملحق شن پرچمای ایرانو گذاشتن تو جیبشون رفتن سمتِ موصطافا بولنت اِجِویت و اربکان و اردوغان و ترکیه . حالا من دارم پا به سن میذارم . بقیه دایناسورا جوونن حتمن یادشونه . هی میرفتم وزارتِ فلان که تیمِ من میگه بجنبین . میگفتن جوون برو بشین سرِ درست ، حيدر على اف به ما چه !!!!
محمد فقیه نوری
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۳
عجیب نیست
حسن احمدزاده
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۴
این خواننده فرارو یگانه‌ای است در نوشتن اباطیل!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۴
کلا همیشه چی میزنی؟
یاشار از تبریز
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۳
کسانی که به چاپ عکس یک پل در روی اسکناس جمهوری آذربایجان حساس شده اند خبر دارید که حکومت خودخوانده و نابودشده قره باغ قبلا عکس کل پل رو روی اسکناس خودش چاپ کرده و الان هم در خانکندی استفاده می شود چرا تنها برای آذربایجان یقه پاره می کنید نکنه سر و سری با ارمنی ها دارید ؟ ضمنا خدا رو شکر که حداقل یک اثر تاریخی از منطقه آذربایجان هم روی یک اسکناس چاپ شد یکبار از خودتون پرسیدید که چرا منطقه آذربایجان ایران با وجود داشتن اثار ثبت شده جهانی همچون قره کلیسا، شیخ صفی اردبیلی ؛ بازار تبریز و مجموعه تخت سلیمان هیچ اثری روی پول های ایرانی ندارد و همه یا عکس اصفهان و یزد هستند یا مشهد ؟ ضمنا اگر بفهمید حقارت اصلی زمانی هست که بدانید همین اسکناس 500 مناتی جمهوری آذربایجان ارزشش برابر با 80000000 واحد پول رایج ایران هست ولی کسی نمیخاد این ذلت و حقارت و فلاکت رو ببینه.
عباس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۳
این چه مدل استدلالی است که میکنید؟ ارزش پول کشورها را با هم مقایسه کردن و بالا پائین بودن ملاک حقارت و صدارت نیست که عزیز من... الان چین که داره دنیا رو میگیره ارزش پول کمتری داره که همه اینها دلایل اقتصادی داره و فرمولهای محاسباتی خودش را.. ضمن اینکه ایران با آذربایجان کاری نداشت که و خودشون شروع کردند و اینکه در حال حاضر منافع ملی ما در حمایت از ارمنستان بنا به چندین دلایل ژئوپولیتیکی گره خورده است
ناشناس
Turkey
۱۴:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۳
احسن احسن
محمد فقیه نوری
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۳
یاشار گردنم جلوی این حرفت شکسته حق با تو هست
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۳
میخ تابوت رو کوبیدی. ساغول.
khak
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۳
بهتره الهام رره به شهرها وروستاهای خارج از باکو برسه که مردمانش باالبسه کهنه زمان قاچار خانه هاشون رو با تپاله گاو گرم میکنن ویک واحد فارم مرغداری وپرورش ماهی ندارند وتمام مایحتاج غذایشون رو بسته بندی شده از اسرائیل وغرب وارد می کنند ویا زناشون بصورت چمدانی وزنبیلی از استارا وجلفا وبیله سوار خرید روزانه شون رو انجام میدن هیکلین وار غیرتین یوخ
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۳
عكس مسجد كبود تبريز روي اسكناس ها رو فراموش كردي يا به صلاح نيست به ياد بياري.ايران براي همه ماست از هر قوم و زبان و دين.آب به اسياب پانترك هاي نادان نريزيد.ايران شمالي دير يا زود به مادر وطن برخواهد گشت.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۳
اولا یاشاسین بوتون ایرانن اذری لری و محو اولسون ایرانی ایستمین لر
دوما ملاک قدرت خرید کالاست و اگر به باکو سفر کرده باشی متوجه حقوقهای بسیار پایین کارکنان دولت می شوی بطوری که دریافت رشوه جزو رایج ترین و عادی ترین کارهای ماموران پلیس و ... است خیلی عادی.
دوما جمهوری باکو علیلی است که با عصای ترکیه و اسرائیل سرپاست مثلا همین اواخر با کمکهای به ظاهر بشردوستانه امریکا( مثلا برنجهای دستکاری ژنتیکی شده امریکا که برای تست روی نمونه انسانی وسیع نیازمند بود) گذران زندگی می کند و حتی کمیته امداد انجا شعبه زده بود.
سوما باکو خر کی باشه که بتونه قره باغ رو ازاد کنه که اگر می تونست سالها قبل اینکار رو می کرد الان هم براش کمک خارجی اومده والا مال این حرفها نیست.
رابعا ارباب عردوخانش رو که خود ایران از کودتا نجات داد چه برسه به بزمجه ای مثل الهام
علی از مشهد
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۳
یاشار جان ما مردم مقصر نیستیم. ما باید با هم مشکل را حل کنیم.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۳
بیا پایین ترک ...
رضا
Iran (Islamic Republic of)
۲۳:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۳
یه ترک خائن به ایران .
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۴
وطن فروش
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۴
یاشاسین ترک میلتی
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۴
دادش اینها در ظاهر می گویند ترکها را دوست داریم دشمن قسم خورده ترکها هستند
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۴
اصفهان یزد مال کجاس تفکر پانترکیسم با ایرانشهر قاطی نکن
محمد فقیه نوری
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۳
منم به عنوان یک ایرانی دوست دارم سرزمین از دست رفته ایران برگرده ولی منصفانه فکر کنید الان در این دنیای گلبالیستی در این دنیای قانون مند آیا میشه چنین کاری را انجام داد وقتی اقتصاد ایران از اقتصاد چلغوزستان عقب تره چه نیازی به شاخ شانه کشیدن برای جهان داریم وقتی ما تمام ثروت ایران را خرج سوریه و عراق لبنان یمن میکنیم بعد بیرون می‌کنند مارو وقتی برای طالبان وحشی فرش قرمز پهن میکنیم وقتی امضای کری ملاک هست وقتی تحریم نعمت و قطعنامه های شورای امنیت کاغذ پاره بخوانیم چه انتظاری دارید از روسیه ترکیه چین آذربایجان ببخشید اران پاکستان افغانستان که مارا آدم حساب کنند عیب از سرزمین ماست و مقامات ما فرارو لطفاً چاپ کن
محمد فقیه نوری
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۳
به اقتصاد مریض ایران برسید بعد با الهام تسویه کنید البته امیدوارم کامنت دوم من چاپ بشه خیلی مهم است
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۳
ما با الحاق بخش شمالی ارس به خاک ایران مشکلی نداریم و از این اتفاق حمایت میکنیم
حمید از میانا
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۳
رود ارس کجاست؟ پل سیروس!!
آذربایجان شرقی در مرز با آذربایجان یک رود دارد؛ اسمش «آراز» هست.
کمی خجالت بکشید به اصطلاح تئوریسین!! های بی سواد. اسم تئوریسن دادم بهتون کهیر زدم
علی
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۳
خاک بر سر نگارنده خبر، معلومه آدم مريضی هست...این افتخار یک کشور است که عکس تاریخی یک پل مرزی رو در اسکناس باارزشش چاپ میکنه...شماها عرضه و لیاقت قدردانی مردم ساکن در مناطق مرزی رو ندارین و داخل کشور به عیش و نوش می پردازين...
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۳
کامنتارو میبینم افراد رو میشه 3 دسته تقسیم کرد دسته اول کسانی هستند که این اقدام آذربایجان رو توهین به حساب میارن و بحث اقتدار ملی رو میکشن وسط
دسته دوم کسایی که از روی نادانی میگن این اقدام اشکلای نداره
دسته سوم هم یه مشت ترک نژاد پرست هستن که همون ترک *ر بگیم بهتره
محمد فقیه نوری
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۵
من جزو دسته چهارم هستم کسانی که ایران و اقتدار آن را دوست دارند و دوست ندارند آغار گر یک جنگ قومیتی باشند بیشتر دنبال حفظ اتحاد ملی ایران هستند و عاجزانه از نظام آخوندی درخواست دارند که به اقتصاد ایران برسد فرارو لطفاً چاپ کن
زهرا
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۳
قشنگ معلومه همه کامنتها رو یک پان ترک گذاشته.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۳:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۴
نگو پانترک. بگو فانترک به معنای ترک جالب و خنده دار. آخه کسشرهای زیادی میگن و رویابافی میکنن که خنده دار هست
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۰:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۵
مثبت و منفیها چی؟ تعدادشون زیاده به نظر نمیاد همشون مال یکنفر باشه.
نیما
Iran (Islamic Republic of)
۰۰:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۴
آیاپل مشترک را هم باید ترجمه کرد ؟ شما از خلیج فارس که مشترک بین چند کشور هست عکس چاپ می کنید اسمش را شیطنت می ذارید؟ شیطنت را شما ها دارید انجام میدید متاسفانه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۴
شما که اینقدر به تصویر روی پول کشور همسایه حساسید و فکر میکنید به حس ناسیونالیستی شما برخورده ... خبر دارید مماکت رو دارن با جاش میبرن؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۴
پل مشترکه آقای فرارو به شما چه ربطی داره؟ از بی قافیه ای به جفنگ گویی افتادی؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۴
فرارو واقعا بی شرافت و کثیف هستی. با درج خبرهای بی ارزش از الهام علیف پان ترکیست ها و پان ایرانیست ها را به جون هم میندازی و برای خودت کامنت جمع میکنی! الهام علیف اگه مستراح هم بره ازش عکس میذاری که چی بشه؟ اگه شرافت داری سالگرد کشتار مردم در خیابان نزدیکه و یا سالگرد شلیک به هواپیمای مسافر بری پیش روست یک مقاله بذار ببینیم جراتش رو داری؟ شرافتشو داری یک خبر کوتاه در مورد دادگاه تریبونال لندن بذاری؟ جرات میکنی رژیم حقوقی دریای خزر را زیر سوال ببری؟ عرضه انتشار مقاله در مورد چند و چون حمله به کشتی ویتنام و چرایی تسخیر و سپس رها سازیش داری؟ حسن نوروزی با افتخار گفته من به مردم شلیک کردم! وجودش رو داری بری باهاش مصاحبه کنی و بهش گیر بدی که با چه مجوزی این کار را کرده؟ ... لطفا خفه شو وقتی وجود اطلاع رسانی درست نداری...
محمد فقیه نوری
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۵
اگه بکنه بسته میشه
مهدی
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۴
فرارو تبریک میگم بهت. از تعداد مثبت و منفی ها دریافتم که شدی پاتوق تجزیه طلبای بر هویت و بی وطن! البته
شتر در خواب بیند پنبه دانه
گهی لف لف خورد گه دانه دانه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۴
چند ماه پیش ایرانی ها سهواً و یا عمداً از راهای غیر رسمی وارد قره باغ شدند که داستانش را همه می دانند. یک عده از خدا بی خبر در داخل جنگ جنگ می گفتند خوشبختانه ایران به اشتباه خودش پی برد و وزارت راه دستورالعمل صادر کرد
مازیار
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۴
عکس اسکناس رو بیخیال میدونید ارزش اون 500 مناتی چقدره؟
حمید
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۴
جمهوری باکو و ارمنستان و .... بخشی از ایران شمالی هستند و باید به ایران بازگردانده شوند.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۰:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۵
بله راست میگی ناسا رو هم کل مهندسای ایرانی می چرخونن.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۵
تو توی توهمات خودت غرق شو
مگه به این راحتی لاف زدنهای امثال شماس؟ آزربایجان یک کشور مستقله و در سازمان ملل کرسی داره
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۴
شیطنت مقالات سخیفی از این دست است... نصفش مال ماست...نصفش مال اونا... از نصف خودشون عکس چاپ کردن...به تو چه؟ صدات زمانی در میومد که علیرغم اینکه بارها سازمان ملل این بخشها را اشغال شده اعلام کرد، ذژیم اشغالگر از همین عکسا رو پولش سمبل سازی میکرد
امیر اشکانی
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۴
قابل توجه روغن فکرایه پانترک خبر دارید پآپآ اردو و ماما الهام دارن سد روی رودخانه ارس احداث می‌کنن کیه که ندونه رودخانه ارس آب آشامیدنی چند میلیون آذری زبان رو تأمین می‌کنه واقعن این بود حمایت و نجات آذری زبان ها از دست دشمنان خیالی پانتورکیسم همین الان دولت غاصب باکو بیشترین میزان آب رو از خزر برداشت می‌کنه آخ که خداوند متعال چه آسون مشت شمر صفتان زمانه رو باز میکنه
میثم
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۴
پل ساری جالو تکاب؟
تکاب نزدیک زنجان و بیجار قرارداره و ساریجالو از روستاهای اون هستش
چه ربطی به خدافرین داره
مجله فرارو
bato-adv
bato-adv
bato-adv
bato-adv
پرطرفدارترین عناوین